Sigman kalibrointi

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja [Repe]
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

[Repe]

New member
Löytyiskö jostain hesan tienoolta mitään hyvää mittauspätkää matkalle tai jopa nopeudelle?
062802moto_prv.gif
 
Hyvin-Hyvin tarkan kalibroinnin saat tehtyä jo sillä, että mittaat maasta esimerkiksi viiden pyörän kierroksen vaatiman matkan (tai kuinka pitkä rullamitta sinulla nyt onkaan) ja jakamalla tulos jakamalla mitattujen kierrosten lukumäärällä. Näin toimien pienennät virhettä milleihin/kierros. Jokainen voi laskea paljonko tuo tarkoittaa lähemmäs parin metrin ympärysmitassa / mittarin virheessä.

Moisella menetelmällä olen aina Sigmat ja muut kalibroinut, enkä jälkikäteen GPS:lläkään tarkastaessa (ainakaan 100km/h nopeuteen) saanut aikaan näkyvää mittarivirhettä, vaan näyttö on on ollut identtinen GPS:n kanssa. Suuremmissa nopeuksissa toki pyörän kehä kasvaa ja tuo vaikuttaai jonkun verran kalibrointiin, mutta ainakin itsellä on olennaisinta tietää todellinen nopeus näin "maantie-nopeusalueella".
 
Toi kalibrointi onnistuu myös laskukoneen kanssa. Eli (mittaat/lasket) pyörän halkaisijan ja kerrot tuloksen Piillä n. 3,14

Itse sain noin ainakin täsmällisen tuloksen ja ei tarvinnut pyörää siirrellä mittanauhan kanssa
wink.gif
 
Muuten ihan jees homma toi laskeminen, mutta kun esimerkiksi Metzelerin Z1:sellä ja Rennsportilla on n. 70mm eroa kehämitassa, vaikka molempien koko on 120/70-17, niin aina ei välttämättä osu ihan kohdilleen.
 
Esitän pari tyhmää kysymystä:

Miksi tollanen mp:ssä ja miten laitatte anturin kiinni vanteeseen, kun mulla on tuollainen Sigman mittari maastopyörässä ja mielestäni tuo anturin kiinnitys on aivan hanurista...
 
Esitän pari tyhmää kysymystä:

Miksi tollanen mp:ssä ja miten laitatte anturin kiinni vanteeseen, kun mulla on tuollainen Sigman mittari maastopyörässä ja mielestäni tuo anturin kiinnitys on aivan hanurista...
Koska tolla näkee niin kivasti tod. nopeuden ja bonuksena kaikkee keskinopeutta jne
062802jumpie_prv.gif


Ite ainaki epoxilla vaa liimasin magneetin kiinni jarrulevyn runkoon ja eipä se ainakaa viel oo siitä lähteny max 190km/h vauhdista
smile_org.gif
 
Omassa Puimurissa tuon sai kätevästi kiinni jarrulevyn puolikelluvaan niittiin. Tosin magneetti ei ole se sigman, fillarin pinnan ympärille tarkoitettu, vaan Echon pyöreä magneetti, johon tulee kiinnitysruuvi takaa.

Miksikö moinen? Onpahan yksi (lelu) trippimittari lisää sekä mittari, joka kertoo oikean (korjatun) nopeuden, ajoajan, keskinopeuden, huippunopeuden ja kellon... Ja vekotin maksaa ~10€...
 
Esitän pari tyhmää kysymystä:

Miksi tollanen mp:ssä ja miten laitatte anturin kiinni vanteeseen, kun mulla on tuollainen Sigman mittari maastopyörässä ja mielestäni tuo anturin kiinnitys on aivan hanurista...
Nippusiteillä saa kaiken kiinnitettyä. En oo laittanut edes liimaa, pelkkä nippuside pitää magneetin hyvin jarrulevyssä.

Miksikö sigma...no nykyään tulee katsottua nopeus aina siitä, koska näyttää tarkemmin. Ja onhan ne muutkin toiminteet ihan hyödyllisiäkin jopa.
Sigma on myös kätevä vakoiluväline. Jos lainaa pyörää jollekin, niin siitä voi sitten tarkastaa huiput, ajetut kilometrit jne. Viime viikonloppuna lainasin pyörää pikkuveljelle ja sanoin vaan, että sigman asetuksiin ei kajota. No olihan siellä kolmatta sataa jäänyt muistiin max. nopudeksi. Siitä voi sitten antaa vähän noottia jos huvittaa.
 
http://personal.inet.fi/koti/ville.saarelainen/fazer/sigma.htm
tuola oli hyvät ohjee mutta näköjän ainakin nyt oli sivu tiltissä kun vilkasin.
Mutta yksi helkko tapa saaha mitattua rengas. miten itse tein
laitoin viivan maalitussilla renkaanseen ja maahan, työnsin pyörää niin pitkää että viiva osu uudestaan maahan ja siihen merkki. mittasin välin. tarkastin vielä tiellä siten että kaveri laitto renkaasee maalitipan ja ajoin hiukan matkaa eteenpäin. asfaltiin jäi 5 pistettä mittasin kauimmaisten välin ja jaoin 4 tuli millilleen sama tulos ;)
 
Kyllä yhden pyörän kierroksen mittaaminen riittää reilusti.

