Shiver 750 tyyppiviat

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TwinTenox
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

TwinTenox

New member
Otsikon mp:n ostaneena olen noita tutkinut nyt ja alla lyhyt lista löytämistäni.

- Starttiongelma - ilmeisesti starttinappi jumiutuu ja jättää startin päälle ja jos tätä ei huomaa tuhoaa koko starttimoottorin. Takaisinkutsu alkupään pyöriin.
- Mittaristojen kanssa erilaisia ongelmia mm. kosteuden kanssa.
- Kahvojen alapuoliset lukitussokat putoilevat.

Lisää voi laittaa ketjuun, samoin kuin muita huomioitavia asioita ko. pyörässä. Omassa on mittaristossa sellainen ongelma, että kello ei toimi (ei etene kun virta on pois), eikä mittaristo tee lainkaan alkudiagnoosejaan. Muuten kaikki siinä kyllä toimii, eikä kosteuttakaan näy olevan.

Starttiongelmassa kiinnostaisi se, että mitä pyöriä se koskee. Ei ole tietoa onko omaan tehty tuon asian tiimoilta mitään, on vuosimallia 2008. En löytänyt googlen avulla tarkempaa infoa aiheesta enää. Sokat on vielä tarkistamatta...

Neljästä sokasta puuttui yksi. Tuohon varmaan voisi laittaa myös pultin ja lukkomutterin.

EDIT: VIN mukaan onkin 2009.
 
Viimeksi muokattu:
Starttiongelmassa kiinnostaisi se, että mitä pyöriä se koskee. Ei ole tietoa onko omaan tehty tuon asian tiimoilta mitään, on vuosimallia 2008. En löytänyt googlen avulla tarkempaa infoa aiheesta enää.

Salapoliisityötä tein ja ajattelin, että laitan nyt tähän, jos vaikka hyödyttäisi jotakuta muuta. Eli starttiongelmat koskevat pyöriä vuosilta 2007 VIN ZD4RA00-5 7 S 000017 -> ZD4RA00-4 7 S 002101 ja 2008 ZD4RA00-0 8 S 001500 -> ZD4RA00-7 8 S 003924.

VIN koodia voi lukea näin.

1-3 WMI
4-8 pyöräkohtaista tietoa
9 tarkistusluku
10 mallivuosi
11 tehdas
12-17 järjestysnumero

Mistä kävikin ilmi, että oma pyörä on tiedoista poiketen mallivuoden 2009 laite. Eli omaa pyörää ei tuo recall koske.
 
Otsikon mp:n ostaneena olen noita tutkinut nyt ja alla lyhyt lista löytämistäni.

- Starttiongelma - ilmeisesti starttinappi jumiutuu ja jättää startin päälle ja jos tätä ei huomaa tuhoaa koko starttimoottorin. Takaisinkutsu alkupään pyöriin.
- Mittaristojen kanssa erilaisia ongelmia mm. kosteuden kanssa.
- Kahvojen alapuoliset lukitussokat putoilevat.
.

Saman vuosimallin pyörän omistajana kävin läpi samoja tyyppivikoja.

- Starttiongelma: Starttinapin rakenne on sellainen, että se voi helposti jäädä "kiinni" asentoon eli jää starttaamaan. Napin purkamalla, putsaamalla ja rasvaamalla ongelmalta voi välttyä. Napin jumittumisen huomana kun startti luonnollisesti päästää ääntä samalla kun pyörä käy.

Itsellä nappi jäi jotenkin pohjaan ajon aikana ja seurauksena startti ja startin solenoidi ja johto niiden välillä kärähtivät. Startti oli muuttunut sisältä sepeliksi. Täystuho siis. Pyörä sammui ajosta niinkuin akku olisi kyykähtänyt kokonaan. Ostin uuden starin uudemmalla varaosanumerolla ja korvasin alkuperäisen 75A solenoidin 300A yleismallisella solenoidilla. Startille menevät johdot vaihdoin pykälää paksumpiin (muistaakseni 16mm2).

