• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Siis Garmin vai Tom Tom

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Waltsu407
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Siis Garmin vai Tom Tom - eli Garmin Zumo vai Tom Tom Rider

• Garmin Zumo

Ääniä: 1 100,0%
  • Tom Tom Rider

Ääniä: 0 0,0%

• Ääniä yhteensä
    1
TomTom Onessa ainakin KP-pisteiden haku (esim. lähin huoltoasema) on viittä vaille hyödytön, koska:

-ei kerro suuntaa, missä päin se huoltoasema on (edessäpäin vai jo takana)
-etäisyys sinne ei päivity näytöllä
-eikä edes tiedä kertoa mikä asema se on (Shell, Esso jne.)

Toivottavasti Riderissa se on fiksumpi (en siis tiedä).
Zumossa homma toimii.

Minkälaisia kokoonpanoja teillä Veikkoset on?

Esim. Navigaattori kytkettynä kypäräpuhelinjärjestelmään + musasoitin kytkettynä + muuta, mutta mitä?

Minkä kokoonpanon kanssa navigointi ja matkan aikana käyttö on helpointa?

Saako teidän nyt tässä säikeessä hyvin esille tuodut Zumon ja TomTom:in toimimaan Autocomin KIT300 -systeemissä? Mulla itselläni on tuo kypäräpuhelinsetti.

Keskittyen olennaiseen
062802moto_prv.gif
,

Tomppelin saa Autocomin jatkeeksi sen mukana tulevalla Bluetooth-palikalla jos asiaan uskoo, mutta yhden pitkän reissun asiaa kokeilleena sanoisin, että ei se oikeasti toimi. Palikka on täysi lelu.

Yksi vaihtoehto olisi kokeilla joko Autocomin tai Starcomin Bluetooth-palikkaa, Superprosta sähköt saisi tietääkseni syötettyä niihin pyörän akusta Autocomin kautta.

Edit: joku mainitsi jossakin toisessa ketjussa, että Autocomin Bluetooth-palikka ei toimisi Tomppelin parina.

Täältä takavasemmalta täytyy heittää tähän väliin toisenlainen tapa lähestyä tätä navigointiasiaa: PocketPC-kämmenmikro ja siihen esim. TomTomin kämmenmikroille tarkoitettu versio.

Navigointikäytössä kämmenmikro ei eroa tavallisesta navigaattorista muutoin kuin tarkemman näytön ja paremman prosessointitehon (nopeampi reitin laskenta ja uudelleenlaskenta jne.) osalta. Mopoilukäyttöön soveltuu hyvin esim. sääsuojattu kämmenmikro, jossa on integroitu GPS-piiri. Kämmenmikroille saa myös erillisiä iskun- ja vedenkestäviä koteloita, joille on omat moottoripyörään kiinnitettävät telinemallinsa.

Yhden kesän kokemuksella voisi todeta, että hankalampikin systeemi (ei-sääsuojattu Dellin kämmenmikro ja erillinen Bluetooth-GPS-palikka) toimii myös. Kämmenmikroon voi asentaa haluamansa MP3-softan ja kuunnella musiikin lomassa navigaattorin antamia opasteita. Tarvittaessa myös netin selailu ja sähköposteilu onnistuu. Lisäksi kämmenmikroissa on lähes poikkeuksetta muistikorttipaikka ja kuulokeliitäntä, joten langallisten kuulokkeidenkin käyttö onnistuu ja karttoja voi lisätä tarpeen mukaan.

Kaveriksi hyvät, ulkomelulta suojaavat nappikuulokkeet, esim. AKG 324 P.

Mä alan vakavasti kallistua tuon kämmenmikron hankintaan. Mulla kavereilla on sellaiset HP:n iPAQ:t. Niihin saa ladattua mm. ilmailukartat, merikartat... jne... lista on loputon. Ne ei maksa edes niin paljoa, kuin mitä on GPS-systeemit.

Ainoa miinus siinä on se, ettei niihin löydy valmista telinettä moottoripyöräilyyn.

Lisäksi hyvä puoli on se, että sen saa verottajalle ujutettua ammatin työkalukustannuksina...
062802jumpie_prv.gif

033102beer_1_prv.gif

Tomppelin saa Autocomin jatkeeksi sen mukana tulevalla Bluetooth-palikalla jos asiaan uskoo, mutta yhden pitkän reissun asiaa kokeilleena sanoisin, että ei se oikeasti toimi. Palikka on täysi lelu.

Yksi vaihtoehto olisi kokeilla joko Autocomin tai Starcomin Bluetooth-palikkaa, Superprosta sähköt saisi tietääkseni syötettyä niihin pyörän akusta Autocomin kautta.
Arvoisa Nahkasor... eiku -orja: Haluatko Sinä jonkun supattamaan korviisi viron aksentilla "ajo-ohjeita" kesken mopolla ajon? Ja et saa sitä edes nyrkillä huitomalla hiljaiseksi. Ei kuules... ei sitä sillee mopolla ajeta...ei jei jei.... Mennään tuosta tien yli niin että heilahtaa ilman korviin supatuksia.... Silminkin seisovin.....

Mä alan vakavasti kallistua tuon kämmenmikron hankintaan. Mulla kavereilla on sellaiset HP:n iPAQ:t. Niihin saa ladattua mm. ilmailukartat, merikartat... jne... lista on loputon. Ne ei maksa edes niin paljoa, kuin mitä on GPS-systeemit.
Et sä voi. Ei ollut sellaista vaihtoehtoa valinnoissa.

