Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Höh...siinähän menee taas kaikki ilo touhusta jos antaa muiden tehdäJos asut PK-seudulla, niin vie Tilaus Oy!![]()
Vetää sulle tigillä todella nätit saumat, eikä hinnatkaan ole mitään pahoja.![]()
Itsellä on siellä palikkaa venaamassa taas, ainut vaan että saattaa mennä joku 2viikkoa..![]()
Se on kyllä totta.. mutta joutuuhan siinä itse duunaamaan suurimman osanHöh...siinähän menee taas kaikki ilo touhusta jos antaa muiden tehdäJos asut PK-seudulla, niin vie Tilaus Oy!![]()
Vetää sulle tigillä todella nätit saumat, eikä hinnatkaan ole mitään pahoja.![]()
Itsellä on siellä palikkaa venaamassa taas, ainut vaan että saattaa mennä joku 2viikkoa..
- vaikkei paljon maksaisikaan.![]()
Asun kyllä itse pääkaupunkiseudulla mutta hitsivehkeeni on kauempana. No mutta täytyy nyt ainakin koettaa itse hitsata jos kaikkein pienin rulla rosteria ei nyt omaisuutta maksa. Sitten sen näkee.
Rosteri puikko on siitä hyvä että se palaa tasurilla että vaikka mummon muuntajalla1.6mm rosteripuikolla kyllä onnistuu pakari hommat, ja jos koneeksi valitaan Kemppi Minarc niin vielä hienommin![]()
Niin ja vielä tosta rosterin hitsauksesta, että kyllä se onnistuu vaikka ihan tavallisella migilläkin, mut saumasta ei vaan tuu ruosteenkestävää, joten osa on sit suojattava ruostumiselta jollain muulla tavalla kuten vaikka maalaamalla. Mut palat kyllä tarttuu toisiinsa, ei siinä mitään. Eli pikaisia korjaushommia voi niinkin yrittää.
Ei sillä Minarcilla+raapasu Tigillä alumiinia pysty hitsaan. Alumiinille pitää on ns. pulssitus ominaisuus hitasauskoneessa (tämä koskee Mig ja Tig hitsausta).Rosterin hitsaus puikolla ja invertterillä on mielestäni tosi helppoa. Aikaisempi hitsaushistoriani on migillä mustaa, mutta hankittuani Kempin Minarcin on tullut rosteriakin hitsattua aika paljon.
Alumiiniä kokeilin tänään (ne puikot maksaa perkeleesti!), ja tulin siihen tulokseen, että en ainakaan kovin äkkiä ala mitään moottorinosaa alumiinistä hitsaamaan puikolla. Käytin yhden puikon kokeiluun, ja en saanut edes kappaleita tarttumaan yhteen. Kaksi ison herneen kokoista alumiinikönttiä oli saumassa, ja nekin lähtivät kuonahakulla irti.
Uskon hyvin, jos joku sanoo, että on 25x vaikeampaa mitä rosteri.
Kyselin tänään raapaisuTIG-varustusta Minarciini, ja sehän ei maksa paljoa, mutta kaasupullo maksaa hunajaa niin vuokra että oma, ja se on taas sitten yks kaasu per materiaali, eli se olisi sitten käytännössä alumiinille koko TIG minulla, ja rosteriakin olisi kiva sillä hitsailla, mutta sit tars olla toinen kaasupullo.
Kumma juttu että kolme kesää olin yhdessä metallifirmassa jossa tuli migillä hitsattua rosteria ja kovin väittivät ydintäytelangaksi. En mä kyllä hitsari oo mutta ilman kaasua päästelin menemään ja ihan suht siistiä saumaa tuli. Tosin jonkun verran roiskii noin.täyte lankaa ei ole rosterille ainoastaan mustalle raudalle ja se vasta roiskii
Mulla on ainakin ihan eri kokemukset täytelangan roiskimisesta mustaan rautaan... täytelangan lisäksi oli tosin vielä kaasutäyte lankaa ei ole rosterille ainoastaan mustalle raudalle ja se vasta roiskii
Aika paljon pystyy tekemään kun uskoo riittävästi omiin kykyihinsä eikä tiedä mitä tekee eikä ainakaan kyseenalaista tekemisiään. Joskus -89/-90 kesäheinänä ollessani eräs toinen kesäduunari hitsasi töissä MIGillä ja teräslangalla alumiinipeltiä vanhan ja mädän, tulennopean MB 240 D:n pohjaan katsastusta edeltävänä päivänä.Ei sillä Minarcilla+raapasu Tigillä alumiinia pysty hitsaan. Alumiinille pitää on ns. pulssitus ominaisuus hitasauskoneessa (tämä koskee Mig ja Tig hitsausta).
Kyllä sitä alumiinit saa toisiinsa tarttumaan puikollakin mutta jälki ei aina ole oppikirjakelpoista. Tärkeää on esilämmittää osia riittävästi ja puhdistaa alimiinista oksidikerros hitsattavalta alueelta. Kannattaa olla tarkkana sen lämmittämisen kanssa. Alumiini ei muuta väriä lämmetessään. Saattaa lurahtaa lattialle. Juuritukea kannattaa mahdolllisuuksien mukaan käyttää (esim. rosteri levystä).
Kummasti vaan hitsataan teollisuudessa kirkkaat prosessiputket puikolla(yleensä)myös mustat kaukolämpöputket puikolla joskus 100% kuvaus.kromo höyryputket puikolla jne.Tiggiäkin myös käytetään jos sitä vaaditaan ja jotkut hitsaa tigillä asentosaumat koska saa siistimmän kun ei osaa puikolla hitsata.edit: puikolla on toki vaikea hitsata siistiä saumaa jos ei osaa.Puikoilla ei kannata hitsata MITÄÄN jossa pitää olla laatua, siis ei yhtään mitään.
Kaarella tarkotat varmaan käyrää(90 astetta)Jatketaanpas tähän.
Tilasin mp-liittymättömään projektiin ulkomitaltaan 60.3mm rosteriputkea 2mm seinämällä.
Materiaalina 1.4301 ( V2A ) Mitä ihmettä tuo nyt sitten tarkoittaakaan...![]()
Tuohon pitäisi hitsailla pari valmista kaarta.
Meinasin pätkäistä putkesta aina 5cm rinkulan, supistaa sen putken sisään liitoskohtaan ja hitsitäpällä kiinni.
Lopullisesti tuo pitäisi hitsata kokomaan umpeen ja pikkuisen koholle jonka hion lopulta näkymättömiin.
Käytössä: Puikko, kaasu, MIG
Kokemusta noista kaikista ja monista eri materiaaleista, mutta rosteri on minulle uusi juttu.
Osaako joku selventää oikean tekniikan kun harjoutuskappaletta ei ole.
Myöten vai vastaan, sopivan puikko, virta jne.?