Ruotsin ducati hinnat

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ananas
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Köyhät kitisee...  Ostakaa Jawat. Ne on halpoja.
Ihmetellään vain hintaeroa, eli keskustellaan.
Vanhan Jawat on mun mielestäni ihan hyvännäköisiä, toki on niissäkin hinnakkaita jos loistokuntoisen haluaa.
Mutta itselleni ajattelin kyllä vähän uudenpaa/erillaista pyörää.

Ja erittäin paljon rikkaita/varakkaita tuntien tiedän että ne vasta kitisee.
Eivät osta mitään listahintaan, tinkivät, vertailevat, kämpät täynnä mautonta vanhaa halpahalli tavaraa. Autoa vaihdetaan sitten kun on loppu, tai on työsuhdeauto.
Toki niistäkin löytyy poikkeuksia.
Sitten on erikseen nää varakkaina esiintyvät, yleensä hyvätuloiset, velkarahaa syytävät ihmiset jotka ostaa kaikenlaista lelua kysymättä hintaa. Niiden kohdalla voi siteerata nyt sitä kodinkoneliikettä eli, "vain tyhmä maksaa liikaa".

Se on kumma kun jokaiseen ketjuun näissä nettikeskusteluissa löytyy aina joku jolla on heittää jotain asiaan kuulumatonta.
Tai sitten on väkisinkin aina vastaan ja yrittää aiheuttaa kinaa, yleensä samat ihmiset jotka tätä tekevät jokaisessa ketjussa.
Toki jos oli vitsiksi tarkoitettu niin meni täysin ohi, valitettavasti kun en omaa huumorintajua laisinkaan.
 
Olis kyllä ihan mukava kuulla kokemuksia jos joku on tuonut prätkän nimen omaan Ruotsista, etenkin jos on jonkunlaisen Saksa/Ruotsi-vertailun jälkeen päätynyt edullisempana vaihtoehtona nimen omaan Ruotsin tarjontaan.

Harvemmin ainakin täällä "etelässä" kuulee, että olisi Ruotsista haettu mopo, saksantuonteja onkin sitten joka toisella (ml. itselläni
smile_org.gif
)

Äkkiseltään hintataso näyttää erittäin houkuttelevalta länsinaapurissa ja tuominen mistä tahansa päin valtakuntaa ajamalla on jo merkittävästi helpompaa kuin vaikkapa Etelä-Saksasta. Miten onnistunee esim. väliaikainen rekisteröinti (siirtolupa) ja mitä muita kuluja tulee Ruotsin päässä jne.?
 
Ja jos uutta on euroopan alueella hankkimassa niin takuut ovat aivan samat mistä ikinä sen ostaa, ostitpa sitten 10€ sähkölaitetta taikka 30000€ pyörää.
Mihin tämä kuvitelma perustuu?
Tässä euroopan kuluttajaviraston sivuilta lainattua;

"Jos tavaralla on valmistajan tehdastakuu ja suomalainen maahantuoja, se pitäisi saada takuukorjattua myös Suomessa. EU:n kilpailusäännökset edellyttävät, että jos tuotteen valmistaja antaa tuotteelle tehdastakuun yhdessä EU-maassa, takuun on oltava pääsääntöisesti voimassa samoilla ehdoilla myös muissa EU-maissa. Jos takuu on vain myyjän antama, takuuehdot riippuvat siitä, mitä takuussa ja markkinoinnissa on niistä kerrottu. Muista, että tavaran myyjällä on lakisääteinen virhevastuu myymästään tuotteesta riippumatta siitä, onko hän myöntänyt tuotteelle takuuta. Tavaran virheestä voi siis tehdä valituksen myös myyjälle"

Esim. näissä uusissa ducateissa on tehdastakuu, toimii missä vain eu:n alueella.
Itsellä on ollut pari kertaa takuu korjattavia vikoja suomen ulkopuolelta ostetuissa tavaroissa eikä ole ollut mitään ongelmaa niiden korjauttamisessa.
Toki on tuotteita jossa niinsanottu myyjäntakuu joka rajaa vähän, mutta kuka käskee ostamaan sellaista kun on tarjolla tehdastakuu tuotteita.
Onko kyseessä varma moottoripyörän takuukorjausta koskeva käytännössä koeteltu tieto?

