• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Selkäpanssari pelasti...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja wheel
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Parempi kun en käytä jatkossakaan niin ei tarvitse osallistua näihin keskusteluihin.
Kiitos ja anteeksi että menin tämänkin lukemaan.
baaa.gif
withstupid.gif

Itsellä on ollut käytössä Forcefieldin panssari ja ensi kesäksi ajattelin ostaa uuden samanmoisen. Elokuussa tuli siis kaaduttua Alastarossa melkoisesti. Suurin isku kohdistui päähään - silmäkulma mustana ja tohtorisedän mukaan kyseessä aivoruhje (viikon verran elämästä pyyhkiytyi pois, kun ei muisti toiminut).
No huh huh....  tota...  ja ratailuharrastus jatkuu? Entiseen malliin? Tuota voisi jo kutsua Sisukkaaksi Sissiksi.  
thumbs-up.gif
Tottakai jatkuu
smile_org.gif
. Onni onnettomuudessa, että mitään muistikuvia tapahtuneesta ei ole niin eipä jäänyt mitään kammojaan. Itse en tosin sen jälkeen pyörän päälle ole hypännyt ajaamaan (noh tasapainoaistikin oli vähän heikossa hapessa pari-kolme viikkoa onnettomuuden jälkeen ettei polkupyörälläkään uskaltanut ajaa), mutta Hannulan kyydissä pääsi Ahvenistoa kiertämään syyskuussa. Ja silloin oli vain pakko oli todeta, että näköjään sitä kyseistä harrastusta vaan rakastaa.

E: Ja itseasiassa ensi kaudeksi mietitään jos vaikka ostaisi kilvettömän suoraan ja haaveissa on osallistua jokkikseen jos vauhtia kertyisi tarpeeksi
biggrin.gif

Itsellä on ollut käytössä Forcefieldin panssari ja ensi kesäksi ajattelin ostaa uuden samanmoisen. Elokuussa tuli siis kaaduttua Alastarossa melkoisesti. Suurin isku kohdistui päähään - silmäkulma mustana ja tohtorisedän mukaan kyseessä aivoruhje (viikon verran elämästä pyyhkiytyi pois, kun ei muisti toiminut).
No huh huh....  tota...  ja ratailuharrastus jatkuu? Entiseen malliin? Tuota voisi jo kutsua Sisukkaaksi Sissiksi.  
thumbs-up.gif
Tottakai jatkuu
smile_org.gif
. Onni onnettomuudessa, että mitään muistikuvia tapahtuneesta ei ole niin eipä jäänyt mitään kammojaan. Itse en tosin sen jälkeen pyörän päälle ole hypännyt ajaamaan (noh tasapainoaistikin oli vähän heikossa hapessa pari-kolme viikkoa onnettomuuden jälkeen ettei polkupyörälläkään uskaltanut ajaa), mutta Hannulan kyydissä pääsi Ahvenistoa kiertämään syyskuussa. Ja silloin oli vain pakko oli todeta, että näköjään sitä kyseistä harrastusta vaan rakastaa.

E: Ja itseasiassa ensi kaudeksi mietitään jos vaikka ostaisi kilvettömän suoraan ja haaveissa on osallistua jokkikseen jos vauhtia kertyisi tarpeeksi
biggrin.gif
bowdown.gif
Hannulan kyydissä määki olen Ahvenistoa kiertänyt ekana kesänä. Hannulalta saa aina hyvät kyydit!
biggrin.gif

Täällähän on mielenkiintoinen keskustele virinnyt. Paljon on kysymyksiä Forcefield:n suojista, joten kirjoitin pienen UKK-listan niistä: http://www.forcefield.fi/UKK/.

Lainattu ko. sivulta:

"Miksi Valentino Rossi ei käytä Forcefieldin suojia?

Kyse on rahasta. Dainese:n sponsorisopimus Rossille on arvoltaan suurempi kuin Forcefieldin vuotuinen liikevaihto."

Joku Dainesen lakimies saattaa ottaa yhteyttä tuon johdosta. Toki saattaahan olla, että Rossi on itse noin sanonut.

