• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Rossi Ducatille 2011

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja baritoni
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Jos Suzuki vielä vetäytyy MotoGP-sarjasta, niin morjes!
Menee samalaiseksi koomakrapula katseluksi kuin F1 on nyt..

MotoGP-luokalle täytyy tehdä todella pian jotain jo muutenkin, paljoa tylsemmäksi ei voi enää mennä.

Hiilikuitu-jarrut heti helvettiin ja elektroniikka yhden ulkopuolisen valmistajan harteille ja paljon muita toimenpiteitä joilla kustannuksia saadaan reilusti alas..
 
Pahoin pelkään, että Suzuki saattaa jo ensi vuonna keskittää efforttinsa esim. yksistään Superbikeen. Ei edes mikään huono päätös, jos ei löydy hilloa olla kunnolla mukana motogp:ssä, miltä asia on kovasti alkanut vaikuttamaan.

Mutta 2012 saa osallistua myös tonnisella, ja ainakin ideana on, että muutkin kuin ison rahan ja jättisponssien tehdastiimit voisivat elätellä toivoa menestyksestä.
 
Kova kuskihan Rossi on, sitä ei käy kiistäminen, mutta mun mielestä pitäisi musitaa ettei noi sen voitot ole pelkästään sen ansiota, vaan myös Jeremy Burgess siirtynee kaupan mukana ducatille.

Itse en henkilökohtaisesti ole ikinä pitänyt Rossista vaikken kiistäkään hänen suorituksiaan. Se äijähän täysi apina ja pelle.
Onkohan J.Burgessin (ja Rossin muun Yamaha-tiimin) ratkaisuista vielä kerrottu mitään?
Indianapolisin kisan selostuksessa sanoivat, että Rossin taustaryhmä siirtynee herran mukana Ducatille ja asiasta ilmoitetaan jo tällä viikolla.
 
jossain taas oli juuri Indyn kisan alla vähän toisteppäin, tai ei nyt aivan, mutta että JB ei itsekään vielä tietäisi, mitä aikoo...

Rossi on muuten (italialaisena) niin taikauskoinen, että aivan varmasti tahtoo Burgessin ja muiden tuttujen mekatsujen pysyvän tallissaan.
 
Pahoin pelkään, että Suzuki saattaa jo ensi vuonna keskittää efforttinsa esim. yksistään Superbikeen. Ei edes mikään huono päätös, jos ei löydy hilloa olla kunnolla mukana motogp:ssä, miltä asia on kovasti alkanut vaikuttamaan.

Mutta 2012 saa osallistua myös tonnisella, ja ainakin ideana on, että muutkin kuin ison rahan ja jättisponssien tehdastiimit voisivat elätellä toivoa menestyksestä.
Ilmoittikos se Ducati että lopettaa SBK homman ja keskittyy MotoGP-puolelle (kaikki rahat Rossin menestymisen taakse vai ?) ...
 
Nyt ajellaan jonossa tasaisin välimatkoin lähdöstä maaliin erojen kasvaessa hiljalleen. Ohittaminen on paljon vaikeampaa kuin ennen.
Kyllä kai prätkäpuolella sentään edelleen voidaan ohitella.

Mutta miksi ei olla ohitusetäisyydellä (eli miksi letka venähtää noin pitkäksi jo alkukierrosten jälkeen), se onkin mielenkiintoinen kysymys.

Eikös elektroniikan pitänyt väitteiden mukaan tasapäistää kuljettajia - mutta nythän perusongelma on juuri päinvastainen, kilvanajo ei ole tarpeeksi tiukkaa?
En muista milloin viimeksi olisi ollut taistelua jossa joku taistelupari ohittelisi toisiaan vuorotellen tai ajettaisiin letkassa ja paikat vaihtuu usean kerran kierroksen aikana.

Väittäisin että erot venähtävät koska pyörä merkkaa enemmän kuin kuski. Toisin sanoen vedetään koko ajan tuppi nurin ja elektroniikka helpottaa ajamista ja paikkaa virheitä.  Nopeampi pyörä on nopeampi lähdöstä maaliin, jolloin erot kasvavat tasaisesti loppua kohden. Toki nopein ja paras aina voittaa. Nyt vaan painopistealue on siirtynyt enemmän bittinikkareiden suuntaan ja katsomon puolelta katsottuna kilpailut käyneet tylsemmiksi.
Olen niin wanha, että T Ä M Ä lämmittää sydäntäni edelleen.

