• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Selkäreppu vaarana

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja WMB
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

WMB

New member
Ajattelin varoittaa muita selkäreppuun liittyvistä vaaroista. Itselle tapahtui alpeilla huonosti 1.7. ( selkärangan nikamat 6 ja 8 ja etusormi murtuivat. Onneksi ei muita vaurioita ).
Ajattelin olevan kätevämpää pitää järjestelmäkameraa ja pitkää zoomia selkärepussa helpomman tavoitetttavuuden vuoksi (Itsellä ei ollut tankkilaukkua). Näin tietysti olikin. Ei tarvinnut välillä edes nousta pyörän selästä otteekseen kuvia. No kävi niin että matka päättyi loivankossa oikealle kääntyvässä kaarteessa highsideriin 80-90 km/h vauhdista ja lensin maantielle selälleni. Rukan takissa on sellainen pehmeä selkäsuoja mutta ei se kyennyt suojaamaan selän alle jääneeltä selkärepulta. Tai paremminkin repussa olleilta tavaroilta. Nyt suosittelen kovasti kovan selkäsuojan käyttämistä ja ilman reppua ajamista. Hyviä ajokelejä
062802moto_prv.gif

Itse olen joskus miettinytkin noita kaikkia varusteita mitä voi olla mukana, että kuinka paljon haittaa noissa tilanteissa. Reppu, avainnippu jne. Kyllä näköjään kannattaisi pitää kaikki ylimääräinen jossain muualla kuin ajopuvun päällä/taskuissa.

Hyvä, että olet täällä kirjoittelemassa aiheesta  
smile_org.gif

hyvä kun selvisit kuitenkin henkissä. joo, tuota reppuhommaa oon kans miettinyt, että voisi joissain tilanteissa aiheuttaa ongelmia selänmurtumisten tai pahimmillaan kaularangan alueelle. siis tarkoitin, että kova selkäreppu itessään tai pehmeä reppu kovien tavaroiden muodossa ilman kunnollista selkäpanssaria. vaikka kova reppu voi toisaalta suojatakin joiltakin iskuilta.

Kyseisen vaaran takia en itse ajele koskaan reppu selässä  
crazy.gif

Eikä sillä ole paljoa vaikutusta onko repussa kovaa vai pehmeätä tavaraa. Jos vaikka putoaa asfaltille ilmalennon jälkeen selkä edellä ja vaikka reppu painuisikin kasaan jonkun verran ja selkä panssari suojaisi ruhjeilta jos jotain kovaa sattuisi olemaan repussa, mutta kun se muu kroppa joka on repun ulkopuolella haluaa kuitenkin fysiikan lakien mukaan jatkaa vielä matkaa maahan asti ja silloin selkäranka saattaa sanoa *naps* jostain kohdasta.
crazy.gif

Tässä syy miksi en käytä reppua ajaessa selässä, laitan sen verkolla apparin paikalle aina.

no reppu on joskus työmatkalla kun perälaukku on täyteen akkuporakonetta, rälläkkää ja joskus invertteri
biggrin.gif
ja repussa 5-6 siivuu leipää ja jugurtti
inlove.gif
mutta ei tulisi mieleenkään työntää invertteriä reppuun .... olkoon jugurtti siellä hajoamassa
tounge.gif

Verkolla köytän minäkin reppuni apparin jakkaralle. En tykkää yhtään pitää reppua selässä ajaessa.

Ajattelin varoittaa muita selkäreppuun liittyvistä vaaroista. Itselle tapahtui alpeilla huonosti 1.7. ( selkärangan nikamat 6 ja 8 ja etusormi murtuivat. Onneksi ei muita vaurioita ).
Ajattelin olevan kätevämpää pitää järjestelmäkameraa ja pitkää zoomia selkärepussa helpomman tavoitetttavuuden vuoksi (Itsellä ei ollut tankkilaukkua). Näin tietysti olikin. Ei tarvinnut välillä edes nousta pyörän selästä otteekseen kuvia. No kävi niin että matka päättyi loivankossa oikealle kääntyvässä kaarteessa highsideriin 80-90 km/h vauhdista ja lensin maantielle selälleni. Rukan takissa on sellainen pehmeä selkäsuoja mutta ei se kyennyt suojaamaan selän alle jääneeltä selkärepulta. Tai paremminkin repussa olleilta tavaroilta. Nyt suosittelen kovasti kovan selkäsuojan käyttämistä ja ilman reppua ajamista. Hyviä ajokelejä  
062802moto_prv.gif
Oli hyvä että kerroit kokemuksesi muille!!
smile_org.gif
Varmasti se herättää jonkun tiedostamaan kyseisen vaaran.
Moni kuitenkin käyttää reppua mopoillessa, enkä sano että se on aina huono ratkaisu. Aika paljon riippuu tosiaankin siitä mitä siellä on, ja kuinka paljon.

Onpa kyllä hyvä pointti. Ja itse ostin juuri vedenpitävän selkärepun. Siinä on vielä joku ikävältä laskeutumisalustalta näyttävä metallihäkkyrä joka pitää ilmarakoa.

