• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

rungon ? notkuminen?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja pronka
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

pronka

New member
Kertokaas mistä johtuu pyörän notkuminen kovaa mutkassa ajettaessa.. Jännä ilmiö, johon törmäsin ensimmäisen kerran joskus pentuna Näsärillä kantatessa. Ajattelin tuolloin, että runko antaa myöten ja sen tähden notkuu. Vaan tuossa tuli tilanne eteen, jossa xx teki saman homman.. Pyörä on hallittavissa, eikä kyse siis ole mistään peruswoblauksesta. Sellaista rauhallista meltoamista..
 
Kertokaas mistä johtuu pyörän notkuminen kovaa mutkassa ajettaessa.. Jännä ilmiö, johon törmäsin ensimmäisen kerran joskus pentuna Näsärillä kantatessa. Ajattelin tuolloin, että runko antaa myöten ja sen tähden notkuu. Vaan tuossa tuli tilanne eteen, jossa xx teki saman homman.. Pyörä on hallittavissa, eikä kyse siis ole mistään peruswoblauksesta. Sellaista rauhallista meltoamista..
No voiskos se olla ihan yksinkertaisesti sitä, että runko tosiaan joustaa eli notkuu? Toihan nyt on ihan yleistä ainakin kaikissa putkispagettirunkoisissa peleissä. Muistan hyvin kun kymmenkunta vuotta sitten ekaa kertaa ajoin jotain ekan sukupolven ZX6R:ää niin pirteän suorituskyvyn jälkeen ensimmäinen huomio oli notkumaton runko.
 
Jos nyt saa puhua POLKUpyöristä, niin niissä ainakin maastopyörillä ajettaessa huomaa selvästi teräsrungon ja alumiinirungon erot. Alumiinirunko on hyvin jäykkä, mutta teräsrunko joustaa selvästi!
 
Jos nyt saa puhua POLKUpyöristä, niin niissä ainakin maastopyörillä ajettaessa huomaa selvästi teräsrungon ja alumiinirungon erot. Alumiinirunko on hyvin jäykkä, mutta teräsrunko joustaa selvästi!
Tälle linjalle kun lähetään niin mä olen tähän asti ainakin elänyt siinä uskossa et alumiinirunko on tosiaan poikeusetta siis ohennuksista riippumatta tosi jäykkä mut teräsrunko pystytään tekemään aikalailla laidasta laitaan jäykäksi tai löysäksi. Oma tuntuma kahdesta aavistuksen kymmenen kilon molemmin puolin olevista teräsrunkoisista maantiekihnuttimista joiden rungot täysin toistensa vastakohtia. Enpä sitten osaa tosta xx:stä sanoa mitään muuta mut mikään rataohjushan se ei ole, ja ehkä rungon tietynlaisella löysyydellä mikä ilmenee joissain tilanteissa on voitu saada aikaan hyviä ominaisuuksia vehkeen omimmalla käyttöalueella.
 
rengaspaineet lienevät ihan kohdallaan. Eturatas on kyllä muuten paska, mutta ei kai sekään tuollaista ilmiötä aiheuta.. Ei se notkuminen todellakaan ihan pikkuvauhdissa ilmene, vaan oli melko paljon nopeutta alla. Voisiko tosiaan johtua etujousituksesta, mene ja tiedä
confused_orig.gif
Niin siis notkui kuin olisi ratsastanut sellaisella laiskalla lahnalla
smile_org.gif



e: niin siis alurunkohan se xxssäkin on.. joten kuulostaa se rungon notkuminen vähän oudolta.
 
Ainakin NSR ja 600GPZ notku mutkissa kovemmissa vauhdeissa. Pähkäilin syyksi takaiskarin/-jousen löysyyden. Pääsee pohjaamaan ja siitä keinuminen. Noissa ei tietty ollu mitään säätöjä, mut Kawa muuttu paremmaks kun tuuppas reilumman paineen I/Ö-iskariin taakse.

Z750 tekee kanssa samaa muttei läheskään niin paljon, kuin nuo kaksi, tiiä sit johtuuko paljon puhutusta etupään löysyydestä.
 
tossa pelissä on perus paskat alustan säädöt.

keula tuppaa pohjaamaan hyvinkin helposti..parempia jousia suosittelen heti eteen..
 
Kyllä iskareista ja säädöistä tämmöinen johtuu.. Itse muistan kun kokeilin nsr:n huippuja ja loivassa mutkassa mentiin heiluen ja varmasti eteenpäin
biggrin.gif
Tämän jälkeen kyllä heti vauhti hiipui.
 
Jos nyt saa puhua POLKUpyöristä, niin niissä ainakin maastopyörillä ajettaessa huomaa selvästi teräsrungon ja alumiinirungon erot. Alumiinirunko on hyvin jäykkä, mutta teräsrunko joustaa selvästi!
Eikä se kiertojäykkyys rungossa ole "enempi parempi". Eikös Kawakin näissä uusissa kusiaisissa ollut vähentänyt kiertojäykkyyttä edellisestä mallista? Polvi maassa mennessä rungolla on erittäin tärkeä osuus alustan toimivuudelle.

Materiaalivalinnat eivät ole pääasiassa rungon jäykkyyden määrittelyssä...
 
Back
Ylös