Säätämistä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja blues
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

blues

New member
Tuli tossa hommattua TuneBoy softa ja Benelliin sopiva kaapeli.
Ohjelmalla voi säätää ruisku- ja sytkäkarttoja, ja paljon muutakin.

Mukana tuli myös uusi kartta pohjautuen tehtaan viimeisempään jossa muutettu sekä ruisku-, että sytkäkarttaa.
Mielenkiintoista tossa uudessa kartassa on se, miten se on tehty.
Ohessa vapaasti suomennettu kuvaus:

Kartta on tehty saksassa saksalaiselle jälleenmyyjälle.
Käyttivät erittäin kallista tiedunkeruujärjestelmää (50000 euroa),
kansiin porattu reikä tulpan viereen johon asennettu paineilmaisin.
Kampiakselin päähän tunnistin "levy" josta 3600 impulssia kokonaista kierosta kohti.
Lisäksi tietysti ECU:lta kaasun asento, moottorin kuormitus ym.
Ei mainittu josko A/F suhdetta tutkailtu, todennäköisesti on.

Miltäs teitin korvaan kuulostaa moinen säätäminen verratuna dyno ajoon jossa säädetään A/F eri kaasun asennoille. Erityisesti kiinnostaa tossa mahdollisuus säätää sytkää, jotta maksimi paine sylinterissä saavutetaan noin 10 - 15 astetta ATDC.

Onkos kukaan moista tapaa käyttänyt?

kuulostaa turhan hankalalta. Maksimipaine... joopa joo, tuskin sillä paljon väliä on, säätää maksimitehoon ja oikeaan seokseen. Eiköhän silloin ole paineet kohdallaan.

Laboratoriohommalta kuulostaa. Hyvä tai täydellinen siitä noin tulee, jos puikoissa on kaveri, joka ymmärtää oikeasti moottoritekniikkaa ja mitä siellä pakotilassa todella tapahtuu työkierron aikana. Dynojetin tuning link on askel oikeaan suuntaan, mutta edelleen kompromisseja, simulointia ja enemmän jokapojan vehkeitä. Tehty helpottamaan säätämistä jattämällä operaattorin osuus lopputulokseen vähemmälle. Riittävän hyvän saa silläkin, mutta ei vielä varsinaista high end hifistelyä. Voidaan toki kysyä, onko high end hifistelyssä sitten enää mitään järkeä muutenkaan. MotoGP:ssä tai F1:ssä voi olla jo käyttöäkin.

Niin joo. Tuo paineiden mittaus viittaa enemmän moottorin kehitystyöhön ja esim sytytyskartan optimointiin kuin säätämiseen jollekin mökäpöntölle. Kaupasta ostetun valmiin koneen säätämiseen turhan järeä laite.

Selvää HIFIstelyä mutta varmasti hauskaa sellaista!
biggrin.gif

Juu, ei ole tarkoitus, eikä edes mahdollista lähtee itse moiseen säätötouhuun.

Em. tavalla saadaan varmaankin toi sytkä aikas kohdalleen. Tehtaan kartat ovat kuiteskin osaltaan kompromissejä päästöjen ja äänitason suhteen joillain kierrosalueilla.

Itse ajattelin ladata ton kartan ECU:uun ja lähtee siltä pohjalta dynossa tekemään muutoksia ruiskukarttaan, jahka tässä saadaan aika varattua. Voipi olla etei paljoa tartte säätää orggis änkkärille
tounge.gif

Jos nyt kuiteskin vaihdan änkkärin toiseen, niin voisikohan olettaa, että sytkään ei tarvi koskee vaihdon takia ? Eli vaikuttaako änkkäri myös sytykseen säätötarpeseen merkittävästi
confused_orig.gif
??
eek.gif

edit panovirhe paholaisia

Onko jo selvinnyt, että onko suomessa yhtään dynopajaa, jotka virittäis koneen tuneboyllä? Ja olis siinä vielä hyviä  
confused_orig.gif
Itse ajattelin lisenssin hankkia. Tarttis vaan dynon ja asiantuntevan tunettajan.

Onko jo selvinnyt, että onko suomessa yhtään dynopajaa, jotka virittäis koneen tuneboyllä? Ja olis siinä vielä hyviä
confused_orig.gif
Itse ajattelin lisenssin hankkia. Tarttis vaan dynon ja asiantuntevan tunettajan.
Ei oo tietoa.
Itte pitänee säätää, dynoaikoja kyllä saa.
Ei se ruiskun säätö nyt niin paha ole, etteikö sitä itse vois tehdä, jos vaan saa dynosta tehokäppyrän ja A/F arvon.

Mulla on toi homma vielä edessä. Vaihdoin avoimen änkkärin ja latasin tehtaan tekemän ruiskukartan ko. pöntölle.
Dynokäyrä näytti vallan mainiolta. Hienosäätöä sitten voipi aina tehdä jos haluaa (haluaa).

confused_orig.gif
Tune boy, Dynojet 250 penkki ja nollamodeemikaapeli niin ei tarvi kauheeta asiantuntijaa... PCIII emuloinnilla saadaan suoraan bensakartta dynosta, sytkä onkin sitten viilaamista...

Back