• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Sateella ajo..

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja HelinäX
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kävin vähän luistelemassa sateessa, meinas eturengas livetä alta yhdessä risteyksessä. Olipa kurja tunne ku rengas lipes vähän alta, hetken oli olo että nyt kippas, mutta löyty sen verta pitoa että kunnialla selvittiin. Vauhti oli olematon, tosin tosi tyhmästi vaihdoin just ennen kurvia kakkoselle niin se luultavasti kevensi keulaa sen verran hetkellisesti että kun olin vähän ajourasta sivussa niin rengas vähän lipesi.

Sen jälkeen olo olikin että pyörän renkaat luistaa suorallakin, vähän tais säikäyttää noviisia.  
sad_orig.gif


Mutta sitten vois laittaa ohjeita tulemaan kokeneemmilta, koska myös sateella voi ajaa turvallisesti. Perusknopit tiedossa: suojatie yms. maalatut merkit ja uus asfaltti on liukkaita, ei ajouriin ajamaan ku vettä paljon tiellä jne.. Milläs muulla sitä voi edesauttaa että pysyis jatkossakin pystyssä..  Ei tekis mieli liukua pyörän kans pöpelikköön.  
withstupid.gif
Ihan hirveessä kaatosateessa jään odottelemaan... tulitikkuaskin kokoinen pala mikä renkaasta on tiessä >>> ei se sateella kauheesti pitele.
Normisateessa >>> muuten vaan varovasti. Eikä mutkat ole nautintoa silloin  
eek.gif
.

Varovasti siis sateella.
Taivas aukeni. Ajettiin kuutta kymppiä moottoritiellä autojen kanssa samaa vauhtia. Sadepisarat rummuttivat kypärää ja reisiä kuin hauleja olisi ammuttu. Salamat valaisivat aavemaisesti tien vieruksia. Yksi mahtavimmista ajokokemuksistani.

Hyvät renkaat ja tilanteen mukainen vauhti.
Sitten kun keli menee ihan överiksi, ajaminen muuttuu taas kivaksi. Mutta ei siinä paljoa yli 60 tarvii enää ajella. Ihan jo siksi että näkyvyys on heikko. Normisateessa ajaminen on aika mälsää.
 
Siis missä Tampereen tien rampeissa on betonia? En ole vielä huomannut ja kuitenkin kohtuullisen tarkkaan ajanut kaikki rampit läpi.
Ainakin tuo herwoodin valtaväylän ja ohitustien liittymä. Osittain se on asfaltilla korvattu, mutta betonia on mielestäni edelleen jäljellä. Liukkaaksi en ole havainnut sateella vaikka rupulikumit alla. Vauhtia minulla on kuitenkin enimmäkseen rajoituksen mukaisesti.

Epämääräisen pidon kaarteessa/käännöksessä on mielestäni aina hyvä vaan pitää edes jonkinlainen veto koko ajan päällä, vaikka tuntuu että nopeus ei ole riittävä/tai aivan liikaa tai vetoalue kohdalla niin vaihda vasta suoremmalla, ettei se nyi. Jos on liian nopea niin laahaa jarrua ja luistata kevyesti kytkintä, veto koko ajan päällä mutta hidastuen.
Itselläni tuppaa twini nykähtämään helposti vaihteen vaihdossa alaspäin.

Ylöspäin vaihto menee todella nätisti jos laittaa jalalla ensin vähän painetta vaihdekeppiin ja sitten irrottaa kytkintä, menee melkein itsestään päälle ja todella pehmeästi.
 
Parkkihallien betonilattiat on todella liukkaita sateella. Eilen sai todistaa, kun yksi meni pyörällä nurin ja itselläkin oli sama lähellä, vaikka kävelyvauhtia ajettiin todella varovaisesti.
 
Ja sateella ajamiseen, tai yleensäkin liukkaankelin ajoharjoituksena, auttaa soralla päästely. Ei muuta kuin etsit sopivan soratien ja puhallat hieman vauhtia fillariin ja työnnät menemään. Kyllä siellä kyykkykin kulkee kunhan antaa riittävästi vauhtia, muttei liikaa...
Ei lainkaan tyhmä ajatus.

Veikkaisin että sinne sun tänne luistelevat renkaat on kohtuu tuttuja jokaiselle joka enempi soralla joutuu/pääsee ajamaan.

Ei tule niin kulman takaa se että pito voi olla hieman huterakin välillä.
Eikä varsinkaan se mitä sitten tapahtuu kun se pito hetkeksi häviää.
 
Joopajoo, on se liukasta, vittu kun vituttaa!!!!!!! jäi reissut sit tekemättä.
Eilen Kellokoskella tuli mentyä nutulleen, märkä asfaltti, naftaa tiellä, sateenkaaren värit siinä kohtaaa loiseteli, kun lipan jälkeen tutkin paikan. Vauhtia 40 kosketus etujarruun ja sit mentiin, ei kerenny kissaa sanoon. Paikalla ihme pinta, peukunpään kokosta kiveä ! Mopo päreiks, kuskilla peukku rikki.
Pe ortopedille, ja sit leikataan. Takarenkaan vaihtoon olin menossa, tulikii isompi remppa sit, abt 3 viikko mopo pois pelistä, kuskista ei vielä tietoo kui menee. Mutta että vituttaa!
Se on sit loppuloma
033102beer_1_prv.gif
 
Kysele paikalliselta polliisilta tai pelastuslaitokselta jos niilltä sattuisi olemaan tieto naftan levittäjästä, saisit maksajan...
 
Back
Ylös