Rosvoliitin

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pekkavee
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Pekkavee

New member
Rosvoliittimiä ei kai pitäisi käyttää, mutta joskus vaan tulee mieleen.

Hommasin perään ledivalorimpsun , jossa on perävälo, jarruvalo, ja vilkut.
Eli 4 plussaa ja maa olisi kytkettävänä.
Käytin siihen tuommoisia rosvoliittimiä, jotka puristetaan sen johdon ympärille ja sitten liittimeen liitetään abikoliitin.
Ihan hyvä idea.

Mutta

Tuo kyseinen rosvoliitin ei oikein toimi luotettavasti, jos ei kuori sitä liitettävää johtoa vähän siitä rosvoliittimen metallilirpakkeen kohdalta ennen kuin napauttaa liittimen kiinni.
Nyt sekin on kokeiltu ja opittu ja perävalot toimivat mainiosti.

Suurin hankaluus projektissa oli löytää 5-napainen liitin, joka olisi helppo avata ja kiinnittää, koska tuo ledivalorimpsu on kiinni takalaukussa, joka pitää joskus irrottaa kyytiläisen mukaan mahduttamiseksi.
Tuo takalaukku on nimittäin takapenkin paikalla Gessussani.
Siihen löytyi hieno ja toimiva kierrettävä mikrofoniliitin Partcosta. Motonetin 5-napainen autoliitin ei toiminut tai sitten söhläsin jotain sen asennuksessa.

487179.jpg
 
Nippusiteitä ei pitäisi kai käyttää katteiden kiinnittämiseen mutta käytin silti.

Hommasin 400e räppäilypyörän mutta sen sivukatteiden kiinnikkeet olivat niin kuluneet, että ei pysynyt kiinni millään. Eli olisi saatava se kate kiinni jotenkin..mikäpä avuksi?
Hommasin siihen tommosia nippusiteitä ja porasin katetta vähän ja laitoin katteen suoraan runkoputkoon kiinni.

Mutta

Tuo nippuside ei ole oikein kätevä koska nyt katetta ei saa irti ilman sivuleikkureita tai takaisin ilman uutta nippusidettä. No keksin siihenkin ratkaisun koska olen niin kätevä, ylimääräisiä nippusiteitä mukaan ja sivarit taskuun!

Suurin hankaluus projektissa oli löytää ajokamoista joku tasku mihin sivarit saisi laitettua, ja mitä jos vaihdan ajokamoja..? Muistanko ottaa sivarit mukaan aina? No keksin laittaa sivarit pyörän penkin alle nipareiden kanssa. Ja niparit löytyi Motonetistä! Ainiin pitää ostaa toiset sivarit työkalupakkiin koska yhdet on pyörässä!

nipari.jpg
 
Tuo rosvoliitin syö kivasti sitten sen piuhan poikki ajan kanssa.

Ja nippari on jesseteipin ohella maailman paras kiinnitysväline.
 
Rosvoliitin on semmoinen osa, että sitä ei pidä viedä lähellekkään liikkuvaa kapistusta, ainakaan sähkönsiirtotarkoitukseen, koska liike, vapina ja tärinä pitää huolen, että jatkossa on ongelmia.

Vähän niin kuin "sininen" letkunkiristin.
Se on hyvä esim. aidan seipään sitomisessa, mutta letkuun, jossa on nestettä, se ei sovi.
Se on vähän turhan jäykkää matskua ja jos itse kiristin on vähän soikea, niin se ei mukaudu kiristettävään kappaleeseen, vaan jättää potenttiaalisen vuotokohdan.
Noita oli ennen esim. Defan vastuslaatikossa ja asentajat mätti ne suoraan roskiin ja esim. Wurthin kiristimet tilalle.
Letkunkiristimet ABA-kiristin.jpg
 
Ne rosvot tosiaan rikkoo johdot liikkuvissa kapistuksissa, sekä ajan kanssa ne kerää vettä/kosteutta... sen jälkeen on kupari vihreetä ja ei varmasti johda virtaa läpi. Suojatkaa kaikki liitokset etenkin pyörissä vedeltä. Esim. Puristettavat+sulatettavat jatkot ja mielellään vielä kutistesukka päälle. Itse ainakin teen mielummin kerralla kunnolla kuin jatkuvasti korjaan huonoja patentteja..
 