Oliko noilla kuluttajasivuilla maininta siitä, että ainakin autot ovat/olivat vielä hetki sitten poikkeusasetuksen piirissä sillä tavoin, että niitä ei kilpailunrajoitusten kielto koske. Esimerkiksi autoissa sallitaan vertikaalinen kartelli (muistaakseni. Jos löytyy joku EU/kilpailuoikeuden asiantuntija, korjatkoon), mikä tarkoittaa sitä, että voidaan rakentaa yksinmyynti, -huolto ja -maahantuonti rakenteita aika vapaasti ilman kilpailuviranomaisten puuttumista.

Aivan eri asia on sitten se, miten on moottoripyörien laita ja erityisesti miten on kolmasmaatuotujen moottoripyörien laita. Kuitenkaan en aivan ehdottomalla varmuudella alkaisi väittämään, että esimerkiksi Suzukin Suomen haaraliikkeellä on ehdoton velvollisuus takuukorjata "harmaatuotua" uutta tai käytettyä Suzukia. BMW:n ja ehkä myös Ducatin mukana tulee maapallon kattava luettelo paikoista, minne pyörän voi viedä takuukorjattavaksi + noutopalvelu 3 vuotta ostosta. Kaikkialla. Mutta vain valtuutettuihin merkkiliikkeisiin ja saataapi olla, että määräaikaiset huollotkin pitää olla tehtynä. Merkkiliikkeessä. Varmuutta siitä, että moottoriajoneuvojen tehdastakuuta ja sen edellytykseksi pantuja merkkiliikkeessä tehtyjä huoltoja koskeva kilpailunrajoitus olisi kielletty, ei ainakaan minulla ole. Tarkoitan siis sitä, että moottoriajoneuvoille on tähän asti eu:ssa sallittu huomattavia poikkeuksia.

Saattaapi hyvinkin olla mahdollista, joidenkin merkkien kohdalla paikallinen jälleenmyyjä/huolto voi todellisuudessa kehottaa ja neuvoa omistajaa menemään kysymään asiaa siltä keneltä pyörän ostikin.

En oikein käsitä, mihin ventovieraan kauppiaan velvollisuus ryhtyä toimenpiteisiin jonkun muun kaupan myymän yksittäisen moottoripyörän takuukorjaamiseksi voisi perustua. Paitsi maahantuojan intressissä tehtyyn jälleenmyyjän ja maahantuojan väliseen sopimukseen, jonka jälleenmyyjä tietenkin tehkee, jotta saa maahantuojalta moottoripyöriä kauppaan myytäväksi. Mitään lakiin perustuvaa velvollisuutta maakunnan Mauno Monttöörillä ei ole ryhtyä toisen myymää moottoripyörää takuukorjaamaan. Oletan?
 
Ja jos uutta on euroopan alueella hankkimassa niin takuut ovat aivan samat mistä ikinä sen ostaa, ostitpa sitten 10€ sähkölaitetta taikka 30000€ pyörää.
Mihin tämä kuvitelma perustuu?
Tässä euroopan kuluttajaviraston sivuilta lainattua;

"Jos tavaralla on valmistajan tehdastakuu ja suomalainen maahantuoja, se pitäisi saada takuukorjattua myös Suomessa. EU:n kilpailusäännökset edellyttävät, että jos tuotteen valmistaja antaa tuotteelle tehdastakuun yhdessä EU-maassa, takuun on oltava pääsääntöisesti voimassa samoilla ehdoilla myös muissa EU-maissa. Jos takuu on vain myyjän antama, takuuehdot riippuvat siitä, mitä takuussa ja markkinoinnissa on niistä kerrottu. Muista, että tavaran myyjällä on lakisääteinen virhevastuu myymästään tuotteesta riippumatta siitä, onko hän myöntänyt tuotteelle takuuta. Tavaran virheestä voi siis tehdä valituksen myös myyjälle"

Esim. näissä uusissa ducateissa on tehdastakuu, toimii missä vain eu:n alueella.
Itsellä on ollut pari kertaa takuu korjattavia vikoja suomen ulkopuolelta ostetuissa tavaroissa eikä ole ollut mitään ongelmaa niiden korjauttamisessa.
Toki on tuotteita jossa niinsanottu myyjäntakuu joka rajaa vähän, mutta kuka käskee ostamaan sellaista kun on tarjolla tehdastakuu tuotteita.
Onko kyseessä varma moottoripyörän takuukorjausta koskeva käytännössä koeteltu tieto?

Oliko noilla kuluttajasivuilla maininta siitä, että ainakin autot ovat/olivat vielä hetki sitten poikkeusasetuksen piirissä sillä tavoin, että niitä ei kilpailunrajoitusten kielto koske. Esimerkiksi autoissa sallitaan vertikaalinen kartelli (muistaakseni. Jos löytyy joku EU/kilpailuoikeuden asiantuntija, korjatkoon), mikä tarkoittaa sitä, että voidaan rakentaa yksinmyynti, -huolto ja -maahantuonti rakenteita aika vapaasti ilman kilpailuviranomaisten puuttumista.

