Samaa vanhaa jauhamista renkaista

CebariTonni

New member
Kysymys erintoten Bläkkärin omistajille

Oon käyttäny ainakin viimeiset 4-5 vuotta etusena Mezin jäykkärunkoista Z4:sta eikä ikuna oo ollu mitään ongelmia renkaan kanssa.... eli on ihan rauhassa voinu keventää käsiä stongasta ja pyörä on menny kuin juna eteenpäin... ei pätkääkään vipotusta tai vatkaamista, ei laukkujen kanssa tai ilman.

Nyt päätin kokeilla jäykkärunkoista Z6:sta ja nyt heti vaihdon jälkeen etupää vipottaa niin perkeleesti tuolla 70-100km/h välillä jos vähääkään keventää otetta ohjauksesta.

Ja toinen huomio... Z6 tuntuu olevan hemmetin yliohjautuva verrattuna Z4:ään.... meinaa imaista sisäkaarteen puolelle... no tää saattaa olla vaan että rengas on kaarreajo ominaisuuksiltaan eri luonteinen.

Onko ketään Bläkkäri omistajaa joka olisi käyttäny molempia noita mainitsemiani renkaita edessä.
 
Onks keulaa koskaan huollettu tai säädetty tai edes tarkastettu ett kaikki on ok?
 
Onks keulaa koskaan huollettu tai säädetty tai edes tarkastettu ett kaikki on ok?
Laakerit on yleensä katsottu aina renkaitten vaihtojen yhteydessä, ohjaus laakeri on juuri kiristetty... ja niinkuin mainitsin mulla on ollut nyt peräkkäin 3kpl Z4:ia eikä mitää vikurointia koskaan paitsi ennen Z4:ia oli (muistaakseni Dunlopin kanssa) ja vielä eilen kun vein pyörän renkaitten  vaihtoon, vanha Z4 jossa ei ollut kulutus pintaa juurikaan ja oli ihan kulmikkaaksi kulunutkin, toimi kuin junan vessa... ei mitään ongelmaa ja tänään kun hain pyörän pois, luulin saaneeni tilalle rodeo hevosen  
biggrin.gif


Eli ei tuo pyörä yhdessä yössä muutu kuin yö ja päivä itsestään tuollaiseksi... jokin mättää tossa Z6:ssä ja siks oisin mielellään kuullu jos jollain muulla on ollu Z4:ää ja sen jälkeen Z6:sta. (vai vaatiiko rengas jotain "sisäänajoa" ennekuin asettuu kunnolleen toimimaan)
 
Mitään tiärä,
mutta sanoisin kudosvika eikä olisi ensimmäinen liikkeellä oleva...

Uutta kumia vaan samaan puljuun takaisin...hopi hopi..
biggrin.gif
 
Eikä ne tasapainoituksetkan aina ole kovin onnistuneita. Yhen "ammattilaisen" jäljiltä vipatti kerran niin että mittaria ei nähny...
 
Mites tuo renkaan tasapainotus? Yleensä se helpoin syy ylimäräisiin tärinöihin ja vatkaamisiin.

e: jaaha olin hidas, mutta asia tuli varmaan selväksi.
 
Eikä ne tasapainoituksetkan aina ole kovin onnistuneita. Yhen "ammattilaisen" jäljiltä vipatti kerran niin että mittaria ei nähny...
Tuo minullakin kävi mielessä, mutta se tuskin vaikuttaa tuohon yliohjautuvuuteen. Ihan esimerkiksi jossain risteyksissä pienissä nopeuksissa kun kääntyy tuon 90 astetta jompaan kumpaan suuntaan, niin tuntuu kuin pyörä yrittäisi väkisin imaista sisäkaarteen puolelle ojaan. Ja se "imasu" käännökseen on niin voimakas että kun hain pyörän niin meinasin melkeen tuuppaa kylelleen siksi
omg.gif
 
Toisissa pyörissä, kuten omassani, Metzit käyttäytyvät juuri noin kulmikkaasti lähes uudesta alkaen, vähän kuin tyhjät renkaat. Siksi en niitä enää käytä. Edellisessä pyörässä ei vastaavaa selkeästi havainnut. Lisäksi omaavat heikon vaimennuskyvyn, eli tien karheus yms lyö suoraan läpi. Takarengas vaati 90g puntit tasapainotuksessa, norm 10-30g.
crazy.gif
 
Oletko kiinnittänyt huomiota siihen mikä eturenkaan profiili oli aikaisemmin ja mikä se on nyt?

