• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Selkäpanssari!

Nostetaanpa tätä tärkeää keskustelua taas hieman esille...

MP Maailma -lehden tilaajaetuna on Sweep Back Armor -selkäsuoja alennettuun hintaan. Itsellä on ekaa ajokautta ollut käytössä Dainese Wave, jonka istuvuuteen/mukavuuteen olen ollut tyytyväinen. Todelliseen testiin se ei onneksi ole joutunut. Mutta olen ajatellut tilata tyttärelle tuon Sweepin ja kysymyksiä on herännyt:

- tekeekö tuolla mitään, hintataso on jo alentamattomanakin edullinen moneen muuhun verrattuna
- onko tuo todellinen tarjous, saako suojaa samalla hinnalla liikkeestä jo muutenkin?

Mulla on Spinal Armor eli se parikymppiä kalliimpi versio samasta suojasta. Kun kokeilin noita päälle niin ei ollut vaikeaa päättää pitäisikö maksaa parikymppiä lisää. Keväästä lähtien ollut käytössä eikä mitään pahaa sanottavaa.
Eurobikerilta tuo suoja tilattaisiin ja siitä saa tilaajaetuna -20% hinnasta pois. Eli kannattaako jättää tarjous käyttämättä ja hankkia syksyllä/talvella "kunnon" selkäsuoja?

Eurobikerilta tuo suoja tilattaisiin ja siitä saa tilaajaetuna -20% hinnasta pois. Eli kannattaako jättää tarjous käyttämättä ja hankkia syksyllä/talvella "kunnon" selkäsuoja?
Paha sanoa. En muista enää miltä tuo halvempi malli tuntui, mutta oma valinta oli helppo tehdä, oli tuo kalliimpi niin paljon paremman tuntuinen. Tietysti noissakin pätee se, että yksi sopii yhdelle ja toinen toiselle.

OSTAKAA hyvät veljet se selkäsuoja.Ja sopiva sellainen.Oli goret tai nahat.Ei maksa paljoo.En itsekään tajunnut selkäsuojan merkitystä oikeasti ennen kaatoa.Se pelasti highsiderin jälkeisissä volteissa.Sen verran oli röykytystä että ikinä en enää mopon selkään istu ilman sitä!
062802moto_prv.gif

Lukiko muuten missään, että Dainesella on EN1621-2 (leve 2):n mukaan sertifioitu suoja?
Dainesella on nettitietojen mukaan vain yksi EN1621-2 Level 2 -vaatimukset täyttävä suoja eli säilytystä varten rullalle taipuva "Paraaschiena Ripegabile". Dainesen sivuilta sitä ei löydy mutta tuolla nimellä googlaamalla saa siitä jotain tietoja. Kuvankin muistelen joskus nähneeni, eli kai sellainen on ainakin joskus oikeastikin ollut tarjolla. Kuvan perusteella olisin veikannut, että suojakilven materiaali on jotain joustavaa vaahtoa tms. ilman mitään muovikuoria, eli kyseessä ei ollut ollenkaan mikään Waven kaltainen tuote.
Mulla on kätösessä Wave ja kovin siinä näyttää EN 1621-2 lukevan.

EDIT: Niin ja tuli tuossa testattua henkilökohtaisesti jokin aika sitten. Hyvin toimi. Sen verran tuli metriä selällään, että varmasti olisi tuskainen meininki jos ei suojaa olisi ollut. Nyt kuitenkin säilyttiin kaikilta kivuilta ja säryiltä.

Lukiko muuten missään, että Dainesella on EN1621-2 (leve 2):n mukaan sertifioitu suoja?
Dainesella on nettitietojen mukaan vain yksi EN1621-2 Level 2 -vaatimukset täyttävä suoja eli säilytystä varten rullalle taipuva "Paraaschiena Ripegabile". Dainesen sivuilta sitä ei löydy mutta tuolla nimellä googlaamalla saa siitä jotain tietoja. Kuvankin muistelen joskus nähneeni, eli kai sellainen on ainakin joskus oikeastikin ollut tarjolla. Kuvan perusteella olisin veikannut, että suojakilven materiaali on jotain joustavaa vaahtoa tms. ilman mitään muovikuoria, eli kyseessä ei ollut ollenkaan mikään Waven kaltainen tuote.
Mulla on kätösessä Wave ja kovin siinä näyttää EN 1621-2 lukevan.

EDIT: Niin ja tuli tuossa testattua henkilökohtaisesti jokin aika sitten. Hyvin toimi. Sen verran tuli metriä selällään, että varmasti olisi tuskainen meininki jos ei suojaa olisi ollut. Nyt kuitenkin säilyttiin kaikilta kivuilta ja säryiltä.
Ihan mielenkiinnosta - onko se Wave Level 1 (L1) vai Level 2 (L2) hyväksytty suoja?

