Saksa ja DB-rajat

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja viltsu81
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

viltsu81

New member
Kaveri on lähdössä elokuussa saksaan johonkin messuille/festareille/ajoihin. Lähtöpäivä on 10.8. ja meidän esikoisen laskettu ilmestyminen 11.8. joten oma mielenkiinto kohdistuu kotisuomeen. Pyörä kuitenkin lainataan ilomielin kaverille, kun ei niillä paljon noihin aikoihin ajella. Vaihtoehtoina on emännän FZ6:nen tai mun gixxu. Meille käy kumman tahansa lainaaminen, mutta ennen kuin tarjoan omaani niin tuli mieleen toi saksan poliisin valvoma meluraja. Mulla on rännin päässä kiinni LOR:n stubu josta tuntuu ääntä lähtevän luokkaa GP +20DB. Mä jotenkin muistaisin että saksassa noi mökäpöntöt on punainen vaate poliiseille ja niistä kiinni jääminen tarkoittaa muhkeiden sakkojen lisäksi matkan päätöstä. Kysymykset kuuluukin:

1. Onko näin?
2. Mikä se meluraja on?
3. Voiko missään PK-seudulla mitata noita desibelejä kohtuu hintaan?

Jälleen kerran, iso kiitos!
bowdown.gif

Sveitsi suhtautuu Euroopan maista tiukimmin melumääräyksiin. Tarkistavat rajalla jo pyöristä melut. Neljästi on käyty ja kolmasti on oltu rajalla tsekkauksessa. Omassa vakioputki eli nou problem.

Itse en ole koskaan Saksassa joutunut tötteröratsiaan. Alla pari tositarinaa reissujen varrelta.

2005 reissulla norjalaisella pariskunnalla katkesi matka Ducatilla Hannoverissa. Itse oltiin tauolla samaisella baanan kahvilalevikkeellä ja seurattiin helvetillistä sadatusta kun joutuivat tilaamaan pakettiauton hakemaan pärrän pajalle putkien vaihtoon. Poliisit eivät antaneet lupaa jatkaa matkaa.

2006 kesällä Saksan Freiburg'issa tapaamamme ruotsalaisporukka taas ei ollut päässyt Sveitsiin koska pyörissä ei ollut hyväksytyt vaimentimet kiinni. Äijät oli menossa kokoontumisajoon Thuniin mutteivat sitten menneetkään.

2009 kesällä Berchtesgadenissa Iisalmelainen pariskunta majoittui samassa majatalossa ja kertoivat kaksi viikkoa aikaisemmin matkalla Kroatiaan tulleet pysäytetyksi Augsburgin nurkilla ja matka seis, koska ei ollut E-hyväksytty putki kawassa kiinni. Sakko oli pieni, muutamia kymmeniä euroja. Sen sijaan matka katkesi siihen ja olivat joutuneet ostamaan uuden vaimentimen Augsburgista kera taksikyydin.

Loman voi käyttää niin monella tapaa. Itse en helvetissä ottaisi moista riskiä että matka katkeaa meluisaan tötteröön. Entä jos stoppi tulee lauantaina iltapäivällä ja tötterökauppa on auki maanantaina? Oli savonkundikin nii kypsä kuin olla voi. Manaili, että ei voinut uskoa polizein tiukkaa linjaa. Hintaa taksille ja tötterölle tuli satoja euroja, puhumattakaan menetetystä ajasta.

2007 ja 2008 ylitettiin Sveitsin raja moneen kertaan ja välillä siellä oli henkilökuntaakin passissa. Ei siellä mitään putkia syynätty, minulla Hondassa Micronin hormi eBaysta ostetulla e-hyväksynnällä ja kaverilla Ducati 1098s Termin vaimentimilla joissa lukee kettuterrierin kokoisilla kirjaimilla että näitä ei ole hyväksytty yhtään mihinkään.

Tästä huolimatta minäkin olen näitä tositarinoita kuullut useita, eli mahdollista on. Lajin luonteen mukaisesti kukin kalkyloi oman henkilökohtaisen riskinsietokykynsä itse.

Samat sanat. Vaihdoin alkuperäisen paikalleen. Eipä tarvitse arpoa.

Vuodesta 2004 on käyty Alpeilla joka kesä ja muutamana useammankin kerran. Viimeiset neljä vuotta on ollu kiinni mökäputket ja missään ei kukaan oo ollu kiinnostuntu. Sveitsiinkin on vahingossa eksyny useamman kerran, jolloin aina muistuu rajalla mieleen motarilla ajamisen hinnoittelupolitiikka. Nyttemmin pysyn sieltä siksikin poissa. Eli juttuja on paljon, mutta omassa tuttavapiirissä ei oo kellekään mitään tollasta sattunu.

Saksalainen poliisi on ollu outo lintu, eli lähinnä ystävällinen turistiopas. Italialaiset on vähän vaikeampia, mutta suht ongelmatonta on ollu, missä vaan.

