--clip--
Jättäisin tuon K&N suodattimen käyttämättä. Hinta kova, suodatuskyky yleensä huonompi kuin alkuperäisessä ja laskee tehoja vain.
--clip--
Jaahas, minkähän takia sitten niitä myydään ja asennetaan. Tuskin vaan siksi, että on kivaa. Mutta meneehän siinä ilmaa enemmän läpi, ja isoilla kierroksilla sitä juuri tarvitaan, kai
Markkinoinnin helmiä on tuo K&N tehoakasvattava maine.
Itse en tiedä miksi niitä kukaan ostaa. Ehkä laskeakseen tehoja. Tai siksi että olisi kivaa. Itse en ostaisi koskaan.
Koska havaitsen hieman kirjoituksessasi epäilyä/asennetta, tuossa on penkkitehotietoa K&N tehonvähennyksestä. Pyörä ei valitettavasti ole Bemu, mutta tulokset lienevät suuntaa- antavia. Pyörää ajettiin seuraavasti:
1. ajo vakioputkella
2. Hindle bolt on
3. Hindle full system
ja tässä ajossa kiinni Hondan OEM ilmansuodin.
1. OEM Exhaust best run: 121.5hp
2. Hindle bolt on best run: 124.0hp
3. Hindle full system best run: 133.5hp
Sitten laitettiin kiinni K&N suodatin. Tehot menivät seuraavasti:
1.OEM Exhaust best run: 119.0hp
2.Hindle bolt on best run: 121.0hp
3.Hindle full system best run: 129.5hp
Vielä kolmas ajo. Nyt OEM suodatin riisuttuna (=paperi-osat pois)
1.OEM Exhaust best run: 124.5
2.Hindle bolt on best run: 127.5
3.Hindle full system best run: 137.0
Elikä parhaat tehot saadaan OEM suodattimella. K&N on joka mittauksessa ollut huonoin. Suodatuskyvyltään myös alkuperäinen on ylivoimainen.
Kuten sanoin, tämä mittaus ei ole valitettavasti BMW pyörästä. Jotkin OEM suotimet saattavat olla hyvinkin ilmaa rajoittavia. Nykyaikana kuitenkin suotimet ja ilmanpuhdistinkotelot ovat erittäin virtaavia ja hyvin suunniteltuja. Niitä modifioimalla saatiin 70-80 luvulla helppoja tehoja. Nykyään tilanne on hieman toinen. Nykysuotimet pelaavat paljon paremmin.
Toivottavasti tästä on jotain apua suodatinvalinnassa.