Sähkö Häikkää(kö) ?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kupoc
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

kupoc

New member
Hmph... mistähän alkais...elikkä ongelma ilmeni aluks sillä että pyörä ei startannut. Aivan kuin akku olisi lopussa, noh otin virrat pois ja koitin uusiks JA kah starttas ihan normaalisti, noh ei muuta kun baanalle.

Pari kilometriä ajoa ja tankille, pyörä sammuksiin löpöö tankkiin ja starttausta..mutta mitään ei tapahtu jälleen samanoloinen elikkä että akku olis tyhjä, tässä vaiheessa otin jo puhelimen käteen ja soitin tutulle korjaajalle joka epäili startin solanoidin olevan rikki. Kehoitti työntämään käyntiin ja ajamaan hänen pajalleen.

No pyörä työntämällä käyntiin ja nokka kohti korjaamoa...kerkesin noin 5 kilometriä ajaa ja pyörä sammui kesken ajon (aiheuttaen normaalia korkeamman pulssin) no ei muuta kun mäki startilla suoraan vaihdista uusiks käyntiin ja koitin jatkaa.

Tätä tapahtui muutaman kerran jonka jälkeen luovutin ja jätin pyörän tien poskeen parkkiin ja kävin sen sieltä sitten omaan talliin noutamassa. Tänään sitten mittailtiin että purkaako akkua, mutta ei purkanut mistään eikä mitenkään?!?!. Sanottakoon nyt myös se että akku on viikon vanha.

Täsmennetään nyt sen verran että ajossa sammuminen tapahtui kun kierrokset pääsi laskemaan joutokäynnille (n. 1000rpm) muuten kaikki pelas normaalisti.

Osaako joku erittäin fiksu kertoa missä voi olla vika...laturissa kenties ?

Pyöränä Honda VRF 750 F ikää 15 vuotta elikkä -90
 
Oireet on kovin samanlaiset omassa XJ650:ssä aikoinaan. Ihan kuin akku olisi loppu ja ei käyntiin. Työntämällä samantein.
Vikana oli startin hiilet. Ne oli loppu ja jumissa, muutenkin startti oli likainen sisältä. Laitoin uudet hiilet ja lähti käyntiin kuin ajatus. Ei tarvittu uutta akkua sinä aikana kun mulla pyörä oli.
Mittaa kuitenkin vielä tuo lataus yleismittarilla ja tarkista johtoliitokset.
 
Voi myös johtuu siitä että pakopuolen tiivisteet vuotaa ja painetta tulee pihalle,mulla oli näin.Pitäs tuntuu hieman myös tehoissa.Eli kiri käyrät jos kolisee tai hieman räsähtää kun kopautta vaik meisselillä.En uskos heti että ois sähkövika.
 
toinen ääni startin hiilille. ainakin vanhemmissa goldwingi hondissa menee. siis siinä 1200 mallissa. miksei siis vfrrässä
 
Joops.

Startin hiilille antomyös korjaaja veikkauksensa, ja kesken ajoon sammumiseen kaasarin kalvojen kuivumisen. Täytyy tänään varmaan purkaa ja kahtoa ne hiilet. Kiitoksia tietäville
bowdown.gif
 
Entäs maa?
Tarkista onko maajohto kunnolla kiinni/hapettumaton liitin...
Monesti viat on NIIN yksinkertaisia?
 
Ei viittaa akkuun eikä laturiin, jos ajaessakin sammuu. Jos startin hiilet ovat ok, voi vika olla pyörijän akselissa. Se voi jäädä jumiin ja lähtee taas liikkeelle kun vaikkapa paikallaan liikuttaa pyörää vähän edestakaisin iso vaihde päällä.

Kokeilepa.
 