Pitänee jotain verkkoa käydä katsastamassa..
smile_org.gif

toinen vastaava on lompakon pitäminen povarissa. tekee rintalastassa höpöö, varsinkin jos on varoissaan. no motoristeilla ei sitä pelkoa yleensä ole. mutta jos pitää vaikka laskuja siellä, niin aika paksu jotkö

Vielä viime kesänä itsekkin ajelin aina niin että releet oli verkolla pyörässä ja tarvittaessa tankkilaukussa. Nyt uuden ja hiukan erilaisen mopon myötä on tullut reppuakin käytettyä. Puolet tankista kun on muovia ja matkustajan penkin tilalla on muovisuoja niin kumpaakaan ei helposti saa käytettyä tavaran kuljetukseen.

Mutta tuota samaa riskiä olen itse monesti miettinyt. Itsellä tosin on aina kannettava teitokone mukana, joten se taitaapi toimia aika hyvin lisäsuojana kunnon panssarin kanssa.

Hyvä että näistä muistetaan kertoa niin saadaan useammalle motoristille kunnon selkäsuoja ajoa turvaamaan.

Minullakin useasti reppu on selässä kun pitää saada maksimaalinen tavarakuorma kuljetettua, mutta reppuun sijoitan vaatteita ja painavat & kovat kamppeet sitten takapenkille verkolla tai tankkilaukkuun. Ja erillinen selkäsuoja sitten tietysti.

Pari vuotta sitten ajelin vielä muutama kilo työkaluja selkärepussa kun ajattelin että jos tarvii välillä vähän ruuvailla pyörää.
withstupid.gif

Nyt on erillinen selkäsuoja enkä käytä reppua enää ollenkaan. Rintapuolella kylläkin on taskut täynnä kamaa (lompakko, kännykkä, seisontatuen alusta, aurinkolasikotelo yms yms), sehän käy hyvästä rintapanssarista. Mieluummin otan sen iskun lompakon läpi rintalastaan, kuin suoraan rintalastaan.

Itse haen kaupasta usein selkärepun täyteen kaljaa, en olekkaan tullut ajatelleeksi mutta ne pirstaleet selkärangassa ei välttämättä tunnu kauhean hyvältä :/

Itsellä on reppuna Boblbee, joka on suunniteltu rajumpaan harrastuskäyttöön. ABS-muovi ei paljon jousta eikä yksittäinen tavara pääse painamaan selkää vaan iskuissa repun paino jakautuu tasaisesti isolle alueelle. Tavaroiden ja selän välissä on lisäksi vaneria, sen laitoin itse repun oman rangan lisukkeeksi.

http://www.boblbee.com/

Reppu on edelleen ihan käypä prätkän kanssa, mutta se selkäsuoja on yks lisävarusteista tärkeimpiä ja ne takkien vakiosuojat ei yleensä suojaa yhtikäs mittään

Olen kuullut jonkun murtaneen lonkkansa, kun lipatessa oli jarrulevylukko vyöllä lukon mukana tulleessa vyökotelossa. Ehkä vain urbaani legenda, mutta hyvinkin mahdollista.

Iskun ei tarvitse olla kaksinenkaan jotta ihmisessä paikkoja parsitaan. Tiedän tapauksen jossa kaveri kaatui oman ilmeisesti nyrkissä olevan käden päälle ihan jaloiltaan. Perna meni paskaksi ja teholle... Tietenkin tässä tapauksessa oli todella huonoa tuuria mukana.

Tätä taustaa vasten miettii mitä laittaa ja mihin, reppuun jotain pehmeetä jos on pakko.

Olikohan ollut -90 luvun loppupuolelta seuraava kokemus.

Polkupyörä ja siihen lisättynä maksimaalinen humalatila. Kaatuminen ja kännykkä tietenkin povarissa.

Ei naarmun naarmua missään, joten poljeskelin kämpille. Mutta aamulla herätessä ei oikein happi kulkenut. Lääkärin tuomio, kaksi ylintä kylkiluuta täysin murtunut. Kahdeksan viikkoa meni sitten läähätellessä, eikä oikein vitsitkään naurattanut.

Nokian 6110:stä ainoastaan antenni poikki...

Eli ei oikein tuo kännykkäkään ole loistava povarissa, vaikkakin edelleen sitä siellä tulee kuljetettua. Se pienentää tulevan iskun aika pienelle pinta-alalle, niin todennäköisesti se rikkoo myös paikkoja ja aika pahasti.

Reppu on edelleen ihan käypä prätkän kanssa, mutta se selkäsuoja on yks lisävarusteista tärkeimpiä ja ne takkien vakiosuojat ei yleensä suojaa yhtikäs mittään
Selkäsuoja on hyvä olla olemassa, mutta väitänpä että reppu selässä, niskan ja alaselän murtumisvaara on suurempi kuin ilman reppua, ei siis välttämättä selkäsuojan ja repun kohdalla. Elikä jos putoat selällesi reppu selässä, efekti on sama kuin joku ajaisi perääsi, eli pää pääsee retkahtamaan taaksepäin.

Back