• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Seikkailupyörä

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja retrokawa
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Poikkeaako tämä mielikuva millään tavalla nykytilanteesta?:D

Ei pyörämaailmassa olevien ihmisten kanssa kun puhuu niin he ymmärtävät kun sanoo pyöräksi ison enduron. Samaisten henkilöiden kanssa tulee vastaan kysymyksiä että ootko ajanut tolla Päitsin.... selitä siinä sitten ettei 200kg möhköllä sinne viitsi mennä... aijaa, miksei???...

Päitsikelpoisuuden sijaan sen "enduron" pitää kulkea nykyään vähintään kahta ja puolta sataa. :orgmp:
 
Ihme, että mielikuvamarkkinointia harrastetaan mm moottoripyörien kohdalla.

Eikö tonniset kyykyt olekaan Suomessa niin suosittuja sen takia, että tiestömme ja nopeusrajoituksemme lähes vaativat kyseisen pyörätyypin erityispiirteitä?

Tai 350 kiloiset apinakiikut? Kyllähän ne nyt on valittu ihan järkisyiden perusteella!:grin:
 
Adventure-pyörä kait tuli yleisempään jakoon BMW R 1150 Adventure -mallin myötä. Ja kun pyörä niin hirmuinen menestys niin rupesi merkitsemään koko pyöräryhmää, tyyliin kaikki puskutraktorit on Caterpillareita. Onhan Adventure toki myyvempi ilmaisu maailmanlaajuisesti kuin Gelände/ Straße...

Hyvin mahdollista. Dakar-viittaukset ovat nykyään poistuneet, mutta niillä kai tämä buumi alkoi. Siis Paris-Dakar -kisalookin tuomisesta kuluttajakauppaan.
 
Custom sanana pohjautuu adjektiiviin customised eli räätälöity. Ellen ihan väärässä ole niin saattaa olla jopa hevoskärryjen aikakaudelta kun ylhäisön vaunut rakennettiin hienommiksi mitä tavallisen rahvaan. Sitten 50 -luvun Amerikassa customit oli aikakauden autojenrakentelutyyli, googlaa esim. Barris Mercury. Viileämpi kirjoitusasu on Kustom. Eli sanana tarkoittaa ensisijaisesti muuteltua / rakenneltua pyörää, voipi tosin olla HD:llä on/oli Softail Custom joka tavan Softailia hieman hienompi. Mutta tosiaan amerikassa tätä pyöräkategoriaa nimitetaan cruiseriksi eikä customiksi.

No customized on muokattu/muunneltu mieleiseksi ja custom made on mittatilauksena ja toiveiden mukaan tehty.

Siksi kaupan Intruderista tai Shadowsta ei pidä puhua minään customina, koska se on massatuotettu tusinapyörä, eikä mikään custom made. Sitten kun sitä on reilulla kädellä rakennettu ja muokattu kuskin makuun, siitä tulee custom. Cruiser on minusta oikea termi kaupasta ostetulle tuon tyyppiselle pyörälle. Chopper, bobber jne taas ovat tyylilajeja ja useimmiten customeitakin. Custom taas ei ole tyylilaji sinällään.

Adventure taas on käytännössä vain matkaenduron trendikkäämpi termi. Vanhan liiton harrastajat hankkivat pyörän kokemuksiin ja näkemyksiin perustuen, mutta uusille harrastajille mielikuvat ovat tärkeitä ja siksi ostetaan se tonninen räärää kaupungilla kurvailuun, koska se on eniten.
 
Kauhea hinku luokitella ihmisillä kaikkea eri lokeroihin. Entäs jos ne olis vaan moottoripyöriä kaikki, joista osa soveltuu paremmin käyttäjänsä eri tarpeisiin :O Eikö se vähän niin ole, että yleiskäyttöön suunnitteltu on täynnä kompromisseja eikä toimi missään enää hyvin, se vasta persoonaton onkin :grin:
 
Joo, kyllä seikkailun saa aikaiseksi millä pyörällä vaan. Ja arvelen että seikkailua tulee jopa enemmän jos pyörää ei ole siihen varsinaisesti suunniteltu. Jos esimerkiksi vaikka lähtee wingillä tutkimaan pieniä sorapolkuja.
 
tämä menee omassa skaalassa seikkailuksi
https://www.youtube.com/watch?v=8_OW6mDuLMo

Toki jos saman reissun tekee samanhintaisella gikserillä niin se on enemmän seikkailu :)

Seikkailumopohan on vain kategoria, missä pyörässä on pitkähköt joustot, maavaraa ja kapasiteettia kuljettaa romua mukana. Ainakin näille pohjanmaan hoitamattomille teille ihan optimivalinta. Justiinsa ajelin päällysteteitä, missä tarvis matalissa mopoissa pohjapanssaria....
 
Kyl mä henkilökohtaisesti ainakin ottaisin jonkun adventuren mielummin reissuntekoon, kun nakun, matkapyörän tai jonkun cruiserin. Toki itsellä ne reissut varmasti suuntautuis ennemmin pohjoseen, kun tonne keski-euroopan puolelle.