Minä kärsin 2 viikkoa sitten samasta ongelmasta,annan 95% ääneni hondan tyyppivialle, jännitteen säätäjälle,se murikka tekee juuri tuota. mitenkähän satartinhiilet liittyy kesken ajon sammumiseen? toi jännitteen säätäjä on todellakin vfr:n ja cbr:n tyyppivika,se murikka käy aivan liian kuumana kunnes pettää ja päästää jopa 18 volttia akulle,ei ihme eittei akku pelaa
crazy.gif
olempa kuullut yhdestä vfr:stä jossa kyseinen osa paukahti 3 kertaa yhden kauden aikana, tarvikkeena maksaa n.100 €,hondan alkuperäinen(joka on aivan susi) on lähemmäs 200 €.kallista
veryangry.gif
 
Joo samaa mieltä. Jännitteensäätäjä paskana.
Sammuu ajossa ja ei lähde käyntiin ku joskus ku oottaa et jäähtyy. Tota en oo kuullukkaan et kaasarin kalvot vois "kuivua" kesken ajon...onneksi ei oo kaasareita
biggrin.gif
 
Veteliskö virrat maihin jostain, eli joku johto rikki?  
confused_orig.gif
Semmostaki on tapahtunu...mut epäilen edellisten gurujen olevan oikeassa.
bowdown.gif
bowdown.gif
 
annan 95% ääneni hondan tyyppivialle, jännitteen säätäjälle,se murikka tekee juuri tuota.
Kiitokset kaikista vastauksista. Pitkään turhattua selvisi ettei vika ainakaan ole startin hiiliissä (tarkastettu) eikä sähköissä (tarkastettu) joten seuraavaksi sitten tuo jännitteen säätäjä. Missähän päin pyörää tämä jännitteen säätäjä sijaitsee? Kun tuo manuaali on enklanniksi niin ei uskalla arvailla kyseisen osan enklanninkielistä nimeä (tietääkö joku?) ja mistähän tätä osaa voi tilailla/ostella (mielellään tarvikkeena jos noin suolainen hinta).

En todellakaan ole aikaisemmin mitään suurempaa (pienempääkään) minkäänmoiselle koneelle/ laitteelle tehnyt joten pikkasen jännittää nuo availut/purkailut, mutta prkl ko sen haluan tehdä itse että jotain edes oppisi. Suuri kiitos kaikestä tästä että uskallan noita lähteä tekemään kuuluu pcalf:lle joka ystävällisesti minulle tuon manuaalin spostitse laittoi.

Kiitokset kaikille

bowdown.gif
 
Ei viittaa akkuun eikä laturiin, jos ajaessakin sammuu. Jos startin hiilet ovat ok, voi vika olla pyörijän akselissa. Se voi jäädä jumiin ja lähtee taas liikkeelle kun vaikkapa paikallaan liikuttaa pyörää vähän edestakaisin iso vaihde päällä.

Kokeilepa.
Ai miten niin ei viittaa laturiin tai akkuun.

Omassa pyörässäni viime kesänä: Laturi lopetti lataamisen. Ihmettelin silloin että akku on vain sippi. Työntämällä käyntiin ja ajoa. 10 km. päästä alkoi nykiä aivan hemmetisti ja sammui. Luulin, että meni kone. Vauhdista pienemmälle ja varovainen kokeilu lähtisikö rullaamalla pyörimään. 500 m. päästä hyytyi kokonaan.

Laturista staattorin käämi paskaksi. Lopetti lataamisen. Kynttilöille riitti virtaa akulta kunnes akku oli tyhjä.

Koita saada se jos mitenkään mahdollista käyntiin vaikka apuvirralla. Mittaa lataus. Jos häikkää, niin ohjeita ongelman korjaamiseksi löytyy tältäkin foorumilta.
 
Koita saada se jos mitenkään mahdollista käyntiin vaikka apuvirralla. Mittaa lataus. Jos häikkää, niin ohjeita ongelman korjaamiseksi löytyy tältäkin foorumilta.
Pyrän saa työntämällä käyntiin mutta se ei pysy käynnissä. Mutta eipä tuo ongelmaksi ole kun nyt on vaiuhtiin päässyt että repimorsh laturinkin irti ja kahtoo että onko ongelmaa (jos sitä niin näkee)
tounge.gif
 
tarkistaisit nyt aluksi sen jännitteen säätäjän ennen kun purat koko pyörän kappaleiks,hondan sähköissä on vaan yks huono komponen tti ja se on se vitun jännitteen säätäjä (muistaakseni voltage regulator) en ole varma... varmaan löytyy stormilta tai allrightilta.. osta sellanen missä on ne jäähdytysrivat,hondan omassa ei muistaakseni ole...
 
Back
Ylös