• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Sähköt naviin

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bläkkäri
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Bläkkäri

New member
Moi.
Sähköpuolen kokemus on nolla. Tarvitsen apua navin sähkön kanssa ja sen sijoittelussa. Onko kukaan asentanut Honda CBR 1100 XX pyörään virran ulosottoa?
Mistä mihin napaan ja kuinka laitetaan? Minne ulosotto kannattaa laitaa?
t. Vahvasti epätietoinen!  
withstupid.gif

biggrin.gif
+ plussaan ,- miinukseen...
biggrin.gif

älkää nyt tehkö elämästä liian vaikeeta...
bowdown.gif

johdot siis akulle, punainen +, musta -
idea3.gif

sitten vielä sulake, + johdon alkuun, akun lähelle...
inlove.gif

Itse ratkaisin asian tällaisella:

1536.jpg

Sivuleikkureilla hauenleuat irti ja abikoliittimet tilalle, plussajohdon väliin sulake ja kiinni akkuun. Saa ladattua minkä vaan vehkeen mikä menee tupakansytytintökkeliin ja laturin saa irti kun se ei ole käytössä.

Motonetistä ainakin viimeks hain tupakansytyttimen. Venekäyttöön tais olla niin siinä oli suoja ettei sada sisälle. Sulake oli mukana ja makso muistaakseni kokonaista 5 euroo (saatto kyllä olla 15). Tarvis jaksaa taas mennä hakeen uuteen mopoon. Rele kannattaa tietysti pistää jos aikoo unohtaa jotain lataukseen ettei akku lopu moposta.

Ei kaveripiiristä löydy ketään joka on tehnyt kytkentöjä?
-Näkisit homman ihan käytännössä, ja seuraava asennus oliskin sitten pala kakkua
idea3.gif

Niin, se sulake: 10A tai mielellään alle. Navi tuskin vie kuin 1-2A ladatessaankaan.
Kymppejä nyt vaan yleensä pyörii laatikoissa eniten...

No mun mielipiteeni on sitä mieltä että jos kysymys alkaa tyyliin että sähköstä en mitään tiedä niin annas jokun joka sähköjä tuntee tehä tuon helpon kytkennän...Ei tämä viesti vittuilua ole mutta kytkentä mutulla tehtynä voi tuoda jänniä jatkoja..

Itse ratkaisin asian tällaisella:

1536.jpg

Sivuleikkureilla hauenleuat irti ja abikoliittimet tilalle, plussajohdon väliin sulake ja kiinni akkuun. Saa ladattua minkä vaan vehkeen mikä menee tupakansytytintökkeliin ja laturin saa irti kun se ei ole käytössä.
Suoraan akkuun liitettynä tässä on se hyvä puoli että sitä kautta voi talvella latailla akkua (no miksei kesälläkin). Huono puoli on se, että navi jää päälle vaikka virrat katkaisee.

Itse ajattelin että molempi parempi ja laitoin mopottimeen kaksi liitintä, toisen suoraan akkuun (tietty sulake väliin), ja toinen releen taakse.

Onko joku tehnyt vastaavaa Suzuki GS 500 E:hen ?
Tietoa kaivataan  
idea3.gif
Itselleni värkkäilin kyseiseen pyörään 12V "tupakansytytin" liitännän kiinni nippusiteillä pyörän oikealle puolelle takakatteen lähettyville. Kuvaa en pysty nyt ottamaan, enkä muista tarkalleen käytettyjä tarvikkeitakaan. Motoneistä ostin jonkinlaisen sulakerasian ja vedenpitävän 12V liittimen.

Ihan toimivaksi todettu ratkaisu parilla reissulla, kun on tullut pidettyä navigaattoria tankkilaukussa ja virta tullut alkuperäisen autokäyttöön tarkoitetun johdon kautta. Kytkennätkin sai helposti tehtyä penkin alle akun läheisyyteen.

Aikanaan ryöstin virran takavalon johdoista
Suzukeissa.