Jos aikaisemmin on ollut 70 ja nyt 60, niin saattaa esiintyä huomattavaa yliohjautumista nyt. Tuo kannattaa tarkistaa ennen kuin alkaa liikettä kummemmin syyttämään mistään.
 
Kaikkihan on periaatteessa mahdollista. Tasapaino, mutta itse pystyt myös tarkistamaan helposti eturenkaan asennuksessa tehtävissä olevan virheen. Eli etuakselin keskitys. Haaruka jaloista akselin kiinnitysmutterin vastakkaiselta puolelta akselia kiristävät pultit löysälle. Pyörää sarvista kiinni ja muutama voimakas pumppaus etujarrua vasten. Sitten pultit takaisin kiinni. Pari milliä kun keskitys heittää, pystyy aiheuttamaan kanittamista, jonka seurauksena tuo ohjaustuntuma saataisiin selitettyä.

Väpätys taas loogisimmin tulee epätasapainosta. Toki kaikki muutkin renkaan vioista lähtien on mahdollista, mutta oma hiha-arvaus on että 95% kuvaamasi kaltaisita ongelmista tulee huonosta tasapainotuksesta ja/tai keskityksestä.

Olenpa sellaisenkin tilanteen nähnyt jossa yksi holkki oli unohdettu ja akselilla kiristetty keula ihan kaniin. Tuoreemmissa ei onneksi ole irtoholkkeja.
 
Onks keulaa koskaan huollettu tai säädetty tai edes tarkastettu ett kaikki on ok?
Laakerit on yleensä katsottu aina renkaitten vaihtojen yhteydessä, ohjaus laakeri on juuri kiristetty... ja niinkuin mainitsin mulla on ollut nyt peräkkäin 3kpl Z4:ia eikä mitää vikurointia koskaan paitsi ennen Z4:ia oli (muistaakseni Dunlopin kanssa) ja vielä eilen kun vein pyörän renkaitten  vaihtoon, vanha Z4 jossa ei ollut kulutus pintaa juurikaan ja oli ihan kulmikkaaksi kulunutkin, toimi kuin junan vessa... ei mitään ongelmaa ja tänään kun hain pyörän pois, luulin saaneeni tilalle rodeo hevosen  
biggrin.gif


Eli ei tuo pyörä yhdessä yössä muutu kuin yö ja päivä itsestään tuollaiseksi... jokin mättää tossa Z6:ssä ja siks oisin mielellään kuullu jos jollain muulla on ollu Z4:ää ja sen jälkeen Z6:sta. (vai vaatiiko rengas jotain "sisäänajoa" ennekuin asettuu kunnolleen toimimaan)
Onks keulaöljyt joskus vaihettu...?
 
Soitin ja kysäsin että mites nyt... lupasivat tutkia.. laitatan samalla vielä uuden ohjaus laakerin jotta sekin sulkisi pois tuon YHDESSÄ YÖSSÄ renkaan vaihdon jälkeen syntyneen ilmion.

Tänään sitten 400km maantieajoa ja kunnon mutkateitä.. tuo "yliohjautuvuus" onkin vain näköjään ihan tuon renkaan luonne ja mutkateillä oli aivan loistavat ajo-ominaisuudet kun oli vauhtia... tuo yliohjautuvuus näköjään ilmeneekin ihan hiljaisilla nopeuksilla korostetusti.

Mutta moottoritie nopeudessä pyörä suoraan sanoen tärisi stongasta jalkatappeihin... tähän sain vinkin: kokeile laskea rengaspaineita. huoltiksella jossa kävin, kyseinen mittari näytti lähtöpaineeksi 3,2 joten laskin 2,7:ään (suositus 2,9) ja tämä auttoikin melko paljon stongan vipotukseen 70-100 välillä kevyellä otteella kun ajoi. Tärinä sen sijaan siirtyi tuonne 105-115 välille.. ensin alkaa stonga tärisemään... ja sen jälkeen jalkatapeissa alkaa tuntumaan (tässä pitää sanoa että ketjut ja rattaat vaihdettiin samalla, ettei joku ennätä mainitsemaan ketjuja jalkatappien tärinästä). Melkein voisi sanoa että koko pyörä tärisee hieman ja parhaiten sen huomasi kun ajoi ihan uudella mustalla sileällä asfaltilla.

