Delvacista vielä: Todennäköisesti moottorille uusi, korkean laatuluokan öljy olisi parempi kuin delvac, mutta kytkin ja vaihteisto toimivat paremmin delvacilla.
Tämä on varmaankin sinun omamielipide? Ei Nesteen konsultin?
Delvacin "laatuluokka" on korkeampi kuin useimmissa ns. MP-öljyissä, eli MX kyseessä ollen löytyy jopa API-SL luokitus.
Ei se Delvac ole mitään "halpis" öljyä.. Se on vaan suunnattu erilaisille markkinoille kuin prätkä-öljyt, joita markkinoidaan ruutulippu-kuvioilla purkin kyljissä, sekä mitä hienoimmilta kuullostavilla muodoilla sanasta "synteettinen"...
Siksi se ei maksa 15€/l..
Sori, en tullut tarkistaneeksi Delvacin laatuluokitusta, olin jotenkin sellaisessa oletuksessa, että se olisi ollut alempaa laatuluokkaa kuin ns. huippuöljyt. Kiitos oikaisusta. Tuo koko edellinen teksti on muuten täysin minun omaa mielipidettäni. Kerroin asian niin kuin sen olen ymmärtänyt. Mitään ei ole lainattu kenenkään asiantuntijan lausunnosta.
Eli muotoillaan lause uudestaan näin: Korkean laatuluokan öljy on todennäköisesti moottorille parempi, mutta joidenkin pyörien kytkin ja vaihteisto toimivat paremmin alemman laatuluokan öljyllä, jossa on vähemmän kitkaa vähentävää lisäaineistusta.
Tuo API-luokitus on moottoripyörän koneen kannalta ongelmallinen siinä mielessä, että se ei ota mitään kantaa märkäkytkimeen, eikä vaihtoiston toimintaan vaikuttaviin ominaisuuksiin. Tällä hetkellä ainut taho, joka luokittaa erikseen moottoripyöräöljyjä taitaa olla Japsien luokituslaitos. Merkintä JASO-MA tarkoittaa siis prätkille erityisen hyvin sopivaa öljyä.