Salonojan mp-liike nurin

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Karza
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tilanne
Keskustelu on suljettu.

Karza

New member
Harley Davidson of Helsinki (Hoghaus) on haettu konkurssiin. Harley Davidson of Kuopio meni jo keväällä.....
 
Taloussanomien kommentointoitiosasto on NIIN laadukas mesta :grin:.
Näyttää olevan vaan eipä tullut yllätyksenä, että ajan laitteella joka iästään huolimatta herättää niiiiin paljon kateutta ja pahoittaa niiiiin paljon mieliä että. Hauska tuota kateellisten katkeraa pahoinvointia on seurata, ei käy kieltäminen.

Hoghaus on jatkumon seuraava pulikka, eikä nämä konkurssit varmaan tähän jää. Ei tartte olla talousnero käsittääkseen, kuinka paljon pääomaa sitoo vaikkapa käytettyjen varasto, joka ei mene kaupaksi, vielä kun niistä pitäisi saada kovempi hinta kuin yksityispuolella, joka on sekin kyllästetty ei-kaupaksi menevillä laitteilla. Kohta myydään amerikkalaiset, eurooppalaiset ja japanialaiset saman katon alla -> helpompi siitä sitten valita mieluinen peli.
 
Moottoripyöräliike Harley-Davidson of Helsinki eli Hoghaus Oy on hakeutunut konkurssiin. Yhtiön mukaan sen liiketoiminta oli vahvasti tappiollista, ja uusien moottoripyörien myynti on dramaattisesti laskenut.

– Olisin halunnut jatkaa toimintaa velkasaneerauksen avulla, mutta tämä kariutui H-D Europen kieltäytyessä puoltamasta järjestelyä, kertoi yhtiön hallituksen puheenjohtaja Jussi Salonoja tiedotteessa. Yhtiö ehti toimia vuodesta 1988.

Moottoripyöriä ensirekisteröitiin Tilastokeskuksen mukaan viime vuonna vajaat 4 000 kappaletta, noin viidennes toissa vuotta vähemmän. Tänä vuonna alamäki on ensirekisteröintitilastojen mukaan jatkunut.

Kauppalehden mukaan vasta elokuussa konkurssiin hakeutui myös jyväskyläläinen Kuvan Moottoripalvelu, joka kuului Suomen tunnetuimpiin moottoriliikkeisiin.
 
Ikävää että näin on päässyt tapahtumaan mutta ei yllättävää. Kun Suomen talous sakkaa lähes kaikilla toimialoilla ja irtisanomiskynnys yrityksillä on todella matala eivät hupivälineet ole prioritteettilistalla ensimmäisenä. Jos oikein muistan oli 2007 kaikkien aikojen paras mp myyntivuosi noin 11500:lla uudella pyörällä, viime vuonna myytiin n. 4000 uutta pyörää. Päästäänkö tänä vuonna kolmeen tuhanteen?
Tosin pahimman lamavuoden 1994 myyntimääriin, 852 kpl on vielä matkaa, tullaanko tätä ennätystä sivuamaan lähivuosina jää nähtäväksi mutta mp-ala alkaa Suomessa olla melko surkeassa tilassa.

Uusien pyörien myyntiin vaikuttaa tietenkin myös se että vanhat pyörät eivät vaihda omistajaa kovinkaan vilkkaasti, nettimotossa on myynnissä noin 14500 pyörää ja määrä on pysynyt suunnilleen samana koko kesän.
Onko niin että ajokortin saaminen moottoripyörälle on tehty liian vaikeaksi ja se alkaa heijastua jo niiden myyntiinkin?
 
Viimeksi muokattu:
Kaiken takana on tuo ajokorttiuudistus, jos kaikilla olisi tuo kortti takataskussa, saattaisi tulla heräteostona moottoripyörä, sama tulee koskemaan myös mopoja, omilla tytöillä oli mopokortti ja mopo, mutta kuopus ajakoon ilman korttia kun sekin menee niin hankalaksi, harmi vain kärsivien yritysten, parasta tuossa on kuitenkin että valtio menettää nyt verotuloja myynnistä ja henkilöstön palkoista, terveisiä vain suomen hallitukselle.
 