Menin ja tilasin Forcefieldin selkäsuojan ja aion jossain vaiheessa hommata paitaa ja shortsia jos/kun tuntuu tarpeelliselle. Valikoima vaikutti olevan viimesen päälle ja kuvittelisin niiden menevän sutjakasti tavan normivaatteidenkin alla sekä lisäksi talvella skimbatessa.

Sovitellessa huomasin seuraavaa:
Halvarsson; (m-koko, onko sitten sama kuin tuo Forcefield mene ja tiedä) istui hyvin ja pehmeytensä ansiosta mukailee selkää - kai se on sitten mukava (en minä tiedä, minä luotin testeihin ja keskusteluun täällä  
talktohand.gif
). Dainese Wave; versio (s-koko) jossa on verkkopaita ja siinä rintapalikat kiinni on ollut istuvuudeltaan ainakin mun selälle aivan ylivoimainen (ilman tätä thrediä ja compac_d:n vääntöä olisin ottanut tämän). Sweep; eipä sanota mitään kun ei ole sovitettu - tai oli jo kädessä niin läystäkkeen oloisia molemmat versiot, etten edes viitsinyt sovittaa. Alpinestar; mikä "istuvuus"?, hyvin se kyllä sitten takin alle painui, mutta ei kovin mukavalta tuntunut/vaikuttanut.

Menikö Wavesta heti alumiiniverkko ruttuun, suoja päreiksi ja suoraan uusimis kuntoon, minkälaista muodonmuutosta siihen tuli? Eikös se ForceField ydin argumentti ole että se kestää toistuvia iskuja eikä tarvii heti mennä uusimaan.

/z

ps.
Tässä ei nyt ole heti tarkoitus olla paskan tärkeä mutta.
Selkäsuoja keskustelu on kääntynyt compact_d:n väännöllä hyvää vauhtia kohti Forcefield tuotteen markkinontia.

Eipä siinä mitään, compakti tuntuu tietävän mistä puhuu. Tässä syntyy helposti tilanne jossa sulla on puheistasi myös vastuu varsinkin jos löytyy jokin liittymäkohta ao. vermeen myyntiin tms. Kun tuote kerran on niin hyvä niin kenellä täällä ikinä nyt onkin jotain tekemistä näiden mahantuonnin tai markkinoinnin kanssa niin olis varmaan asiallista kertoa asiasta täälläkin ihan omalla nimellä ja naamalla? Myyjän vastuu tuotteesta ja sen makkinoinnista - tiedättehän?

edit:: Ei jaksa näin pitkästä viestistä korjata kaikkia kirjoitusvirheitä.

Eipä siinä mitään, compakti tuntuu tietävän mistä puhuu. Tässä syntyy helposti tilanne jossa sulla on puheistasi myös vastuu varsinkin jos löytyy jokin liittymäkohta ao. vermeen myyntiin tms. Kun tuote kerran on niin hyvä niin kenellä täällä ikinä nyt onkin jotain tekemistä näiden mahantuonnin tai markkinoinnin kanssa niin olis varmaan asiallista kertoa asiasta täälläkin ihan omalla nimellä ja naamalla? Myyjän vastuu tuotteesta ja sen makkinoinnista - tiedättehän?
Se yhtymäkohta markkinointiin löytyy ensimmäisestä viestistä tähän threadiin, jossa ilmoitan että Forcefieldiä löytyy meidän verkkokaupasta: www.mc-lifestyle.com. Lisää yhtymäkohtia löytyy tietysti niistä viesteistä, joissa on kysytty jälleenmyyjiä...

Mutta itse Forcefieldistä: kerro ihmeessä kokemuksia siitä. Mikä on huonoa ja mikä on hyvää?

Se yhtymäkohta markkinointiin löytyy ensimmäisestä viestistä tähän threadiin, jossa ilmoitan että Forcefieldiä löytyy meidän verkkokaupasta: www.mc-lifestyle.com. Lisää yhtymäkohtia löytyy tietysti niistä viesteistä, joissa on kysytty jälleenmyyjiä...
Ei ollut tarkoitus ruveta liekittämään (eikä ole vieläkään).. enkä noviisina tiedä minkä sortin netiketti tällä foorumilla on käytössä mutta semmonen fiilis tuli, että:

A. jos postaajalla on itressinä esittää omia mielipiteitä tuotteesta ja käyttökokemuksista niin ne voi hyvin pistää muiden käyttäjien mielipiteiden sekaan.
B. jos jollain on ajatuksena kehua tuotetta (vaikka sitten aiheesta), että saan itse niitä myytyä niin kantsii pistää ihan oma thredi pystyyn kaupalliselle puolelle.

