• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Shellin ketjuöljy

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Dakota
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Joo toimii.. mut se mielekkyys :grin: Ajattelin vaan että ei tarttis täyttää niin usein ja jotain semmosta. Luultavasti purkinpohjalogiikka on antoisampi...
 
Ihan hyvää se shellin tavarakin on. Jopa pienen sateen jälkeenkin on vielä ketjussa rullat jotenkin voidellun väriset. Toisin kuin esim. ketjuvahoilla.
Ja kun sinne vanteelle sitä kumminkin ajaessa siirtyy, vaikka kuinka huolella ja vähän ketjulle suihkis, niin pesemällä siitä olen aina selvinnyt.
 
Nyt kuulostaa hyvältä :) On kai minunkin käytettävä ainakin tuo purkki loppuun ja putsattava takavannetta vähän ahkerammin....
 
Mulla on taas kokeilussa Wurth:n Dry Lube. En oikein osaa sanoa viimeistä sanaa ko. aineen toimivuudesta. Ei sotke vannetta, mutta ketjun sivuun kerää pölyä. Ketjut näyttää rasvauksen jälkeen kuivilta, mutta ei ne kuivuudesta tunnu kuitenkaan kärsivän.

Taitaa olla samaa tavaraa kuin Hondan myymä PTFE Chain Spray 08CGB-CSM-400A. Toimivaa tavaraa. Ei sotke vannetta eikä kerää pahasti pölyä ja muuta roinaa, jos putsaa ketjut ja rattaat perusteellisesti ennen ensimmäistä laittoa ja varmistaa, että huollossa ei läskitä jotain muuta ketjuille. Vanhojen rasvojen päälle vedettynä lentää irti ja kerää moskaa kuten ketjuvahat. Hondan "öljyllä" olen ketjut voidellut jo useamman vuoden ilman ongelmia, ei venymistä, jumittuneita lenkkejä eikä ruostetta ketjuissa. Nykyisillä ketjuilla/rattailla kilometrejä takana 18000+.

Kuivilta ketjujen kuuluukin näyttää. :)
 
Mulla on taas kokeilussa Wurth:n Dry Lube. En oikein osaa sanoa viimeistä sanaa ko. aineen toimivuudesta. Ei sotke vannetta, mutta ketjun sivuun kerää pölyä. Ketjut näyttää rasvauksen jälkeen kuivilta, mutta ei ne kuivuudesta tunnu kuitenkaan kärsivän.


Jotenki toi kama ei mua vakuuttanut. Siiryin takas "CRC sitkostettu ketjuöljy"
Toiminut ainakin mulla. Ja ketjulla nyt ajettu yli 40tkm. Rattailla kans.
 
Käyttöturvallisuustiedotteen mukaan Shell ketjuöljy on mineraaliöljyä, jossa on mukana sinkkiä ja sitkosaineta. Eli se ei ole vahaa. Jos tuo kerää paskaa tai sotkee, niin kannattaa noudattaa Ride-lehden käyttöohjetta: vedä maks. yksi kierros öljyä ketjuille ja pyöritä rengasta sen verran että öljy on levinnyn ketjuille. Sprayllä öljyä tulee laitettua yleensä aivan liian paljon ketjuille, usein jopa 90 % on turhaa ja löytyy yleensä vanteelta.
 
Pari vuotta sitten Saksanlaivalla Euroturneelta palatessani törmäsin porukkaan, joiden kanssa turistiin yhtä sun toista mopoiluun liittyvää ja myös ketjun voitelusta. Sain yhdeltä heistä limupullollisen öljyä, jota kovasti kehuivat. Oli kuulema jotakin koneistuksessa tms. käytettävää liukastetta, en muista enää, mutta metallipuolen toimijoita kaverit olivat. Tavara on toimivaa; paksua ja hyvin tahmaista, pitää ketjun öljyisen näköisenä 700-900 km ja roiskeet irtoavat vanteesta ihan perus shampoolla. Toista kesää tuolla ajelen ja 42000 km:n jälkeen ketjut ja ratttaat moitteettomat (ennen kaksi kautta vaihteistoöljyllä).

Mahtaako jollakin seurakunnasta olla havaintoja, mitähän tavaraa tuo olisi? Kunhan pullo joskus parin vuoden päästä tyhjenee, niin lisää tekisi mieli jostakin saada, en ole parempaa voiteluainetta vielä tavannut.
 
Semmosta.. Uskokaa jo: Se SAE 80W-90 peräöljy on viskositeetiltaan suunnilleen samaa kamaa kuin 20W-50 moottoriöljy. Perä- ja vaihteistoöljyjen SAE merkinnät on ihan eri asia kuin moottoriöljyn..
Ihan sama kumpaa käytät, moottoriöljy ei vaan haise mädältä kananmunalta.

