Tuo päätöksesi on kyllä mitä suurimmasa määrin subjektiivinen juttu. Mitä roolia nuo nurkka-ajot edustavat? Missä määrin meinaat reissuta 1 tai 2 päällä? Mikä on ikäsi, painosi / pituutesi, (omasi ja vaimon) mukavuusvaatimukset, jne.
Myös objektiivisten mielipiteiden saaminen jäänee haaveeksi, seuraavassa yksi vähemmän sellainen:
Ensimmäinen oma moponi oli / on LT. Käyttötarkoitus oli alunpitäen selvä. Työni puolesta joudun / saan ajaa ainakin pari kymmentä tonnia kaudessa - säässä kuin säässä. Mukaan pitää saada työkassi läppäreineen sekä työ- ja siviilivaatteita.
LT:llä ajeltu nyt kolme kautta ja neljäs hyvällä alulla - tähän mennessä noin 57 tkm. Näihin kilometreihin sisältyy sangen vaatimattomat 150 km niin GS:llä kuin RT:lläkin Baltian mutka-asfalteilla. Lisäksi muutama kymmenen kilsaa Yamahan isolla customilla.
Koska aloitin mopoiluni kaksipyöräisten toisesta ääripäästä olen tietysti hieman jäävi kommentoimaan LT:n sopivuudesta nurkka-ajoon. Omallani olen kyllä pärjännyt niin Kölnissä kuin Denverissäkin. Tätäkin kirjoittelen Riikasta, jonka helvetillisissä ruuhkissa olen taas pari päivää pyörinyt. Totta kai olen katsellut kateellisena moposkootteri- tai nakupyöräkuskeja, jotka mahtuvat splittailemaan kaistoja väleissä, joihin meikäläisellä ei ole mitään asiaa.
Sitten taas tulee mieleen viime viikkoinen 900 kilsan Iisalmen päiväreissu...9 astetta pakkasta aamukuudelta lähtiessä. Niin innokas mopomies en ole, että tuollaiselle reissulle viitsisin lähteä yhtään kepulimmalla pelillä.
RT on ihan kiva ja toki LT:tä kevyempi pyörä ja varmaan sillä ajelee pitkiäkin reissuja. Samoin Gessu. Kyllä LT:lläkin mutkateillä pärjää - jopa Dragon's Taililla - eikä tunnelma sentään ollut mikään "Hummer mikroautoradalla". Ainakaan HD-ukot ei pysy kyydissä.
, jos se nyt mikään mittari on...
Automaailmasta voit hakea analogioita. Oman pienen RT-kokemukseni mukaan LT:n ja RT:n ero on kyllä isompi kuin tallissasi olevien kotiloBemujen ero. Itsekin 7-Bemulla (talvet)ajavana vertaisin RT-kokemustani johonkin V-40 Volvoon tai Ford Mondeoon. Hyviä kärryjä toki molemmat...
Siispä, kyllä joudut tuon päätöksesi ihan itse tekemään
. Tämmöisiä "tosiobjektiivisia" kommentteja on takuulla tyrkyllä viljalti...
Koeta päästä kunnolla koeajamaan molemmat ja onnea päätöksenteolle!
t. pozo