• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Sakkorengas

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Cllint
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
sanoi:
Ajoneuvoasetus (233/82) 21§:
Moottoripyörän renkaat ja liukuesteet
19 a §
1. Moottoripyörässä tulee olla ilmarenkaat, joiden kantavuus moottoripyöräkäyttöön tarkoitettuina vastaa kuormitetusta moottoripyörästä kyseiseen pyörään kohdistuvaa painoa. Renkaita, joissa kudos on näkyvissä tai jotka ilmeisesti ovat vaarassa räjähtää, ei saa käyttää. Renkaan kulutuspinnassa on koko sen leveydellä oltava tarkoituksenmukainen kuviointi, jonka urien «syvyys» on vähintään 1,0 mm.
Mä en löydä tota Finlexistä. Tämä löytyy ajantasaisesta lainsäädännöstä:
18 § (19.12.2002/1243)
L-luokan ajoneuvon ja sen perävaunun renkaat ja liukuesteet

1. «Kulutuspinnan» pääurien syvyyden tulee olla vähintään 1,0 mm. Moottoripyörän (L3e- ja L4e-luokka) ja kolmipyörän (L5e-luokka) etupyörässä ei saa käyttää rengasta, jonka puutteellinen tasapaino voi haitata ohjausta.

Eli keskiosasta ei enää puhuta mitään.
Käsittääkseni rakas virkavalta mittaa renkaan kulutuspinnan juuri renkaan keskiosasta. Korjatkaa jos olen väärässä. Koko topicci tuntuu olevan aivan hanurista Eikö sen nyt pitäisi olla aivan selvä asia, että ajetaan kunnollisilla renkailla eikä leikitä omalla terveydellä ?
033102ass_1_prv.gif

Sahasin poikki sileäksi ajetun Rennsportin ja järkytyin....
Alla on kangas ja teräsverkko,
renkaan paksuutta jäljellä 1-2mm  
omg.gif

Siitähän menee teräväreuneinen kivi läpi  
wink.gif

Reiska_SB

Käsittääkseni rakas virkavalta mittaa renkaan kulutuspinnan juuri renkaan keskiosasta. Korjatkaa jos olen väärässä. Koko topicci tuntuu olevan aivan hanurista
No pitääkö mun viedä toi takagummi takaisin kauppaan (kts. kuva ylhäällä)?
wink.gif
Sama. Siis ei kai nyt JJJ:nkään mielestä esim. pakasta vedetty testivoittaja Z6 voi olla sakkorengas, vaikka se on suunniteltu niin ettei keskellä rengasta ole uraa ollenkaan?

Niin, laista pitäisi ymmärtää sen perusfiilis. Lain vaan täytyy olla tarkka jotta ongelmatilanteessa voidaan rahat jakaa syyllisten ja syyttömien kesken.
sport05.gif

Eikö sen nyt pitäisi olla aivan selvä asia, että ajetaan kunnollisilla renkailla eikä leikitä omalla terveydellä ?
033102ass_1_prv.gif
Juujuu, kaikki ollaan varmaan samaa mieltä tästä asiasta.
wink.gif

Kuhan nyt alettiin viilaamaan pilkkua että mitä laki sanoo
tounge.gif
No se on käynyt jo ajat sitten selväksi mitä laki sanoo, mutta ...

Tietääkö joku, että voiko olla niin, että jotkut gummit eivät jostain
syystä mahdollisesti olisikaan Suomessa hyväksyttyjä käytettäväksi
yleisessä liikenteessä? Slikseillä ei varmaan saa ajella yleisillä
paikoilla? Elikkä minulla kävi mielessä, että saattaisinko
epähuomiossa tilailla vaika ulkomailta rinkulat, jotka eivät sitten
kelpaisikaan? Pitääkö niissä olla jotain merkintöjä? Lisäksi on
varmaankin niin, että pyörässä pitää olla siihen tyyppihyväksytyn
kokoisia renkaita - vai onko tämäkin harhaluulo? Itse asiassa,
kun tarkemmin mietin, niin enhän minä tiedä renkaista yhtään mitään?
nixweiss.gif

