Saderyysyt pitkällä matkalla?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Peking
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Jos rahaa on, hyvä vaihtoehto on esimerkiksi joku retkeilyyn tai vaelluksille suunniteltu premiummerkkigorekuoripuku. Kevyt, menee pieneen tilaan ja sen voi vetää nahkapuvun tai tixtexin päälle ja on muutenkin näppärä retkioloissa. Monikäyttöisempi joka tapauksessa kuin varsinaiset mp-sadeasut ja jos on riittävän sopiva, ei edes pahasti lepata. Hyvät maksaa paljon, mutta palvelee.

Tarkoittiko kysymys pukua pitkälle matkalle vaiko pitkään sateeseen?
 
Reissussa kamojen monikäyttöisyys on todella merkittävä asia :thumbup:.

Noista edullisista yksiosaisista kortongeista tulee muutoin hyvien kokemusten ohella
mieleen yksi vähemmän hyvä.

Oli ko. yksilön ompelija ihan omin pienin kätösin ommellut myös
vetskarikujan/"myrskylistan" alapään umpeen.... eli loihtinut sinne sellaisen kivan vesipussin :D.

Eihän noissa vetskari sinällään ihan vesitiivis ole, joten siitä kohtaa sitten hiljalleen
"kylmät kuset housuun" :no:.

Että kannattaa kaupassa tai ennen käyttöönottoa tarkistaa, että kyseinen kohta
on toteutettu niin että se pääsee valumaan tyhjäksi..... MYÖS ISTUMA-ASENNOSSA! :doh:
 
Pidemmille reissuille tuo sadehaalari tulee pakattua mukaan, tosin aina pohdin, onko tosiaan pakko. Eihän se monien tuntien ajo rankassa sateessa ilman sitä tosiaan mukavaa ole. Vaan ei se haalari koskaan ole ajofiilistä nostanutkaan. Jokseenkin ärsyttävä asuste kaiken kaikkiaan. Joskus kolealla, kun kaikki mahdollinen on jo päälle puettu, niin viimeisenä vielä sadehaalari, mutta silloin ollaan liikkeellä aivan väärään aikaan.
 
Tuo hanskan/hihansuun järjestys on myös ikuisen hauska rasti.
Pitkässä juoksussa järjestys (toimiva) määräytyy kuitenkin
yllättävän monen tekijän summasta.
Eikä vähiten mopon tyypistä, varusteista ja kyynärvarren
asennosta ajettaessa.... sateen määrästä jne.
Tuohon kun vielä ynnätään pysähtelyissä asennonmuutokset ym......
Alkaa sukelluspuku olemaan kova sana ihan oikeassa sateessa
kauemmin soudellessa :D.

Tuo "kuivan/märän puolen" paine-ero tahtoo loppukädessä olla se
asia joka ratkaisee kuinka pitkään paikat pysyy kuivina ja lämpiminä.
Ei vaan ihan alkuun tule ajateltua asiaa tuolta kannalta.
 
Saderyysyt pitkällä matkalla?

^^ No jaa...itse ajattelen, että pidemmät reissut ovat esim. parin viikon kiertoajeluita Euroopassa, eikä silloin voi keleistä varmuudella sanoa etukäteen. Lämpötilatkin voi varsinkin vuoristossa jopa keskikesällä olla mitä vaan 0-30 asteen välillä. Jos siellä silloin satun olemaan kun on keli nollassa ja sataa rankasti, ei tunnu lainkaan pahalta heittää sadeasua niskaan, päinvastoin. Siinä kohtaa kun mikä vaan lisälämpö on tarpeen, sadeasun pukeminen on kuin vanhan ystävän tapaaminen, mukavasti lämmittää.
 
Eihän siitä mihinkään pääse, että väittämä, "ei ole huonoja kelejä, on vaan huonoja varusteita"
on itsepetoksen aatelia omassa sarjassaan :p.

Ei se, että eri asioita VOI tehdä erilaisissa olosuhteissa, tee hommaa välttämättä
täysjärkiseksi.... ellei kyse ole vähäisestä ja ohimenevästä "haitasta".

Onhan se ihan mahdollista paneskella alasti lumihangessa 20:n asteen pakkasessa ja
perkeleellisessä viimassa.
Voi siitä vielä tykätäkin..... mutta umpipösilötouhuahan tuo..... paneskelu tuolleen on :p.
 