Kiitos rakentavista kommenteista.
Tilasin kyllä sitten myös noita Posi-Tap liittimiä, jotka kai toimivat paremmin.
Pitää päivittää tuo liitoshässäkkä, kunhan nuo saapuvaat.
Siis noita, klik
posi-tap_n2_a2-b.jpg
 
sorry nyt ei oo tarkous vittuilla mut mikä siinä kolvissa niin pelottaa? Halvimmat maksaa alle kympin prismassa, kutistesukka tai vulgaariteippiä päälle eikä varmasti irtoa. Noissa pellepeloton-liitännöissä on vielä sekin juttu et vaikkei välttämättä katkeis mekaanisen kulutuksen takia niin johtimet pikkuhiljaa hapettuu sinne kuoren sisään. Ei tosin pyörässä mutta ihmettelin aikoinaan miksi kuormurin peruutuskamera lakkas toimimasta, syyksi paljastui suojaamattomat putkiabikot takakattopalkin sisällä eli kuitenkin suojassa suorilta roiskeilta, johdon kuori oli kaapin etukulmaan asti eli kahdeksan metrin päässä täynnä sellasta ruskeeta märkää möhjöä.
 
omana kokemuksena en pidä positapiakaan ratkaisuna pysyväksi tarkoitettuun liitokseen. tarkka siitä että liittimen koko ja johdon koko mätsää toisiinsa. kierteet aukeilee. voi tietysti olla etten vaan osannut riittävästi.

supersealit varmaan parhaita teknisesti ajatellen. mutta niissä riittää näprättävää ja liitoksen pystyy ryssimään, lähinnä pinnin kiinnityksessä johtoon.

paras itselleni ollut perus-abiko ilman suojakuorta. puristus oikeilla pihdeillä kiinni, varmuudeksi vielä pikutippa juotosta. kutistesukka päälle.

suosin myös ihan johdosta johtoon juottamista. siinä huomattava että juotos on kova taipumaton. Liitetty kohta ei saa altistua taivutukselle tai tärinälle.
 
sorry nyt ei oo tarkous vittuilla mut mikä siinä kolvissa niin pelottaa? Halvimmat maksaa alle kympin prismassa, kutistesukka tai vulgaariteippiä päälle eikä varmasti irtoa. Noissa pellepeloton-liitännöissä on vielä sekin juttu et vaikkei välttämättä katkeis mekaanisen kulutuksen takia niin johtimet pikkuhiljaa hapettuu sinne kuoren sisään. Ei tosin pyörässä mutta ihmettelin aikoinaan miksi kuormurin peruutuskamera lakkas toimimasta, syyksi paljastui suojaamattomat putkiabikot takakattopalkin sisällä eli kuitenkin suojassa suorilta roiskeilta, johdon kuori oli kaapin etukulmaan asti eli kahdeksan metrin päässä täynnä sellasta ruskeeta märkää möhjöä.

Se että tinattu liitos ei kestä ajoneuvoissa läheskään yhtä hyvin kun toisenlainen ratkaisu, joka on vielä nopeampi ja helpompi tehdä ahtaissa paikoissa. On mulla ainakin kolvi ja taitoa käyttää sitä, mutta harvoin tulee sitä käytettyä.
 
Se että tinattu liitos ei kestä ajoneuvoissa läheskään yhtä hyvin kun toisenlainen ratkaisu, joka on vielä nopeampi ja helpompi tehdä ahtaissa paikoissa. On mulla ainakin kolvi ja taitoa käyttää sitä, mutta harvoin tulee sitä käytettyä.
Toisenlainen?
 
