Saksan "läpiajorangaistus"

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tintsa
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Tintsa

New member
Reissuun lähdössä, Alppiteitä kartoittamaan. Lehdestä luin että Germaanien Autobahnoilla on voimassa 130 km/h enimmäisnopeusrajoitus. Mites on? Onko totta, ja onko erikseen pätkiä joilla voi kiriä menetettyä aikaa?
wink.gif
? Jos ihan faktaa olisi, eikä niin että jos muutkin ni sitten voit itsekkin. ( vaikka niin teen kuitenkin
smile_org.gif
)
 
Sekä että. Meinaan tuossa kun viime keskiviikkona jutasin Munchenistä - Puttgardeniin niin aiemmin kun olen mennyt "perinteisesti" Nurnberg-Kassel-Hannover-Hamburgon tuolla välillä ollut enemmän noita rajoitettuja osuuksia kuin mitä nyt valitsin, elikkäs; Nurnberg-Leipzig-Berlin, siellä oli paljon enemmän "vapaita nopeuksia". Mutta tuollakin välillä oli 3:sta -2:een kaistoja joissa rajoitukset. Kameroita myös niin että viimeinen välähdys oli Lubeckin yläpuolella. Kamerat muutenkin on kaiteen tasalla ja liikuteltavia, ei missään tolpassa. Vaikea erottaa kun on hyvin maaston värisiä. Tosin mitä sitten  
biggrin.gif


Mutta vaikka ajelisit vapailla tieosuuksilla, käytännössä saat jatkuvasti olla "hollilla" kun rekat  
crazy.gif
ohittelee toisiaan 2-4km/h nopeuserolla jolloin ohittaminen kestää useita kilometrejä ja silloin vaan odotellaan (hoh -hoijjaa....
sad_orig.gif
)

Illalla, sitten kun liikenne rauhoittuu niin sitten voit vetää pitempiä vetoja
062802moto_prv.gif


Eri asia sitten tuo että tykkääkö tuosta kukaan:
2 h ajoa -> tankille, 2 h ajoa -> tankille + wc, 2 h ajoa -> tankille pitsapala, 2 h -> jne...
nixweiss.gif


Edit: no tuossahan tuo jonka jyk4 kerkisikin laittaa mitä itsekin etsin..
 
Ihan pska stooria rajoitukset. Ajaa paikallisten rytmiin niin ei tule ongelmia. Usein nopeusrajoituskilvissä on lisäkilpi ja se useimmiten tarkoittaa ettei se ole voimassa.

Kyseessä ei ole mikään -rangaistus, kyllä voidaan puhua lähes pelkästä NAUTINNOSTA.
 
Ihan pska stooria rajoitukset. Ajaa paikallisten rytmiin niin ei tule ongelmia. Usein nopeusrajoituskilvissä on lisäkilpi ja se useimmiten tarkoittaa ettei se ole voimassa.

Kyseessä ei ole mikään -rangaistus, kyllä voidaan puhua lähes pelkästä NAUTINNOSTA.
Bei Nässe lisämerkkiä kannattaa kyllä noudattaa. Eli kun asfaltti on silminnähden kostea/märkä, niin rajoitus on voimassa.
 
Kyllä tietysti olen Juutana noudattanutkin! On vaan käynyt niin satumainen munkki Germanian ihmemaassa, että ei ole satanut ja ei ole ollut kosteita teitä. Ruuhkaa kyllä on ollut.

Paikallisten rytmissä kun vetää, niin rohkenen epäillä ettei ole ensimmäinen liikenteen joukosta poimittu.

Valvonta on sinänsä ihan toisella tasolla kuin (liikkuva)poliisivaltio Suomessa. Ehkä Saksassa on enemmän oikeita konnia tai resurssit on jotenkin paremmin allokoitu.
 
Se 130km/h taulu tarkoittaa suositusnopeutta.Jos on pienempi lukema,niin sitä kyllä kannattaa noudattaa ja sitten vesisateella myöskin.Tarkkailee paikallisia kuinka ne vetää,niin ei tule harmia.
 
Jeps
bowdown.gif
eli mennään niinkuin ennenkin.

Onkos muuten kuinka ruuhkaiset nuo motarit tuolla aamu/iltapäivä/ilta? Vai olisiko syytä ajella enemmän myöhäisempinä ajankohtina ( 17-21)? Eipä se kyllä taida hirveästi onnistua, mutta näin yleisellä tasolla
tounge.gif


Tietty vaikuttaa varmasti ajettava osuus ja juuri tuo kellon aika, mutta siis kun olette matkaa tehneet siellä niin miten paljon siel on sitä ruuhkaa? Ja nyt kyse on kesä- /heinäkuustä. Ei taida olla silloin vielä ihan keski-eurooppalaisten lomasesonkia? Ja täsmennetään vielä et reitti on tuo A7, hyvinkin pitkälti
062802moto_prv.gif
 
Eri asia sitten tuo että tykkääkö tuosta kukaan:
2 h ajoa -> tankille, 2 h ajoa -> tankille + wc, 2 h ajoa -> tankille pitsapala, 2 h -> jne...
nixweiss.gif
Ei ainakaan meikä. Pätkittäin voi motarilla matkaa jouduttaa, mutta sitten poiketaan Harzin-, Moselin-, Schwarzwaldin-, Saksinsveitsin- tai joihinkin muihin mukaviin maisemiin tylsyydentorjuntalenkille. Meneehän siinä päivä tai jopa parikin kauemmin, mutta so what.......
 