Mulla on ollut käytössä jo vuosia ihan tavallinen maastokuvioinen Löytötavaratalosta ostettu ( n.10€ ) 2-os sadeasu. On vahvempaa tekoa kuin noi mopokäyttöön tarkoitetut ja ihan satavarmasti pitää sateen ulkopuolella.
Ainoo miinuspuoli on että hiostaa jonkinverran enemmän ( Todettu kun odotettu Tallinnan laivan saapumista satamaan ja seisty ajovehkeet päällä sadeasuineen n. 20 min autokannella........... voi Jeesus sitä hien määrää ).

Mut siitä huolimatta suosittelen.
 
Minulla on yksiosainen IXS Orca 2. Pitää vain valita riittävän iso koko että on helppo pukea päälle. Menee yksiosaisena pieneen tilaan, mutta ohuena lepattaa ajossa.

Joskus on tullut mieleen että sen sijaan että ottaa varalle ne gorehanskat ja vaihtaa sateen sattuessa, niin mukana olisikin hanskojen päälle suojat. Nimittäin kun kunnolla sataa niin hanskat pitää kyllä vettä, mutta kuivaa kyllä pirun kauan.
 
Joo, eihän sitä pidempää reissua suunnitellessa voi tietää, mitä kelit ovat. Eikä yksittäiset sadekuurot tai kokonainen sadepäiväkään vielä reissua pilaa. Vaan jos vettä tulee joka toinen päivä ja on kylmää, niin onhan se reissu viturallaan. Ei siinä paljoa auta ne hyvätkään sadevarusteet.
 
Scottin saderotsi tuli eilen postissa, pätevän oloinen. Pehmeää mielyttävän tuntuista kangasta, hyvä vetskari ja säilytyspussi. Melkein toivois että tulee sade reissun aikana. :grin:

Kiitokset hyvistä vinkeistä kaikille!
 
Oikeista kunnon sadevarusteista mulla ei ole paljoa kokemusta annettavaa, mutta keksin mielestäni kohtuullisen hyvän kikan viime kesänä kun lähden ajamaan Helsingistä Kauhajoelle luultavasti kesän sateisimpana päivänä. Itse ajopuku piti vettä ihan kohtuullisesti, mutta hanskan *drystar* merkinnästä huolimatta ei pitänyt vettä sitten yhtään - tai ehkä drystar tarkoittaa että *star* silloin kun on dry... No, kuitenkin hanskat oli likomärät jo jossain Vihdissä. Pysähdyin kohtuullisen kokoiselle ABC:lle ja ostin kumiset tiskihanskat, jotka laitoin varsinaisten ajohanskojen sisään. Sitten kun sattui olemaan vielä kuivat puuvillahanskat näiden alle niin loput 300km meni ihan iloisesti ja lämpimin nakein kun ennen tätä mietin vakavasti jo kotiin kääntymistä.
 
Mun ainoa sadekelin kastumis kokemus on muutaman vuoden takaa kun juhannuksena oli suomessa pirun kylmää. Joku voi muistaa vuodenkin, mut Reposaaresta Tuuriin matkalla alkoi vettä tulla oikein kunnolla. Ei riittäny cordurat eikä mitkään. Kylmä oli ajella sateessa märkänä Tuuriin.
Sen jälkeisenä vuotena suomen ympäriajo reissulla vetäsin sateella Marmotin kuoritakin ajokamojen päälle ja kastuin enää 50% Jos nyt säilyis kuivana koko reissun, tietty nihkeäksi vetää jos vettä tulee kaatamalla koko päivän tai päiviä.

Mut ei tässä sokerista olla ja vaellusreissuja on tehty paskassa säässä niin monta että moottoripyörällä en siksi teltassa enää nuku. Lämmin peti odottaa joka makuupaikassa niin et vittuuks siin sit vaiks vähän kastuiski. Kesä kuivaa minkä kastaa.:orgmp2:
 
Mulla on ikivanhat, ihan tavallisen kaupasta ostetut sadetakki- ja housut. Takki on nappilistalla ja hupulla varustettu ja hyvin on pysynyt kuivana noissa kamppeissa :p. Sadeasu on myös mainio lämpimänäpitäjä, jos tuumaa tulla holotna.
 
Liiterin 15€ koko puku, spidin hanskasuojat ja kengät vuoroaan hanxin sadesuojilla. Pari kesää jo menty ja on vedet pysynyt ulkona. Lidl koko puvussa ainoa miinus on hankala pois ottaminen ja siksi siirryn tänä kesänä kaksiosaiseen, eli käytännössä ollut massakausi ja ei punkero enää ole notkeimmillaan.
 
