• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

S1000rr luistonesto/keulimisesto

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja teeti
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

teeti

New member
Tämmöstä ostamassa ja kun myyjäkään ei aina osaa sanoa onko pyörässä nämä vai ei... onko lisävarusteita -10 alkaen vai vakiona ? Antaako keulimisesto nostaa tassua hieman vai puuttuuko peliin vasta kun ylimenon vaara ilmeinen..
 
Bemarihan tarjosi pyörät ns karvalakkina ilman mitään lisäjuttuja, ja ostaja sitten valitsi mitkä lisävarusteet tulee mukaan. Käytännössä Suomessa myytiin/tarjottiin varmaan kaikki pyörät Dynamic tms. paketilla, jossa estot oli mukana. Ulkomailla näkyy aina välillä myynnissä pyöriä mihin ei oltu valittu mitään lisävarusteita mukaan.
 
Ekan version Bemussa keulimisenesto perustui ajotietokoneen vertailuun pyörien nopeuserosta. Ainakin omakohtainen kokemus siitä ei ole mairitteleva. Millään asetuksella keulintakulma ei siis ollut päätöksentekijä, vaan tuo pyörimisnopeuden ero. Saattoi nostaa millä tahansa asetuksella vaikka metrin ja leikata siitä kaikki tehot niin että munat rysähti tankkiin keulan pudotessa.

Sillä ei ole mitään tekemistä gyrotiedolla täydennettyyn keulimisenestoon, mikä näissä uudemmissa on. Nykyvessassa on 6-akselinen IMU joka parhaimmillaan leijuttaa keulaa samalla korkeudella. Sokeasti näihinkään ei silti voi luottaa.
 
Mistä sen näkisi pyörässä selkeimmin? Onko joku nappi stongasssa tai mittaristossa mistä voisi varmistaa ......


Bemarihan tarjosi pyörät ns karvalakkina ilman mitään lisäjuttuja, ja ostaja sitten valitsi mitkä lisävarusteet tulee mukaan. Käytännössä Suomessa myytiin/tarjottiin varmaan kaikki pyörät Dynamic tms. paketilla, jossa estot oli mukana. Ulkomailla näkyy aina välillä myynnissä pyöriä mihin ei oltu valittu mitään lisävarusteita mukaan.
 
2012 tuli parannus näihinkin järjestelmiin -tiiäkkö on toiminta sit sopivaa "leijuttamista" ryskeen sijaan ?

Ekan version Bemussa keulimisenesto perustui ajotietokoneen vertailuun pyörien nopeuserosta. Ainakin omakohtainen kokemus siitä ei ole mairitteleva. Millään asetuksella keulintakulma ei siis ollut päätöksentekijä, vaan tuo pyörimisnopeuden ero. Saattoi nostaa millä tahansa asetuksella vaikka metrin ja leikata siitä kaikki tehot niin että munat rysähti tankkiin keulan pudotessa.

Sillä ei ole mitään tekemistä gyrotiedolla täydennettyyn keulimisenestoon, mikä näissä uudemmissa on. Nykyvessassa on 6-akselinen IMU joka parhaimmillaan leijuttaa keulaa samalla korkeudella. Sokeasti näihinkään ei silti voi luottaa.
 
2012 tuli parannus näihinkin järjestelmiin -tiiäkkö on toiminta sit sopivaa "leijuttamista" ryskeen sijaan ?

Käsittääkseni IMU eli gyrotieto tuli silloin mukaan ja parani paljon. Minulla ei ollut tuon mallista Bemua joten omakohtaista kokemusta ei ole. 2010 mallisessa vihasin keulimisenestoa niin paljon että ajoin sillä joka paikassa ilman. Varsinkin radalla oli veemäistä kun keula karkaili millon sattuu ja oli paljo loogisempi ajaa ilman.

 
Mistä sen näkisi pyörässä selkeimmin? Onko joku nappi stongasssa tai mittaristossa mistä voisi varmistaa ......
Tästä apua? Yleensä ilmoituksessa on mainittu onko pyörään se valittu uutena. Mutta en nyt äkkiseltään muista yhtään Suomessa myynnissä ollutta, jossa niitä ei olisi. Tietty voihan nyt olla jo käytettynä maahantuotujakin pyöriä, joissa ei niitä ole.
 
