Ruostuvat jarrulevyt

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja pertt-UP-
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

pertt-UP-

New member
Illalla katselen hienosti kiiltävää jarrulevyä, aamulla sateisen yön jälkeen se näyttää tältä:
ruostunutjarrulevyov1.jpg


Mites muilla, ruostuuko jarrulevyt?
No, kyllähän tuokin muutaman jarrutuksen jälkeen kiiltää..
 
Kyllä se taitaa tuossa asiassa olla niinpäin, että sinun pyörässäsi on käytetty parempia materiaaleja jarrulevyissä ja muissa pyörissä on annettu periksi ulkonäkövaatimmuksille ja valittu huonompi, joskin kirkkaana pysyvä metalliseos jarrulevyihin.
 
Enpä ole nähnyt käyttöpyörässä noin ruosteista levyä. Silti, toimiva lääke on ajaminen. Ruoste irtoaa jo pienessä jarrutuksessa ja tuntuupahan jarrut ainakin sen pari sekuntia todella pitäviltä. Itsellänikin pesun jälkeen tulee pientä ruostetta, harvemmin ajon jälkeen koska kuitenkin tulee jarrutettua edes pihaan tullessa niin levy lämpiää ja kuivaa sitten talliin mopo kuivamaan.
 
lainaus sivulta http://www.bajahill.net/s-h-m-FAQ-5.html#5.18.3

Henkilöautopuolella jarrulevyt ovat suomugrafiittivalurautaa eli kaikista halvinta mahdollista seosta. Pataraudaksikin sitä kutsutaan. Kuten Tuomas jo tuossa mainitsikin, raaka-aineen murtolujuus on viimeinen seikka, jolla jarrulevyn paremmuutta kannattaa arvioida.

Kuluttajamoottoripyörät on varustettu ruostumattomasta teräksestä varustetuilla jarrulevyillä ulkonäkösyistä. Valurauta kestää paremmin termistä rasitusta ja se sen värinänvaimennuskyky on paljon terästä parempi. Mp-tarkoituksiin käytettään yleensä lujuusominaisuuksiltaan parempaa pallografiittivalurautaa.
 
Illalla katselen hienosti kiiltävää jarrulevyä, aamulla sateisen yön jälkeen se näyttää tältä:

Mites muilla? Ruostuuko jarrulevyt, vai onko insinöörit tajunneet käyttää parempia materiaaleja pyörän tärkeimmässä osassa?
No, kyllähän tuokin muutaman jarrutuksen jälkeen kiiltää..
Enpä ole moista nähnyt... Tarttuukos magneetti levyyn?
 
Brembot on laatukamaa. Kuten yllä on todettu, niin sun jarrut on astetta paremmat, kuin normi japsimopossa.
 
Toivottavasti ainut kriteeri ei ole tuo "ruostuu mutta toimii" tyyliin vanhat mosset. No Brembot on hyvät jarrut, mutta en vitussa haluaisi tollasia sätöksiä omaan mopoon.

Edittiä. SIVIILIKÄYTTÖÖN
 
Omassa pärrässä on Spieglerin täyskelluvat levyt edessä, ruostuvat jo pelkästä ilmankosteudesta, jos pyörällä ei pariinpäivään aja. Tämänlisäksi vielä helisevät ja kolisevat aivan perkeleesti pienissä nopuksissa.

Antavat ehkä itsestään asiasta tietämättömälle helvetin huonon laatuvaikutelman, mutta ei niissä muuta valittamista ole, kuin että vanne ja rengas on aina vesisateen jälkeen samassa ruoste "mällissä".
 
Tutulta näyttää, vanhassa guzzissa ei kypärää ehtinyt päästä ottaa niin levyt oli ruosteessa.
Brembon jarrut siinäkin.
Ei aiheuttanut mitään ongelmia tuollainen pintaruoste.
 
Kyllä meikäläisen jammussa menee levyt pintaruosteeseen pienen sateen jälkeen...laatua tai ei, ihan sama kuhan vaan toimii.
 
valuraudasta(patarauta) tehään hyviä levyjä. Niitähän ne on käyttänyt ennen radalla. Eivät väänny lämmöstä kuten nämä nykyiset levyt voi kunnon kurituksella tehdä. Ruostumattoman taipumus.

Jos jollain levyt ruostuu niin se on todellakin hyvä merkki. Niihin vielä orgaaniset palat mitkä on, kuin nenäpäähän niille levyille.
 
kyllä tossa meitin 750f sutsukissa ruostuu samalla tavalla takalevy ja sitä olen ihmetellyt ja laittanu sen vanhuuden piikkiin. kai se on sitten hyvä
nixweiss.gif

on muuten orgaaniset palat paikallaan.
 
Back
Ylös