Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Suoraan akkuun liitettynä tässä on se hyvä puoli että sitä kautta voi talvella latailla akkua (no miksei kesälläkin). Huono puoli on se, että navi jää päälle vaikka virrat katkaisee.Itse ratkaisin asian tällaisella:
![]()
Sivuleikkureilla hauenleuat irti ja abikoliittimet tilalle, plussajohdon väliin sulake ja kiinni akkuun. Saa ladattua minkä vaan vehkeen mikä menee tupakansytytintökkeliin ja laturin saa irti kun se ei ole käytössä.
Itselleni värkkäilin kyseiseen pyörään 12V "tupakansytytin" liitännän kiinni nippusiteillä pyörän oikealle puolelle takakatteen lähettyville. Kuvaa en pysty nyt ottamaan, enkä muista tarkalleen käytettyjä tarvikkeitakaan. Motoneistä ostin jonkinlaisen sulakerasian ja vedenpitävän 12V liittimen.Onko joku tehnyt vastaavaa Suzuki GS 500 E:hen ?
Tietoa kaivataan![]()
Omassa Yammussa on virran ulosotto satulan alla, navin latausjohdon päähän on laitettu pistoke tyyliä tupakansytkäri ja virrat otetaan sieltä. Sulake toki on välissä, mutta ei mitään relettä, mielestäni on paljon kätevämpää, että naviin jää virrat vaikka moposta virrat sammutankin. Voipi näpytellä reittejä mopo sammuksissa, eikä tarvitse erikseen käynnistää navia kun se on koko ajan päällä. Kun en tuota navia kuitenkaan uskalla jättää lukitsemattomaan telineeseen, niin eipä ole pelkoa, että se mopon akun tyhjäksi vetäisi...luulen, että aika pitkäksi toviksi se saisi unohtua, että näin kävisi?Itse laittaisin sytytysvirran taakse, mutta mistä se missäkin pyörässä löytyy on sitten oma tarinansa. Omassa kawassa satulan alla oli just passelisti rele jolta tuon sai laitannua, toisissa on sitten eri tavalla nuo.
Releen kautta olen ottanut ohjauksen, jarruvaloille tulevan syötön kautta, niin eipähän tule virtaa s-sytyttimeen kuin ainoastaan silloin kun sytytysvirta on kytketty, koska ei ole niin altis pitkään ulkona seisoessaan kosteushäiriöille yms.Ei kaveripiiristä löydy ketään joka on tehnyt kytkentöjä?
-Näkisit homman ihan käytännössä, ja seuraava asennus oliskin sitten pala kakkua![]()
Niin, se sulake: 10A tai mielellään alle. Navi tuskin vie kuin 1-2A ladatessaankaan.
Kymppejä nyt vaan yleensä pyörii laatikoissa eniten...