• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

ryyppy

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ^^Anzku
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

^^Anzku

New member
En löytäny topiccia tästä aiheesta, mutta eipä toi estele kirjoittamasta.
smile_org.gif
Eli, pyörän käynnitys kylmällä säällä. Pyörä on kesät tallissa, jossa ei lämmitystä eikä ulko-ovea käytännössä oo ja talvet sitten vähä suojaisemmassa paikassa, mutta ei kovin lämpimässäkään, lie miinuksen puolella silloinkin. Talveksi akku pois ja omaan taloon viileään akku latautumaan ja jätän sisälle talteen kevättä uottamaan. Mutta nyt eksyin väärille raiteille.

Kylmänä aamuna kun käynnistän pyörääni, käytän ryppyä ja hyvin käynnistyy, mutta joudun pitää jonkun aikaa ryyppyä päällä et kone jaksaa pyöriä eikä sammuisi. Pidän varmaankin 3-5 minuuttia ryyppyä auki, jotta kone lämpiää ja se jaksais itse pyöriä. Oon huomannu, kuten moni muukin, ettei kylmällä moottorilla saa kunnon vauhtia ja se vähä takkuilee muutenkin se vauhti sitten ajossa. Olen jostain lukenut että liika ryypyn käyttö kastuttaa tulpat. Pitääkö paikkansa ja miten pitkiä aikoja tämä tarkoittaa? Olen ajanut pyörällä nyt 2 vuotta enkä ole huomannu käynnistyksessä mitään erikoista.

Oma tarvii kanssa ryyppyä, oli + tai - asteita. Niin kauan annan käydä ryypyllä kunnes on vähän lämmennyt, tai yleensä suoraan ajoon, silloin ryyppy pois. Yleensä minuutti, tai pari. Tuohon tulppien kastumiseen, vaara on silloin jos lämmintä konetta käytät ryyppy päällä, ja tukehtuu liikaan soppaan. Lämpimällä koneella kun ajaessa laitat ryypyn päälle, takkuaa taas, eikös vain? Taas liikaa soppaa, ja nokeaa tulpat. Ei muuta kuin entiseen malliisi pelailet vain.
smile_org.gif

Käynnistäessä ainakin kun imu on päällä ja pyörität konetta bensaa tulee sylinteriin muttei lähde käyntiin tulpat kastuu tod. näköisimmin itsellä ei ainakaan muuta omakohtaista kokemusta.Mutta tokihan voi tukehtua bensaan myös käynnissä ollessa..

Kyseessä taitaa olla kaasaripeli.
Huono käynnistyvyys ja kulku kylmänä johtuu suurimmaksi osaksi alati kiristyvista pakokaasumääräyksistä ja sitä kautta laihasta seoksesta joutokäynnillä ja osakierrosalueella.
Pyörät rakennetaan ensinnäkin +20 lämpötilaan ja pakokaasupäästöjen takia seokset vedetään niin laihalle kun vain mahdollista (jännä juttu, että niitä päästöjä mitataan joutokäynnillä, millä ei oikeasti mitään tekemistä oikeiden päästöjen kanssa). Tästä syystä pyörä ei toimi kylmänä kovinkaan hyvin.
Liika ryypyn käyttö kastelee tulpat, koska seos rikastuu liikaa ja ei ole palamiskelpoista, mutta se onkin sitten se oppimisjuttu siitä omasta pyörästä, että kuinka paljon ryyppytetään missäkin tilanteessa. Sen takia on joskus vaikea saada kaverin pyörä käyntiin kylmänä aamuna.
Jos hyvän haluaa, niin isompaa tyhjäkäyntisuutinta kaasariin.