Lisäksi on varmaankin niin, että pyörässä pitää olla siihen tyyppihyväksytyn
kokoisia renkaita - vai onko tämäkin harhaluulo? Itse asiassa,
kun tarkemmin mietin, niin enhän minä tiedä renkaista yhtään mitään?
nixweiss.gif
"5 §
Pyörien muutokset

1. Moottoripyörän ja mopon pyörät saa vaihtaa läpimitaltaan alkuperäisistä enintään 51 mm poikkeaviksi. Mopon vetävän pyörän halkaisijaa ei kuitenkaan saa muuttaa. Etupyörä ei saa muutoksen jälkeen olla takapyörää pienempi eikä etu- ja takapyörän nimellishalkaisijan ero moottoripyörässä suurempi kuin 102 mm tai mopossa suurempi kuin 76 mm.
"

pftroest.gif

sanoi:
Ajoneuvoasetus (233/82) 21§:
Moottoripyörän renkaat ja liukuesteet
19 a §
1. Moottoripyörässä tulee olla ilmarenkaat, joiden kantavuus moottoripyöräkäyttöön tarkoitettuina vastaa kuormitetusta moottoripyörästä kyseiseen pyörään kohdistuvaa painoa. Renkaita, joissa kudos on näkyvissä tai jotka ilmeisesti ovat vaarassa räjähtää, ei saa käyttää. Renkaan kulutuspinnassa on koko sen leveydellä oltava tarkoituksenmukainen kuviointi, jonka urien «syvyys» on vähintään 1,0 mm.
Mä en löydä tota Finlexistä. Tämä löytyy ajantasaisesta lainsäädännöstä:
18 § (19.12.2002/1243)
L-luokan ajoneuvon ja sen perävaunun renkaat ja liukuesteet

1. «Kulutuspinnan» pääurien syvyyden tulee olla vähintään 1,0 mm. Moottoripyörän (L3e- ja L4e-luokka) ja kolmipyörän (L5e-luokka) etupyörässä ei saa käyttää rengasta, jonka puutteellinen tasapaino voi haitata ohjausta.

Eli keskiosasta ei enää puhuta mitään.
Käsittääkseni rakas virkavalta mittaa renkaan kulutuspinnan juuri renkaan keskiosasta. Korjatkaa jos olen väärässä. Koko topicci tuntuu olevan aivan hanurista Eikö sen nyt pitäisi olla aivan selvä asia, että ajetaan kunnollisilla renkailla eikä leikitä omalla terveydellä ?
033102ass_1_prv.gif
se on sitten väärä käsitys!

en oo moneen vuoteen omistanut rengasta jossa ois uraa keskellä mistä mitata...

Vakuutusyhtiöiden suhtautuminen sakkorenkaisiin kannattaa muistaa myös!! Vakuutus korvaa 50% vahingosta jos ajoit sakkorenkailla vahingon sattuessa.
Ja tuo vakuutusehto löytyy   mistä?

Ja prätkärenkaan "sakkorenkaan" määritelmä löytyy mistä?

Jos on tielainsäädännöstä, niin ei kovin montaa motskarigummia koske IRL.
En tiedä löytyykö mistään vakuutusehdoista suoraan tuota vakuutuksen korvausmäärä sakkorenkaalla tapahtuneesta vahingosta(mutta jotenkin näin se löytyy ehdoista "jos ajokki ei ole tieliikennelain mukaisessa kunnossa korvauksen määrä vahingosta katsotaan tapauskohtaisesti"), mutta tuttavani kaatui mutkassa sakkotakarenkaalla käytännönkokemusta on. Poliisit kävivät paikalla katsomassa ja totesivat sakkorenkaalla olleen vaikutusta kaatumiseen. Vakuutustarkastaja tuli ja huomasi heti sakkorenkaan. Korvaus korjauskustannuksista 50% ja loput itse maksettavaksi.