Paremmin se kauppakin käy kun reilusti sanoo että mulla on hyvä tuote, osta, täältä sitä saa ja linkki takas vaikka johonkin käyttäjäkokemuspohjaiseen jutusteluun.

No mutta nyt lopetan opettamisen heti alkuunsa.

Mutta itse Forcefieldistä: kerro ihmeessä kokemusia siitä. Mikä on huonoa ja mikä on hyvää?

Kuten sanoin selkäsuoja on kai jossain postissa tulossa - kerron kun on kerrottavaa - helevetin isot on ainakin odotukset, ei siinä kerta kaikkiaan voi tai saa mitään huonoa olla. Vedätyksen takia en vähänkään huonommalta vaikuttavaa ostais, mutta kun on pakko saada testien mukaan paras.  
nixweiss.gif

/z

edit: jotain vikaa kai siinä oli kun piti korjata

Tässä juuri kuivatestailen (ja hikoilen) postista hakemaani ForceField suoja päällä.
Nyt loppuu meikäläisen uikutus tähän.
+ Laatuvaikutelma
+ Istuvuus
+ Mitoitus
+ Pahvilaatikkokin jossa se tuli oli Designia!
= Älyttömän tyytyväinen asiakas!

Saa Kompakti itse kertoa tarkemmin jos tietää, mutta minusta vaikuttaa, että mulle toimitettu suoja on täsmälleen kuten kuvissa, myös alaosaltaan. Pienempi kuva ForceField suojasta, Iso kuva ForceField suojasta

Kovasti Halvarsson Track suoja näyttää joltain versiolta ForceField suojasta, mutta jotenkin mulla on fiilis että se mitä Herttoniemessä liikkeessä hypistelin ei ole justiinsa tälläinen. Esimerkiksi täälläkin jo moneen kertaan mainittu testi näyttää kuvassaan vähän samannäköistä PDF - selaa viimeiselle sivulle sitten on vähän erillailla muotoiltu ForceFieldin vapaa-ajan suoja mutta ainakaan näissä häntäluun- alaselän suojaus ei yllä ihan yhtä alas.

Kiitos ja anteeksi..  
bowdown.gif

/z

edit: Kaivelin ja kääntelin tuota, mutta perinteistä Made In China lappua siitä ei hakemallakaan löydy - kai se on Britaniassa sitten tehty. Toteutusjälki onkin rutkasti paras tähän saakka. Halvarssonissa oli mielestäni Made In Sweden. Muista on yleensä tuo kiinan lippu löytynyt.

Menikö Wavesta heti alumiiniverkko ruttuun, suoja päreiksi ja suoraan uusimis kuntoon, minkälaista muodonmuutosta siihen tuli? Eikös se ForceField ydin argumentti ole että se kestää toistuvia iskuja eikä tarvii heti mennä uusimaan.
Minun mielestä selkäsuoja on tehtävänsä hoitanut jos kerran selän pelastaa, ei ne kaadot kuitenkaan niin yleisiä ole. Uusia suojia saa kaupasta. Sitäpaitsi, käsittääkseni Waven kennorakenne nimenomaan absorboi törmäyksessä syntyvää energiaa muodonmuutoksellaan.

Itsellä pari vuotta sitten hankittu Dainese Back Space. Taitaa olla kokoa M. Pituutta miehellä 170 cm.

Hiostavahan se on, muttei niin paljon että vaikuttaisi käyttömukavuuteen. Asuna kaksiosainen IXS Bantan nahkapuku. Tämän kesän ajosäillä on ollut kyllä hiostavaa joka tapauksessa, oli panssari tai ei (ja mulla on aina).

Sitten asiaan: Joku kyseli miten alas Dainese Waven vyö kannattaa laittaa. Wave taitaa olla muotoilultaan ja kiinnityksiltään aika paljon Back Spacen kaltainen, joten BS:ää kommentoiden sanoisin että parhaiten istuu kun laittaa siten, että nahkahousujen vyötärö peittää panssarin tukivyön käytännössä kokonaan. Ajaessa ei panssaria huomaa muuten kuin lisääntyneenä tukena nahkojen alla.

Eli panssari kannattaa tosiaan laittaa niin alas kuin vain pystyy. Kyllä sen huomaa jos panssarin alaosa osuu ajaessa penkkiin. Sitten on pirun alhaalle saatu *heh*.

Minun mielestä selkäsuoja on tehtävänsä hoitanut jos kerran selän pelastaa, ei ne kaadot kuitenkaan niin yleisiä ole. Uusia suojia saa kaupasta. Sitäpaitsi, käsittääkseni Waven kennorakenne nimenomaan absorboi törmäyksessä syntyvää energiaa muodonmuutoksellaan.
Täsmälleen.
Uudenhan sitä voi tarvittaessa hankkia joka tapauksessa, oli se suoja minkä mallinen tahansa. Se ei ollut se pointti.