Aivan eri asia on sitten se, miten on moottoripyörien laita ja erityisesti miten on kolmasmaatuotujen moottoripyörien laita. Kuitenkaan en aivan ehdottomalla varmuudella alkaisi väittämään, että esimerkiksi Suzukin Suomen haaraliikkeellä on ehdoton velvollisuus takuukorjata "harmaatuotua" uutta tai käytettyä Suzukia. BMW:n ja ehkä myös Ducatin mukana tulee maapallon kattava luettelo paikoista, minne pyörän voi viedä takuukorjattavaksi + noutopalvelu 3 vuotta ostosta. Kaikkialla. Mutta vain valtuutettuihin merkkiliikkeisiin ja saataapi olla, että määräaikaiset huollotkin pitää olla tehtynä. Merkkiliikkeessä. Varmuutta siitä, että moottoriajoneuvojen tehdastakuuta ja sen edellytykseksi pantuja merkkiliikkeessä tehtyjä huoltoja koskeva kilpailunrajoitus olisi kielletty, ei ainakaan minulla ole. Tarkoitan siis sitä, että moottoriajoneuvoille on tähän asti eu:ssa sallittu huomattavia poikkeuksia.

Saattaapi hyvinkin olla mahdollista, joidenkin merkkien kohdalla paikallinen jälleenmyyjä/huolto voi todellisuudessa kehottaa ja neuvoa omistajaa menemään kysymään asiaa siltä keneltä pyörän ostikin.

En oikein käsitä, mihin ventovieraan kauppiaan velvollisuus ryhtyä toimenpiteisiin jonkun muun kaupan myymän yksittäisen moottoripyörän takuukorjaamiseksi voisi perustua. Paitsi maahantuojan intressissä tehtyyn jälleenmyyjän ja maahantuojan väliseen sopimukseen, jonka jälleenmyyjä tietenkin tehkee, jotta saa maahantuojalta moottoripyöriä kauppaan myytäväksi. Mitään lakiin perustuvaa velvollisuutta maakunnan Mauno Monttöörillä ei ole ryhtyä toisen myymää moottoripyörää takuukorjaamaan. Oletan?
Ei ole mp kohdalla kokemusta käytännössä miten toimii suomen ulkopuolelta ostetun takuukorjaus.
Itselläni vain kokemusta parista sähkölaitteesta.
Ja niinkuin aikasemmin mainitsin on tuotteita jotka on myyty tehtaalta sillä ehdolla että myyjä vastaa takuusta.
Näissä tapauksissa on turha mennä muualle kuin ostopaikkaan tai tämän hyväksymään pajaan. Uskoisin että jos tuote ostettu kunniallisesta paikasta niin tulevat vastaan ja löytyy muitakin paikkoja korjaukseen kuin juuri se ostopaikka.

Mutta kun on saatavana tehdastakuun omaavia tuotteita joidenka takuu toimii. Ja eikö se ole valmistaja joka sen maakunnan Mauri Monttöörin laskun maksaa jos menee takuuseen, ei se ole Maurin omasta pussista??

En ehtinyt nyt tarkastaa miten on poikkeusasetuksen laita koskien mp:tä, täytyy tutkiskella kun on paremmin aikaa. Voit olla hyvinkin oikeessa koskien autoa/mp:tä, että eri ehdot joissain tapauksissa

Ja sitten on toi määräaikaishuoltojen vaikutus takuuseen, vaikka en olis huollattanut laisinkaan ja taikkka ei valtuutetussa liikkeessä niin se ei automaattisesti katkaise takuuta. Itselläni oli auto jossa moottori leikkasi kiinni ja huollot tehty itse/teetetty muualla kuin liikkeessä. Todettiin että moottorin lohko oli halki ja pystyttiin osoittamaan että oli valmistusvirhe, meni takuuseen. Eli jos huollon laiminlyönnillä ei ole suoranaisesti tekemistä virheen kanssa, niin takuu voimassa.
 
Köyhät kitisee...  Ostakaa Jawat. Ne on halpoja.
Ihmetellään vain hintaeroa, eli keskustellaan.
Vanhan Jawat on mun mielestäni ihan hyvännäköisiä, toki on niissäkin hinnakkaita jos loistokuntoisen haluaa.
Mutta itselleni ajattelin kyllä vähän uudenpaa/erillaista pyörää.

