Sen kymmenen kertaa mitä itse olen ajellut saksan baanoilla (autolla tosin), niin kyllä siitä on varsinainen ajonautinto monesti kaukana... Tietöitä, ruuhkia, nopeusrajoituksia ja niitä hemmetin rekkoja joka paikassa. Aikataulua suunniteltaessa ei kannata siis missään nimessä laskea sen varaan, että Saksassa voisi ladata tuppi nurin pidempään.
Arkipäivisin rekat ja työmatkaliikenne pitää huolen, ettei kovin montaa järkevää ja turvallista tilaisuutta tule avata kunnolla, ainakin autolla se on just sitä, että juuri kun sen parisataa saa mittariin joku edessäoleva alkaa ohittamaan ja saa seistä jarrulla ja todellinen keskinopeus jää varsin pieneksi.
Viikonloppuisin rekat puuttuu teiltä enimmäkseen, mutta jostain syystä kyllä sitä trafiikkia on siltikin niin paljon, että kovin kauaa ei vauhdista pääse iloitsemaan. Juuri 2kk sitten ajelin 1500km:n verran noita baanoja autolla ja kyllä se matkanopeus asettui jälleen kerran sinne 120-140km/h luokkaan lyhyitä vauhdikkaampia pyrähdyksiä lukuunottamatta. Samalla reissulla tuli ajeltua myös Ranskan maksullisia moottoriteitä, ja vaikka niillä rajoitus on 130km/h, käytännön keskinopeus muodostuu silti monesti Saksan baanoja kovemmaksi, koska sen 130km/h pystyy pitämään oikeasti mittarissa monesti jopa ruuhka-aikoinakin.
Öisin Saksan motareillakin on tilaa, ja niillä kenellä riittää rohkeus painaa menemään peurojen seassa mitään näkemättä, niin silloin matka kyllä joutuu ja keskinopeudetkin on kohdallaan. Ja kyllähän siellä niitä rohkeita näkee, ite kun köröttelee 130km/h, tuon tuostakin prätkiä ja autoja pyyhkii ohi varmasti yli kahtasataa.
Mitä nyt ajan tolla ylläolevalla takaa, niin hienojahan Saksan baanat on, mutta ei kannata odottaa liikoja vauhdin suhteen ettei tule pettymystä / aikataulun venymistä.