Shadow 600 ja jousitus

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja spideri
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

spideri

New member
Päivää kaikille,

Tuli tuossa päästyä pyöräilyn maailmaan vihdoinkin ja heti piti korkata oma tämän foorumin postaamisneitsyys. Ostin siis -95 VT 600C:n ja vaikuttaa ihan kivalta pyörältä.

Mutta heräsi yksi kysymys mieleen. Miten muilla omistajilla toimii etupään jousitus? Siis mitä olen löytänyt tietoja, niin etupäässä pitäisi olla 145mm:n joustomatka ja arvelisin, että hyvä tilanne olisi, jos pyörän seistessä olisi tuosta käytetty n. puolet. Nyt kuitenkin, kun pyörä pelkästään seisoo, niin sanoisin, että käytettävissä oleva joustomatka on n. 30-40mm. Siihen kun vielä isketään 100 kiloa raavasta ihraa päälle, niin joustomatka kutistuu entisestään ja meno tuntuu vähän turhan kovalta.
Onko muilla vastaavaa? Eka tuli mieleen, että josko mahdollisesti joku edellinen omistaja olisi madalluttanut jousitusta, koska pyörän ainakin kaksi viimeistä omistajaa olivat olleet naisia. Tosin eipä tuo mikään korkea pyörä ole muutenkaan, niin en tiedä.
Kiitoksia...
 
Päivää kaikille,

Tuli tuossa päästyä pyöräilyn maailmaan vihdoinkin ja heti piti korkata oma tämän foorumin postaamisneitsyys. Ostin siis -95 VT 600C:n ja vaikuttaa ihan kivalta pyörältä.

Mutta heräsi yksi kysymys mieleen. Miten muilla omistajilla toimii etupään jousitus? Siis mitä olen löytänyt tietoja, niin etupäässä pitäisi olla 145mm:n joustomatka ja arvelisin, että hyvä tilanne olisi, jos pyörän seistessä olisi tuosta käytetty n. puolet. Nyt kuitenkin, kun pyörä pelkästään seisoo, niin sanoisin, että käytettävissä oleva joustomatka on n. 30-40mm. Siihen kun vielä isketään 100 kiloa raavasta ihraa päälle, niin joustomatka kutistuu entisestään ja meno tuntuu vähän turhan kovalta.
Onko muilla vastaavaa? Eka tuli mieleen, että josko mahdollisesti joku edellinen omistaja olisi madalluttanut jousitusta, koska pyörän ainakin kaksi viimeistä omistajaa olivat olleet naisia. Tosin eipä tuo mikään korkea pyörä ole muutenkaan, niin en tiedä.
Kiitoksia...
Voisiko nyt edes joku vaikka kokeilla omaansa...istua pyörän päällä ja katsoa kuinka paljon silmämääräsesti joustoa on tai kuinka pitkä matka jää johonkin tiettyyn kiinteään pisteeseen?
 
Putken alapäästä alakolmion alareunaan
-sivujalalla ollessa  56cm
-päällä istuessa 53-54cm

kale
 
Kiitos paljon vaivannäöstä.
bowdown.gif


Itsellä pikaisen rullamitan kanssa kikkailun jälkeen pääsin täysin samoihin lukemiin. Sitten kun vielä mittasin toisen putken jättämän pienen öljyrenkaan etäisyyttä alakolmioon, sain 12,5cm. Siinä varmaan on se piste, mihin stefa on syvimmillään mennyt.
Kuullostaa varmaan tyhmälle, mutta olen yrittänyt vertailla youtuben videoita ja niissä monesti näytti, että putket olisivat menneet syvimmillään pidemmälle.
Onkohan kellään tietoa/kokemusta, että onko kuin helppo homma esim. ottaa jousen pois putkista, että voisi verrata vastaako oikeaa ja onko esim. laitettu mitää kikkailuja?
 
Moro!
Täällä toinen keltanokka jolla -93 vt 600 shadow. Omistuksessa ollut jo peräti kuukauden. Tuntuu että painit samojen luulojen/epäilyjen/tietämättömyyden kanssa kuin minä.

Tuolla ylhäällä on: HAKU : osio johonka pistät asia haun esim. ( honda talk/ jousitus / alusta lähtien... ) Taisin jokunen aika sitten ainakin itse löytää sieltä seikkaperäistä tietoa jousitukseen.

Itsellä kun myös tuntuu että shadow.... pompottaa/ kiemurtaa/ nitkuu ja natkuu.. Enää ei tiedä mikä on ominaisuus ja mikä jotain muuta, olis kiva päästä kokeilemaan toista vastaavaa jotta tietäis mikä on totta ja mikä harhaa.

