• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Seikkailupyörä

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja retrokawa
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

retrokawa

New member
Seikkailupyörä

Sunnuntaipohdintaa: Miksi noin hieno termi on varattu vain yhdelle pyörätyypille? :rant: Eikö muka katu-, naku-, retro-, custom-, kyykky- tai matkapyörällä voi seikkailla? :crash: :right:
 
Lisäisin seuraavat kysymykset.
Eikö enduropyörillä voi ajaa kadulla?
Eikö kyykkypyörillä voi ajaa alasti?
Eikö nuoret voi ajaa retropyörillä?
Miksi sarjavalmisteista pyörää kutsutaan customiksi?
Eikö kyykkypyörillä voi ajaa seisaaltaan?
Eikö matkapyörillä voi ajaa pilistä?
 
Onko tämä koko terminologia vain markkinamiesten luomus? Jotta ostetaan eri pyörä asfaltille, soralle, nakkikioskille ja matkantekoon?

Ja sitten joku sotkee koko pakan puhumalla matkaendurosta. Mitä ihmettä se on? Onko minulla retromatkapyörä, kun laitan sivulaukut kiinni?
 
Lisäisin seuraavat kysymykset.
...
Miksi sarjavalmisteista pyörää kutsutaan customiksi?
.

Tuo on hyvä kysymys, uusi näkökulma. :D

Jos tämä on hieman samaa kuin kännykän personointi, eli tuoteeseen myydään erilaisia värikuoria. Lopputuloksena kaikilla on persoonallisesti samanlainen puhelin. ;)
 
Joskus viime vuosituhannella vastaavia pyöriä kutsuttiin matkaenduroiksi. Itsestäänselvää että semmosilla ajeli vain vässykät. Yhtä itsestäänselvää on että jokainen joka ajaa seikkailupyörällä on herra Boss.
 
Mediahypeähän nämä enimmäkseen on. Eikö se oma ajokki jolla olet matkalla vaikka nyt Italiaan, ole juuri Adventurepyörä? Sillä hetkellä ja pyörän tyylistä riippumatta. Koska sillähän se matka eli seikkailu tapahtuu.
 
Seikkailupyörä? Mikä se on? -Markkinointijargon: money talks, bullshits walks... 50-luvun jargon ajalta jolloin laiskat (ekonomit) kehittivät itselleen duunin yritysten markkinointiosastoilla = kuluttajan rahavarojen suuntaaminen kulutukseen jota tavis itse ei edes ymmärtänyt tarvitsevansa (= ihmiset on tyhmiä => ekonomien ylimielinen asenne joka vallitsee edelleen jos / kun me ei järkiinnytä... (tunnen muutaman :jpstyle:) Suurin osa ns. seikkailupyörä-genren kamppeista kuuluu osastoon ”puistojumppa” ja niitä ei (voi) viedä asfalttiviidakkoa haastavampaan ympäristöön omistajansa toimesta koskaan, eli ekonomi onnistui mielikuvien maalaamisessa: kuluttaja osti mielikuvaa koko rahalla... :cruising::cruising::cruising:
Oikea seikkailupyörä vie käyttäjänsä seikkailuun aina kun se on käytössä, vaikka kotipihassa :smoking:
 
Niinpä, markkinointimiesten pitää saada kaikille jotain. 20 vuotta sitten Pauligilla oli Juhla Mokka ja Presidentti-kahvit. Nyt pelkästään presidettiä on ties kuinka monta eri paahtoa ja tyyliä.
Moottoripyörissä erityminen taitoi alkaa kun tuutista tuli tehdasvlamisteinen Custom-malli joskus 1977.
 
Eikös ne "virallisesti" puhu cruisereista nykyään customin sijaan?

Adventure on nuorekkaampi ja hohdokkaampi nimi kuin matkaenduro, josta tulee mieleen vanhat ukot (ja akat) coretexeineen ja iso GS valtavilla tavaratiloilla.
 
Eikös ne "virallisesti" puhu cruisereista nykyään customin sijaan?

Adventure on nuorekkaampi ja hohdokkaampi nimi kuin matkaenduro, josta tulee mieleen vanhat ukot (ja akat) coretexeineen ja iso GS valtavilla tavaratiloilla.