Minun mielestäni kaikki ajoa helpottavat elektroniset vehkeet voisi tunkea sinne minne aurinko ei paista
033102ass_1_prv.gif


Edellisen pätkän kilvoittelun vertaista ei olla nähty vähään aikaan...
 
Täytyy myöntää, ettei esim. tämän vuoden kisoissa ole paljon hohtoa ollut. Ylipäätään 800cc aikakaudella jännitystä on ollut vähän turhan harvoin.

Nykyisen formaatin kasisatasia kuitenkaan ei pystyisi hallitsemaan noiden kärkiukkojen vauhdeissa ollenkaan ilman elektroniikkaa, tämän myöntävät kaikki. Eikä niitä voida verrata esim. 2-tahtisten aikaan, kaikki on nykyisin erilaista. Pystyisikö kenties tulevia tonnisia hallitsemaan pelkällä hanskalla, mene ja tiedä.

Vielä mielenkiintoisempi kysymys on se, että elektroniikka on jo tullut jäädäkseen katupyöriin, ja siksi myös esim. Superbiken MM:ään. Kuinka MotoGP voisi niistä luopua JA säilyttää RR-kilpailujen korkeimman asteen statuksensa, siihen en ainakaan itse keksi vastausta?

Hyvä, tiukka kilvanajo on tietenkin oltava eräs päätavoitteista, mutta paluu tekniikan osalta 1990-luvulle on varmaankin melko mahdoton ajatus. Jos niin tehdään, niin siinä tapauksessa sarja ei ole enää MotoGP, koska MotoGP on myös teknisen osaamisen näyteikkuna, ja valitettavasti elektroniset avut ovat tehneet laitteista nopeampia kuin edeltäjänsä olivat.

Ehkäpä sitä vielä joskus löydetään joku hyvä kompromissi siihen, missä määrin elektroniikka saa olla mukana.
 
Täytyy myöntää, ettei esim. tämän vuoden kisoissa ole paljon hohtoa ollut. Ylipäätään 800cc aikakaudella jännitystä on ollut vähän turhan harvoin.

Nykyisen formaatin kasisatasia kuitenkaan ei pystyisi hallitsemaan noiden kärkiukkojen vauhdeissa ollenkaan ilman elektroniikkaa, tämän myöntävät kaikki. Eikä niitä voida verrata esim. 2-tahtisten aikaan, kaikki on nykyisin erilaista. Pystyisikö kenties tulevia tonnisia hallitsemaan pelkällä hanskalla, mene ja tiedä.

Vielä mielenkiintoisempi kysymys on se, että elektroniikka on jo tullut jäädäkseen katupyöriin, ja siksi myös esim. Superbiken MM:ään. Kuinka MotoGP voisi niistä luopua JA säilyttää RR-kilpailujen korkeimman asteen statuksensa, siihen en ainakaan itse keksi vastausta?

Hyvä, tiukka kilvanajo on tietenkin oltava eräs päätavoitteista, mutta paluu tekniikan osalta 1990-luvulle on varmaankin melko mahdoton ajatus. Jos niin tehdään, niin siinä tapauksessa sarja ei ole enää MotoGP, koska MotoGP on myös teknisen osaamisen näyteikkuna, ja valitettavasti elektroniset avut ovat tehneet laitteista nopeampia kuin edeltäjänsä olivat.

Ehkäpä sitä vielä joskus löydetään joku hyvä kompromissi siihen, missä määrin elektroniikka saa olla mukana.
Eihän selitys voi olla ettei pysty kukaan hallitsemaan. Siitä pitäisi sitten rakentaa sellainen että pystyy hallitsemaan. Se ei voi olla syy vaan seuraus. Elektroniikka vaan on mahdollistanut rakentaa sellaiset pyörät ja renkaat että ilman elektroniikkaa niitä on vaikea pitää kumipuoli alaspäin.

Tämä nykyinen kehitys kyllä johtaa siihen että luokan mielenkiinto hiipuu entisestään. Kisat ovat yhtä tylsiä kuin F1:t joita jaksaa hehkuttaa ainoastaan Maikkarin selostajat. Ei kukaan jaksa katsoa tuota jonossa ajoa vaikka laitteet olisivat kuinka nopeita ja eksoottisia. Laji alkaa lähestyä Amerikkalaista urheiluformaattia jossa tärkeintä on se että tarjoilu pelaa katsomoon eikä tapahtumatahti saa olla liian nopea. Muuten punaniska ei ehdi vetää kaljaa ja hamppareita tarpeeksi, putoamatta kärryiltä.