Rohkenen olla pikkasen eri mieltä. Laittaisitko sinä perä/vaihteistoöljyä autosi tai pyöräsi moottoriin?? Et varmaankaan sillä niiden ominaisuudet ovat varmasti erilaiset eivätkä toimisi moottorissa/ketjuissa samalla lailla. Miksi ne ketjuissa sitten toimisivat samallalailla? Epäilen että hammaspyörien voiteluun tarkoitetuissa öljyissä saattaa olla hyvinkin erilaiset ominaisuudet mm. siinä miten ne pysyvät kiinni pyörivissä hampaissa. Moottoreissahan öljy taas pyörii useimmiten "suljetussa" paikassa kuten kampiakselin ja kiertokankien laakereissa,nokka-akselin laakereissa ym. tiloissa joista keskipakovoima ei pysty niitä pois heittämään. Olen itse joskus kokeillut tavallista moottoriöljyä ketjuissa tilanteessa jossa muuta öljyä ei ollut saatavilla ja kyllä kyseinen öljy poistui ketjuista huomattavasti vähemmillä kilometreillä kuin peräöljy.

Epäilen ettei öljyn viskositeetti ole ketjuöljyn tärkein ominaisuus. Tärkeämpää on ymmärtääkseni se miten hyvin öljy tarraa ketjuun kiinni ja pysyy siinä keskipakovoimaa uhaten. Öljyn notkeutta,ohutta viskositeettia tarvitaan lähinnä siinä vaiheessa kun öljyä ruiskutetaan/levitetään ketjuihin ja kätevä tapa saada ketju "notkeammaksi" on levittää öljyä kuumiin ketjuihin jolloin lämpö tekee öljystä notkeampaa ja sitä kautta pienempiin rakoihin tunkeutuvaksi.Jäähtyessään öljy taas "jäykistyy" jolloin se pysyy paremmin pienissä koloissaan.

Aikanaan olin töissä Mobil oil:ssa ja jo silloin muistaakseni kyseisellä yhtiöllä oli 1600 erilaista öljyätuotetta valikoimissaan joten ei ole samaa mitä öljyä missäkin käyttää. Näin myös perä-ja moottoriöljyjen kanssa. Ei moottoriöljy tarkoitettu rattaiden/ketjujen voiteluun eikä hammaspyörien/ketjujen voiteluu tarkoitettu öljy voi olla parasta tavaraa moottoreihin. Vain Nilsiän öljysheikki osaisi 80-luvulla valmistaa öljyä joka sopi kaikkiin voitelua tarvitseviin laitteisiin. Tosin kyseisen kaverin öljy toimi myös lääkkeenä! :;):
 
^No ensistäänkin, jos olisi ketjupeli, niin tuskin käyttäisin mitään perä-, tai moottoriöljyä. Mielestäni ketjuihin on parempaakin tavaraa tarjolla.

Toisekseen, valtaosassa pyöriä se sama moottoriöly voitelee myös vaihteiston ilman ongelmia. Ja ainakin aikonaan 2-t vaihteistoissa suositeltiin käyttämään moottoriöljyä.

En laittaisi peräöljyä moottoriin, koska sitä ei ole sinne tarkoitettu, eikä se sinne sovellu.

Autowikistä lainattua:

Hypoidivetopyörästö on eräänlainen normaalin kartiopyöräparin ja ruuvi- eli kierukkavedon välimuoto. Hampaankorkeuden suuntaisen liukumisen lisäksi siinä tapahtuu myös hampaankyljen pituussuuntaista liukumista, joten resultoiva liukuminen on tasoittuneempaa ja koko hammastuksen käynti rauhallisempaa. Pienen vetopyörän laakerointi kuormittuu huomattavasti myös aksiaalisesti, ja voitelu vaatii erikoisöljyn (hypoidiöljyt)

Yksinkertaistettuna: Tämän vuoksi perissä käytetään peräöljyä, mistään hampaissa pysymisestä ei ole kysymys.
Ketjujen voitelu ei vaadi hypoidiöljyä, vaikka eipä siitä muuta haittaa moottoriöljyyn verrattuna ole kuin haju. Peräöljy roiskuu ketjulta ihan samoin kuin vastaavan paksuinen moottoriöljykin. Jos ja kun automaatti tiputtelee ketjuille öljyä maantienopeuksissa, niin suurin osa öljystä päätyy muualle kuin ketjujen voiteluun.