Mutta näillä mennään ja yritetään kasvaa oikeiksi motoristeiksi.
nixweiss.gif
 
Itse satuin näkemään erään liikkeen edessä tuoreemman varjon myynnissä. Heti tarkkasilmäisenä huomasin, että etuputkissa on näkyvissä pientä kulumaa.
Heti otin pahvinpalan käteeni ja mittasin sillä suurinpiirtein etäisyyden mihin kulumisjälki yltää. Kotona vertasin omaan putkeen ja eroa oli silmämääräisesti 2-3cm.
Ajattelin tässä joku päivä ottaa asiaksi tutkia etupäätä tarkemmin. Esim. ensiksi avaisin molempien putkien yläpäät, jolloin jouset olisivat vapaina, että mihin asti silloin mahdollisesti etupää uppoaa. Jos on selkeä ero, yritän ottaa jouset yläkautta pois ja verrata tehdasarvoihin.
En nyt löytänyt haulla suoraan samaa aihetta täältä, mutta etupään löysyydestä löysin ketjun. Sieltä löytyi linkki, jonka kautta löysin oman pyörän kaikki kuvat.
Hävettää (ja tietysti ärsyttää) kun ajaa vähän suuremman reunan yli ja koko keula pomppaa ilmaan.
 
Ajattelin tässä joku päivä ottaa asiaksi tutkia etupäätä tarkemmin. Esim. ensiksi avaisin molempien putkien yläpäät, jolloin jouset olisivat vapaina, että mihin asti silloin mahdollisesti etupää uppoaa. Jos on selkeä ero, yritän ottaa jouset yläkautta pois ja verrata tehdasarvoihin.
Laita siihen putkeen nippuside sopivan kireälle ja istu päälle. Saman voi tietysti tehdä ajossakin. Sitten vain mittailet kuinka paljon painuu.
 
Eilen otin molempien putkien ylätulpat irti ja annoin laskeutua. Meni selvästi syvemmälle, mitä tulppien ollessa kiinni. Eli periaatteessa pitäisi olla kaikki OK.
Katselin erästä toista viestiketjua ja siellä oli jotain, että jos on liikaa öljyä pumpuissa, voi jousitus pysähtyä kuin seinään, kun pumppaa keulaa pohjaan. Voisikohan tästä olla kyse?
 
Katselin erästä toista viestiketjua ja siellä oli jotain, että jos on liikaa öljyä pumpuissa, voi jousitus pysähtyä kuin seinään, kun pumppaa keulaa pohjaan. Voisikohan tästä olla kyse?
Kyllä voi, öljymäärän mittaamiseen on olemassa pinnankorkeusarvo jouset poistettuna ja putket kasaan painettuna. Jostakin manuaalista varmasti löytyy.
 
Kyllä voi, öljymäärän mittaamiseen on olemassa pinnankorkeusarvo jouset poistettuna ja putket kasaan painettuna. Jostakin manuaalista varmasti löytyy.
Löysin korjausmanuaalista, että "Fork fluid level 111mm"...eli tulppa irti, ulos ponnahtava metalliputki pois, jousi pois, keula pohjaan ja sitte putken yläpäästä pintaan tuo 111mm?
Jos on noin, niin veikkaan, että on aivan liikaa litkua putkissa. Sen muistan, että kun etupään laski aika pohjaan, nousi öljy siihen metalliputkeen, jolloin pinta oli mielestäni yläkolmion yläpinnan yläpuolella ja öljyä alkoi tursuta väleistä pihalle.
Pitänee ottaa ruiskulla pois melkoisen paljon ja kokeilla miten muuttuu.
 
Kyllä voi, öljymäärän mittaamiseen on olemassa pinnankorkeusarvo jouset poistettuna ja putket kasaan painettuna. Jostakin manuaalista varmasti löytyy.
Löysin korjausmanuaalista, että "Fork fluid level 111mm"...eli tulppa irti, ulos ponnahtava metalliputki pois, jousi pois, keula pohjaan ja sitte putken yläpäästä pintaan tuo 111mm?
Jos on noin, niin veikkaan, että on aivan liikaa litkua putkissa. Sen muistan, että kun etupään laski aika pohjaan, nousi öljy siihen metalliputkeen, jolloin pinta oli mielestäni yläkolmion yläpinnan yläpuolella ja öljyä alkoi tursuta väleistä pihalle.
Pitänee ottaa ruiskulla pois melkoisen paljon ja kokeilla miten muuttuu.
Yleensä ? se noin mitataan, manuaalissa olisi varmaankin ollut maininta jos hommassa on jotakin poikkeavaa
nixweiss.gif
 
Eilen imin 60ml:n ruiskulla kaiken mitä sain ilman lisäputkea. Tosin en laskenut aivan pohjaan etupäätä, koska en varmaan olisi saanut sitä yksin takaisin ylös. Nyt ainakin molemmissa putkissa pitäisi olla yhtä paljon öljyä.
Tänään kokeilin ajamista ja nyt tien pienet nystyrät menevät melko huomaamattomasti. Eli tuo öljyn määrä oli ainakin yksi osasyy. Pitää vielä virittää letkua kiinni, että saan imettyä enemmän.
Huomasin sen, että, kun putkien yläpäässä olevat tulpat kun kiertää pois, pongahtaa esille jousten päällä olevat metalliputket. Jouduin ne ottamaan kokonaan pois ja huomasin, että ne näyttävät kovasti ihan normi rautaputkelta. Siitä huomasin, että voi olla jälkeenpäin asennetut, koska leikkausjäysteet oli ihan selvästi käsin silotettu. Pitäisi nyt vain jostain metsästää putkien alkuperäinen pituus, että voi verrata noihin mitkä nyt ovat jousta esijännittämässä.
 
Back
Ylös