Se 130km/h taulu tarkoittaa suositusnopeutta.Jos on pienempi lukema,niin sitä kyllä kannattaa noudattaa ja sitten vesisateella myöskin.Tarkkailee paikallisia kuinka ne vetää,niin ei tule harmia.
Näin on ja muistakaa että vapaan nopeuden merkki on se tyhjä taulu missä on viisi raitaa yli, malli vaikka tuolla http://en.wikipedia.org/wiki/File:Zeichen_282.svg --> kokemusta on että yrittää revittää valkoisella 130 nopeusrajoituksella mutta puhuttelulla selvittiin
 
Se 130km/h taulu tarkoittaa suositusnopeutta.Jos on pienempi lukema,niin sitä kyllä kannattaa noudattaa ja sitten vesisateella myöskin.Tarkkailee paikallisia kuinka ne vetää,niin ei tule harmia.
Näin on ja muistakaa että vapaan nopeuden merkki on se tyhjä taulu missä on viisi raitaa yli, malli vaikka tuolla http://en.wikipedia.org/wiki/File:Zeichen_282.svg --> kokemusta on että yrittää revittää valkoisella 130  nopeusrajoituksella mutta puhuttelulla selvittiin
Juuri näin, eli tuosta linkissä olevasta kyltistä alkaa vasta se rajoittamaton baana. Itsekin tuli vedeltyä täysiä aluksi 130-alueella kun oli kyltti, jossa numero pohjalla ja nuo raidat päällä.

Jos pohjoisen satamista etelään ajaa niin minusta A9 on paras vaihtoehto eli Berliini-München (Kasselin reitti on myös hyvä ja siellä on paljon mäkistä maastoa välillä). Entisen Itä-Saksan puolella on vielä betonilaattatietä (tatam-tatam-tatam...) mutta heti Baijerin lähettyvillä alkaa olemaan maastossa muotoa ja tie kiemurtelee kukkuloilla ilman rajoitusta. Kyykyllä aivan loistavaa ajettavaa. Oikeastaan tuo koillis-Baijeri on tuon reitin parasta antia. Ja onhan sillä seudulla muutenkin hyvää maaseututietä jos ei viitsi baanalla ajaa, tosin baana on ylivoimaisen nopea ja tehokas siirtymiin.

Kameroita on paljon liittymien ja kaupunkien seudulla. Just noita mchuurteen mainitsemia liikuteltavia kameroita. Hankala huomata siitä kaiteesta ja kuvaavat eteen ja/tai taakse eli aina ei mopolla välttämättä selviä.

E: ruuhka-ajoista vielä, että jos mahdollista, kannattaa pelata ajopäivät siten, että ei ole paikalliset lomat tai pyhät (huom. osavaltiokohtaiset) alkamassa = ruuhka. Lisäksi sunnuntaisin ei ainakaan ole rekat liikkeellä, mutta viikonlopun paluuliikennettä toki on. Usein olen itse ajellut la- ja su-aamuisin melko tyhjillä teillä. Arkena sitten aamuin ja illoin normiruuhkat.
 
E: ruuhka-ajoista vielä, että jos mahdollista, kannattaa pelata ajopäivät siten, että ei ole paikalliset lomat tai pyhät (huom. osavaltiokohtaiset) alkamassa = ruuhka. Lisäksi sunnuntaisin ei ainakaan ole rekat liikkeellä, mutta viikonlopun paluuliikennettä toki on. Usein olen itse ajellut la- ja su-aamuisin melko tyhjillä teillä. Arkena sitten aamuin ja illoin normiruuhkat.
Jep ja jos pystyy olemaa pois esim. Munchenin ja muiden isompien kaupunkien sisään/ulosmenoteiltä/kehiltä arkisin n. klo 16-18 niin ei ei tarvitse sitäkään aikaa seisoa ruuhkassa, aina ei sovi splittaamaankaan täysissä pakaaseissa
 
Sen kymmenen kertaa mitä itse olen ajellut saksan baanoilla (autolla tosin), niin kyllä siitä on varsinainen ajonautinto monesti kaukana... Tietöitä, ruuhkia, nopeusrajoituksia ja niitä hemmetin rekkoja joka paikassa. Aikataulua suunniteltaessa ei kannata siis missään nimessä laskea sen varaan, että Saksassa voisi ladata tuppi nurin pidempään.

Arkipäivisin rekat ja työmatkaliikenne pitää huolen, ettei kovin montaa järkevää ja turvallista tilaisuutta tule avata kunnolla, ainakin autolla se on just sitä, että juuri kun sen parisataa saa mittariin joku edessäoleva alkaa ohittamaan ja saa seistä jarrulla ja todellinen keskinopeus jää varsin pieneksi.

