Rosvoliitin

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pekkavee
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Hyödyllistä tieto tullut tästä ketjusta paljon. Kuitenkin vastausta varsinaiseen rosvoliitin asiaan ei kovin paljon. Eli kuinka varastetaan virtaa olemassaolevasta johtimesta. Nythän noita liittimiä käytettäessä on aina yksi johdin joka liitetään toiseen. Jos laitat kaksi johdinta jotka liitetään yhteen johtimeen niin menee usein sötöstelyn puolelle.

Itse olen jonkun verran tehnyt niin että kuorii johtoa ja kolvaa sitten johtimen siihen kylkeen ja suojaa koko homman kutistesukalla. Ei vaan ole varmaankaan kovin tiivis sieltä kahden johtimen puolelta.
 
Hyödyllistä tieto tullut tästä ketjusta paljon. Kuitenkin vastausta varsinaiseen rosvoliitin asiaan ei kovin paljon. Eli kuinka varastetaan virtaa olemassaolevasta johtimesta. Nythän noita liittimiä käytettäessä on aina yksi johdin joka liitetään toiseen. Jos laitat kaksi johdinta jotka liitetään yhteen johtimeen niin menee usein sötöstelyn puolelle.

Itse olen jonkun verran tehnyt niin että kuorii johtoa ja kolvaa sitten johtimen siihen kylkeen ja suojaa koko homman kutistesukalla. Ei vaan ole varmaankaan kovin tiivis sieltä kahden johtimen puolelta.

Jos jollain tulee tätä fiksumpaa vaihtoehtoa vastaan niin saa vinkata: http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---...oliitannat/Haaroitusliitin-10-kpl-2000018397/

Pitäs nimittäin rakennella dataloggerin sähköt ja ainakin kolme anturia tahtoo +12V jännitteen ja virransyöttöjä on oletuksena yksi, joten haaroittelemaan pääsee.
 
Hyödyllistä tieto tullut tästä ketjusta paljon. Kuitenkin vastausta varsinaiseen rosvoliitin asiaan ei kovin paljon. Eli kuinka varastetaan virtaa olemassaolevasta johtimesta. Nythän noita liittimiä käytettäessä on aina yksi johdin joka liitetään toiseen. Jos laitat kaksi johdinta jotka liitetään yhteen johtimeen niin menee usein sötöstelyn puolelle.

Itse olen jonkun verran tehnyt niin että kuorii johtoa ja kolvaa sitten johtimen siihen kylkeen ja suojaa koko homman kutistesukalla. Ei vaan ole varmaankaan kovin tiivis sieltä kahden johtimen puolelta.

Samalla metodilla itse tehny autojen sähköjä jo lähes 20v, eikä harrastelumielessä.Kun vielä käyttää "liimalla" varustettua sukkaa niin on tiiviskin.
Koskaan ei ole ongelmia ollut autoissa, eikä pyörissä.
 
Hyödyllistä tieto tullut tästä ketjusta paljon. Kuitenkin vastausta varsinaiseen rosvoliitin asiaan ei kovin paljon. Eli kuinka varastetaan virtaa olemassaolevasta johtimesta. Nythän noita liittimiä käytettäessä on aina yksi johdin joka liitetään toiseen. Jos laitat kaksi johdinta jotka liitetään yhteen johtimeen niin menee usein sötöstelyn puolelle.

Itse olen jonkun verran tehnyt niin että kuorii johtoa ja kolvaa sitten johtimen siihen kylkeen ja suojaa koko homman kutistesukalla. Ei vaan ole varmaankaan kovin tiivis sieltä kahden johtimen puolelta.

Ketjussa mainitsemillani duraseal liittimillä olen itse ainakin tehnyt ko liitokset ja hyvin on pelannut ilman ongelmia. Eikä minusta ainakaan ole työläs tai vaikea tehdä.
 
Durasealille ääni.

Alkuperäinen johto poikki, liimalla oleva kutistesukka johtoon ja duraseli johtojen väliin ja toisesta päästä extra johto mihin ikinä tarviikaan ryöstää.
Sulattaa durasealin ja päälle kutistetaan sukka.
Pitää ja toimii...
 
Durasealille ääni.

Alkuperäinen johto poikki, liimalla oleva kutistesukka johtoon ja duraseli johtojen väliin ja toisesta päästä extra johto mihin ikinä tarviikaan ryöstää.
Sulattaa durasealin ja päälle kutistetaan sukka.
Pitää ja toimii...

:thumbup:

Vielä vinkkinä, älkää ostako bilteman tms. "Vastaavia" ne kovettuu kun sulattaa ja murtuu herkästi.. Tässä asia jossai ei todellakaan kannata säästää.
 
Farnellilta löytyy kaikkia mahdollisia liitimiä ja on nopea toimitus. En tosin tiedä myykö ne yksityisille. Jos ei ole pakko olla irroitettava liitin niin johdot koukkuun ja juotos sekä päälle kutistesukka, se on varma. Mä työssäni teen noita liitoksia vaikka minkälaisia, JST, Abiko, Harting, MTA, jne.
JUOTOS on aina paras, varmin ja toimii mittauksessa missä ei saa tulla ylimääräistä resistanssia. Ei vaihdu ohm vaikka heiluttelee johdosta. Ja joku täällä sanoi että johto menee muka poikki juotoksen vierestä tai jotain.. sitten on kyl jotenkin väärin tehty tai ihan väärää johtoa jos menee tärinästä poikki.
 
JUOTOS on aina paras, varmin ja toimii mittauksessa missä ei saa tulla ylimääräistä resistanssia. Ei vaihdu ohm vaikka heiluttelee johdosta. Ja joku täällä sanoi että johto menee muka poikki juotoksen vierestä tai jotain.. sitten on kyl jotenkin väärin tehty tai ihan väärää johtoa jos menee tärinästä poikki.

Kuten itsekin sanoit, jos menee poikki, niin se juotos on silloin väärin tehty! Kas kun meitä tinaajia on vähän liian monenlaisia... ei se pieni tippa siinä liittimessä haittaa, mutta jos sitä tinaa laittaa niin paljon, että kapillaarina imee sen sinne johtoon, jolloin tulee tavallaaan "pitkä liitin", silloin vaara on paljon suurempi murtumiselle, varsinkin jos johto pääsee hieman heilumaan! Tuonkaltaisiakin tinauksia on joskus tullut vastaan murtuneena, tosin tekijästä ei ole tietoa!
Tosin on noita puristuliitoksien tekijöitä sitten yhtä paljon........ mutta eipä niitä liitoksia tehtaallakaan tinata ja nykypäivän laitteissa ei saa kyllä ohmit (eikä omat käämit) heitellä! Eli kunnon pihdit nyt on se ensiarvoisen tärkeä asia, teki sitten kumminpäin tahansa!
 
Back
Ylös