Sadekelillä ajamiset niksit

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja AnDy
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

AnDy

New member
Moi,
tällaisena sateisena päivänä mieleen tuli avata aiheelle oma topic.

Oma kokemus märällä ajamisesta viime kauden viimeisessä YCC:ssä ei ollut kovin mairitteleva. Treeneissä tokalla kierroksella nurin, jonka myötä vähäinenkin luotto pitoon katosi täysin ja itse kisa-ajo meni aivan turistiajeluksi. Yksinkertaisesti en oikein tiennyt, miten märällä pitää toimia.

Joku muukin pohtinee samaa asiaa, joten kerätäänpä tähän topiciin hyviä vinkkejä ja käytännön kokemuksia aiheesta. Tässä muutamia osa-alueita johdannoksi:

- sadekelin renkaat, miten ikä vaikuttaa, paineet yms.
- miten  sadekeli vaikuttaa ajolinjoihin, -tekniikkaan
- pyörän säädöt
- ajovarusteet sateella, miten huurut pois kypärästä yms.

//Andy
 
Moi,
tällaisena sateisena päivänä mieleen tuli avata aiheelle oma topic.

Oma kokemus märällä ajamisesta viime kauden viimeisessä YCC:ssä ei ollut kovin mairitteleva. Treeneissä tokalla kierroksella nurin, jonka myötä vähäinenkin luotto pitoon katosi täysin ja itse kisa-ajo meni aivan turistiajeluksi. Yksinkertaisesti en oikein tiennyt, miten märällä pitää toimia.

Joku muukin pohtinee samaa asiaa, joten kerätäänpä tähän topiciin hyviä vinkkejä ja käytännön kokemuksia aiheesta. Tässä muutamia osa-alueita johdannoksi:

- sadekelin renkaat, miten ikä vaikuttaa, paineet yms.
- miten  sadekeli vaikuttaa ajolinjoihin, -tekniikkaan
- pyörän säädöt
- ajovarusteet sateella, miten huurut pois kypärästä yms.

//Andy
Käyttänyt sekä Dunlopin että Pirellin sateisia. Paineet lämpötilasta ja sateen määrästä riippuen välillä 2,2-2,4. En ole lämmittänyt renkaita, joten kylmäpaineista kyse. Koska kyse kylmäpaineesta, ulkolämpötila on otettava huomioon. 10 asteen nousu vastaan n. 0,1 bar nousua paineissa.

Kokemukset kohtuullisen vähäisiä (4 sarjaa käyttänyt), joten kokemuksiin tulee suhtautua sen mukaan. 2009 syyskuussa ajetuilla renkailla ajoin kahdesti 2010 ja vielä erittäin hyväkuntoiset, joten ajattelin ajaa niin treenit kuin kisatkin vielä niillä. Joku varoitelkoot jos ei pidä mennä ajamaan, mutta hyviltä ja pehmeiltä tuntuvat vieläkin.

Omat ennätykset sateella n. 9 sekunnin päässä niistä ajoista mihin olen kuivalla päässyt, Ahvenisto 1:39 jne.

Pyörän säädöissä olen täysi käsi, mutta ovat neuvoneet laittamaan alustan esijännityksiä löysemmälle ja näin olen toiminut. Muihin säätöihin en ole puuttunut ja YCC:n kisoissa niillä on hyvin pärjätty ja sarjajohtajia ohiteltu.

Ajolinjat pyöreämpiä kuin kuivalla. Käytännössä mennyt niin, että suoralla vauhti pois (suoraan ajaessa uskaltaa jarruttaa perseen ilmaan), mutta mutkissa varovasti tasakaasulla yhtään jarruun hipaisematta ja/tai kiihdyttämättä. Mahdollisimman nopeasti mopo pystyyn jotta voi antaa happea. Kiihdytykset pykälää isommalla vaihteella kuin kuivalla, jotta ei luistele ja pyörä pysyy paremmin lapasessa.

Kypärän opin kantapään kautta asentamaan sateella hieman raolleen (tulitikku väliin ja teipillä visiiri kiinni). Motoparkissa oli aika helvettiä ajaa 2009 kun ei nähnyt yhtään eteenpäin ja oli ajettava visiiri auki. Silmiin sinkoilleet kivet, kuminpalat ja vesi toivat oman lisämausteen, jota en suosittele.

Sadekelillä olen pyrkinyt käyttämään omaa vanhaa pukua. Sadeasut ym. tekevät satulassa istumisen aika liukkaaksi puuhaksi, joten hylkäsin ne heti kättelyssä. Sateella kastuu koko äijä tässä leikissä, katumotorismi ja kurarukkaset ovat eri juttu.