Nyt olis lisäksi kiinnostanut ihan oikeasti se autenttinen käyttäjälausunto menikö Wave säleiksi vai ei.

Fakta on se etten ostanut Wavea ihan vain sillä perusteella, että sen suojauskyky perustuu rakenteelliseen muodon muutokseen. Monen iskun vaimennuskyky ja uudelleen käyttettävyys on tärkein argumenteista, joilla useita peräkkäisiä iskuja kestävää konstruktiota, jollainen mm. ForceFieldissä on, täälläkin hehkutettu useaan otteeseen paremmaksi.

No oli miten oli tollanen pehmeä lätkä selässä ajelu ei tuntunut piiruakaan turvallisemmalle, mutta eiköhän se aja asiansa.

/z

edit:
... parhaiten istuu kun laittaa siten, että nahkahousujen vyötärö peittää panssarin tukivyön käytännössä kokonaan. Ajaessa ei panssaria huomaa muuten kuin lisääntyneenä tukena nahkojen alla. ...
Sama asennus tietysti vaikka farkuilla ajelis (joilla kukaan ei tietysti suojitta aja, siellä on ne polkkarit ja suojashortsit alla). Eipähän tuule selkäänkään niin ikävästi, eikä vako paista naisväelle liikennevaloissa sieltä nahkatakin reunan alta..  
nixweiss.gif

Oisko kuitenkin tuossa selkäsuojassa tärkeää, että se on
mukava pitää eikä hiosta, jolloin sitä tulee pidettyä kuumalla kelilläkin. Kertakäyttöinen kapistus kuitenkin (kontatessa selkäsuoja ei ole enään minkäänlainen kuluerä, vakuutusyhtiöllekkään).

Omasta puolesta ääni dainese wavelle, nahkapuvun tuuletus selässä toimii paremmin selkäsuojan kanssa, kuin ilman.
talktohand.gif

Tässä juuri kuivatestailen (ja hikoilen) postista hakemaani ForceField suoja päällä.
Nyt loppuu meikäläisen uikutus tähän.
+ Laatuvaikutelma
+ Istuvuus
+ Mitoitus
+ Pahvilaatikkokin jossa se tuli oli Designia!
= Älyttömän tyytyväinen asiakas!

Saa Kompakti itse kertoa tarkemmin jos tietää, mutta minusta vaikuttaa, että mulle toimitettu suoja on täsmälleen kuten kuvissa, myös alaosaltaan. Pienempi kuva ForceField suojasta, Iso kuva ForceField suojasta
Kyllä se on juuri samanlainen. M- ja L-koossa on tuommoinen erillinen häntäluunsuoja.

Kovasti Halvarsson Track suoja näyttää joltain versiolta ForceField suojasta, mutta jotenkin mulla on fiilis että se mitä Herttoniemessä liikkeessä hypistelin ei ole justiinsa tälläinen. Esimerkiksi täälläkin jo moneen kertaan mainittu testi näyttää kuvassaan vähän samannäköistä PDF - selaa viimeiselle sivulle sitten on vähän erillailla muotoiltu ForceFieldin vapaa-ajan suoja mutta ainakaan näissä häntäluun- alaselän suojaus ei yllä ihan yhtä alas.

Halvarssonin Track suoja on Forcefieldin tekemä suoja, mutta muotoilu on made in Sweden. Harvarssonin Junior Back on täysin sama mitä meillä on myynnissä. Tuo RIDE-lehden kuvassa oleva suoja on S-kokoinen Sport. S-koon suojassa on selkäpanssari saman kokoinen kuin M-koossakin ja se ylettyy häntäluuhun asti. Siksi siinä ei ole erillistä häntäluun suojaa.

edit: Kaivelin ja kääntelin tuota, mutta perinteistä Made In China lappua siitä ei hakemallakaan löydy - kai se on Britaniassa sitten tehty. Toteutusjälki onkin rutkasti paras tähän saakka. Halvarssonissa oli mielestäni Made In Sweden. Muista on yleensä tuo kiinan lippu löytynyt.
Kaikki Sport -selkäsuojat, mitä Suomessa on myynnissä, pitäisi olla tehty Britaniassa, koska semmoisen toiveen olen tehtaalle jättänyt. Samoja suojia tehdään myös Taiwanissa Aasian ja Amerikan markkinoille (Joe Rocket, Harley Davidson) ja Kushitanille Japaniin, joten niitä saattaa joskus lipsahtaa mukaan. Kaikki muut suojat on tehty Taiwanissa tai Britanniassa paitsi Impact Shirt -suojapaita, joka tehdään käsityönä Kanadassa.

Back