Saman ilmiön olen huomannut 90-luvun loppupuolen ja siitä eteen päin 2-T perämoottoreissa. 80-luvun Evikan kun laittoi kylmänä käyntiin, niin tienoo peittyi savuun, mutta kone kävi melko tasaista joutokäyntiä. Uudemmat moottori vaati kaiken maailman ryypyt, primerit ja silti niitä piti käynnistää kaksi -kolme kertaa, ennen kuin ne jäi käymään korotettua joutokäyntiä (3000rpm ! !), sitten heti viiden minuutin jälkeen voi harkita vaihteen kytkemistä.

Pakko kyllä myöntää etten oo täysin varma ton "kaasaripelin" termin määrittelystä....  
tounge.gif
 Nii tarkennan et alle 10 astetta jos on aamulla nii sillo on vähä vaikeaa syttyä moottorilla. Oon antanu ryyppyä niin pitkään ettei se tyhjäkäynnillä sammu itsestään. Joskus oon lähteny liian aikaisin kylmällä kelillä ajamaan ja ajo on ollu tosi takkuista, kaasu vaikka pohjassa nii ei taho kierrokset kasvaa. Yleensä oon pysähtyny ja antanu lisää ryypyn kanssa ku moottori ei oo vieläkään lämmenny...    
crazy.gif

Oon miettiny myös ton tyhjäkäynnin kierrosten nostamista, mutta sekin pitäs tehdä lämpimän moottorin perusteella jolloin ei ole vikaa käynnissä pitämisessä. Tyhjäkäynnillä lämpimällä moottorilla ääni on rauhallinen "puksuttaja"  
smile_org.gif

Ajossa en oo koskaan pitäny ryyppyä! Mulla se ryyppy on suunnilleen oikean jalan kohilla ja sitä pitää vetää et tulee ryyppy. Sinällään turvallinen koska se ei voi olla päällä kun se vetäytyy takaisin off-asentoon. Oon kyllä kokeillu lämpimällä moottorilla antaa ryyppyä nii se kone kyllä sammuu
tounge.gif

ihan normaalikäytöksiseltä pyörältä kuulostaa. Ryyppyä voi ihan hyvin pitää ajossakin päällä kunnes kone on kunnolla lämminnyt. Oman kaasariyammun kanssa tein niin että ryyppy täysillä hetken aikaa, sit ryyppyä vähän pois ja ajoon. ajaessa sit pikkuhiljaa ryyppyä pois. aina välillä testiä milloin kone vastaa kunnolla kaasuun ilman ryyppyä.

Kuulostaa ihan normaalilta kylmällä säällä. Rikastimen liiallinen käyttö karstoittaa konetta.

"Kaasaripeli" tarkoittaa, että pyöräsi palotiloja ruokkivat kaasuttimet.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Kaasutin

Tuosta vaikka pikakurssi pääperiaatteisiin.

Ainakin oman pyöräni manuaali kertoo, että rikastimella pyörä autetaan käyntiin ja ajamaan saa lähteä vasta, kun kone on lämmennyt. Periaatteessa tämä tarkoittaa vanhassa pyörässä noin 10 minuutin odottelua, joten harvemmin tulee venttailtua, lähinnä kylmillä keleillä.

Surkuhupaisa aihe taas.  
biggrin.gif

Eiköhän tämäkin "mopojen ryyppy" jutustelu kuuluisi tuonne paskanjauhantaan? Tai jopa mieluummin Motot.nettiin...

sanoi:
"kesäisin ajan yleensä kouluun kevarilla, nii sitä väliä tulee runkattuu tosi paljon."
Ei ihme että ketjuja menee.  
biggrin.gif

Sitten isompana kun ei tarvitse enää jokapaikassa "runkkailla" niin älä osta niitä kumeja jotka aina puhkeaa. Voi tulla kalliiksi.

tietääkseni ketjut eivät mene paskaks ryypyn takia. Kyselin vaan tästä ryypystä ku luin joidenkin olleen huolestuneita, että mitä se ryyppy oikein tekee ja minua kiinnosti tietää tästä aiheesta lisää.

Back