Tähän ongelmaan on myös olemassa ohjelmapäivitys jossa yksi rele tankin alta ohjelmoidaan pois. Samalla starttilogiikkaan tulee lisäys joka rajoittaa starttausajan 6 sekuntiin. Mukavana lisänä automaattistartti eli kun hipaiset starttinappia niin startti jauhaa kunnes moottori on käynnissä :thumbup:. Tästä siis tunnistat mikäli päivitys on omaan pyörääsi tehty.

Tämän päivityksen mukana ei tullut sitten noita uudemmissa malleissa olevaa tri-map ominaisuutta. Tosin eipä niitä osaa kaivatakkaan :orgmp:

-Mittaristo:
Ilmeisesti mittariston muovissa on jonkinlainen valmistustekninen ongelma, joka johtaa muovin halkeiluun. Itselläni muovi on halki yhdestä kohtaa mutta vaikuttaa pitävän vielä vettä kun ei huurru sateessakaan. Sopivia suojakalvoja saa mm. Ebaystä millä veden pääsyä mittariston sisään voisi ehkä hieman hillitä.

-Kahvat:
Omassani sokat olivat paikoillana mutta sokkien urat olivat silminnähden liian matalat eli sokat irtoavat helposti. Vaihdoin orkkiskahvat lyhyempiin säädettäviin kahvoihin eli ei tarvitse tuota pelätä.

Muihin tyyppivikoja on mainittu mm. nuo ilmansuodatinboksissa olevat map-anturit jotka saattavat antautua ja johtavat limp modeen. Mitään muita erikoisempia tyyppivikoja en ole tästä pyörästä kuullut tai löytänyt. Ilmeisesti Rotaxeista ei ole periytynyt tuo startin vapaakytkimen ongelmat kun en niistä ole juttua laajemmin löytänyt. Aika näyttänee.. Tuo starttiongelma loi hennon epäluottamuksen pyörään arkikäytössä, mutta tuon päivityksen jälkeen ei ole vielä yhtäkään ongelmaa ollut viimeisen 2000km aikana.

Toivottavasti näistä oli apua!
 
Parisen tonnia kanssa ajanut nyt, eikä ongelmia ole ollut. Mittaristo vaihdetaan takuuna. Joskus... No ei haittaa käyttöä, kun ainoa käytännön puute on se kello.
 
Parisen tonnia kanssa ajanut nyt, eikä ongelmia ole ollut. Mittaristo vaihdetaan takuuna. Joskus... No ei haittaa käyttöä, kun ainoa käytännön puute on se kello.

Suosittelen tuota ohjelmapäivtystä jos sitä ei ole vielä tehty. Maksoi itselleni tunnin työn eli minimiveloituksen noin 80€. Eipähän tarvitse sitten pelätä tuota että polttaa startin.

Saatko siis mittariston valmistajan takuuseen vielä noin vanhana pyörään vai hankitko pyörän liikkeestä joka maksaa uuden mittariston? :blink:

Toivotaan että Shiverit pysyy nipussa!
 
Suosittelen tuota ohjelmapäivtystä jos sitä ei ole vielä tehty. Maksoi itselleni tunnin työn eli minimiveloituksen noin 80€. Eipähän tarvitse sitten pelätä tuota että polttaa startin.

Saatko siis mittariston valmistajan takuuseen vielä noin vanhana pyörään vai hankitko pyörän liikkeestä joka maksaa uuden mittariston? :blink:

Toivotaan että Shiverit pysyy nipussa!

Mulla on tuo 2009 mallinen, eli käsittääkseni siihen on jo tehtaalla tehty päivitykset niin, että starttiongelmia ei pitäisi olla, ainakaan takaisinkutsut ei koske tätä pyörää enää.

