• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Sakot Italiassa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja MikaL
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
P-sakot sain kuusi vuotta sitten Veronassa vuokravehkeellä. Heitin lapun tietty roskiin saman tien.. Olin ex-poliisilta laitteen vuokrannut ja jonkun kuun päästä tuli lasku kotiin. Kaiken maailman ukaasia siinä oli ja hyvän tahdon eleenä kävin pankissa maksamassa. Selkeät maksuohjeet ainakin tuolloin.

tänään tippu 2 92 euron sakkoa firenzestä teko hetki syyskuun alku 2007 ja syynä että ajanut semmosella kadulla missä ei olisi saanut ajaa.noi kyllä pystyisi maksamaan on numerot ja kaikki mut saatana periaatteesta jätän maksamatta
taas on hölmöä turistia laskutettu...katotaan rupeavatko perimään.
mad.gif

Aaah.. nää aina kyl naurattaa vartinkin ku ite oon ko. maan kansalainen ;)

Pakko kommentoida muutamaan asiaan: Motarithan on italiassa yksityisiä yrityksiä ja siellä mennää puomin ohi otetaan tiketti ja maksetaan ku poistutaan motarilta..

Tiketin summa perustuu ns. ajettujen kilometrien ja puomien ( lue liittymät) lukummäärällä. Nyt siel on semmonen hämy homma noilla puomilla : Puolista kaistoista et saa lippua ollenkaa koska ne on ns. kuukausimaksuasiakkaille.. kamera nappaa ko. kaistoilta ajavista kuvat ja vertaa tietokantaan. Nyt ku sieltä mennään eikä olla laskutusasiakkaita ne tekee manuaalilaskun pienellä penalty-lisällä ja lähettää rekisterin laatan perusteella kotiin.

Itellä on tapana käydä siel aika usein ja joskus töppäilly noiden kanssa myöskin. Mm vuosi sitten tuli posoteltua Genova- Pisa väliä ilman tikettiä v. 2005 ja pari kuukautta sitten tuli perintätoimistolta lasku jossa oli IBAN tilinumero mihin tiketti piti maksaa.. Tämä on Autostrade firman oma toimintamenettely..

Jostain oon kuitenkin lukenu että italian valtiolla ei ole resursseja moiseen selvittelyyn ja useinmiten jää sakot ja niiden maksu rekisteriin.. joka ei tavallaan mene minnekään eli ei seuraa suomeen mutta tulee ilmiin sitten seuraavalla kerralla jos joutuu poliisi tai tullisedän kanssa juttusille.. Kun tietää miten hidas Italian byrokraattinen helvetti on, hoitaisin maksun pois alta ennen uudelleen maan kamaralle astumista ;)

Noi 2 sakkoa on firenzen keskustasta, katsoin google mapista osoitteen mukaan ja ilmeisesti ajettu jollain suljetulla pikku kadulla jossa ei olisi saanut ajaa
nixweiss.gif
3 ylinopeus sakkoa olen jo maksanut koska vuokrafirma velotti ne luottokortilta.Sen jälkeen kuoletin masterin ja tilasin uuden niin eivät noita ilmeisesti saaneet enään maksuun.Kaikki tämä 2 viikon aikana ja 3500km ajon seurauksena.
veryangry.gif

Italian maaperälle en enään ikinä mene ja sakkoja en ihan vapaaehtosesti maksa.

Joku jo aiemmin mainitsikin ettei alle 70€ sakkoja peritä, voi pitää paikkansa, jos kuitenkin ajat Italiaa ja snulla on maksuja rästissä ei kannata jäädä kiinni. Ottavat mopon (tai muun kulkineen) takavarikkoon selvityksen ajaksi, muistaakseni max 3kk.Mitä pitempi aika sakosta, sen pitempään pitävät takavarikossa, ihan huviksi kun olet kiusannut heitä. Eli maksa pois jos vaan jotenkin pystyt.

Noi 2 sakkoa on firenzen keskustasta, katsoin google mapista osoitteen mukaan ja ilmeisesti ajettu jollain suljetulla pikku kadulla jossa ei olisi saanut ajaa
veryangry.gif

Italian maaperälle en enään ikinä mene ja sakkoja en ihan vapaaehtosesti maksa.
Eihän ne Ryssätkään meillä maksa sakkojaan.
Suomalaisten maine kasvaa.
Minusta jos saa sakot niin ne maksetaan. Ei taida Italia olla niitä maita joissa saa sakot tyhjästä.
Käyn siellä pari-kolme kertaa vuodessa ja yhdet parkkisakot.

olen kuukauden nyt kaiken kaikkiaan italiassa pyörinyt ja täytyy sanoa et kaiken kaikkiaan pikkusen yliarvostettu koko italia,onneksi näitä parempiakin maita löytyy esim.espanja jossa lähes kaikki parempaa viinit,ruoka,ihmiset,maisemat jne..mutta nuo sakot jätän hautumaan koska en aio enään ikinä italiaan mennä.
withstupid.gif
saas nähä rupeavatko perimään.

olen kuukauden nyt kaiken kaikkiaan italiassa pyörinyt ja täytyy sanoa et kaiken kaikkiaan pikkusen yliarvostettu koko italia,onneksi näitä parempiakin maita löytyy esim.espanja jossa lähes kaikki parempaa viinit,ruoka,ihmiset,maisemat jne..mutta nuo sakot jätän hautumaan koska en aio enään ikinä italiaan mennä.
withstupid.gif
Joo, ihan on perseestä koko Italia. Sakottavatkin siellä ihan aiheesta. Kyllä noin fiksun tuntuinen kaveri kuin sinä, tietää että parhaat lihapullat saa torremolinoksesta.
033102bebe_1_prv.gif

Kuten joku jo aiemminkin vähän viittasi, 22.3.2007 on astunut voimaan sopimus EU-maiden kesken, jonka perusteella EU-maassa saadut sakot peritään kotimaassa jos niitä ei maksa siellä missä ne on saatu.

Näin siis tosiaan teoriassa, käytännön kokemusta ei tämän ajalta ei ole, muutoin kyllä esim 80-luvulla sattuneista töpeistä tuli muutaman vuoden jälkeenkin sitkeästi perintää Suomeen.

Mutta heikossa on lähetystöjenkin kanssa jos ei ohjeita löydy... Itse melkein jättäisin oman onnen nojaan, onkohan ihan oikeesti sakko, lähetystössä tietysti komentavat maksamaan varmuuden vuoksi jos ei ihan itse tiedä mistä kysymys...

withstupid.gif
Joo, ihan on perseestä koko Italia. Sakottavatkin siellä ihan aiheesta. Kyllä noin fiksun tuntuinen kaveri kuin sinä, tietää että parhaat lihapullat saa torremolinoksesta.
033102bebe_1_prv.gif
ei muuten saa...parempia lihapullia olen syönyt esim.turkissa.mut joku tykkää tyttäristä joku äideistä ja niin edelleen...
withstupid.gif

Back