Sadekelin kisoja siis neljä takana ja treenejä kolme, joten aika amatööri moisessa puuhassa. Sateella on mukavampi juoda kaakaota ja katsella leffoja, joten jäänyt vähän vähiin. Jos vaivautuisi sateella treenaamaan, saavuttaisi aika hyvät asemat muihin nähden kisoissa. Kyseessä kuitenkin ihan oma juttunsa ja vaatii oman tekniikkansa. Ja kärkiukolla on sitten huomattavasti helpompi ajella kuin sijalla 38 helvetillisessä sumussa. Paalupaikka lienee enempi arvossa sateella kuin kuivalla.

Jukka
 
Kokemukset täälläkin aika vähäiset, lähinnä erääseen viime syksyn viikonloppuun liittyen. Kuitenkin omana mielipiteenäni uskallan jotain kommentoida.

-Contin pari vuotta vanhat sadekumit vs. Dunlopin tuoreet sateiset. Eroa kuin yöllä ja päivällä. Conti luisteli paljon enemmän ja etenkin avauksissa pito oli paljon huonompi.
-Dunlopeilla sai pyörän ollessa pystyssä avata ihan samalla tavalla kuin kuivallakin. Ei juurikaan sudi, vaan nostaa keulaa ja jarrussa nousee takapää ennen eturenkaan luistoa. Mutta vain kun pyörä on pystyssä.
-Ajolinjat pyöreämpiä ja kaikki liikkeet pyörällä tuli tehtyä kuin hidastetussa elokuvassa. Sinällään kiva, että tällainen hitaammmilla hoksottimillakin varustettu kaveri ehti ajatella ajolinjoja ja muuta ajamiseen liittyvää enemmän. Ajolinjojen valinta sen mukaan, ettei jarruun tai kääntöön osu isompia lätäköitä. Rentous on kuulemma erityisen tärkeää sateella, hartiat jäykkänä pakottamalla pyörä lähtee helposti alta.
-Kallellaan ei salli juurikaan luistoa takapäässä, eli varovainen avaus ulos mutkasta. Lähtee niin nopeasti alta, ettei ehdi kissaa sanoa. Sama homma jarruttamisen kanssa. Kuulemma mutkaan voi jarruttaa sisäänkin, mutta huomattavasti vähemmän kuin kuivalla.
-Motovillen konsultoimana otin kolme kierrosta esijännitystä pois ja 3-4 napsua alustaa löysemmälle. Periaatteessa jouset pitäisi vaihtaa löysempiin, mutta ei näillä mekaanikontaidoilla niitä lähdetä varikolla ropaamaan.
-Kypärä pitäisi pistää vaihtoon, sillä se keräsi visiirin sisälle kaiken veden. Ei edes mennyt huuruun, vaan vettä tuli sisään pisaroina. Kisan ajaminen ei ole kivaa kun joutuu mutkaan jarruttamaan "kaikuluotaimen" perusteella. Näköhavainnot radasta on aika pop märälläkin.
-Kelloa ei kannata liian tarkkaan tuijotella. Sadekelejä on erilaisia ja paras mahdollinen aika riippuu hyvinkin pitkälle veden määrästä radan pinnassa. Tänään kovat jätkät ajeli Botniaringillä alle 1.10 märällä pinnalla ja sateisilla. Kannattavampaa on keskittyä pystyssä pysymiseen, sillä suurella todennäköisyydellä porukka toheloi itsensä kuitenkin nurin.
 
kannattaa ensin valmistautua korjaamaan pyörä takaisin osista.

motogp miehethän laittaa tupla paksut polvipalat sateella, ettei tulis kallistettua niin paljon?
 
Vain pari kertaa ollut sateisilla radalla. Yhteensä jotain 20-30 kierrosta tuoreilla ja vähän käytetyillä Dunlopin sateisilla.

Tuolta pohjalta jos jotain kommenti, niin

- Dunlopin sateisten toiminta lämpötila noin 50 astetta ja paineet Jukka jo mainitsikin.
- Renkaiden lämpiäminen vei 2-3 kierrosta. Alussa kovin liukkaat, mutta hiljakseen vauhtia lisäten pidon lisääntymisen huomaa.
- Pyörä pystyssä voi avata ja jarruttaa kuten kuivallakin, olettaen ettei rata ihan tulvi.
- Ajolinjat pahimpia vesilammikoita kierrellen.