Pyörän tarina on sellainen, että se on tosiaan vuosimallia 2009 ja vähän harvinaisempi Limited Edition (jossa ei kai sen ihmeempää ole, kuin ABS jarrut ja alakate, sekä musta hiukan erikoinen väri), mutta tämä yksilö oli unohtunut jonnekin Kuopion Pyörän ja Mopon varastoihin. Ensimmäinen omistaja kertoi, että kun oli kysellyt ABS Shiveriä, niin firmassa oltiin havahduttu että kyllähän meillä koneen mukaan sellainen on, mutta kukaan ei oikein tiennyt missä. :grin: Pyörä sitten löytyi ja myytiin kesäkuussa 2016 uutena ja "hieman" ylivuotisena. Takuu siis loppui nyt tänä vuonna ja edellinen omistaja reklamoi mittaristosta ennen takuuajan umpeutumista. Mittaristoa yritettiin ensin elvyttää ja sitten päivittää, mutta ei auttanut, joten nyt pitäisi olla uusi tulossa jossain vaiheessa asennuksineen.

Itse epäilen, että tuolta on jokin konkka tai muisti tai patteri pettänyt tuon pitkän säilytyksen aikana.
 
Viimeksi muokattu:
En tiedä onko yksilö- vai tyyppivika, vai nestekytkimen ominaisuus, mutta ainakaan omassa Shiverissä ei tuo kytkin oikeastaan toimi ennen kuin pyörä on käynnissä. Eli vaihde päällä lykkääminen ei onnistu kytkin pohjassa, eikä pyörää kannata yrittää käynnistää vaihde päällä kytkin pohjassa (lähtee eteenpäin). Heti kun käy, toimii normaalisti, samoin ajossa ja ylipäänsä muuten.
 
En tiedä onko yksilö- vai tyyppivika, vai nestekytkimen ominaisuus, mutta ainakaan omassa Shiverissä ei tuo kytkin oikeastaan toimi ennen kuin pyörä on käynnissä. Eli vaihde päällä lykkääminen ei onnistu kytkin pohjassa, eikä pyörää kannata yrittää käynnistää vaihde päällä kytkin pohjassa (lähtee eteenpäin). Heti kun käy, toimii normaalisti, samoin ajossa ja ylipäänsä muuten.

Ootko koittanut ilmata?
 
Ootko koittanut ilmata?

En, kun huomasin vasta nyt reissussa kun oli vaihde päällä parkissa pyörä. 20tkm huollossa on tarkoitus vaihdattaa jarru- ja kytkinnesteet joka tapauksessa, niin kaipa tuo siihen asti menee ok. Oma kausi loppuu tänä vuonna melko varmasti ensi viikolla.
 
Jaaha... Tauno oli pajalla paskana, ja löivät käteen Shiverin avaimet. Arvotaan työkoneet siis.

Ensivaikutelmia:

+
Kevyt
Ketterän oloinen pienessä vauhdissa
OK jarrut (ABS on aika susi)
Putkessa välillä roplattaa :D
-
Miksi tässä on 5. ja 6. vaihde?
Aika huteran oloinen isommassa kyydissä (katotaan, kun saan takalaukun veks ja tulee tilaa. Kiinnitys vähän patentti)
Fiilis, että fillarin rungossa Singerin kone
Alusta pintakova???

Kyl tällä lätkyttelee solateitä menemään.

Yli viikko aikaa opetella metkut.

Katsotaan.
 
Mitä muuta voi sanoa... ei se mälli ainakaan pyörää huonontanut.
 