Itse ajellut viimeiset 20 v tällaisella kotimaisella hiihtoasulla (talvella hiihdetään) ilman vuorta. Mahtuu hyvin nahkarotsin päälle ja housut farkkujen päälle, saappaissa hyvät rasvat tai jos sataa kaatamalla voi laittaa gummit suojaksi, helposti venyvät päälle, mutta sateella hieman liukkaat, suht sateenpitävät hanskat laukussa varalta, muuten nahkahanskoilla. Eipä ole koskaan puku vuotanut vaikka tuhansia sadekilometrejä takana.
http://kuva.pw/i/e7054.jpg
Suomilaatua ja jos kylmä yllättää voi ajella hyvin 0 kelilläkin.
Goretexin tai mitä lie ostin viime vuonna ja jo 100 km:n jälkeen alkoi vesi tulla läpi, mutta kuivalla pakkaskelillä kyllä lämmin.
 
Kokohaalari ainut mikä pitää sateen ulkopuolella, siis jos oikeasti sataa. Käsineeksi kumirukkaset ja kenkien päälle #kortsu#malliset saapassuojat. Tietyillä pyörillä vesi pakkaantuu haarojenväliin, penkin ja sukukalleuksien väliin > kastelee takapuolen. Lisäksi vesi lähtee nousemaan ylöspäin vartalon etuosaa pitkin, tässä on juuri se 2 -osaisen heikkous, vesi menee sadeasutakin sisään. Muutoin 2 -osainen on helpompi pukea. Sadeasu on myös hyvä kylmällä kelillä, kun ei tuule asujen läpi.

Sadeasu on myös erittäin käyttökelpoinen Goretexien kanssa. Myös tässä tapauksessa hyvä tuulensuoja ja estää myös kastumisen. Vesihän mene Goreista läpi että heilahtaa, jos siis kyseessä on ihan oikea vesisade ja sataa kaatamalla koko ajopäivän (min 8h).

Itsellä on ollut ja on vieläkin useita sadeasuja ja Goreja. Sadeasujen laatu on heikentynyt ratkaisevasti. Ensimmäisellä ajelin varmaankin 5 vuotta hyvin aktiivisesti, kului perspuolelta niin että tuo aikaisemmin mainittu vesi-penkki efekti kasteli takapuolen. Ei siis ratkeillut mistään. Sen jälkeen asut ovat vaihtuneet tiuhaan tahtiin.
 
Vesihän mene Goreista läpi että heilahtaa, jos siis kyseessä on ihan oikea vesisade ja sataa kaatamalla koko ajopäivän (min 8h).


Ei muuten mene ja testattu on useita kertoja! Suosittelen tuollaisessa tapauksessa laittamaan ne Goretex ajokamat takaisin valmistajalle korjattavaksi.
 
Märästä goretexista ei mene kropankaan kosteus läpi, joten kastuu pitkässä sateessa sisältäpäin. Ja mulla ainakin nousee vesi housujen etumusta myöten ylös, kastaa mahanseudun paidasta ja siitä vesi valuu lopulta persposkille asti.
 
Oli sitten rukkagorea tai nahkapukua niin pitkällä reissulla on ehdoton vetää sadepuku päälle kun vettä tulee niin että riittää. Suhteellisesti kivampi laittaa ajokamat hotellihuoneen narikkaan kuivana ja puhtaina.
Itellä on näille liian kylmille keleille vanhaa rukkaa mutta ehjää ja siistiä. Ne on lämpimät kyllä eikä pikku kosteutta säikähdä. Muuten vetelen koko kesän ja syksyn ja kaikki pitkät lomamatkat a-starin 2-pc nahoissa ja jos sataa niin saman merkin 2-pc sadeasua päälle tarpeen mukaan.
Märkä tie ilman sadetta, niin pelkät sadepökät jne.
Tärkein juttu mielestäni on että kengät pitää vettä 100%. Itellä neljättä kautta lähtee tcx:n ratagoret ja aina on sukka kuivana vaikka vettä olis tullu sen 12h ajossa. Sitten pinlock ja hyvät sadekelin hanskat. Hanskoja en hyviä ole löytänyt. Esim ixs:n goret on sateenpidoltaan parin tunnin ajon jälkeen läpimärät.
 
Back
Ylös