• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Sade varusteet

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja skelle
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Vanha gore-tex-kuoritakki ja halvat Fjällrävenin kuorihousut.
Menee pieneen tilaan.
Saa halvalla esim. relaa.comista...

Se on vaan semmonen homma, että tuppaa tulemaan hieman vilu gorepuvun kanssa sateella hieman viileämmässä kelissä kun puvun pinta kastuu. Eri asia tietysti nämä uudet rukan puvut, joissa laminointi on kankaan pinnassa.
Eli suosittelen erillistä sadeasua viileillä keleillä.

Tässä kun taas sade koettelee harrastuksen mielekkyyttä niin itsellä tuppaa tuo vesi löytämään tiensä niskan kautta puvun sisään ensin kastuu buff läpimäräks ja sitten se alkaakin juosta jo selkää pitkin kohti
033102ass_1_prv.gif
! Olisiko kypärän(shoei one) "ominaisuus" juoksuttaa vesi kypärää myöten josta valuis niskaan?? Kokemuksia, totuuksia, ohjeita, lisälaitteita
tounge.gif
??

IXS 2-osainen sadepuku saa mun äänen, ja varsinkin takki toimii myös muussakin ulkoilukäytössä kun taivaat aukeaa (tänään kävelylenkillä sadetakkina).

Kellään kokemusta alpinestarsin kaks osasesta sade asusta?
Itellä semmonen tilauksessa muiden ajokamojen kans rapakon takaa.

Sivistäkää toista suht noviisia sadepuku-asioissa...

Te, joilla on goretex-, tixtex-, nixnax- tai jotain muuta vastaavaa, sateenpitävää asua, niin onko teillä silti reissuilla rankkasateiden varalta erillinen sadeasu? Kastuuhan nuo ihme-asutkin päältäpäin, vaikkeivat läpi vettä päästäkään. Onko aivan hätävarjelun liioittelua nykäistä moisen asun päälle vielä erillinen sadeasu?
Kastuuhan ne. Ulkoa nimenomaan.

Kun on oltu monsuunin kourissa pyörän päällä sen verran pitkään, että esim. kahvihammasta alkaa kolottamaan tai tankki alkaa olla tyhjä tms. tehdään stoppi. Vettä ei ole Gore -puvun sisällä tippaakaan, kengissä on Gore -kalvo, samoin hanskoissa.
Niin sisään huoltiksen baariin, vai?

Ei. Ensin pitää seisoa paikallaan huom. katoksessa - siis pois sateesta - ja valua. Voi toki ravistella itseään kuin koira, vaan jos ei pysty saamaan samaa liikettä ja vauhtia ravisteluun kuin hauvat, niin ei kannata. Antaa valua vaan. Kymmenen minuuttia riittää. Sit voi astua sisään ilman, että kastelee koko paikkaa. Sitoo tuo Gore -puku varmaan ämpärillisen vettä itteensä, ainaskin!

Että ei niin hassu ajatus Goret + sadekamppeet, jos isosti tulee vettä.

Että semmoista...
(Pyörä alla vasta ensi perjantaina. Ruuhkaa säilytyspaikassa, puutetta työvoimasta.)

-jami
062802moto_prv.gif
Minulla on 10-v. vanha Rukan gorepuku, ja sateeseen on jääty moneen kertaan. Päältäpäin ollaan kuin uitettu koira, mutta sisältäpäin korkeintaan hiessä. Puku muuten kuivuu ajon aikana tosinopeasti. Viime viikolla jäin Porvoossa sateeseen ja ennen Hyvinkäätä puku oli täysin kuiva.

Mulla on kanssa Rukan noin 7 vuotta vanha puku. Pitää vettä hyvin, mutta alkaa pikkuhiljaa rassaamaan, kun se kastelee työpaikan pukukaapin melko tehokkaasti, jos sattuu kaatosade työmatkalle.

Te, joilla on goretex-, tixtex-, nixnax- tai jotain muuta vastaavaa, sateenpitävää asua, niin onko teillä silti reissuilla rankkasateiden varalta erillinen sadeasu? Kastuuhan nuo ihme-asutkin päältäpäin, vaikkeivat läpi vettä päästäkään. Onko aivan hätävarjelun liioittelua nykäistä moisen asun päälle vielä erillinen sadeasu?
Lyhyesti: On!
biggrin.gif
tounge.gif

Venyvä materiaali, notta puvusta tulee tiukka, eikä lepattava purje. Maksa tarpeeksi hyvästä kerran ja se kestää kymmenen vuotta. Omaa merkkiä en nyt muista, mutta hyvä ja halpa eivät helposti kohtaa.