Taitaa puhua, vaikka googlella kun tutkii, niin cruiser on jo hieman eri asia kuin custom. Ainakin kromia tuntuu niissä olevan vähemmän ja mattamustaa tilalla.

https://www.thebikemarket.co.uk/top-ten/cruisers

(Hauska tuo Bemarin uudelleenlämmitetty R18 :) )


Adventuren kulminaatiopiste taisi olla joskus 10v sitten kun nämä kaksi elokuvatähteä (Long Way Round) kiersi maailman noilla gessuilla goretexeineen, peltibokseineen ja filmiryhmineen.
 
Jos on vaihtoehtoina kaksi uutta pyörää, valitsee ostaja tietenkin sen "paremman". Siksi pyöriä täytyy kehitellä ja markkinoida.

"Seikkailu"-pyörät ovat ymmärtääkseni ominaisuuksiltaan monipuolisia ja mahdollisimman vähän ajamista rajoittavia. Ne soveltuvat kohtuullisen hyvin moneen käyttötarkoitukseen mutteivät ole missään kaikkein parhaita.
Räärääpyörä ei ole seikkailupyörä, jos käännyt kadun muuttuessa soraksi takaisin kotiin haaveilemaan enduropyörästä.
 
Jos on vaihtoehtoina kaksi uutta pyörää, valitsee ostaja tietenkin sen "paremman". Siksi pyöriä täytyy kehitellä ja markkinoida.

"Seikkailu"-pyörät ovat ymmärtääkseni ominaisuuksiltaan monipuolisia ja mahdollisimman vähän ajamista rajoittavia. Ne soveltuvat kohtuullisen hyvin moneen käyttötarkoitukseen mutteivät ole missään kaikkein parhaita.
Räärääpyörä ei ole seikkailupyörä, jos käännyt kadun muuttuessa soraksi takaisin kotiin haaveilemaan enduropyörästä.

Sekkailupyöriä mainostetaan kuin camel bootseja aikoinaan, mutta samoja katuja niillä käytännössä "tallataan" kuin muillakin pyörillä. Ihmisillä vaan kova halu ostaa mielikuvia. Se on toki totta, että matkaenduro on parempi soralla kuin RR, mutta ei se ole mikään vaatimus, että voisi ajaa soralla. Mä ajelen omalla retrollani paljon soralla, ja nyt kun sain jousitusta paremmaksi, niin vieläpä ihan tukka hulmuten. :D
 
Ja markkinamiehillä täysi työ luoda niitä mielikuvia.

Onneksi näin, koska olisi aika tylsää, jos kaikki ajaisi yamaha cbr banditilla.

Jos olisi vaan yksi Yamabandit, niin syntyisi uusi aito custom-pyörien luokka kotitallien kätköissä. :)
 
Custom sanana pohjautuu adjektiiviin customised eli räätälöity. Ellen ihan väärässä ole niin saattaa olla jopa hevoskärryjen aikakaudelta kun ylhäisön vaunut rakennettiin hienommiksi mitä tavallisen rahvaan. Sitten 50 -luvun Amerikassa customit oli aikakauden autojenrakentelutyyli, googlaa esim. Barris Mercury. Viileämpi kirjoitusasu on Kustom. Eli sanana tarkoittaa ensisijaisesti muuteltua / rakenneltua pyörää, voipi tosin olla HD:llä on/oli Softail Custom joka tavan Softailia hieman hienompi. Mutta tosiaan amerikassa tätä pyöräkategoriaa nimitetaan cruiseriksi eikä customiksi.

Adventure-pyörä kait tuli yleisempään jakoon BMW R 1150 Adventure -mallin myötä. Ja kun pyörä niin hirmuinen menestys niin rupesi merkitsemään koko pyöräryhmää, tyyliin kaikki puskutraktorit on Caterpillareita. Onhan Adventure toki myyvempi ilmaisu maailmanlaajuisesti kuin Gelände/ Straße...
 
Adventure on nuorekkaampi ja hohdokkaampi nimi kuin matkaenduro, josta tulee mieleen vanhat ukot (ja akat) coretexeineen ja iso GS valtavilla tavaratiloilla.

Poikkeaako tämä mielikuva millään tavalla nykytilanteesta?:D

Ei pyörämaailmassa olevien ihmisten kanssa kun puhuu niin he ymmärtävät kun sanoo pyöräksi ison enduron. Samaisten henkilöiden kanssa tulee vastaan kysymyksiä että ootko ajanut tolla Päitsin.... selitä siinä sitten ettei 200kg möhköllä sinne viitsi mennä... aijaa, miksei???...
 
Back
Ylös