• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Seokset laihalla

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja alkemisti
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

alkemisti

New member
Pyörä toimii hyvin ja seokset ok kun lisää tai höllää kaasua. Tasakaasulla FMI:n mittarin mukaan menee reippaasti laihalle. Pyörään juuri vaihdettu mappi. Huoltomies luuli siinä olevan vika kun kävi huonosti, siinä ei vika kuitenkaan ollut. Kaiken järjen mukaan mappi pitää varmaan vaihtaa. Ajattelin voiko se kuitenkin olla noin paljon pielessä.
 
Pyörä toimii hyvin ja seokset ok kun lisää tai höllää kaasua. Tasakaasulla FMI:n mittarin mukaan menee reippaasti laihalle. Pyörään juuri vaihdettu mappi. Huoltomies luuli siinä olevan vika kun kävi huonosti, siinä ei vika kuitenkaan ollut. Kaiken järjen mukaan mappi pitää varmaan vaihtaa. Ajattelin voiko se kuitenkin olla noin paljon pielessä.


Ei kai 1976 mallisessa 2-tahtisessa yamahassa ole mappia?
 
Kaikki muut varmaan tajuaa että kyse on ruiskupyörästä, jossa ruisku- ja sytytyskartassa ongelmia.
 
No kuinkas laihalle se sitten menee? Ei sen pintakaasulla kuulu rikkaalla ollakaan.
 
Mittarista palaa kolme punaista lediä. Eli lambda-arvo on jotain 1.2 ja ~ 1.0 välillä.

fmi_14_thumb.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Täyskaasulla optimi seossuhde on se 13:1 tai sinnepäin. Osakaasulla cruisatessa niin rikas seos vain nokeaa koneen, tärvelee tulpat ja bensaa palaa hukkaan ihan turhaan. Jos kone käy tasaisesti nykimättä, seos ei ole liian laihalla.
 
Kun menee laihalle niin moottorin ääni muuttuu paljon hiljaisemmaksi. Tiputtaakohan yhen pytyn pois..? Muuten toimii kyllä hyvin ja nykimättä. Tapahtuu 2500-4500 rpm alueella.
 
Kun menee laihalle niin moottorin ääni muuttuu paljon hiljaisemmaksi. Tiputtaakohan yhen pytyn pois..? Muuten toimii kyllä hyvin ja nykimättä. Tapahtuu 2500-4500 rpm alueella.

Tuosta pyörästä löytyy ilmanputsarista läppä, joka liikahtaa juurikin nuilla kierroksilla.
Tällöin ainakin (entisessä 954:ssa) pyörässäni tapahtui sama "vaimenemis" ilmiö. Eli tuo ääni ilmiö pitäisi olla ihan ominaisuus. En sitten tiedä vaikuttaako kuinka paljon seoksen laihenemiseen.

Tässä vielä kuva miten itse tein omalle läpälle. Eli laittelin läpän tuonne reunan alle pönkkiin ja vaijeri irti servomoottorísta:
1020993-M.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Kun menee laihalle niin moottorin ääni muuttuu paljon hiljaisemmaksi. Tiputtaakohan yhen pytyn pois..? Muuten toimii kyllä hyvin ja nykimättä. Tapahtuu 2500-4500 rpm alueella.
Nyt valot päälle. Kyllähän sen huomaa jos yksi pytty putoaa pelistä.
"Muuten toimii kyllä hyvin ja nykimättä" eli ainoa ongelma on äänen muuttuminen ? Lainausmerkeissä oleva asia kertoo että koneessa ei ole vikaa.
 
Tuollaisen kapeakaista-mittarin kanssa en kyllä lähtis säätelemään mitään. Etenkään ruiskukonetta.
 
Nyt valot päälle. Kyllähän sen huomaa jos yksi pytty putoaa pelistä.
"Muuten toimii kyllä hyvin ja nykimättä" eli ainoa ongelma on äänen muuttuminen ? Lainausmerkeissä oleva asia kertoo että koneessa ei ole vikaa.

Kun yks pytty tippuu pelistä, niin ääni on kyllä kaikkea muutakin kuin hiljainen, ei se ainakaan normaalilta enää kuulosta tai tunnu.
 
sc50:sessä on tyhjäkäynnin säätö vähän ihmeellinen, kun se ei aukaise läppiä. vaan jotain ohivirtausventtiileitä. Eli se vaikuttaa seokseen. kokeile vähän eri säätöä tyhjäkäyntiin, paljonko se on nyt?

siellä on myös se säätö josta voi säätää läppien asentoa. mutta siihen ei mene vaijeria, ja se on yleensä liimattu. eli pääsee käsiksi vasta kun purkaa vähän. ja jos sotkee näiden kahden säädön suhteen, niin seokset on ihan kuutamolla.

mutta jos se ei nyi, niin pieni laihuus on ihan ok noilla kierroksilla ja pienellä kaasun avauksella.. ei haittaa mitään jos ei kerran nyi.

jos laihuus esiintyisi kaasu pohjassa yläkierroksilla, niin se olisi pahempi juttu.
 
Back
Ylös