Ja maalarinteippi ja tussi käy mittaukseen hyvin. Teipinpala maata vasten olevaan kohtaan renkaaseen ja teipinpala maahan samaan kohtaan. Tussilla vielä viivat, että ollaan ihan vallan millintarkkoja. Sitten työnnetään pyörää yksi pyörän kierros etiäppäi ja toinen teippi ja viiva maahan. Sitten rullamitta esiin ja mitataan viivanväli, joka on 17-tuumaisella etufillarilla n. 185 cm.

Kun tekee homman tarkasti, niin muuta ei tarvita. Mittaustarkkuus on helposti +-5mm, ja tuokin virhe tarkoittaa vasta korkeintaan 0,25% mittarivirhettä. Eli 1 km/h heitto mittarin lukemassa tulee kun vauhtia on 400 km/h.
tounge.gif

Väitän että riittää ihan joka jampalle... jos haluaa kikkailla niin voi mittailla parin tonnin ajon jälkeen uudestaan, rengashan kuluu... josta syystä lukeman ettiminen taulukoista on aika joutavaa, jos nyt kerran ihan tarkkoja halutaan olla.
 
Viime vuonna kun K. Eiraselle mitattiin lappeenrannassa 327 km/h huippunopeus, sigmaan jäi muistaakseni lukema 328,(vai menikö ne nyt toisin päin, kuitenkin jotenkin noin, kilometrin sisällä) joten aika tarkkana se pysyy noissa hieman lujemmissakin nopeuksissa.
Unohtakaa siis eturenkaan laajenemisteoriat sun muut, sigma näyttää riittävän tarkasti todellisen nopeuden kaikissa nopeuksissa johon vaatimattomat mopedimme pystyvät.
 
Asia jäi jäytämään ja koska tosiasia on, että muutama milli ympärysmitassa ei oikeasti tuohon tarkkuuteen hirveästikään vaikuta. Mikä sen sijaan vaikuttaa, on halkaisijan muutos. Jos nyt enää mitään koulun matikasta muistan, niin taitaa jo kolmen millin renkaan kuluminen antaa kaavaan heitettynä yli yhden prosentin eron ympärysmitassa (/mittarivirheessä). Tuollaiset kolme milliähän renkaasta lähtee helposti kulumalla.

Joku varmaan korjaa jos vanhan muisti pätkii / laskutaito mättää.
withstupid.gif
 
Halkaisijassa tapahtunut muutos kerrotaan piillä => saadaan muutos kehämitassa. Ja kuluminen renkaan pinnasta on kulumista ympyrän säteestä, mikä pitää kertoa kahdella, että saadaan halkaisijan pieneneminen.

Eli jos kulutuspinnasta on lähtenyt 3 milliä, tarkoittaa se kehämitassa => 2 x pii x 3mm => 18,85 mm. Jos kehämitta on 1850 mm, niin 18,85 mm on siitä aika tarkkaan just prosentti. Ja siis prosentin mittarivirhe. Eli sen verran sillä on väliä.
 
mene googlen sivuille laita hauksi sigma sport kalibrointi,sieltä fillarikellari rönn,siellä on mallit ja ohjeet kalibrointiin.
 
Kah en ees muistanu alottaneeni tällästä thrediä
smile_org.gif
Juu ite kalibroin vaa merkki maahan ja pyörää työntää pari kierrosta ja sit mitta käteen ja mittaileen matkaa
idea3.gif
 
.. tässä kun muistelen mopon mittari alkaa siinä 60km/h ylöspäin näyttää enemmän kuin sigma...mopon mittarissa 120km/h ,sigma näyttää enää 109km/h...mitattu tutkalla sigman tarkkuus ,sigma 250km/h /tutka 249km/h,sattui kalibrointi näköjää tarppeekksi lähelle..jos ny tutkaan sit on luottamista...
 
Tuolla olis kaikki tai ainakin melkein kaikki mittaradat (tai nää on siis niitä kilometrin tms. mittaisia mittaratoja, enivei kalibrointi onnistuu koska sigmalla mitataan etäisyys ja nopeus samalla tavalla ja samalla mittarilla, ts. kun etäisyys on kohdallaan, on nopeuskin):

http://www.moottoripyora.org/cgi-bin....ittara%
 
Back
Ylös