No niin. Otsikosta huolimatta otan oikeudekseni kertoa omia kokemuksia Shiveristä tähän ketjuun, ehkä myös niitä positiivisia :)

Jos nyt otetaan verrokiksi vaikkapa samalla moottorilla oleva Dorsoduro, niin:

+ Tuplavalot, isompi tankki, mukavampi penkki, ulkolämpötila ja vaihdenäyttö mittaristossa, +3kW tehokkaampi

- Peruskeula ilman säätöjä, tässä ei ole Brembon jarruja, vähemmän "asennetta"

Sinänsä olen tyytyväinen hankintaan, koska tällä pyörällä jaksaa ajaa matkaa paremmin, kun tuuli ei ota niin voimakkaasti kapeamman ja syvemmän ajoasennon vuoksi. Myös pidempi pleksi auttaa asiaan. Lisäksi toimintasäde on lähempänä 300km, joka on minulle aivan riittävä :jippikaijee:
 
No niin. Otsikosta huolimatta otan oikeudekseni kertoa omia kokemuksia Shiveristä tähän ketjuun, ehkä myös niitä positiivisia :)

Jos nyt otetaan verrokiksi vaikkapa samalla moottorilla oleva Dorsoduro, niin:

+ Tuplavalot, isompi tankki, mukavampi penkki, ulkolämpötila ja vaihdenäyttö mittaristossa, +3kW tehokkaampi

- Peruskeula ilman säätöjä, tässä ei ole Brembon jarruja, vähemmän "asennetta"

Sinänsä olen tyytyväinen hankintaan, koska tällä pyörällä jaksaa ajaa matkaa paremmin, kun tuuli ei ota niin voimakkaasti kapeamman ja syvemmän ajoasennon vuoksi. Myös pidempi pleksi auttaa asiaan. Lisäksi toimintasäde on lähempänä 300km, joka on minulle aivan riittävä :jippikaijee:

Pitäisikö otsikosta poistaa tuo sana "tyyppiviat" kun saman topicin alle tällä viestimäärällä (alle sivu/2 vuotta) mahtunee kaikki tätä pyörää koskeva keskustelu :D Joko näitä ei paljoa liikenteessä ole tai sitten omistajat eivät foorumeita seuraile.

Toimintasäde kuulostaa aika kovalta :blink: vai onko tuo aivan rutikuivaksi ajettuna? Omaani saan tankattua bensavalon sytyttyä n.11 litraa jolla päästelee hieman ajotyylistä riippuen 180-230km kunnes bensavalo taas syttyy. Kulutus laskennallisesti noin 4.8-6l/100km, joka on aikalailla linjassa ajotietokoneen kanssa. Millasia lukemia oot ite saanu?

Onko sulla jonkulainen pleksi omassa pyörässä? Matka-ajossa ehkä kaipais jonkunlaista katetta (tällä kattamattomalla versiolla) jos reimppaampi matkavauhti on tavotteena. Pidemmillä yli 200km siirtymillä alkaa kaivata jo jonkulaista pientä tuulenohjuria koska viimaan vastaan painaminen alkaa pidemmän päälle väsyttää ja tankin päällä makoillen ei kovin pitkiä siivuja viitsi painaa.
 
No mulla on toi 900 Shiver jolla olen nyt ajellut viime kesän ja mitä tässä nyt tänä keväänä on ollut kelejä.
Minusta se on mukava peli, vääntävä kone ja ajoasento sopivan etukeno ns nakupyörään.
Tuossa Brandtin esittelypelissä oli ostettaessa se Aprilian pieni varustepleksi joka kyllä on mun mielestä ihan riittävä, käsisuojat, keskituki ja Akran sliparit (6kg kevyemmät kuin alkuperäinen änkkäri).
Justiin olin sunnuntaina pienellä lenkillä, siinä 250 kilsan kohdalla syttyi bensavalo.
Tämä tosin maantiejoa, kaupungissä pyöriessä bensaa kuluu kyllä enemmän.
 
Moi. Kulutuksesta asiaa. Eilen tankkasin Shiveriin 13.7L, jolloin valolla oli ajettu 44km. Viimeiset 5km aika kuluttavastikin ajoin. Keskikulutus mittarin mukaan 4.7L eli siitä voi laskea: 13.7L/4.7Lx100km=291,5km. Teoriasssa valolla pitäisi päästä likemmäs 70km, mutta katsotaan millaisiin lukemiin tässä kesän edetessä pääsen.