Aloin oikein pohtimaan tätä. Taisi olla niin että siinä oli kolme optiota: Shifteri, ABSit ja DTC. Ja DTC:n mukana tuo wheelie control. Nyt ei vaan pysty muistamaan oliko ilman DTC:tä olevassa versiossa sitten ajotiloja ollenkaan, mielestäni ei. Muistaisko joku vahvistaa tämän? Jos asia on niin, niin mikäli ajomoodit Rain, Sport, Race ja Slick löytyvät ajotietokoneesta = mopossa on myös wheelie control.

Erikseen niitä ei pystynyt säätämään, vaan ajomoodilla oli aina kiinteä asetus. Ja päädyin ajelemaan kaikki ajot Slickillä tai Racella ja niissä ei wheelie controlia ollut.
 
Bemarihan tarjosi pyörät ns karvalakkina ilman mitään lisäjuttuja, ja ostaja sitten valitsi mitkä lisävarusteet tulee mukaan. Käytännössä Suomessa myytiin/tarjottiin varmaan kaikki pyörät Dynamic tms. paketilla, jossa estot oli mukana. Ulkomailla näkyy aina välillä myynnissä pyöriä mihin ei oltu valittu mitään lisävarusteita mukaan.

Joskus olin ostattelemassa r1200r-bemaria ja myyjä sanoi, että kaikki Suomeen tuotavat pyörät ovat kaikilla tehtaan varustepaketeilla ja karvalakin saisi vain tehtaan erikoistilauksena. Oli siis sporttipaketti, touringpaketti, racepaketti ja comfortpaketti kaikki ahdettu samaan pyörään. Jäi sitten ostamatta, kun olisi mukaan tullut 5000 eurolla osia, mitkä olisin pultannut irti ja pahvilaatikkoon samointein.
 
Onko tietoa vaikuttaako -12 mallin kehitys luistonestoonkin ja miten se on alkupään vuosimalleissa on toiminut?

Aloin oikein pohtimaan tätä. Taisi olla niin että siinä oli kolme optiota: Shifteri, ABSit ja DTC. Ja DTC:n mukana tuo wheelie control. Nyt ei vaan pysty muistamaan oliko ilman DTC:tä olevassa versiossa sitten ajotiloja ollenkaan, mielestäni ei. Muistaisko joku vahvistaa tämän? Jos asia on niin, niin mikäli ajomoodit Rain, Sport, Race ja Slick löytyvät ajotietokoneesta = mopossa on myös wheelie control.

Erikseen niitä ei pystynyt säätämään, vaan ajomoodilla oli aina kiinteä asetus. Ja päädyin ajelemaan kaikki ajot Slickillä tai Racella ja niissä ei wheelie controlia ollut.
 
Tämmöstä ostamassa ja kun myyjäkään ei aina osaa sanoa onko pyörässä nämä vai ei... onko lisävarusteita -10 alkaen vai vakiona ? Antaako keulimisesto nostaa tassua hieman vai puuttuuko peliin vasta kun ylimenon vaara ilmeinen..

Ainkin jonkun ikäisissä missä on keulimisen esto sitä pystyi säättämään
samoin sutimista sitten oli vielä jotain sätööä mikä vaikkuti jos pyörä on kallellan tai pystyssä
 
Mulla 2010 malli. Ja siinä juuri tuo haukuttu ensimmäisen sukupolven sutimisen ja keulimisen esto. kun eturengas nousee pari senttiä. pyörä automaattisesti rykäsee keulan alas niin että kassit pamahtaa tankkiin. (ei tunnu mukavalta se:grin:) Ongelma parantui jonkin verran kun laittaa sen sliksi moodin päälle. Ja se vaatii sen pyörän mukana tulevan lisämokkulan paikalleen laittamista. -12 mallissa kuulemma paremmat apupyörät.
 
Mulla 2010 malli. Ja siinä juuri tuo haukuttu ensimmäisen sukupolven sutimisen ja keulimisen esto. kun eturengas nousee pari senttiä. pyörä automaattisesti rykäsee keulan alas niin että kassit pamahtaa tankkiin. (ei tunnu mukavalta se:grin:) Ongelma parantui jonkin verran kun laittaa sen sliksi moodin päälle. Ja se vaatii sen pyörän mukana tulevan lisämokkulan paikalleen laittamista. -12 mallissa kuulemma paremmat apupyörät.
700 eurolla saat 2013 softan mopoos. Ja kaikki kisaherkut ja täyden säädettävyyden (RCK2) siinä samalla. Datakaapeli 200 euroo jos haluu ite säätää lisää.
 