Selkäsuojaa ainoastaan kaupassa kokeilleena tarvii hämmentää merkkiuskollisten mietteitä.

Itse kun olen ekaa selkäsuojaa ostamassa niin aika isoon rooliin nousee se kuinka mukava se on päällä / ajoasun alla.

Tähän asti on pärjätty ilman selkäsuojaa, eikä muutenkaan ole onnettomuuksia kohdalle osunut. mutta jos napsahtaa niin suojan on oltava sen verran mukava että se löytyy selästä eikä olohuoneen kaapista missä sitä voi esitellä kavereille että ihan oikeetkin kuskit käyttää moista..

No joo, oli ehkä karvan provo, mutta pointti on että 1400 luvun haarniskakin suojaa vain jos se on päällä.

^ Itse en edes osaa nykyään lähteä ajoo ilman selkäsuojaa. Dainesen takkiin on ostettu erillinen Dainesen Wave selkäsuoja, jonka saa sinne takin taskuun laitettua ja tämä suoja on yleensä päällä pikkupyöritysmatkoilla. Forcefieldin erillinen selkäsuoja taas pidemmillä reissuilla + aina radalla. Enää kyllä ei osasi ilman selkäsuojaa ajella - heti tulee alaston olo jos ilman suojaa meinaa liikenteeseen lähteä. Ja mieluummin nykyisin käytän tuota Forcefieldiä kuin takin selkätaskuun ujutettavaa suojaa, jo ihan sen takia että koen, ettei erillinen selkäsuoja pääse niin paljoa liikkumaan kuin takin omassa selkästaskussa oleva versio. Tuo erillinen ajotakki kun ei ihan ihonmyötäinen versio ole (vrt. vaikka ratapuku).

Määki olen opetellut käyttämään selkäpanssaria (Forcefield) enkä lähde edes korttelia kiertämään ilman sitä. Olen nahkapuvuistani (4kpl) ottanut ne onnettomat selkälärpäkkeet pois, joten panssari mahtuu hyvin 2-osaisten pukujen alle. Kyllähän se kesällä vähän hiostaa, mutta wanhat jermutkin tiesivät, että hiki säästää verta.
wink.gif

Muutamaan otteeseen olen noita erillisiä suojia kokeillut/ostanut (Rukka viimeksi), mutta eivät vain ole mun juttu, ei.

Telttapatjan tilalle olen toki kaikkiin aina vaihtanut kunnollisen kovan suojan, se riittää mulle.

Mites tuollaiset nahkapuvun aerodynaamiset selkäkyhmyt? Onko niistä mitään apua kaatumistilanteissa?

Samaa duuniahan se tekee silloin kuin selkäsuojakin, eli jakaa iskun voiman laajemmalle alueelle.

Eivätkös ne kyhmyt ole nimenomaan aerodynaamisia ominaisuuksia parantamassa, ei niinkään suojaamassa kaatumisissa? Mun takissa on tuo kyttyrä ja se on vissiin täynnä jotain vaahtomuovin tapasta, komiasti painuu kasaan kun repun siihen päälle laittaa. En jaksais uskoa, että se mitään suojaa.

yksi kaveri näytti wave2:sta, josta oli se kenno painunut selkärangan muotoiseksi, eli oli niitä nappulan painalluksia rivissä. eli ilmeisesti aika paljon voimaa ottanut vastaan.

varmaan suojaa just siltä, että nikamat ei yksinään murene niin helposti. kiertoja ja taittoja on paha suojata muutenkaan. oikeastaan kiertoja ottaa vaan lihaskunto tms perinnöllinen jäykkyys.

Takkien selkäkyhmyllä on useampikin merkitys. Yksi on aerodynamiikka. Toinen on suojaavuus. Mutta ei se erillistä selkäsuojaa korvaa..
Kolmas on että sinne saa laitettua juomapullon(ja letku suuhun) tai elektroniikkavempeleitä esim ajanottoon

Takkien selkäkyhmyllä on useampikin merkitys. Yksi on aerodynamiikka. Toinen on suojaavuus. Mutta ei se erillistä selkäsuojaa korvaa..
Kolmas on että sinne saa laitettua juomapullon(ja letku suuhun) tai elektroniikkavempeleitä esim ajanottoon
Itse olen käsittänyt, että niiden tarkoitus on enemmänkin suojata niskaa, kun kypärä ei pääse taittumaan liikaa taakse.