Toivottavasti Dorna tekee joitain muutoksia joilla kisoihin saataisiin tapahtumia. Siihen saakka ainakin henkilökohtaisesti jätän lunastamatta maksutv kortin...
 
Muutos kasisatasiin oli vallan he-le-ve-tin kalliiksi tullut virhe, sitä ei kai enää varikollakaan kukaan kiistä.

Toivottavasti tosiaan tämä 2012-muutos tuo mielenkiinnon takaisin. Parhaat kuskit ajaa kiistatta tuolla, joten kyllä lajilla on varsin paljon potentiaalia olla hienoa telkkariviihdettä. (vielä kun se yksi suomalainen lopettaisi rämpimisen ja alkaisi taas ajamaan...
tounge.gif
)
 
Pelkkä potentiaali ei jaksa kiinnostaa kauaa. SuperBiket ovat olleet muutaman vuoden paljon kiinnostavampaa. Samoin BSB. Sielläkin kun on kotimainen edustus ja jopa menestyykin vielä.

Varikkohuhujen mukaan se rämpivä Suomalainen ajaa ensi vuonna Moto2:sta....
 
Muutamassa yhteydessähän on ollut puhetta myös renkaiden kehittymisestä siihen pisteeseen, että virhemarginaalia ei käytännössä juurikaan ole. Näinollen ohituksistakin tulee melkoista rulettia. Kun vielä tuon elektroniikan avustuksella pystytään ajamaan lähempänä pidon rajaa, niin vaihtelu kuskin kierrosajoissa on vähäisempää. Arvelisin että tästä johtuu tuo, että erot repsahtaa jo heti ekoilla kierroksilla.
 
Ennen mentiin miten sattuu, pyörää sai luistattaa jne. ja hanskalla paikattiin. Nyt varsinkin 800cc aikana pyöristä on tullut liian "kliinisiä". Kaikki jarrutukset, avaukset jne. pitää tehdä robottimaisesti aina samalla tavalla jos haluaa menestyä ja virheet näkyvät heti. Lorenzo taisi sanoa Indyn kisan jälkeen, että sai Dovin kiinni ainoastaan siksi, että Dovi keuli normaalia pidempään yhdellä suoralla. Siitä sitten imuun ja lopulta ohituspaikka aukesi.

Samahan se on Formuloissakin. Kaikki on jo niin pitkälle vietyä ja kehitettyä, että kaikki pienetkin tekijät ja osa-alueet tekevät lähes maksimisuorituksen aina. Ennen pystyi vetämään norttia gridissä ja sitten vähän sladia kisassa ja muuttuvia tekijöitä oli kisan aikana useita ja hanskalla paikattiin loput. Kuskien kilpailukyky muuttui kisan aikana, kunto ei välttämättä kestänyt loppuun asti, renkaat toimi miten sattuu, tekniikassa ongelmia... Nyt kaikki pelaa 110% läpi kisan ja kun kuski ajaa sen inssien laatiman kisaohjelman mukaan niin tulos on nähtävillä. Inssit katsovat sekuntikelloa eikä highlight-koostetta. Jos tulee pieni ongelma (kuten vaikka Edwardsille Indyssä) niin heti tipahdat pois kyydistä.

Tämän takia pikkuluokat ja amatöörisarjat ovat mielenkiintoisia kun siellä ei vielä olla tällä yli-ihmistasolla.
 
ohhoh - erään kilpailunumerolla 46 ajelevan herran kommentti täsmälleen samasta aiheesta:

superbikeplanet.com
"
Outside of his motorhome last night at the Indianapolis MotoGP race, reigning world champion Valentino Rossi railed against electronic rider aides used in MotoGP. Rossi, in his signature machine-gun style of talking, said major steps need to be taken to curtail the control that the MotoGP's ECU has over the machine.

"I think this is a big problem for MotoGP," Rossi said, echoing statements made last week by Kenny Roberts Junior "because the races are very boring. So we lose our best card, especially compared to Formula One, because until 2006, with Michelin and Bridgestone, but 1000 engines, less electronics, f***, the races were unbelievable. So a lot, a lot of people stay (glued) with the television, because you know that for sure MotoGP will be a great excitement."

"When Bridgestone arrive, 800 arrive, and this amount electronic arrive, make these race very, very boring. So is like sleeping, like with Formula One. So I hope that they have (this in mind). Not for next year, because for next year (the rules are) the same, but for 2012, when they have to make new rules for the 1000, take out some electronic, take out some anti-wheelie, take out some anti-spin."