Varmasti kaikilla reissaaminen onnistuu, mutta tommonen adventure vaan sattuu soveltumaan parhaiten siirtymiin JA kohteeseen, jos vaikka kuvittelisi ajelevan lapissa jotain pieniä hiekkateitä.
 
Eikä reikänen pikitie haittaa matkantekoa, kuten tuli yhtenä päivänä todettua kun ajoin hetken aikaa katupyöräletkassa huonolla pikitiellä.
 
Advebusa :grin:
https://www.youtube.com/watch?v=wqxFoGO4pBI

Kaluston väärinkäyttö on kivaa, mutta ehkä seikkailupyörän voisi ajatella olevan niin kevyt että sillä uskaltaa mennä oikeastaan melkein mistä vain tietäen että sen saa nostettua/käännettyä. Silloin kalusto ei rajoita menemistä vaan kannustaa kokeilemaan uusia reittejä.
 
KTM 400EXC Adv varustuksella ja 24l täydellä tankilla painoi 135kg, sillä oli kiva seikkailla hetken aikaa vaikka missä :)
 
Eikös se seikkailu korostu, kun lähdetään väärällä ja jopa puutteellisella varustuksella seikkailemaan...:grin:
 
Varmastikin joo, en vaan ole ikinä nähnyt tuollaista Suomessa.

Sinänsä tuosta Kawasakista tulee mieleen 100 kuutioinen Kawa, vuosimalli jotain -72. Se oli varsinainen seikkailupyörä, jokainen reissu muodostui seikkailuksi että pääseekö perille ja jos niin pääsekö takaisin :D

Itselläni taas on kuva satku Kawasta, ehkä vuosikertaa 80, joka oli todellinen kevarikokoinen seikkailupyörä.
Ajoin kyseisellä Kawalla pahimmillaan Päitsin EK:ta kaverien Kotarien ja Hussejen perässä, sivulaukut paukkuen.
Vuoden kestäneen hirmuisen rääkin jälkeen ainoat rikkoutuneet osat olivat useaan kertaan katkenneet jalkatapit( osuivat kantoihin ja kiviin ) sekä jännnitteensäädin ( ajoin kerran ilman akkua ).
 
Kyl mä henkilökohtaisesti ainakin ottaisin jonkun adventuren mielummin reissuntekoon, kun nakun, matkapyörän tai jonkun cruiserin. Toki itsellä ne reissut varmasti suuntautuis ennemmin pohjoseen, kun tonne keski-euroopan puolelle.

Varmasti kaikilla reissaaminen onnistuu, mutta tommonen adventure vaan sattuu soveltumaan parhaiten siirtymiin JA kohteeseen, jos vaikka kuvittelisi ajelevan lapissa jotain pieniä hiekkateitä.

Näin minäkin ajattelin kunnes kokeilin ns. cruiseria :D Olin myyty ja parin ns. advepyörän (BMW F650GS, KTM Adv. 1190) jälkeen siirryin Harrikkaan (Harley Davidson Sport Glide). Tietysti hiekkateitä ajan oikeasti tosi vähän enkä innostunut niiden ajamisesta vaikka oli ns. adventure. Adventure oli tosi kömpelö kaupungissa ja nurkkapyörityksessä, ei tehnyt sillä mieli lähteä lyhyelle matkalle. Cruiserilla olen innostunut ajelemaan ihan päivittäisiä lyhyitä ajoja. Valoissa mukava kun maahan saa helposti laskettua molemmat jalat, eikä ole tullut vielä maavaran riittävyys ongelmaksi missän. Kävin myös molemmilla BMW:llä ja Kotarilla pidemmilläkin reissuilla, jälkikäteen ajateltuna olisi ollut molemmat reissut mukavampi tehdä cruiserilla. Ennen ihmettelin kuka jaksaa ajaa semmoisella ja ei se asentokaan voi olla hyvä mutta joudun toteamaan olleeni väärässä. Tuolla cruiserilla on vaan niin mukava ajella, tehoa on paljon vähemmän mutta ensimmäistä kertaa elämässä ei edes kaipaa lisää. Tehoa on ihan riittävästi siihen, mistä itse tunnun saavan kiksit tässä hommassa, itse siirtymisestä ja tunnelman sekä maiseman nauttimisesta.

Teen seikkailut jatkossa Harrikalla, josta on tullut nyt minun seikkailupyöräni ;)
 
Kyllä suurimmat seikkailut on kun lähtee museorekisteröiydyllä vehkeellä liikkeelle. Ikinä ei tiedä mitä sattuu...:blink:

Mun Gessun kanssa tämän kesän suurin seikkailu on se kun se seisoo 2+kk odottamassa korjausta, johon ei itse kykene. Varsinainen adventure sekin....
 
Päätin kokeilla tuntematonta päämäärää seikkailupyörälläni kääntymällä joka toisesta risteyksestä vasemmalle ja oikealle. Olin viiden minuutin kuluttua takaisin kotona. Pyöräni oli aivan loistava seikkailupyöräksi, kun oli selviytynyt tuosta uhkarohkeasta haasteesta.

Suosittelen kokeilemaan samaa vaihtelun vuoksi.
 
Back
Ylös