Itse ajoin mutkat pyöreästi, mutta kuitenkin sen verran tiukalla linjalla, ettei tule turhaan pidettyä mopoa kallellaan. Eli turha rullailu pois, jarrutukset pystyssä ja kiihdytykset pyörän ollessa kokonaan tai melkein kokonaan pystyssä. Avauksissa voi kokeilla kaasulle tuloa veden määrän mukaan jo aiemmin. Samalla saa jotain aavistusta pidon määrästä, mutta kaatuneiden määrästä voi päätellä mihin tuo helposti johtaa...
 
kannattaa ensin valmistautua korjaamaan pyörä takaisin osista.

motogp miehethän laittaa tupla paksut polvipalat sateella, ettei tulis kallistettua niin paljon?
Korkeammat polvipalat ois aika hyvä hankinta kun polvipalat yleensä ei ole kovinkaan tyyris investointi. Jos joku keksii mistä sellaisia kätevästi saa, niin kertokaa ihmeessä.

Viime syskynä otti normi-polvipalat maahan märälläkin alastarolla. Muistaakseni pari kertaa kahvilan mutkassa ja sitten vasurissa ennen lemminkäistä asfalttiin otti myös kantapäät, katteet, perse, hanskat, olkapäät... yms. Eli joo, märällä ajamisen riskit kannattaa tiedostaa, mutta se on toisaalta myös aika hauskaa koska se on niin erilaista kuivalla asvaltilla ajamiseen verrattuna.
 
Korkeammat polvipalat ois aika hyvä hankinta kun polvipalat yleensä ei ole kovinkaan tyyris investointi. Jos joku keksii mistä sellaisia kätevästi saa, niin kertokaa ihmeessä.
Bilteman polvipalat on ihan paskoja, mutta 9,99 euron hintaan saa aika korkeat palat.. Ite olis tarkoitus käyttää noita sateella.
 
GP-puolella ovat ainakin tv-kuvien perusteella laittaneet kahdet polvipalat päällekkäin. Napsii vaan sen ylimääräisen tarran siitä pois. En tiedä sitten kiinnitystavasta. Ruuvi voi olla hasardi jos sattuu irtoamaan
crazy.gif
 
Näkyvyyden parantamiseksi ja huurtumisen estämiseksi kannattaa laittaa pinlock- kalvo visiriin kiinni, sekä hommata "kuonokoppa" esim. Shoei air mask.
 
Hyviä kommentteja tähän saakka, kiitos näistä.

Vedetäänpä hiukan yhteen vinkkejä:

- Mieluummin uudet sateiset kuin pari kautta tallin nurkassa seisseet
- alustan esijännityksiä pehmeämmäksi sateella
- jarrut ja avaukset pystyssä
- mutkat iisisti tasakaasulla
- mutkassa mahdollisimman vähän aikaa kallellaan
- visiirin ja kypärän huurteenestoon erilaisia keinoja
- mahdollisimman rentoa ajoa
- malttia myös kierrosaikatavoitteisiin

Jatketaan listaa ja kokemusten jakoa.

//Andy
 
Jatkanpa sadeasuista.

Kenkäsuojat kannattaa hommata. Yhden setin/lähdön ajaa ehkä vielä märissäkin kengissa, mutta seuraavaan on paljon mukavampi laittaa kuivat kengät jalkaan. Pitää vaan pitää huoli ettei sadesuojat pääse takertumaan mihinkään kiinni. Bilteman suojat on paskat, mutta käytettävät riittävällä teippauksella.

Itsellä käytössä kaksiosaisen sadeasun takki treeneissä. Joku richan kaksiosainen malli. Ei juuri häiritse ajamista. Housuja ei pysty käyttämään liian liukkauden vuoksi. Kisassa mieluummin kastuu kuin pitää sadeasua. Jos tarvitsee ajaa samana päivänä lisää, niin pistän takin päälle.
 
Kertokaapa viisaammat, onko 2006 paistetuista Metzelerin sateisista enää mihinkään? Sellaiset tuli pyörän mukana, itse en ole niitä päässyt koittamaan..
 
Kertokaapa viisaammat, onko 2006 paistetuista Metzelerin sateisista enää mihinkään? Sellaiset tuli pyörän mukana, itse en ole niitä päässyt koittamaan..
Noi on todella toimivat renkaat katupeliin syyssateille ja kylmille keleille. Ratakäyttöön ainakaan totisempaan treenaamiseen en niitä kyllä enää laittaisi.
 
Olitteko katsomassa Räyskälässä, kun "isot pojat" ajoivat sateella? Tietty uuttakumia alla, mut silti on kova luotto pitoon. N.7 sekkaa aika-ajoaikoihin ja vettä oli ihan riittävästi. Kuuntelin äijien höpinöitä varikolla ja se nopea nosto paistoi kyllä selvästi läpi jutuista. On ne joko hulluja tai uskomattoman rohkeita
bowdown.gif
 
Back
Ylös