Viime kesänä euroopan tournee vedetty ilman killereitä Super Dukella akran slipareilla, joissa ei hyväksyntää. Kellään ei kiinnostanut, mutta eräs italiaano ihmetteli, että miten uskalsin ajella sillä ilman killereitä.

Totesin, että hyvin
biggrin.gif

Kesällä 2009 tuli ajettua Saksan kautta Assenin MotoGP:en

Bladessa Acran slipari ilman killeriä.
En edes tiennyt että Saksassa kukaan olisi kiinnostunut
äänistä. Ei ongelmia, mentiin ja tultiin.

Nyt vuorossa kesäkuun reissu Lyypekistä Dolomiiteille.
Sama peli, sama ränni.

Kun puhutaan "hyväksytyistä" ja "merkityistä"
Mistä h..istä sen näkee ? mulla ainakaan ei ole yhtään
merkkiä Acran putken päässä.
Killeri on tallella, mutta eihän siitäkään mitään merkkejä
löydy.

Killerin kanssa äänet on Ahvenistolla tarkistettu - 93 db
Putki jälkiasennuksena Suomessa asennettu.
En muista saaneeni mitään EU-hyväksyntää tms
lipuketta.

Tälle matkalle en alkuperäistä ränniä ajatellut vaihtaa.

Mikä siis neuvoksi ? Matkaan vaan - kävi miten kävi ?

Tämä on tätä Suomalaista "llainkuuliasuutta" nyt ja ikuisesti
biggrin.gif

Ketut niitä mölyjä ole kukaan mittaamassa, ja jos sellainen lottovoitto käy, niin Suomenkielellä siitä selviää
crazy.gif
tai sitten ei..... Mitä noita etukäteen murheilemaan
062802jumpie_prv.gif

Vuodesta 2004 on käyty Alpeilla joka kesä ja muutamana useammankin kerran. Viimeiset neljä vuotta on ollu kiinni mökäputket ja missään ei kukaan oo ollu kiinnostuntu. Sveitsiinkin on vahingossa eksyny useamman kerran, jolloin aina muistuu rajalla mieleen motarilla ajamisen hinnoittelupolitiikka. Nyttemmin pysyn sieltä siksikin poissa. Eli juttuja on paljon, mutta omassa tuttavapiirissä ei oo kellekään mitään tollasta sattunu.

Saksalainen poliisi on ollu outo lintu, eli lähinnä ystävällinen turistiopas. Italialaiset on vähän vaikeampia, mutta suht ongelmatonta on ollu, missä vaan.
Kyllä sä Seku oot mun tuttu ja 2009 Alppikierroksella meidät tarkastettiin parikin kertaa Sveitsin rajalla. Ei katsoneet mitään leimoja.Riitti.että oli killerit paikallaan.
tounge.gif

Eli pitääkö tästä päätellä että jos putkissa on E -leimat ja killerit kiinni niin ei tule mitään ongelmia? Tietääkö kukaan oikeesti noita mannereuroopan pykäliä?

Tämä on tätä Suomalaista "llainkuuliasuutta" nyt ja ikuisesti  
biggrin.gif

Ketut niitä mölyjä ole kukaan mittaamassa, ja jos sellainen lottovoitto käy, niin Suomenkielellä siitä selviää  
crazy.gif
tai sitten ei.....  Mitä noita etukäteen murheilemaan  
062802jumpie_prv.gif
Jaa. Parempi ja mukavampi se on ostaa vaimennin sielta paikan paalta ja maksaa sakot kuin pistaa se paikalleen ennen lahtoa. Pieni jannitys on lomamatkan suola.

Joskus vuosia sitten muistan lukeneeni (taalta?) tyypista joka lastasi mm.vararenkaat ja vakio vaimentimen autoon ja pisti vaimonsa ajamaan silla perasta. Vielakohan ovat yhdessa...

Eli pitääkö tästä päätellä että jos putkissa on E -leimat ja killerit kiinni niin ei tule mitään ongelmia? Tietääkö kukaan oikeesti noita mannereuroopan pykäliä?
Voi niistä silti tulla sanomista. Paikalliset valistivat, että enää edes e-hyväksyntä ei ole oikotie onneen, koska sen voi itse siihen putkeen naputella tai ostaa tarran ebaystä. Enemmänkin tutkivat vain ääniä ja jos menee yli niin sitten napsahtaa. Mikä se raja on, en tiedä.

Itsellä ei ole ollut ongelmia e-hyväksytyillä putkilla killerien kanssa. Tosin eivät ole pysäyttäneetkään. Sveitsissäkään ei ollut mitään ongelmia, mutta ei siellä kannata kokeilla onneaan rajalla ja huudattaa peliä rajoitinta vasten.

Saksalaiselle työkaverille tuli stoppi Ducatin kanssa kun oli töihin tulossa. Liian kovat äänet Termignoneissa ja matka pysähtyi siihen.