En osaa sanoa onko Dainese parempi kuin muut, edes hyvä, mutta kun juttu lähti alunperin Baylisin selkäsuojasta, niin fakta on, että ammatilaiset käyttävät Dainesea. Kertooko se yhtään mitään?
Se kertoo, että Dainese on onnistunut hyvin markkinoimaan tuotteensa haluamalleen kohderyhmälle. Oldest trick in the book, niinkuin rapakon takana sanotaan. Ja hyvin tuntuu temppu meihin motoristeihin uppoavan edelleen.
biggrin.gif
biggrin.gif
Näyttäisi Rajaniemi Kokkolasta vaan onnistuneen markkinoinnissa paremmin...
062802jumpie_prv.gif
Forcefieldin epämukavaa lätyskää myydään kuin häkää Suomessa. Onhan se Riden "täysin riippumaton" testitulos varsin mairitteleva oman kylän tuotetta kohtaan...
tounge.gif

Ensi kaudelle hankin itse Dainesen uuden 2 standardin Wave selkäsuojan (ei enää kennoja ja leveämpi yläosa (täysin sama jota Rossi käytti Portugalissa)) tai Spidin uuden Warrior Evon joka on taatusti markkinoiden yksi "turvallisimmista" = iskunkestävyys (Spidillä on heidän itsensä kehittämä laite, jolla he testaavat kilpailijoiden suojia ja jonka avulla he kehittivät tämän uuden suojan), mutta käyttömukaavuus ratkaisee. Ehkä molemmat...
cool.gif

En osaa sanoa onko Dainese parempi kuin muut, edes hyvä, mutta kun juttu lähti alunperin Baylisin selkäsuojasta, niin fakta on, että ammatilaiset käyttävät Dainesea. Kertooko se yhtään mitään?
Se kertoo, että Dainese on onnistunut hyvin markkinoimaan tuotteensa haluamalleen kohderyhmälle. Oldest trick in the book, niinkuin rapakon takana sanotaan. Ja hyvin tuntuu temppu meihin motoristeihin uppoavan edelleen.
biggrin.gif
biggrin.gif
Näyttäisi Rajaniemi Kokkolasta vaan onnistuneen markkinoinnissa paremmin...  
062802jumpie_prv.gif
Forcefieldin epämukavaa lätyskää myydään kuin häkää Suomessa. Onhan se Riden "täysin riippumaton" testitulos varsin mairitteleva oman kylän tuotetta kohtaan...  
tounge.gif
Niinpä, tosin vielä mairittelevampaa  on se että Ride:n lisäksi mm. Motorrad, Bike ja MC Folket ovat omissa testeissään päätyneet samaan lopputulokseen - paras suojauskyky ja käyttömukavuus. Jonkinverran hiostava se voi kuumassa kelissä olla, mutta sekin ongelma poistuu vaihtamalla puuvillainen T-paita marketin Coolmax T-paitaan, jolloin suojan pinnassa oleva tekninen kangas siirtää ihon kosteuden suojaan tuulettumaan.

Itse olen käsittänyt, että niiden tarkoitus on enemmänkin suojata niskaa, kun kypärä ei pääse taittumaan liikaa taakse.
Kyl sen kyttyrän primääri tarkotus on alunperin ollut aerodynaminen/ kypärän jättöpyörteen minimoiminen.
Mee ilman kyttyrää jollai ärräpärrällä saksaan baanalle vetämään jotain 200-300kmh, ja sit nostat kypärää vielä katteen suojasta vähän ylemmäks, niin huomaat mistä on kyse.
Ja sen takii kunnon kisapuvuissa on ISO kyttyrä.
Esim: http://api.ning.com/files....ssi.jpg

Back