Toi tärinä tuntuu vähän samalta kuin auton ratissakin kun on tasapainotus pielessä. Ihan varmasti en osaa sanoa onko tärinä pysty vai sivusuuntaista stongassa koska se on sen verran "korkea taajuista"... mutta luulisin että sivuvuuntaista.

Ai niin... tässä pitää vielä mainita muuten se että.. emännällä on melko uus VFR ja siihen vaihdettiin joku aika sitten ensiasennus renkaitten tilalle Metzin Z8:it ..ja emänätä heti vaihdon jälkeen sano mulle että pyörä tuntuu jotenkin oudolta... että etupää tärisee/vipottaa hänen mielestään... että ei ole yhtä vakaa ajaa kuin ennen  
omg.gif


Tästäpä tulikin mieleen että kalibroidaanko nuo tasapainotus koneet joten tietyin väliajoin? Vai miks perheen kahdessa eri pyörässä ilmenee sama ongelma renkaanvaihdon jälkeen (sama huoltoliike)?
 
Bandussa oli aikanaan Z4 ja Z6 peräkkäin alla. Z4 oli kankea ja liukas, lopulta takanen kantikkaana aika kamala ajettava. Tilalle Z6, joka oli vähän parempi ja ketterämpi. Pitoa mukavammin. Vertailupohjana oli tuolloin fireblade ja ratailukelpoiset renkaat.

Toi yliohjautuvuus vois ehkä tulla kuskin tottumisesta kankeaan renkaaseen ja nyt vaihdon myötä sitten ketterämmät tuntuu vaan erilaiselta. Tai on vaan sopimaton rengas kyseiseen pyörään. Tai viallinen rengas tai jne.

Tuota väpätystä ei kyllä itsellä ilmennyt, eikä kuulosta muutenkaan normaalilta. Itsellä tuota ilmeni jollain eturenkaalla CB:ssä, kun laittoi takalaukun paikalleen. Väpätys hävisi sitten uuden eri merkkisen renkaan myötä.

Yksi mitään sanomaton viesti lisää ketjuun.
 
Tästäpä tulikin mieleen että kalibroidaanko nuo tasapainotus koneet joten tietyin väliajoin? Vai miks perheen kahdessa eri pyörässä ilmenee sama ongelma renkaanvaihdon jälkeen (sama huoltoliike)?
Kyllä ne pitäisi kalibroida, mutta asia erikseen on onko niitä kalibroitu ja vielä erikseen onko kalibrointia dokumentoitu.
 
Soitin ja kysäsin että mites nyt... lupasivat tutkia.. laitatan samalla vielä uuden ohjaus laakerin jotta sekin sulkisi pois tuon YHDESSÄ YÖSSÄ renkaan vaihdon jälkeen syntyneen ilmion.
Oliks niit keulaöljyjä joskus vaihettu?
Ei oo... mutten usko että keulaöljyllä on mitään tekemistä renkaanvaihon kanssa, ei kai se keuläöljy yhdessä yössä mene?
wink.gif
. Niinku taisin mainita tuolla aiemmin, niin vanha Z4 joka oli alla ennen Z6:stä oli aivaan loppuun kulunut, epätasainen ja kulmikas... ja silti pyörä oli vakaa kuin mikä

Niin muuten vielä tuli mieleen että joskus aikanaan CBR1000F:ssä mulla oli joku rengas edessä (no niin varmasti
tounge.gif
), en muista mikä... mutta sitten menin vaihdattamaan sen Bridgen BT020:een ja uus rengas vipotti niin perkeleesti samalla tavalla kuin tämä Z6 nyt ... vaihdoin heti pois ja laitatin Z4:n alle ja vipotus loppui siihen paikkaan.
 
Back
Ylös