Ja tulipa mieleen sellainenkin että jos kadulla kaupunkinopeuksissa vaivaa on-off-kaasu/vedon/pintakaasun töksähtely, niin tuo softa varmaankin poistaa sen myöskin abaut kokonaan.
Lisäksi siinä on hyvin yksinkertanen Min-Medium-High-Max moottorijarrun säätömahollisuus jokaiselle moodille ja jokaiselle vaihteelle erikseen.
 
700 eurolla saat 2013 softan mopoos. Ja kaikki kisaherkut ja täyden säädettävyyden (RCK2) siinä samalla. Datakaapeli 200 euroo jos haluu ite säätää lisää.

Olisihan se kiva päivitys. Mutta Endurohommiin on viimeisen puolenvuoden aikana mennyt NIIIIIIIIN monta tonnia, ettei uskalla edes kotona puhua:D
 
Olisihan se kiva päivitys. Mutta Endurohommiin on viimeisen puolenvuoden aikana mennyt NIIIIIIIIN monta tonnia, ettei uskalla edes kotona puhua:D

Sori OT:stä, mutta ostit siis uuden ? :)

Itsellä tuo 2012 mallin räärää, ja siinä tuo keulimisenesto tuo keulan erittäin pehmeästi alas. Ja luistoneston toimintaa ei huomaa kuin keltaisesta valosta mittaristossa, jos sinne ehtii/uskaltaa kurkkia radalla. Kesäpäivillä varttimaililla erehdyin kerran katsomaan, kun asfaltti oli märkä. Valo vilkkui kuin Ruotsin laivojen discovalot, ja vasta tämän jälkeen pelotti. :grin:
 
2010 ja 2011 malli on loogisin ja järkevin ajaa ainoastaan siinä slick moodissa, jota varten oletan sen punaisen plugin olevan jo paikalleen laitettu heti. 12-14 on hiukan parannettu, mutta shifteri ja luistonesto riitelee toisinaan keskenään ja tulee jänniä vaihtoaikoja.

Jos budjetti antaa myöden, niin itse laittaisin myös sen Scuuban mainiteman flässätyn softan tai tai bemarin oman hp race kit ohjelman. Riippuu hiukan tartteeko ko.yksilöön ostaa ensin hp race ecu vai ei? Ecut kun muuttuivat jossain vaiheessa, että joskus joutuu ostamaan uuden raudan ja toisinaan vain töpseli kiinni ja uusi softa sisään bemarin huollon omalla koneella.
Sakemannin flässääman softan ja mahdollisen testeriin kytkennän välillä oli joskus jotain häsää. Palautti vakioksi tms.
 
Itsellä tuo 2012 mallin räärää, ja siinä tuo keulimisenesto tuo keulan erittäin pehmeästi alas. Ja luistoneston toimintaa ei huomaa kuin keltaisesta valosta mittaristossa, jos sinne ehtii/uskaltaa kurkkia radalla. Kesäpäivillä varttimaililla erehdyin kerran katsomaan, kun asfaltti oli märkä. Valo vilkkui kuin Ruotsin laivojen discovalot, ja vasta tämän jälkeen pelotti. :grin:
Vuosimallista riippumatta vakioeku ottaa ihan "kaiken" luiston pois, sen takia se valo välkkyy koko ajan.

Samoin virallista kautta ostettu kisaecu/kisaecun viralliset vakiokartat ottaa kaiken luiston pois, ts ei sovellu kilvan ajamiseen sellaisenaan, eli DTC-karttaa täytyy itse säätää löysemmäksi.

Samoin epäviralline/flässätty ecu toimii niillä samoilla peruskartoilla jotka ottaa kaiken pois.
Mutta halutessaan voi flässäyksen lisäksi ostaa valmiiksi ecuun pistetyn DTC-kartan, jotka antaa sitten kuskin ajaa ihan niin leveessä sladissa kuin kuski vaan haluaa.
 
Knaku. Ostin uuden Betan joo. Etsin kyllä vähän käytettyjä, mutta ei löytynyt mieleistä.
 
Back
Ylös