Sanoisin, että huonoa tuuria jos turistille moinen napsahtaa, mutta kannattaako se pitkään suunniteltu ja odotettu lomareissu tietoisesti vaarantaa jos pyörässä on tolkuttomat äänet.

Kyllä sä Seku oot mun tuttu ja 2009 Alppikierroksella meidät tarkastettiin parikin kertaa Sveitsin rajalla. Ei katsoneet mitään leimoja.Riitti.että oli killerit paikallaan.
tounge.gif
... jaa, jaa. Voi olla hyvinkin ja tässä iässä asiat unohtuu nopeasti, mutta olen käynyt Alppikierroksella muistaakseni 2004, joten toi 2009 tarkistus ei oo osunu mun kohdalle, muistaakseni  
lookaround_orig.gif

Pitää tähän varmuudeksi lisätä, että Yoshimura ei oo Fatserissa se äänekkäin, vaikka mulla on killeri irrallaan satulan alla.

Kingissä taas ne soundit on enempi moottojarrutuksessa ja matalla puolella. Ykskään peruskansalainen -ei edes kukkahattusedät oo tullu ääniä valittaan ja se tuskin johtuu pelottavasta habituksesta, liivimerkeistä, eikä edes singosta selässä. Sekä liivi, että sinko unohtuu.

Kingi ei oo ollu vielä mukana Saksassa. VN800 tarvikeputkilla puhuu äänekkäimmin, eikä silläkään ollu Saksassa n. v. 2000 mitään ongelmia.

Lisätään ... jos Alppikierroksella tarkoitetaan tätä Karzan vetämää. Muut alppikierrokseni on tapahtunu max 2 person pohjalta.

Lisätään 2: Joo, joo Raider, oot kotiluolan miehiä, eli tuttuja, mutta tosiaan, ei ne ole ikinä missään tsekanneet mun putkia; ei myöskään 2009
biggrin.gif
062802moto_prv.gif

Eipä ole meikäläiseltä koskaan putkia ta iääniä tutkittu virkavallan toimesta.

Tosin eipä ole liioin tarvettakaan, kun tässä pääasiallisessa matkapyörässäni on Leovincen slipari ja pidän db-killerin paikallaan tiellä ajettaessa. Vaimentimen mukana muuten tuli paksu nivaska hyväksymistodistuksia, rakennepiirustus ja huomautus siitä, että vaimennin on e-hyväksytty silloin kun se killeri on paikallaan.

Bimotan putket ei ole varmasti katulailliset, mutta ei niitä kukaan Man-saarella mittaile ja eikä sillä muutenkaan viitsi kovin pitkälle ajaa.

Vanhassa Guzzissa oli Italiasta ostettaessa piakoillaan melkoiset meluputket, mutta eipä ne tuntuneet Euroopassa ketään kiinnostavan. Pyörä muutoinkin taisi herättää paikallisissa lähinnä sääliä...
biggrin.gif

Sveitsistä ei ole kokemusta ja vaikuttaa siltä, että ei sinne tarvitse mennä jatkossakaan.

Tän vuosituhannen pyörissä ei riitä E merkinnät, vaan putken on oltava alkuperäinen tai ko pyörämerkkiin / malliin tyyppihyväksytty.
Muutoskatsastettu tai hyväksyntätodistus (pyörän merkki, malli ja runkonumerot mistä mihin). Näyttövelvollisuus on kuskilla. Tänä keväänä Saksassa olimme kahvilla terassilla, kun polizai kävi tarkastamassa pyörämme parkissa. Bemariin asennettu Akra herätti kovin kiinnostusta, kunnes toinen poliisi ilmoitti tietävänsä, että putki on tämän pyörän mallikohtainen Bemarin tarvike.

Killeri paikalleen/melutaso kohdilleen ja asiallista ajoa.

Ainahan sitä voi virkavalta "nakin napsauttaa" vaikka siitä,
että aamulla pihalta lähtiessäsi et tarkista ennen liikkeellelähtöä, olisko naapurin Arska ehkä yöllä ryöminyt
kotilos alle koisaamaan.

.......ja joku saa heti turpaan kun kävelee ensimmäistä
kertaa elämässään asematunnelin läpi
biggrin.gif
.

Elämä on vaarallista... ja lopulta kuitenkin viikatemies osuu
biggrin.gif
.

Kaupankuntoisella laitteella reissuun tai pelko pois.

nakkaa tankkilaukkuun killerit ja niihin sopivan avaimen, niin ainaki itse tekisin varalta ja säästäisin sen taksimatkan ja pönttörahat vaikka paikallisen oluen nauttimiseen.
smile_org.gif

jos burgdorfiin eksytte, niin kannattaa maistaa burkdorferia, tummana ja vaaleana.. mmmm...
033102beer_1_prv.gif

kiva reissu, sääli vaan et piti mennä koneella..
lookaround_orig.gif

Back