Rossi remains the most powerful voice in MotoGP racing and his opinions carry huge weight in Barcelona.

"The people want to see the bike that ...wheelieing, make slide," he said. "(Racing now) is like the remote control, no? The rider cannot make any more difference. On the last lap, if you have 1.5 second or two second, you remain with 1.5 or two second. Maybe you gain 0.5. But before, you gain 0.5 in two laps, when you are in a good shape with good setting. Now, is like everybody the same, because all the acceleration, all the anti-wheelie, is control from the bike."

"So I hope for fix this problem ...its not enough just (increase capacity to )1000. The problem is the electronic."
"
 
Rossi vaan sanoi sen ääneen, mikä on katsomosta nähty jo pitkään. tai siis ne ovat nähneet jotka eivät ole jo poistuneet mielenkiintoisemmille kanaville...
 
Siinäpä oiski kuskeille hanskaamista, kun ihan kaikki kuskia avustava elektroniikka ois aivan täysin kiellettyä, ja tonnisesta vaparimyllystä vingutettais se vajaa 300hv.
Vois olla erittäin mielenkiintoista katseltavaa.  
smile_org.gif
 
Pahoin pelkään, että Suzuki saattaa jo ensi vuonna keskittää efforttinsa esim. yksistään Superbikeen. Ei edes mikään huono päätös, jos ei löydy hilloa olla kunnolla mukana motogp:ssä, miltä asia on kovasti alkanut vaikuttamaan.

Mutta 2012 saa osallistua myös tonnisella, ja ainakin ideana on, että muutkin kuin ison rahan ja jättisponssien tehdastiimit voisivat elätellä toivoa menestyksestä.
Ilmoittikos se Ducati että lopettaa SBK homman ja keskittyy MotoGP-puolelle (kaikki rahat Rossin menestymisen taakse vai ?) ...
Tuolla se syy on selitettynä: http://www.crash.net/world+s....11.html

Ei siis Rossin takia, ainakaan eivät suoraan sitä myönnä.
 
kyllä menee rossin uran ehtoopuoli turhan hankalaksi. joutuu taas tunkkaamaan tallia pinnalle. viime aikoina tullu tuota hittiäkin vaikka rossi kait nimenomaan ollu kuluisa siitä että kolhuitta seilaa vuodesta toiseen.

jossain keskustelupalstalla spekuloivat että homma ei menny rossin mielen mukaan. ettei ois ollu kiinnostunu mutta homma "pelattiin" siihen malliin että punainen pekka jäi rossille käteen ja toiseen käteen iso rahatukko. dornalle elinehto pitää luokka kiinnostavana ja mielellään vielä lisätä jännitettä

oli miten oli niin toivottavasti pysyy mies ehjänä. ens kaudella sitä hittiä saattaa tulla vähän enämpi kuin on tottunu
 
Kyllä meinas vatsalaukun sisältö lähtee liikkeelle kohti valoa
ja varikkopilttuun lattiaa..... kun näki millaiseksi touhu
on elektroniikan ja bittien kanssa mennyt "viimeisessä linnakkeessa", Superbikessakin nykyisin
ghostface.gif
.

Kyyti on kyllä kylmää jos kaikki on kohdallaan, mutta
"kilpailu ja kamppailut" kuolee samassa suhteessa
kun "hanskaamisen" osuus vähenee
buttrock.gif


No... kehitys ei välttämättä aina ole hyväksi.
 
kyllä menee rossin uran ehtoopuoli turhan hankalaksi. joutuu taas tunkkaamaan tallia pinnalle. viime aikoina tullu tuota hittiäkin vaikka rossi kait nimenomaan ollu kuluisa siitä että kolhuitta seilaa vuodesta toiseen.

jossain keskustelupalstalla spekuloivat että homma ei menny rossin mielen mukaan. ettei ois ollu kiinnostunu mutta homma "pelattiin" siihen malliin että punainen pekka jäi rossille käteen ja toiseen käteen iso rahatukko. dornalle elinehto pitää luokka kiinnostavana ja mielellään vielä lisätä jännitettä

oli miten oli niin toivottavasti pysyy mies ehjänä. ens kaudella sitä hittiä saattaa tulla vähän enämpi kuin on tottunu
Tuleeko Rossille ensimmäinen MM-tason kausi että Rossi EI voittaisi yhtään GP:tä?

Aika uskomaton tilasto muuten. 15 kautta MM-tasolla kuitenkin eri luokissa.
 
Back
Ylös