• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Ruosteinen tankki

munakypärä

New member
Olisiko teillä mitään hyviä ideoita/käytännön kokemuksia rusteisen tankin puhdistuksesta ?
lookaround_orig.gif

pistä hakusanaksi "ruosteen"
osio: MP-talli
ja täppä "vanhemmat"
niin tulee aika monta triidii

Siruunahappoa minäkin suosittelen ja 20% seos ja annat seistä useita päiviä ja neutraloit vaikka konetiskiaineella.
cool.gif

Ei käytännön kokemusta
Oksaalihappoa ainakin käytetään ruosteen poistossa.

En kyllä itse saanut sitruunahapolla kovin hyvää tulosta, ruostetta lähti mutta ei läheskään kaikki. Olen tässä ajatellut että kun jaksan niin sisäpinnoitan tankin, siihen löytyy erinäisiä tököttejä kuulemma. www.vmpk.fi löytyy lisätietoa keskustelufoorumeilta.

Itselläkin oli vanha kevari jossa oli tankki ruosteessa ja bensafiltteri tuppasi menemään tukkoon välillä. Varsin vittumainen ongelma mutta mistä tuo ruostuminen alunperin lähtee ja miten voin ennaltaehkäistä ettei varmasti lähde ruostumaan?

Kaveri kertoi, että sitruunahappo yhdistettynä pussilliseen muttereita olisi lyömätön konsti; mutterit ja happo sisällä, kun huljuttelee oikeen kunnolla ja jättää sitten muhimaan hetkeksi aikaa niin pitäisi lähteä kovimmatkin ruosteet..

Edit: Mä olen aina kuvitellut, että ruostuminen lähtee bensan sekaan kondensoituneesta vedestä. Eli tankki täyteen ennen säilytystä ja muutenkin kannattaisi minimoida tyhjällä tankilla seisottaminen vaihtelevissa lämpötiloissa.

Joo, sisäpinnoitukseen löytyy ainakin tälläistä: http://www.mobitive.com/tsmc.html
Itse käytin tuota, siinä on vaan maltettava tehdä ohjeiden mukaan niin hyvä tulee, etenkin itse pinnoitteen levityksessä on tankkia pyöriteltävä aika kauan jotta aine menee joka paikkaan. Ollut nyt vuoden verran ja ei merkkiäkään pinnoitteen irtoamisesta tms. Suosittelen
thumbs-up.gif

Por 15 on erinomainen. Jos ostaa starter kitin niin liuotinpesuaine ja ruosteenestoaine mukana. Olen useamman tankin tehnyt ja kyllä hyvä tulee. Jos pahasti ruostunut niin voi muttereita heittää ruosteenpoistoaineen kanssa ja huljutella.

Joskus suosittivat noihin vanhoihin ei-katti-pyöriin, että laittaa lyijyhauleja tankkiin, minkä jälkeen ankaraa ravistusta. En tiedä toimiiko, mutta ainakin kuulostaa siltä..

Sinkitys.

Bilhelvete myy fosforihappoa litran pullossa, olikohan jotain 6 euro litra. Se on tehokas ruosteen irrottaja ja samalla passivoi ruosteen pintaa vaikka ei käsittelisikään muuten. Sinkittämällä saa varsin oivan ruostesuojan kun tankki on samalla allas ja anodi. Tankinreiästä sinkki anodi sisään +napaan kytkettynä, tankki miinusnapaan.. yllä on hyvät ohjeet linkkinä.

Back