Nykyään on C-tekin liittimen avulla suoraan akulta. Eli tarvittaessa töpseli seinään.

Toki kaikissa on sulake välissä ja liittimet piilossa.

Jos on tarkoitus käyttää pelkkää USB-laturia (2,5W), sopiva sulake on luokkaa 0,5 A (eli 500mA). Jotkut tosin voivat antaa isompaakin latausvirtaa, joten jos kärähtää niin isompaa, mutta en yksittäisille USB-vehkeille laittaisi missään tapauksessa yli 1A sulaketta.
10A on jo hirveästi liikaa tuohon käyttöön, mutta jos aikoo vaikka jääkaappia tuolla käyttää niin sitten tuon kokoinen voi olla perusteltua
smile_org.gif

Itse laittaisin sytytysvirran taakse, mutta mistä se missäkin pyörässä löytyy on sitten oma tarinansa. Omassa kawassa satulan alla oli just passelisti rele jolta tuon sai laitannua, toisissa on sitten eri tavalla nuo.

Juu,alunperinhän sulakkeet on vaan tehty suojaamaan kaapeleita,laitteissahan on yleensä omat sisäiset sulakkeet.Tupakansytytinrakennelma on käytännöllinen ratkaisu siis minun mielestä.Nimim.joskus sytkäri jäänyt tupakkimieheltä kotiin...

Itse laittaisin sytytysvirran taakse, mutta mistä se missäkin pyörässä löytyy on sitten oma tarinansa. Omassa kawassa satulan alla oli just passelisti rele jolta tuon sai laitannua, toisissa on sitten eri tavalla nuo.
Omassa Yammussa on virran ulosotto satulan alla, navin latausjohdon päähän on laitettu pistoke tyyliä tupakansytkäri ja virrat otetaan sieltä. Sulake toki on välissä, mutta ei mitään relettä, mielestäni on paljon kätevämpää, että naviin jää virrat vaikka moposta virrat sammutankin. Voipi näpytellä reittejä mopo sammuksissa, eikä tarvitse erikseen käynnistää navia kun se on koko ajan päällä. Kun en tuota navia kuitenkaan uskalla jättää lukitsemattomaan telineeseen, niin eipä ole pelkoa, että se mopon akun tyhjäksi vetäisi...luulen, että aika pitkäksi toviksi se saisi unohtua, että näin kävisi?
nixweiss.gif

Ei kaveripiiristä löydy ketään joka on tehnyt kytkentöjä?
-Näkisit homman ihan käytännössä, ja seuraava asennus oliskin sitten pala kakkua  
idea3.gif

Niin, se sulake: 10A tai mielellään alle. Navi tuskin vie kuin 1-2A ladatessaankaan.
Kymppejä nyt vaan yleensä pyörii laatikoissa eniten...
Releen kautta olen ottanut ohjauksen, jarruvaloille tulevan syötön kautta, niin eipähän tule virtaa s-sytyttimeen kuin ainoastaan silloin kun sytytysvirta on kytketty, koska ei ole niin altis pitkään ulkona seisoessaan kosteushäiriöille yms.
Syötön olen ottanut suoraan akun kautta, erillisen 6 A sulakkeen perästä. Maaton olen ottanut puolan juuresta suoraan runkoon (puolat tankin alla, suzuki) , vaikka saisihan tuon varmaan muualtakin, mutta kun on ollut s-pistokkeen sijoituksen takia lyhin reitti maadoitukseen ja liitäntäpaikka sopiva.

Regulaattori ei varmastikaan olis pahasta, mutta en ole kumminkaan itse laittanut.

Kahteen edelliseen pyörään olen tehnyt samanlaiset kytkennät, eikä ole esiintynyt kertaakaan ongelmia. Toimii navit ja kännykkälaturit.

Bilteemasta, motonetista tms... saa kaikki tarvittavat tarvikkeet alle 20 euron.

HUOM ! Venekäyttöön sopivat = marine.

Back