teamlaine
New member
Heti ostan kun suomeen tulee...![]()
Se hetki on muuten jo aika lähellä...

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Heti ostan kun suomeen tulee...![]()

Oon jo jonkin aikaa haaveillut sähköpyörästä juuri työmatkakäyttöön. Uutta ei pihi kehtaa ostaa sellaiseen käyttöön, mutta Nettimoto olisi hyviä aihioita pullollaan... Kirjankin ostin, "How to make your own electric vehicle". Pitäisi vaan saada joitain projekteja ensin valmiiksikin![]()
Äänetön moottoripyörä.... kauhea ajatus.
Loude pipes, save life - on historiaa, vai onko?


Hirveesti noista koohotetaan maailmalla, mutta en oikein ymmärrä syytä. Hintavia leluja, joilla ei voi oikein korvata minkäänlaista "oikeaa" pyörää. Ei sovellu ratailuun, seikkailuun, tourinkiin yms. yms. Ovat hitaampia, painavampia ja tehottomampia kuin jo olemassa olevat pyörät joten ns. edistys nykytekniikkaan on vielä tapahtumatta. Se, että voimanlähde on joku muu kun bensa, ei tee vielä kesää. mites käy ton jo lyhyen toimintamatkan jos vielä ottaa kyytiläisen ja tavaraa matkaan?
Itselleni piisaa hyvin pienemmätkin tehot, mutta kyllä toi toimintamatka ja hinta on ihan ylitsepääsemättömiä ongelmia. Olen koko ajan itse siirtyny kohti pyörää millä voi tehdä vähän kaikkea ja tämä sähkösuuntaus on ihan päinvastainen.
Jos on niin paljon rahaa että voi ostaa parinkympin pyörän, jolla voi ajaa vaan lyhyitä työmatkoja niin mikäs siinä sitten...
Paljos tommosen brammon:
Huolto maksaa?
Kulutusosat?
Varaosat?
Akkusetti?
Paljos tommosen brammon:
Huolto maksaa?
Kulutusosat?
Varaosat?
Akkusetti?

sähkövehkeet nyt ei vielä kiinnosta vaikka ne nyt onkin tulevaisuus mutta paljonko ajat vuodessa jos vaihdat öljyt 3 kertaa vuodessa ja ilmanputsarin kans ?Asiahan on niin, että tuollaisessa ei huolleta juuri muuta kuin öljytään ketjut, linkut/ohjauslaakeri ja vaihdetaan keulaöljyt.
Voimayksikkö koostuu kahdesta osasta: Moottorista ja moottoriohjaimesta. Käytännössä niille ei voi tehdä juuri mitään, eli jos ne hajoaa, niin vaihetaan uudet tilalle. Jos on hiilellinen moottori, niin silloin hiilet vaihdetaan silloin tällöin.
Akut ovat käytännössä huoltovapaat. Jos joku kenno kuolee ennenaikojaan, niin ei sitä kukaan huolla käytännössä. Teoriassa yhden kennon voi vaihtaa, mutta se ei ole pitkäaikainen ratkaisu, koska se on muiden kennojen surmaksi. Eli lähtökohta on se että akusto vaihetaan aina kerralla uuteen.
Sitten on ne kulutusosat, joiden huolto ei eroa käytännössä tava moposta.
Jos nyt miettii vaikka että vaihdan öljyt 3 kertaa vuodessa ja ilmanputsarin vaikka 2 kertaa vuodessa n. siinä onkin sitten n. 200€ perushuollotJa se että ei tarvi tarkistaa ja säätää venttiileitä saattaneen säästää pitkän sentin vuosien saatossa. On meinaan jokunen tonttu mennyt säätöihin ja tarkistuksiin ku kädetön kaveri on vienyt pyöränsä huoltoon.
![]()

Paljos tommosen brammon:
Huolto maksaa?
Kulutusosat?
Varaosat?
Akkusetti?
sähkövehkeet nyt ei vielä kiinnosta vaikka ne nyt onkin tulevaisuus mutta paljonko ajat vuodessa jos vaihdat öljyt 3 kertaa vuodessa ja ilmanputsarin kans ?
Kiitos, nuo 1/3-hinta/euroarviot autto jo paljon.
Onks ton sähkömoottorissa mitään erityistä huollettavaa tai kuluvaa osaa?
Paljos vois vuosissa arvioida ton akkusetin käyttöiäksi? Vai vanheneeko ne vain latauskertojen myötä?
Sähkömoottorissa sinänsä ei ole mitään huollettavaa, mutta toki siinäkin on laakerit, joita voidaan joutua vaihtamaan.
Akkupaketille luvataan, vähintään 1500 latauskertaa ennen kuin sen tehosta on pudonnut korkeintaan 80%. Käytöstä sitten riippuu mitä tuo vuosissa on, mutta useita vuosia joka tapauksessa.
Ei vait siihen menis jo niin paljon sähköä, että ei oikeastaan kiinnosta...