Lisään vielä vakuutusten hinnat. Ne on järkyttävät, laski sitten päivää kohti tai mitä muuta sillä rahalla saa.
Kaikki vaikuttaa kaikkeen niin kallista on moottoripyöräily.
 
Raha.

Ajokortin ajaminen ei ole mikään kynnys jos haluaa ajaa moottoripyörällä, kuten ei vakuutusten maksaminenkaan jos on pinkka kunnossa. Pikkuhiljaa alkaa porukoilta lompakot ohenemaan kun kaikki muut nousee mutta palkat ei, niitä ennemmin lasketaan milloin milläkin verukkeella, tai potkitaan porukoita kortistoon.

Osta siinä sitten uusia pyöriä, ajelet ajokortteja ja makselet vakuutuksia.
 
Raha.

Pikkuhiljaa alkaa porukoilta lompakot ohenemaan kun kaikki muut nousee mutta palkat ei, niitä ennemmin lasketaan milloin milläkin verukkeella, tai potkitaan porukoita kortistoon.

Osta siinä sitten uusia pyöriä, ajelet ajokortteja ja makselet vakuutuksia.

Itselle kävi näin, uusi sopimus nokan alle, vuosiansio tippui 2006-07 tasoon, Tes vaihdettiin halvempaan. Pyörän vaihto uudempaan tai vaikka Hd:iin on käytännössä mahdotonta.
 
Itselle kävi näin, uusi sopimus nokan alle, vuosiansio tippui 2006-07 tasoon, Tes vaihdettiin halvempaan. Pyörän vaihto uudempaan tai vaikka Hd:iin on käytännössä mahdotonta.

Oliskin "tippunut" tuohon tasoon :), no pärjääähän näilläkin mutta just tuolloin pärjäsi aikas hyvin
 
Kaikki vaikuttaa kaikkeen niin kallista on moottoripyöräily.
Riippuu ihan kalustosta. Onko se pakko olla just se kulman uusin, suurin, komein ja kallein HD alla, harrastaa voi halvemmallakin :cruising:

Itse en voisi kuvitella laittavani edes 10ke tähän touhuun, mutta toisille joku 30ke+ on vielä summa joka lajiin kannattaa investoida. Toki nämä 30ke kaverit on koko ajan harvemmassa ja siksi tuo mp-kaupan korttitalokin rupeaa pikkuhiljaa murenemaan. Toisaalta ihan hyvä vain, rupeaa tämäkin ala ehkä jo tervehtymään kun käydään pohjan kautta. Sen verran kummalliseksi on touhu jo mennyt ja sen huomaa jo tältäkin forumilta useista kauppiaan katteita käsittelevästä ketjusta, kuinka osat ja varusteet ovat täällä pohjolassa törkeän kalliita, kuka vetää välistä :no:

Ja taas mitä tulee mp-valmistajiin, niin kyllä se on hattu ihan kiltisti käteen otettava sielläkin puolella. Ei tämä talouden ahdinko ole pelkkä Suomalainen ilmiö. Valmistajan on etsittävä aktiivisesti keinoja pudottaa kustannuksia ja silti saada markkinoille tuotteita jotka kiinnostavat yleisöä. Yksi erittäin hyvä esimerkki tästä on Hondan NC-sarja. Edullinen, pieniruokainen moottori, jota hyödynnetään useassa eri runkovaihtoehdossa ja näin sen lopputuotteenkin hinta on saatu painettua maltillisemmaksi, katteiden kärsimättä :jpstyle:

Markkinoilla tulee silti aina olemaan erikoisuuksia niitä halajaville, mutta sen hintalapulla on vain yksi suunta. Siitä huolehtivat pienemmät myyntimäärät, kalliimmat valmistuskustannukset ja omalta osaltaan myös vak.yhtiöt. Ja kun se talous heittää kuperkeikkaa, on ihan selvä että erikois-kauppias on se joka siitä ekana ottaa nokkaansa. Aika aikaansa kutakin, kyllä tämäkin talouden matalapaine joskus on taas ohi ja näitä erikois-kauppiaitakin rupeaa jäleen putkahtelemaan kuin sieniä sateella, katsotaanpa vain :thumbup:
 
Raha.