Taas kerran joutava äänestys.

Ainoa miinus siinä on se, ettei niihin löydy valmista telinettä moottoripyöräilyyn.

Tuollainen Andres Industriesin panssaroima Fujitsu Siemens telineineen kamppeineen: http://www.andres-industries.de/rugged_pda/

Tai sitten joku muu laite paketoituna tuollaiseen otterbox-koteloon:
http://www.otterbox.com/
Ja taas ollaan samoissa hinnoissa, kuin Zumo tai TomTom....

Ainoa syy, miksi ostaisin kämmenkoneen on se hinta ja sen soveltuvuus ilmailutoimintaan. Jos Kämmenkone on saman hintainen, kuin Zumo, ostan tietenkin Zumon
cool.gif
.

062802moto_prv.gif

Kikkailun puolellehan tuo helposti menee.. lisäksi jos jostain eksoottisesta kiinnityssysteemista hajoaa joku vipstaaki, niin varaosia odotellessa menee koko ajokausi.

Jos kämmenmikroa ei löydy huushollista ennestään tai sille ei ole muuta käyttöä kuin navigointi, niin tarkoitukseen suunniteltu navigaattori on eittämättä paras ratkaisu.

Mutta threadin varsinaiseen asiaan liittyen itse päätyisin todennäköisesti TomTomiin, koska sen käyttölogiikka on ennestään tuttu ja POI-pisteiden hallinta on käsittääkseni sujuvampaa.

Mutta entä sen TomTom:n liittyminen langallisesti esim. 3,5 mm plugin kautta Autocomin järjestelmään, miten se toimii?

Mä en todellakaan halua Bluetooth:ia mun pyörääni. Mulla on niin paljon karvaita kokemuksia viedä ao. laite extreme-olosuhteisiin, jotta no thanks.

033102beer_1_prv.gif

JaskaH sanoi:
http://www.moottoripyora.org/iB_html/non-cgi/emoticons/cool.gif[/img].

062802moto_prv.gif
Voi myös harkita "halpaa korviketta" kuten Verkkokauppa.comin Hakkapeliitta-GPS:ää. Menee TomTomit yms. kämmenmikrolle tarkoitetut navigointiohjelmat pienellä tappelulla sisään (kyseessä ns WinCE core-laite (tjsp) eli ei tue varsinaista ohjelmien asennusta). Eikä tuo mukanakaan tuleva navigointiohjelma mikään aivan susi ole. Itse tuollaisen hankin ja pyörään rakentelin alumiinista telineen. Luonnollisesti pyörän kanssa testaukset on toistaiseksi aika vähäisiä. Sateella meinasin kiskaista vaan minigripin sen päälle... Iso näyttö (4,3") voi kyllä mopokäytössä olla ongelmakin. Ja hanskat kädessä käyttäminen voi olla tuskaa, koska kosketusnäyttö tuossa ei muutenkaan ole ihan paras mahdollinen...

Mikä estää lataamasta Zümoon meri- tai maastokarttoja? Sinne vilahtaa. Värimaailma poikkeaa alakohtaisesta, mutta muuten kyllä.

Mutta entä sen TomTom:n liittyminen langallisesti esim. 3,5 mm plugin kautta Autocomin järjestelmään, miten se toimii?
Riderin kummassakaan versiossa ei ole linjalähtöä, Bluetooth on ainoa tapa siirtää ääntä laitteesta ulos.
Jaa, TomTomissa olikin siis tuollainen puute. Mihinkähän suunnitteluperiaatteeseen tuossakin on vedottu, että on tohdittu jättää hyväksi ja luotettavaksi todettu kuulokeliitäntä pois laitteesta. Sen tietää, että vierailla seutuvilla juuri kriittisellä hetkellä bluetooth-kuulokkeista loppuu virta ja mopoilijasta tulee ajopuu.

Itsellä on monesti navigaattori povitaskussa ja kuulokepiuha kulkee takin sisällä ongelmitta kypärän sisälle. Laitteen puhuttujen ohjeiden avulla löytää perille mainiosti. Virtaa ei kulu kuulokkeiden bt-yhteyteen eikä tarvitse pelätä, että yhteys pätkisi.

eli itsellä on toi vanhemman mallin rider.siitä äänet kyseisellä palikalla autocomiin.virta ei kovin helposti lopu jos vaan muistaa muutaman ajopäivän jälkeen latailla.ja jos loppuu niin ajoohjeet voi kyllä kattoa näytöltä.puhelin on ollut sekä piuhalla että ilman kytkettynä.lisäksi on pmr puhelimet jolloin kaverin kanssa on kiva rupatella,jos sellaisia on.koko setti on toiminut todella hyvin.2 kertaa on turkissa piipahdettu kyseisellä setillä eikä ongelmia ole ollut.rokki soi ja tomppa hoitakoot suunnistamisen  
buttrock.gif

Onkos joku parittanut Nokian N95 ja Garminin Zumon 550:n? Olisi zumo tulossa ja joutuu varmaan uuden kännykän ostamaan tuon 4-vuotta vanhan tilalle ja harkitisin tuota Nokian N95:sta. Garminin sivuilla ei yhteensopivuutta luvata vai onko garminin pojilla vain unohtunut päivittää tuo lista: Yhteensopivat puhelimet

Back