Mitä noita ketjupelejä on minulla ollut, niin rasvaukseksi on riittänyt kun ajon jäljiltä, tai tankkaamisen yhteydessä voitelen ketjut. Jos parempaa ei ole ollut tarjolla, niin sitten tippakannulla öljyt ketjuun. Ja mahdollisuuksien mukaan siis aina ajon jälkeen, ei ajamaan lähdettäessä. Pysyy paikat paljon puhtaampina ja ketjut kestää normikäytössä sen, mitä niille luvataankin.
En jaksa uskoa, että oilerit jatkaisivat mattimeikäläisen ketjujen käyttöikää kuin korkeintaan teoriassa. Toki, jos ketjujen rasvaus e.v.v.k, niin silloin oileri on varmaan paikallaan. Mutta muistaako tällainen hemmo edes lisätä öljyä sinne oileriin?
 
Viimeksi muokattu:
Mulla tää pysy ketjulla helposti 1200km vaikka satoi ja nopeudetkin nous usein yli 150. Ihan sama onko musta vanne kuin paskanen hyvänsä...tulee kyl liian kovalla paineella et puolet turhaa.
 
Pro-oilerissa käytän teboilin gold 5w40 moottoriöljyä. Pitää ketjun puhtaana ja ei haise pahalle. Takavanne on helppo puhdistaa.

Mitä paksumpaa tavaraa ketjuilla on, sitä paremmin paskakin sinne tarttuu.
 
Tuli vielä mieleen..

Miksi ette käytä oilereissanne teräketjuöljyä? On halpaa, tarttuu ja voitelee hyvin. Pysyy ketjuissa todennäköisesti paremmin kuin mikään moottori-, tai peräöljy. Viherpiipertäjälle löytyy jopa biologisesti hajoava ympäristöystävällinen versio, jonka tosin epäluuloisuuttani jättäisin hyllyyn.. :bye:
 
Viimeksi muokattu:
Tuli vielä mieleen..

Miksi ette käytä oilereissanne teräketjuöljyä? On halpaa, tarttuu ja voitelee hyvin. Pysyy ketjuissa todennäköisesti paremmin kuin mikään moottori-, tai peräöljy. Viherpiipertäjälle löytyy jopa biologisesti hajoava ympäristöystävällinen versio, jonka tosin epäluuloisuuttani jättäisin hyllyyn.. :bye:

Mielenkiintoinen ajatus. Mutta mitenkäs tehokkaasti teräketjuöljy vetää puoleensa likaa ja paskaa? Hiekkapölyä ja muuta roskaa metsässä ei juurikaan ilmassa ole ja vaikka olisikin niin taitaa se terä sahauksessa kun "hankaa" puuta niin puhdistua puun ansiosta niin ettei terä koskaan voi olla kovin likainen vaikka sitä siihen teoriassa ehkä jäisikin. :) Mielenkiintoista kyllä olisi tietää miten hyvin teräöljy pyöränketjuissa tosiaan pysyisi ja miten hyvä olisi voitelun puolesta! :dunno:
 
Tuli vielä mieleen..

Miksi ette käytä oilereissanne teräketjuöljyä? On halpaa, tarttuu ja voitelee hyvin. Pysyy ketjuissa todennäköisesti paremmin kuin mikään moottori-, tai peräöljy. Viherpiipertäjälle löytyy jopa biologisesti hajoava ympäristöystävällinen versio, jonka tosin epäluuloisuuttani jättäisin hyllyyn.. :bye:

No kun sen öljyn ei ole tarkoitus jäädä ketjuille keräämään paskaa. 125ml säiliö kestää 3-4000km.
 
Jokainen jumppaa tavallaan ja tahtiinsa..... ja tullee onnelliseksi :D.

Tämä on yksi tapa.. ja taitaa tulla jopa kertauksena.

Jos "rasvattuna" pidettyn, suojaamattoman ketjun pitää jatkuvasti kiiltää puhtaana
kuin paavin palderitsit, ihminen on "hankkimassa" itselleen ongelmantapaista :D.

Itselle riittää varsin hyvin, että mopo on muutoin, takavannetta myöten, putsissa kunnossa.
Jos ketjut ja rattaat kestää Castrolin Racing Sprayllä tankillisen/kahden välein rasvattuna kevyesti
viitisen kymppiä......JYNSSÄÄMÄTTÄ!...... Niin mikä on turhaa, mikä tarpeellista?
 
teräketju öljyä tuli käytettyä viime norjan reissulla kun en norskeista muuta edullista löytänyt,enää en käyttäisi moista kuraa,oli meinaan niin paljon lenkkejä jumissa ja lähes toivotonta saada enää täysin puhtaaksi.
 
Back
Ylös