Viikonloppuisin rekat puuttuu teiltä enimmäkseen, mutta jostain syystä kyllä sitä trafiikkia on siltikin niin paljon, että kovin kauaa ei vauhdista pääse iloitsemaan. Juuri 2kk sitten ajelin 1500km:n verran noita baanoja autolla ja kyllä se matkanopeus asettui jälleen kerran sinne 120-140km/h luokkaan lyhyitä vauhdikkaampia pyrähdyksiä lukuunottamatta. Samalla reissulla tuli ajeltua myös Ranskan maksullisia moottoriteitä, ja vaikka niillä rajoitus on 130km/h, käytännön keskinopeus muodostuu silti monesti Saksan baanoja kovemmaksi, koska sen 130km/h pystyy pitämään oikeasti mittarissa monesti jopa ruuhka-aikoinakin.

Öisin Saksan motareillakin on tilaa, ja niillä kenellä riittää rohkeus painaa menemään peurojen seassa mitään näkemättä, niin silloin matka kyllä joutuu ja keskinopeudetkin on kohdallaan. Ja kyllähän siellä niitä rohkeita näkee, ite kun köröttelee 130km/h, tuon tuostakin prätkiä ja autoja pyyhkii ohi varmasti yli kahtasataa.

Mitä nyt ajan tolla ylläolevalla takaa, niin hienojahan Saksan baanat on, mutta ei kannata odottaa liikoja vauhdin suhteen ettei tule pettymystä / aikataulun venymistä.
 
Mitä nyt ajan tolla ylläolevalla takaa, niin hienojahan Saksan baanat on, mutta ei kannata odottaa liikoja vauhdin suhteen ettei tule pettymystä / aikataulun venymistä.
Jep, ja kun syöttää reippaamin on illalla hiukan erilailla väsynyt kun pelkästään suomessa kantateitä cruisaillessa. Täällä 800 kilometriä ei tunnu erikoisesti miltään mutta esim. Rostock-Munchen ruuhkassa repien tuntuu illalla melkoisena väsymyksenä. Toisaalta hyvässä kelissä ja liikenteessä tuo 800 kilometriä menee taukojen kanssa viiteen ja puoleen-kuuteen tuntiin
 
Suositus tarkoittaa sitä, että jos on osallisena onnettomuudessa ja nopeutta yli 130 on itse myös osasyyllinen. Omalla vastuulla kovemmat nopeudet. Täällä on laki muuttunut joitakin vuosia sitten siten ettei ohittajalla ole "etuajo-oikeutta", rekka saa tulla eteesi 89 km/h vaikka tulisit takaapäin neljättä sataa. Aikoinaan ohituskaistalla "porsaat" vilkuttivat valoja takanasi vaatien tietä, nykyään siitä saa sakot jos virkavalta sattuu paikalle.
Neljä vuotta täällä asuneena ja 200 000 km takana voin sanoa, että ajonautinnot ovat harvassa moottoriteillä, vähemmän stressaavaa on ajella 130-140, happipaikkoja on harvemmin ja soppaa kuluu puolet vähemmän...
 
Suositus tarkoittaa sitä, että jos on osallisena onnettomuudessa ja nopeutta yli 130 on itse myös osasyyllinen. Omalla vastuulla kovemmat nopeudet. Täällä on laki muuttunut joitakin vuosia sitten siten ettei ohittajalla ole "etuajo-oikeutta", rekka saa tulla eteesi 89 km/h vaikka tulisit takaapäin neljättä sataa. Aikoinaan ohituskaistalla "porsaat" vilkuttivat valoja takanasi vaatien tietä, nykyään siitä saa sakot jos virkavalta sattuu paikalle.
Neljä vuotta täällä asuneena ja 200 000 km takana voin sanoa, että ajonautinnot ovat harvassa moottoriteillä, vähemmän stressaavaa on ajella 130-140, happipaikkoja on harvemmin ja soppaa kuluu puolet vähemmän...
Juuri näin se on. Autobaana ei ole mikään pikkupoikien leikkikenttä, ja vauhtiin liittyy vastuu.

Enpä tosin tiedä, onko se aikaisemminkaan voinut ihan niin olla, että voit surutta vetää ohituskaistaa kolmeasataa, ja hitaammat koittakaapa pysyä alta pois. Kyllä ne suuret nopeuserot, ja kaistanvaihtoihin liittyvät vaaratilanteet on varmaan hyvin tapauskohtaisia.

Riippuu toki vähän pyörästäkin, mutta mielestäni autobaanalla sellaiset 130-160 km/h on vauhti, jolloin matkanteon edistyminen, bensankulutus/toimintasäde, ja ajon rasittavuus kuljettajalle ovat parhaiten balanssissa. Tämäkin toki on asia, missä on vähänlaisesti ns. absoluuttisia totuuksia olemassa, ja joku toinen voi kokea tuon asian toisella tavalla.
 
Back
Ylös