Ajokortin ajaminen ei ole mikään kynnys jos haluaa ajaa moottoripyörällä, kuten ei vakuutusten maksaminenkaan jos on pinkka kunnossa. Pikkuhiljaa alkaa porukoilta lompakot ohenemaan kun kaikki muut nousee mutta palkat ei, niitä ennemmin lasketaan milloin milläkin verukkeella, tai potkitaan porukoita kortistoon.

Osta siinä sitten uusia pyöriä, ajelet ajokortteja ja makselet vakuutuksia.

Tuossa ajokorttiasiassa olen hiukan eri mieltä. Jos / kun ajokortin hankkiminen tehdään byrokraattisesti kovin hankalaksi niin sellainen henkilö joka vain haluaisi kokeilla moottoripyöräilyä, tietämättä sen tarkemmin tuleeko siitä vakavasti otettava harrastus, harkitsee varmasti pariinkin kertaan, vaikka rahakaan ei olisi esteenä, onko se vaivan arvoista. Epäilen että tällaisia tapauksia on ainakin jonkin verran, kuinka paljon sitä ei koskaan tulla tietämään, ja jos ei korttia hankita ei hankita sitä pyörääkään.
 
Koska uusien mopojen myynti on sakannut, niin on sakannut myös takuuhuoltojen myynti, joka itse asiassa tuo sitä tarvittavaa kassavirtaa liikkeille.

Autopuolella tuo huoltojen myynti on ollut se oljenkorsi jo jonkin aikaa, niin oletan samaa mp-puolella. Tietty varustekauppa tulee siihen päälle.
 
Koska uusien mopojen myynti on sakannut, niin on sakannut myös takuuhuoltojen myynti, joka itse asiassa tuo sitä tarvittavaa kassavirtaa liikkeille.

Autopuolella tuo huoltojen myynti on ollut se oljenkorsi jo jonkin aikaa, niin oletan samaa mp-puolella. Tietty varustekauppa tulee siihen päälle.

Vanha sanonta on, että autotalon liikevaihdosta autokauppa tuo 90% ja korjaamo/varaosat 90% tuotosta...

Ps. Mikä on takuuhuolto? Olin ennen autokorjaamon vankka ammattilainen, enkä koskaan löytänyt yhdestäkään valmistajan ohjeituksesta sanaaa "takuuhuolto"?
 
Vanha sanonta on, että autotalon liikevaihdosta autokauppa tuo 90% ja korjaamo/varaosat 90% tuotosta...

Ps. Mikä on takuuhuolto? Olin ennen autokorjaamon vankka ammattilainen, enkä koskaan löytänyt yhdestäkään valmistajan ohjeituksesta sanaaa "takuuhuolto"?

Pooh knew what he meant, but, being a Bear of Very Little Brain, couldn't think of the words.

Eli meinasin vissiin takuun aikaisia määräaikaishuoltoja.
 
Vanha sanonta on, että autotalon liikevaihdosta autokauppa tuo 90% ja korjaamo/varaosat 90% tuotosta...

Ps. Mikä on takuuhuolto? Olin ennen autokorjaamon vankka ammattilainen, enkä koskaan löytänyt yhdestäkään valmistajan ohjeituksesta sanaaa "takuuhuolto"?

Tässä varmaankin tarkoitetaan niitä huoltoja jotka aiemmin oli "pakko" teettää valtuutetussa merkkiliikkeessä takuun voimassapysymisen varmistamiseksi. Nykyäänhän tällaista pakkoa ei enää ole vaan huollon voi teettää muuallakin kunhan vain tekijällä on riittävä osaaminen.
 
Tässä varmaankin tarkoitetaan niitä huoltoja jotka aiemmin oli "pakko" teettää valtuutetussa merkkiliikkeessä takuun voimassapysymisen varmistamiseksi. Nykyäänhän tällaista pakkoa ei enää ole vaan huollon voi teettää muuallakin kunhan vain tekijällä on riittävä osaaminen.

Pelkkä osaaminen ei enää riitä, vaan pitää olla myös laitteet (testerit) ja mallikohtaiset huolto-ohjeet.
Nykyään autot yhä enemmän yksilöitä ja huolto-ohjeissa voi olla ratkaisevia eroja mallisarjan sisällä.
 
Tilanne
Keskustelu on suljettu.
Back
Ylös