Tilasin biltemasta saapassuojat, olivat jalanpohjasta avonaiset, mitä noilla tekee?
Harrikkaheputhan pitää myös perseettömiä housuja, eli chapseja. Päättele siitä käyttötarkoitus.
Mulla on harrikka, chapseja en omista. Eli en vieläkään tajunnut noitten saapassuojien merkitystä verrattuna umpinaisiin.
Eilen ajoin niillä tunnin sateessa eikä kyllä ollut kengät märät, mutta vähän oudot ne on.

TERVEHDYS!
Olen aloiteleva mootoripyöräkuski ja olen just saannut perusajovermeet hankittua...mutta nyt tarvisin kunnolliset sadevarusteet...ja olen "vähän" hukassa (,niin kuin aina :-))..
Olen katellu jotain bilteemaan pukua (n.50e)ja sitten leather heavenin pukua(150e) ja tietysti stormin lukuisia pukuja...

Voisiteko te arvoisat forumin väki  suositella aloitelevalle kustom kuskille hyvän sadepuku kokonaisuuden ?
Suuret Kiitokset etukäteen!!
Y.t
Skelle
Jos nyt pelkästään suomea kierrät, ja pitempiä reissuja tässä matalapainealtaassa ajattelit kiertäväsi, niin osta ihmeessä sellainen kunnon pvc-asu. Ja saapassuojat myös.
Nää ihmeainepuvut ovat 200 kilometrin vesisateen jälkeen täysin turhia. Näin se vaan on. Ja jos pohjoiseen ajat, niin laita ihmeessä se kunnon sadeasu niiden "jokakelin" asujen päälle, niin pysyt edes itse kuivana ja lämpösenä. Usko vaan mitä sanon, tai kokeile ite.
Etelään jos taas ajelet, niin hyvin riittää nämä jokakelin asut. Ehdit kuivuakin matkalla ja mitä lähemmäs välimeri tulee, huomaat että aurinko on ihan totta eikä mitään unta vaan.
On muuten kiva kun huomaa että aurinkorasvaksi ei kelpuutakaan enää kotimaista tummelia
biggrin.gif

Yhdys sana...
tounge.gif

Anteeksi, oli pakko kuitata, kun pistää aina silmään - vaikka olisi sitä itselläkin syytä kerrata kielioppia (ja oikolukea kirjoitelmat ennen kuin lähettää niitä).

Lyhyesti: On!
biggrin.gif
tounge.gif
Kompaan tätä "jokao"ta.
En ole vielä viiteen vuoteen tarvinnut sadeasua.Kannattaa satsata heti kunnon ajokamppeisiin niin ei tarvi "kordomissa" päiväsaikaan kurvailla..ilman housuja ajettaessa kordomit on ok.

Kolmen viikon päästä on tarkotus lähteä akselille Ruotsi-Norja-Skotlanti-Englanti ja jos ei brittein saarilla sada, tulee vanhasta kunnon Jinksistäkin uskovainen mies.

Dainesen D-Dry-kalvo pitää rankkasadetta aamusta iltaan, muttakun on turhamaisuuksissaan tullunna valkattua päälle se matalan mallin rotsi... Takki siis jää vyötärölle ja siitä takki-housu etumussaumasta tulee kolmen tunnin sateen jälkeen vesi armotta sisään...

Pikkuripaukset ei siis haittaa, mutta reisuun lähtee ehdottomasti jonkinlainen sadasukokonaisuus. Huomenna Biker Pointiin...

Minä muistan muutaman reissun jossa väsyneenä, kaatosateessa on ollut mukava vetää sadeasu päälle ihan lämmönkin vuoksi.
Se estää mukavasti kostean tuulen jäähdyttävän vaikutuksen.
Eli hätätapauksessa menee lisälämmittimestä
tounge.gif

IXS Orca - aivan loistava. Luulin inhoavani haalarimallista, mutta luettuani teidän kokemuksia menin ja ostin. Eipä kaduta.

Ja ajotakin taskuun mukaan "lasten kurahanskat" hieman isommalla koolla. Kun sade yllättää ei muuta ku normi ajohanskojen päälle vaan.
thumbs-up.gif

Mulla on nahkojen kaverina Dainesen erilliset sadetakki ja housut. Loistokeksintö, tarkenee ajella +5c keleillä sadetakki päällä nahkoissa kun ei tuule läpi ja takissa on vielä kiristykset hihoissa ja vyötäröllä niin ei lepata ja kaulus on sen verran korkea ettei kaulaan käy viima.

Sadepukua tuli alunperin koetettua mutta meni hermot siihen kun oli puvun sisältä jo hiestä märkä kun sen sai päälle, erillisten takin ja housujen kanssa sitä ongelmaa ei ole
tounge.gif

Back