Ps. mulla on Puigin pleksi omassa pyörässä, joka toimii hyvin.
 
Lisää totuuksia Shiverin kulutuksesta. Parhaimmillaan olen tankannut 13.77L, jolloin tripissä oli 255,3km. Tästä sain laskettua todelliseksi kulutukseksi 5.4L/100km. Ajotietokone väitti jotain 4.8L, mutta sehän onkin avg kulutus :grin:

Sitten kysymys: mihin olette säätäneet vaihdevalon tai ns. rajoitinta ilmaisevan punavalon rajan? Sisäänajossa se taitaa olla jotain 6000 rpm tienoilla, mutta mulla se oli nostettu 8400 rpm kohdalle. Ihmettelin, kun vähänkin kovemmassa kiihdytyksessä aina vilkkui punaista. Nyt kun olen tottunut ajokkiini, niin nostin vaihtovalon rajaa 9500 rpm kohdalle. Kai se tuo pata nuo kierrokset vielä kestää?
 
No niin. Amatööri kysyy: onko eturatas erikseen vaihdettavissa 750 koneeseen? Mustan muovisuojan sain irrotettua, kun otin kytkimen työsylinterin edestä pois. Eturatas ja ketju ovat kuitenkin osittain sellaisen kotelon sisässä, että ei sovi lähtemään. Lähinnä tiedustelisin sitä, että pitääkö ketju katkaista, jotta saa eturattaan pois? Typerää, jos näin on. Myös pikku-Dorson omistajat voi kommentoida kokemuksiaan tähän, kun siinä on sama moottori. :dunno:
 
No niin. Amatööri kysyy: onko eturatas erikseen vaihdettavissa 750 koneeseen? Mustan muovisuojan sain irrotettua, kun otin kytkimen työsylinterin edestä pois. Eturatas ja ketju ovat kuitenkin osittain sellaisen kotelon sisässä, että ei sovi lähtemään. Lähinnä tiedustelisin sitä, että pitääkö ketju katkaista, jotta saa eturattaan pois? Typerää, jos näin on. Myös pikku-Dorson omistajat voi kommentoida kokemuksiaan tähän, kun siinä on sama moottori. :dunno:

Kyllä mä onnistuin Dorsoduron eturattaan vaihtamaan ketjuja katkomatta. Rattaan mutteri auki ja se mahtuu kyllä tulemaan ketjujen kanssa akselilta pois. Ei ollu muuta ku työsylinteri ja muovikoppa irti ja toki ketjut takarattaalta pois.
 
No niin. Amatööri kysyy: onko eturatas erikseen vaihdettavissa 750 koneeseen? Mustan muovisuojan sain irrotettua, kun otin kytkimen työsylinterin edestä pois. Eturatas ja ketju ovat kuitenkin osittain sellaisen kotelon sisässä, että ei sovi lähtemään. Lähinnä tiedustelisin sitä, että pitääkö ketju katkaista, jotta saa eturattaan pois? Typerää, jos näin on. Myös pikku-Dorson omistajat voi kommentoida kokemuksiaan tähän, kun siinä on sama moottori. :dunno:


Mie oon niin vanhanaikainen ja tutustun aiheeseen etukäteen, esim Youtuben avulla.
 
No niin. Amatööri kysyy: onko eturatas erikseen vaihdettavissa 750 koneeseen? Mustan muovisuojan sain irrotettua, kun otin kytkimen työsylinterin edestä pois. Eturatas ja ketju ovat kuitenkin osittain sellaisen kotelon sisässä, että ei sovi lähtemään. Lähinnä tiedustelisin sitä, että pitääkö ketju katkaista, jotta saa eturattaan pois? Typerää, jos näin on. Myös pikku-Dorson omistajat voi kommentoida kokemuksiaan tähän, kun siinä on sama moottori. :dunno:

Asiaa helpottaa, jos ottaa takarenkaan pois paikaltaan.
 
Back
Ylös