= pelkkä puristusliitos!
Tahtoo pitkässä juoksussa olla, että menee poikki siitä tinauksen "juuresta" tärinän johdosta, jos tinaa on liian pitkälle!

Sen takia sitä tinaa laitetaan pienen pieni tippa sinne liittimen puoleiseen päähän, niin että liittimen jälkeen johto pääsee liikkuumaan liittimen juuressa.
Jos se johto ja liitin tinataan "yhteen pötköön", niin silloin on ongelmia jossain vaiheessa tiedossa.

Tämän tinauksen tekemiseen sopii kolvia paremmin semmoinen pieni kaasulämmitin.
Itse en ole käyttänyt perinteostä kolvia enää vuosiin kuin ihan satunnaisesti.
Sillä on kätevä lämmittää kutistesuoja siinä samalla.
420560_0910_f70.jpg
 
Sen takia sitä tinaa laitetaan pienen pieni tippa sinne liittimen puoleiseen päähän, niin että liittimen jälkeen johto pääsee liikkuumaan liittimen juuressa.
Jos se johto ja liitin tinataan "yhteen pötköön", niin silloin on ongelmia jossain vaiheessa tiedossa.

Tämän tinauksen tekemiseen sopii kolvia paremmin semmoinen pieni kaasulämmitin.
Itse en ole käyttänyt perinteostä kolvia enää vuosiin kuin ihan satunnaisesti.
Sillä on kätevä lämmittää kutistesuoja siinä samalla.
katso liitettä 13326

Jos käyttää kunnollisia liittimiä (esim. nuo Supersealit) niin ei ole mitään tarvetta tinata niitä pinnejäkään johtoihin kiinni. Pinnit pysyvät kyllä johdossa kuin tauti eikä kontaktissa ole mitään ongelmaa.

Mut yleisesti topicin aiheeseen: En oikein ymmärrä miksi ajoneuvosähköissä yritetään käyttää kaikenmaailman vippaskonsteja rosvoliittimistä, sokeripalan kautta teippiliitoksiin kun ajoneuvokäyttöön tarkotettuja liittimiä on helposti saatavilla eivätkä ne maksa juuri mitään. Hätäkorjaus tien päällä tietty eri juttu, mutta kun tallissa askartelee niin samalla vaivallahan kytkennät tekee kunnolla kuin vähän sinne päinkin.
 
Jos käyttää kunnollisia liittimiä (esim. nuo Supersealit) niin ei ole mitään tarvetta tinata niitä pinnejäkään johtoihin kiinni. Pinnit pysyvät kyllä johdossa kuin tauti eikä kontaktissa ole mitään ongelmaa.

Mut yleisesti topicin aiheeseen: En oikein ymmärrä miksi ajoneuvosähköissä yritetään käyttää kaikenmaailman vippaskonsteja rosvoliittimistä, sokeripalan kautta teippiliitoksiin kun ajoneuvokäyttöön tarkotettuja liittimiä on helposti saatavilla eivätkä ne maksa juuri mitään. Hätäkorjaus tien päällä tietty eri juttu, mutta kun tallissa askartelee niin samalla vaivallahan kytkennät tekee kunnolla kuin vähän sinne päinkin.

Joo, ei supersealia tarvii tinata, mutta jos kyseessä on joku tavis abikoliitin, niin sitten...

Niin, saman ajanhan se vie, turaako vai tekeekö kunnolla.
 
Joo, ei supersealia tarvii tinata, mutta jos kyseessä on joku tavis abikoliitin, niin sitten...

Niin, saman ajanhan se vie, turaako vai tekeekö kunnolla.

Noi abikotkin on vähän siinä ja tässä, että oko niiden käyttö kovin järkevää kun ovat niin huonosti suojattuja. Ja kutistesukan vetäminen liittimen yli ei ole oikein fiksun tuntuista kun ei sitä ilman puukkoa saa auki kuitenkaan.
 
Back
Ylös