• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Shiver 900

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jebbe
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Joopa joo. Edellinen 750 versio päivittyi nyt 900 ("suuritehoiseen A3") malliin, jolla olen nyt pari tonnia matkannut.

Omia havaintoja ja eroja edelliseen pyörään:

- Rekisteriotteen mukaan massaa 8kg , pituutta 1cm ja leveyttä 2cm enemmän
- Tässä pyörässä on kaikenlaisia turvavarusteita / rajoituksia (mm. ABS, ATC)
- Moottoria ohjataan sähköisellä kaasukahvalla ja pakoputkistossa on 2x lambdaa
- Pyörä on hieman korkeampi ja jostain syystä siinä on ns. ison pyörän tuntuma, vaikka teho/painosuhde heikompi
- Vakuutus edelleen huokea, koska täysillä bonuksilla osakaskon kanssa ~270€ (OP)
- Tankki sama 14,5L, mutta varatankki ilmoitettu 3L (entisessä oli 3,5L)
- Moottori syö ehkä hieman öljyä, mutta jos jää alle 1L/10tkm, niin ok (4L kannu riittää silloin vaihtoon)

Uudentyyppinen led-mittaristo on vaatinut totuttelua, mutta ainakin lämpötilanäyttö on puolen asteen tarkkuudella edelliseen nähden. Valikoita löytyy joka lähtöön, mutta huolto valon nollausta en vielä löytänyt. Voikohan sen nollata huoltovalikosta koodin avulla, kuten edellisessä (reset coupon)?
Nelisen vuotta tuli 900sella ajettua - Tykkäsin. Tuota huolto valoa ei pysty nollamaan kuin huoltofirman toimesta, ellei Guzzidiag toimi. Omassa teetin ekan huollon hieman etuajassa ja sieltähän se valo ilmestyi, mutta huoltofirma nollasi sen kunhan poikkesin kylässä.
 
Aivan. Tänään luin käyttöohjekirjaa hieman lisää ja löysin seuraavan maininnan jakoavainsymbolista: "Määräaikaishuoltojen teettäminen valtuutetuissa Aprilia-huoltopalvelupisteissä ja -korjaamoissa poistaa tämän ilmoituksen."

Tietääkö joku suoraan lieköhän koko Keski-Suomessa tuollaista merkkikohtaista huoltopistettä?

Sitten toinen ihmetyksenaihe liittyy ATC-luistonrajoittimeen, kun en löytänyt ohjekirjasta, että miten päin asetus vaikuttaa. Ilmeisesti ATC1 sallii enemmän luistoa kuin ATC2 tai ATC3?? Kokeilemallahan tuo tietysti selviää. :orgmp2:
 
Itelle tuo 900 jäi vaisuksi kun sitä verrataan 750 malliin. Kaikki sähköhimmelit ei oikein vetoa, olisin kaivannut isompaa tankkia, hieman lisää potkua ja kevyesti parempaa katetta, niin ja iso plussa olis ollut sivulaukuista. Jollakin tavalla ulkonäkökin jäi vaisuksi verrattuna vanhaan.

Vaikka tykkään Aprilian pyöristä niin tällähetkellä ei ole tarjolla mitään sopivaa. Capanord 1200 lähimpänä omia intressejä, mutta se on sitten eri tyylistä menoa.
 
Nopea googletus kertoi, että tuneEcu toimii shiver 750/900 kanssa ja sillä pitäisi pystuä nollailemasn huollot ja paljon muuta.
 
Jaahans. ATC:n toiminta omien havaintojen mukaan toimii siten, että ATC1 sallii enemmän revitystä kuin ATC3, ja ATC2 on näiden väliltä luonnollisesti. Vähän sama logiikka kuin Sport, Tour ja Rain. Tuo ATC3 on kätevä ehkä soratiellä, jos haluaan säästää takarengasta kulumiselta, koska ei salli paljoa luistoa, kun alkaa jo sytytystä pätkimään.

Huoltosymboli ei siellä oikealla alakulmassa juurikaan häiritse, mutta selvittelen, josko KVR tai PK-huolto voisi auttaa. Vaajakosken Marinelta sain jo ei-oota.

Sitten eräs huomio kiinnittyy moottorijarruun tai syötön katkaisuun sen rajamailla. Tietyissä olosuhteissa lähinnä alamäessä (jossain 3000 rpm tienoilla) mopo alkaa nykimään/soutamaan, koska katkoo syöttöä ON/OFF-tyyliin. Varmaankin johtuu sähköisestä kaasukahvasta, koska edellinen ei tehnyt tuota? Oman ymmärryksen mukaan löysällä oleva käyttöketju korostaa tätä ilmiötä, joten tuon kanssa pärjää, kun kiristää ketjun ajoissa.


Lisäksi moottoriöljyt kannattaa/pitää huoltokirjan mukaan tarkastaa lämpimänä noin 10-15km ajon jälkeen, koska kylmäkäynnistyksen jälkeen öljyn pinta "katoaa" maksimista alle minimin ja siitä sitten hiljalleen alkaa taas mittalasi täyttyä. Itse en tykkää tuosta tarkastussilmästä, vaan mittaputki isommalla vaihteluvälillä olisi parempi (kuten Tuonossa on).

Keskikulutus meni reissussa 4,3L tienoille, kun ajettiin mutkaisia rantateitä, joten 4-vaihdetta isompaa ei juuri tarvinnut. Tällöin täydellä tankilla pääsee sen 300km, joka on riittävästi. Kokonaisuuteen olen ihan tyytyväinen ja pyörässä on kaikki mitä tällä hetkellä tarvitsen. :cruising:
 
Back
Ylös