• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

sähköä lisää

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jappi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

jappi

New member
Kävin kokeilemassa klan lämpöliivejä neljän asteen kelissä ja täytyy kyllä kehua mukavaksi.
Mutta mistään en löytänyt virran tarvetta kyseiselle liiville ja kysymys on,että riittääkö virta kahteen lämpöliiviin kun pyöränä on f800st jossa laturin teho jotain 400 oliko ampperia.

Sähköstä kun en mitään ymmärrä.
Tiedosta kiitollinen.

No ei se sun laturi ihan 400 amppeeria taida jaksaa vääntää, pikemminkin taitaa olla Watteja
biggrin.gif
.
No ei se mitään, savuna olen minäkin oppinut sähköenergiaa pitämään. Jos savu poistuu laitteesta, se yleensä lakkaa toimimasta...
confused_orig.gif

Mutta siis, Klanista en tiedä, mutta Gerbingin lämpöliivi ottaa tehoa 54 W, joten samoilla huitteilla luulisi Klaninkin olevan. Jos noita on kaksi kpl, niin yhteensä menee tuosta laturisi veivaamasta 400 Watista lämpöasuihin 108 W. Pyörän käynnissäpitäminen ynnä valot jne tarvii ehkä 200 W max (huudelkaa väliin viisaammat, jos tiedätte faktaa..)
Näin ollen uskaltaisin kyllä kytkeä parit lämpöliivit pyörään. MUTTA, tee se ehdottomasti Heat-Troller tai vastaavan "pätkivän" säätimen kautta. Nimittäin jos kytket virran pelkän On-Off kytkimen kautta, saat olla koko ajan räpläämässä kykintä koska grillipossutunnelma tulee päälle aika pian.
Itse käytän koko kevään ja syksyn ajan Gerbingin sähkölämmitteistä väliasua (takki, housut, sukat ja hanskat) ja tuo säädin on ihan ehdoton kapine. Sen voi pitää taskussa, panna Velcrolla kiinni pyörään tai sitten asentaa pysyvästi, mallista riippuen. Sitä paitsi tuo pätkivä säädin keventää laturilta kiskottavaa virtaa myös, eli ei mene akku niin helposti purkauksen puolelle liikennevaloissa seistessä tms.

t. pozo

062802moto_prv.gif

No ei se sun laturi ihan 400 amppeeria taida jaksaa vääntää, pikemminkin taitaa olla Watteja
biggrin.gif
.
Niinpä niin kirjoitin ensin watteja mutta muutin sitte amppeeriksi.
No väliäkös tuolla.
wink.gif

Säädintä ei ollut mutta missään vaiheessa ei tuntunut liian kuumalta. BMW:llä oli myynnissä haaroitus kappale siihen pistokkeeseen ja sieltä se ylttäisi kyytiläisellekkin,muistan jostain lukeneeni,että jos virran kulutus pistokkeesta kasvaa liikaa niin katkeaa automaattisesti.Vai oliko unta...

Pistokkeen kanssa oli ongelmia kun ei tahtonu pysyä reiässä.

BMW:llä oli myynnissä haaroitus kappale siihen pistokkeeseen ja sieltä se ylttäisi kyytiläisellekkin,muistan jostain lukeneeni,että jos virran kulutus pistokkeesta kasvaa liikaa niin katkeaa automaattisesti.Vai oliko unta...
Mulla on Klanin pusakka, eikä se pelittänyt pistokkeen kanssa. Se vie vähän enemmän virtaa hihoineen, jolloin ainakin KS:n 5A:n raja ylittyi ja pistoke meni kylmäksi. En usko, että kaksi liiviä pelittää. Laita releelle ohjaus siitä pistokkeen syötöstä ja virrat sen kautta suoraan akulta.

Klanin stoolalle ilmoitetaan 2,7 Ah virran kulutukseksi.
Menee hiukan ohi aiheen, mutta itselläni on stola ja tänään kävin n. 300km lenkin ajelemassa ja lämpötila tais pyöriä siinä +7 paikkeilla (kova tuuli). Päällä seuraavasti vaatetta: urheilukerrasto, sen päällä stola, sitten tuollainen ohut puuvillapaita. Ja lopuksi tuulen ja veden pitävä kangaspuku. Piikkasen meinas pidemmillä motarisiirtymillä vilulla hurautella. Eli tuon stolan päälle vaatii kyllä jonkun paksumman, esim. fleecepaidan. Tuo pelittää oikein hyvin muuten kun on sellanen ihonmyötäinen.. tiukan nahkapuvunkin alle voin laittaa. Vaatii vaan siihen puvun vasempaan taskun yläreunaan reiän kaapelia varten.

Säädintä ei ollut mutta missään vaiheessa ei tuntunut liian kuumalta.
No ei siellä sitten taida mitään päälle viittäkymmentä wattia tehoja olla, jos kerran ei ruvennut kuuma tulemaan...

Mun Gerbingin pusakassa on tehoa 74 W (hihoineen) ja kolmisen viikkoa sitten lähdin aamukuudelta Hyvinkäältä kohti Iisalmea ja pakkasta oli 9 astetta. Alimpana pitkähihainen t-paita, sitten Gerbingin lämpötakki ja päällä BMW Atlantis III.
Lahden motarilla 130 vauhdissa piti säädin kääntää 3/4 teholle, täysillä ei sietänyt pitää vieläkään, koska uhkasi tulla liian kuuma.
Tosin LT:ssäni on CeeBaileyn ns. wingilasi, joten ei siinä tuuli ihmeesti pääse huuhtomaan...

Varmaan tilanne on toinen jos tuuli puskee suoraan päin puseroa, tiedä häntä.

Tuo ek@:n ohje kytkennästä on ihan asiaa. Ei noista töpseleistä tämmöisiä ripustella, releen kautta akulta vaan ja sillä sipuli. Ja sopiva sulake väliin tietysti...

t. pozo

062802moto_prv.gif

Muistaakseni Klan:n teho on jotain 30-40 w eli hieman pienempi kuin Gerbings. Itse ostin myös tänä keväänä Gerbings liivin hihoilla ja testasin aamupakkasella (-4) ajamalla Loimaa - Hyvinkää 125 km. Alla oli T-paita ja kauluspaita, sen päällä Gerbings ja Rukan gore. Ihan hyvin tarkeni ja tehot piti alun jälkeen pudottaa noin puoleen.
Virran otan suoraan akusta ilman relettä. Miettinyt kyllä releen laittoa ettei säätimen ledi tuhaan vilkkuisi kun on parkissa.
sport05.gif

Klanin stoolalle ilmoitetaan 2,7 Ah virran kulutukseksi.
Klanin liivin johdossa taisi olla 5 A:n sulake. Niinpä se ottaa max. 12 V x 5 A = 60 W tehoa. Hanskoissa ompi 7,5 A.
Minä olen laskenut tehon tarvetta maksimeilla, mutta eihän ne täysiä ota, muutenhan sulake palaisi jatkuvasti.
700 W löytyy laturista, joten hyvin ainakin GSA:n laturi jaksaa.

Back