Onko tietoa mitä pojat antavat sakkoa sakkorenkaasta?
Vähät tuosta sakosta mutta teeppä näin...

Kun seuraavan kerran vaihdat sen sakkorenkaan niin käännäppä sitä silleen nurinpäin eli peukalolla painat "kulutuspinnasta" sisäänpäin. Jollei se jo tästä repeiä niin leikkaa rengas poikki niin näet kuinka vähän tavaraa erottaa rengaspaineen ja normaali ilmanpaineen.
Usko pois. Se sakkorengas mäjähtää todella helposti. Eikä varota etukäteen
062802moto_prv.gif

Uskoisin että pienen pohdiskelun jälkeen tulee rangas vaihdettua jonkin muun pelontakia kuin sen et saako sakon
confused_orig.gif

Ostan käytettynä ratarenkaita jotka on kuluneet vaan ihan laidalta, ja keskellä vielä melkein täys kuvio, hintaa ~60€ ja tähän mennessä olen saanut huippukumeja.
Täs on sellaine pieni mutta mistä aina aikaajoin varotellaan.
Rata kumit radalle ja siviilit kadulle.
Syy.Noita ratakumeja ei vain tahdo saada katukäytössä tarpeeksi lämpimäksi jotta niitten pito olisi sellaine kuin renkaalle on tarkoitettu. Waavallista puuhaa
crazy.gif

Toisekseen.
Eipä noita ratarenkaista tehdessä ole ajateltu et tällä vedellään kilsoja rumasti. Eli mihin menee se säästö jos noita gummeja pitää työntää vanteille joka välis.

Omat kokemukseni ovat kyllä päin vastoin tuon renkaanlämpiämisen suhteen. Itse ajan softeilla tai supersofteilla radalla ja sen jälkeen ajan ne seuraavaan ratekeikkaan asti kadulla. Otetaan esimerkiksi radalla renkaan lämpiäminen. Lähdet ajamaan jollain Pirellin Diablolla radalla niin hitaammin se lämpiää kuin joku Pirellin dragon supercorsa pro. Ratarenkaat ovat pehmeämpää seosta kuin katurenkaat jotenka toimivat myös alhaisemmissa lämpötiloissa kuin perus seosrengas.

Slicksit ovat asia erikseen. Ne ovat suunniteltu täysin kilpakäyttöön eli ei käytettäväksi ilman rengaslämppäreitä.

Minusta tuntuu että kai se kuvio mitataan siitä kohin mistä se on pienin, eli jos tuossaki renkaassa on sliksi keskellä ni tuskin se siitä mitataan, vaan siitä vierestä. Ja kun vielä on ostettu Suomesta rengas niin kyllä pitäisi olla katukelpoinen, kun on kerta katukumi

Ostan käytettynä ratarenkaita jotka on kuluneet vaan ihan laidalta, ja keskellä vielä melkein täys kuvio, hintaa ~60€ ja tähän mennessä olen saanut huippukumeja.
Syy.Noita ratakumeja ei vain tahdo saada katukäytössä tarpeeksi lämpimäksi jotta niitten pito olisi sellaine kuin renkaalle on tarkoitettu. Waavallista puuhaa
crazy.gif