Ja erittäin paljon rikkaita/varakkaita tuntien tiedän että ne vasta kitisee.
Eivät osta mitään listahintaan, tinkivät, vertailevat, kämpät täynnä mautonta vanhaa halpahalli tavaraa. Autoa vaihdetaan sitten kun on loppu, tai on työsuhdeauto.
Toki niistäkin löytyy poikkeuksia.
Sitten on erikseen nää varakkaina esiintyvät, yleensä hyvätuloiset, velkarahaa syytävät ihmiset jotka ostaa kaikenlaista lelua kysymättä hintaa. Niiden kohdalla voi siteerata nyt sitä kodinkoneliikettä eli, "vain tyhmä maksaa liikaa".

Se on kumma kun jokaiseen ketjuun näissä nettikeskusteluissa löytyy aina joku jolla on heittää jotain asiaan kuulumatonta.
Tai sitten on väkisinkin aina vastaan ja yrittää aiheuttaa kinaa, yleensä samat ihmiset jotka tätä tekevät jokaisessa ketjussa.
Toki jos oli vitsiksi tarkoitettu niin meni täysin ohi, valitettavasti kun en omaa huumorintajua laisinkaan.
Jep. Vitsi oli.(huono)

Omasta mielestäni Suomen hinnoittelu on kyllä syvältä. Johtuen pitkälti ihanasta verotuksestamme.
 
Ja eikö se ole valmistaja joka sen maakunnan Mauri Monttöörin laskun maksaa jos menee takuuseen, ei se ole Maurin omasta pussista??

----

Todettiin että moottorin lohko oli halki ja pystyttiin osoittamaan että oli valmistusvirhe, meni takuuseen. Eli jos huollon laiminlyönnillä ei ole suoranaisesti tekemistä virheen kanssa, niin takuu voimassa.
Mauri tietenkin selvittää asian valmistajalta/maahantuojalta etukäteen tai on sopinut asiasta jo muutenkin. Epäilyni koskikin tilannetta, jossa maahantuoja 1. on ilmoittanut, että se ei "harmaatuotujen" takuuhuoltoja järjestä vaan ne järjestää se kilpaileva maahantuoja 2. Ja maahantuoja 2. ilmoittaa, että höpsis, tahdastakuut vastaa "virallinen" maahantuoja. Mauri tulee kesken puhelinkeskustelun väsyneeksi ja alkaa juoda.

Kun todettiin ja osoitettiin valmistusvirhe, toidettiin samalla kaupan kohteen sellainen virhe, joka olisi ollut korjattava ilman mitään takuutakin?

Kysymys taitaa olla aika akateeminen. Jos Ducatin tehdastakuu toimii eu-alueella, se sitten toimii ja sillä hyvä.
 
Olis kyllä ihan mukava kuulla kokemuksia jos joku on tuonut prätkän nimen omaan Ruotsista, etenkin jos on jonkunlaisen Saksa/Ruotsi-vertailun jälkeen päätynyt edullisempana vaihtoehtona nimen omaan Ruotsin tarjontaan.

Harvemmin ainakin täällä "etelässä" kuulee, että olisi Ruotsista haettu mopo, saksantuonteja onkin sitten joka toisella (ml. itselläni  
smile_org.gif
)

Äkkiseltään hintataso näyttää erittäin houkuttelevalta länsinaapurissa ja tuominen mistä tahansa päin valtakuntaa ajamalla on jo merkittävästi helpompaa kuin vaikkapa Etelä-Saksasta. Miten onnistunee esim. väliaikainen rekisteröinti (siirtolupa) ja mitä muita kuluja tulee Ruotsin päässä jne.?
henk.koht. mulla ei ole minkäänlaista aavistusta noista tullaus, yms sellaisista paperitöistä, ei ole koskaan ollut aiheellista, ja jos joskus täältä itse vielä kotiudun sinne suomeen, tulee pelit sun muut muuttotavarana. Mutta puhtaalla maalaisjärjellä ajatellen en luulisi tuon tullileikin olevan sen kummallisempaa oli kyseessä ruotsin tai saksan tuliainen? Samaa euroopan yhteisöähän tässä ollaan. Ja luulen myös että täältä ostettu pyörä on takuulla paremmassa kunnossa. Tiedä sitten mihin suuntaan sekin homma hoituu jos alkaa kauppa yleistymään. Noista saksan autokaupoista kuulee jo aika hurjaa tarinaa toisinaan.
 
Back
Ylös