Toisekseen.
Eipä noita ratarenkaista tehdessä ole ajateltu et tällä vedellään kilsoja rumasti. Eli mihin menee se säästö jos noita gummeja pitää työntää vanteille joka välis.
Omat kokemukseni ovat kyllä päin vastoin tuon renkaanlämpiämisen suhteen. Itse ajan softeilla tai supersofteilla radalla ja sen jälkeen ajan ne seuraavaan ratekeikkaan asti kadulla. Otetaan esimerkiksi radalla renkaan lämpiäminen. Lähdet ajamaan jollain Pirellin Diablolla radalla niin hitaammin se lämpiää kuin joku Pirellin dragon supercorsa pro. Ratarenkaat ovat pehmeämpää seosta kuin katurenkaat jotenka toimivat myös alhaisemmissa lämpötiloissa kuin perus seosrengas.
Kyllä ihan täysin komppaan janne-ki:a tässä asiassa. Ettei vaan Tuppervaari puhuis mutu-juttuja? Itsekin sekä rataa että katua koluavana ja erilaisia renkaita kokeilleena on kyllä kumottava tuo väite, että ratarenkaat eivät olisi yhtä pitäviä viileissä katuolosuhteissa kuin katurenkaat. Höpö höpö. Ratarenkaiden seokset on tehty niin pehmeäksi ja hyvin tarttuvaksi purkaksi, että itsekin suosin nimenomaan niitä kadullakin - varsinkin keväisin ja syksyisin. Ja kyllä, myyn käyttämiäni renkaita muillekin ja empiirisistä tutkimuksista johtuen varauksetta suositellen! Siksi ihmetyttää kun joku huutelee melko erikoisin argumentein touhun olevan vaarallista. Ainoa syy jättää ratarengas laittamatta on edessä oleva pidempi reissu - kilometrikestävyys pehmeillä seoksilla on heikohko.

Soija, miten toimi Pilot Power 2CT - vai olikos se jo Power Race?
smile_org.gif

Kyllä ihan täysin komppaan janne-ki:a tässä asiassa. Ettei vaan Tuppervaari puhuis mutu-juttuja? Itsekin sekä rataa että katua koluavana ja erilaisia renkaita kokeilleena on kyllä kumottava tuo väite, että ratarenkaat eivät olisi yhtä pitäviä viileissä katuolosuhteissa kuin katurenkaat. Höpö höpö. Ratarenkaiden seokset on tehty niin pehmeäksi ja hyvin tarttuvaksi purkaksi, että itsekin suosin nimenomaan niitä kadullakin - varsinkin keväisin ja syksyisin. Ja kyllä, myyn käyttämiäni renkaita muillekin ja empiirisistä tutkimuksista johtuen varauksetta suositellen!
Korjattakoon ettei asiasta ole minulla edes mutu tuntumaa.
Ainoastaan se mitä asiasta on kerrottu.
Ihmettelin itsekki tuota, kun tällästä asiaa rengasedustaja puhui.
Saattoi tosin hälläkin olla maitoa työkseen tuottava kotieläin tien reunaan kaivetussa urassa..
withstupid.gif

crazy.gif

Toisekseen.
Kyllä ihan täysin komppaan janne-ki:a tässä asiassa. Ettei vaan Tuppervaari puhuis mutu-juttuja? Itsekin sekä rataa että katua koluavana ja erilaisia renkaita kokeilleena on kyllä kumottava tuo väite, että ratarenkaat eivät olisi yhtä pitäviä viileissä katuolosuhteissa kuin katurenkaat. Höpö höpö. Ratarenkaiden seokset on tehty niin pehmeäksi ja hyvin tarttuvaksi purkaksi, että itsekin suosin nimenomaan niitä kadullakin - varsinkin keväisin ja syksyisin. Ja kyllä, myyn käyttämiäni renkaita muillekin ja empiirisistä tutkimuksista johtuen varauksetta suositellen! Siksi ihmetyttää kun joku huutelee melko erikoisin argumentein touhun olevan vaarallista. Ainoa syy jättää ratarengas laittamatta on edessä oleva pidempi reissu - kilometrikestävyys pehmeillä seoksilla on heikohko.

Soija, miten toimi Pilot Power 2CT - vai olikos se jo Power Race?
smile_org.gif
Se oli muistaakseni Power Race, mutta en ole vielä kerennyt testaamaan...Sitä tässä ootellaan kovasti että pääsis baanalle
baaa.gif

Back