• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Silmälasit ja kortti lähti?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Juvi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Juvi

New member
Silmälasit ja kortti lähti?

Kävin tuossa kesällä silmien laserleikkauksessa jotta pääsisin silmälaseista eroon. Leikkaus meni niin kuin pitikin ja näkö on nyt normaalia hieman parempi eli näen sen mitä normaali ihminen nyt ylipäätään näkeekin. Jälkitarkastuksessa lääkäri kysyi on minulla ajokortissa ollut erityisehtoa silmälaseista, vastasin että on koska olen opiskeluaikana ajanut taksia ja ammattiajoluvassa on kireämmät rajat. Nyt minulla ei tuota ammattiajolupaa ei enää ole sillä jonkun lakimuutoksen johdosta olisi pitänyt käydä kursseilla luvansäilyttämiseksi mutta kun tarvetta luvalle ei enää ollut, en kurssejakaan käynyt. Ajokortissa tuo erityisehto tosin säilyi sillä ajokorttiin ei tuon jälkeen ole tullut mitään muutoksia. Lääkäri kirjoitti minulle lapun joka olisi pitänyt toimittaa poliisilaitokselle jotta tuo erityisehto ajokortista saataisiin pois. Noh, en minä mitään lappua poliisille vienyt kun ajokorttia on kysytty viimeisen 10-vuoden aikana ehkä kolmesti ja silloinkin se on vain katsottu löytyvän.

Pari kuukautta myöhemmin tuli kehotus poliisilta hakea uutta ajokorttia. Kävin poliisi asemalla kysymässä että onko minun todellakin haettava ajokorttia siksi että siitä saadaan vain yksi kirjain pois? Vastaus oli että on haettava sillä miten he voivat tien päällä tietää näenkö minä vai en? Tämä oli minulle viimeinen piste sillä ei kukaan voi oikeasti olla niin vitun tyhmä että kuvittelee näkökyvyn olevan kiinni jostain perkeleen merkistä ajokortin takana? Kun kysyin että mites nuo piilolinssit joilta olen aina välillä käyttänyt, onko sekin laitonta? Virkailija meni vaikeaksi ja totesi että todistus näkökyvystä pitää olla mukana ajossa (eli te kaikki piilareilla ajavat huligaanit hävetkää). Asia jäi sitten siihen kun lisäksi Turun poliisiasema oli aivan täyteen ammuttu irakilaisia 20-30-vuotiaita "sotalapsia" ei paljoa tuonne viitsinyt jäädä jonottamaan.

Tänään saapui sitten toinen kirje jossa ilmoitettiin että minun täytyy käydä luovuttamassa ajokorttini poliisille ja haettava uutta luokitusta vastaavaa liikenteen turvallisuusvirastolta. Ennen asian ratkaisemista voin antaa asiasta lausuman kirjallisesti. Totisesti aion tuoda nuo seikat esiin mutta mahtaako vaikuttaa mihinkään, epäilen.

Kaiken huippu on tosiaan se että tuo lisäehto ei edes minua koske sillä en enää omista sitä ammattiajolupaa mutta sen velvoitteet minua vielä näyttävät sitovatkin. Ei paljo huvittaisi maksaa uudesta ajokortista, mikä vielä kaiken lisäksi saattaa tulla väliaikaisena kun ajokortit ilmeisesti nykyään ovat voimassa vain 5 vai 10-vuotta.
Onko kukaan muu ollut vastaavassa tilanteessa ja mitä olette tehneet?

Lääkäri kirjoitti minulle lapun joka olisi pitänyt toimittaa poliisilaitokselle jotta tuo erityisehto ajokortista saataisiin pois. Noh, en minä mitään lappua poliisille vienyt kun ajokorttia on kysytty viimeisen 10-vuoden aikana ehkä kolmesti ja silloinkin se on vain katsottu löytyvän.

Eipä tuohon voi muuta lisätä kuin että tyhmyydestä kärsii koko ruumis..... Vähän karkeasti sanottu mutta näin se vaan on.

Viimeksi muokattu:
Jos sulle myönnetty kortti ennen 19.1.2013 ni erityisehtojen muuttamisen jälkeen kortti voimassa 18.1.2033 asti. Ja toihan koskee kaikkia tuo 2033, luki kortissa mitä hyvänsä (kuten itselläni 2046).

Vanhoista laseista linssit irti, ja talsit asemalle kehykset päässä kysyen, että mikä on ongelma?

Yllättikö tässä joku. Viranomaisten kanssa kannattaa olla mahdollisimman vähän tekemisissä. Aina on vaikeeta, varsinkin sillä joka haluaa noudattaa sääntöjä.

Ihan perus suomiakselia...

Tänään saapui sitten toinen kirje jossa ilmoitettiin että minun täytyy käydä luovuttamassa ajokorttini poliisille ja haettava uutta luokitusta vastaavaa liikenteen turvallisuusvirastolta.

Tuliko kirjattuna? Jos ei, niin älä tee mitään, et oo koskaan mitään kirjeitä saanut.

Mullaki vaan 01. Näkö siis korjattu, ei tarviikaan rillejä vaan vois vedellä "pikkasen sokeena"?

On kyllä melkoinen systeemi, jos näonkorjauksesta lähtee poliisille tieto. Montakohan sataa miljoonaa ko. systeemi on maksanut ja paljonko se on tuottanut?

Jotenkin ihmetyttää tämä tuulimyllyjä vastaan taisteleminen kun kuitenkin tulee takkiin 100-0. Luulisi että olis kivempaa kun tuonkin energian käyttäisi vaikka kesän matkan suunnitteluun tai pyörän ropaamiseen

Vähän OT, mutta muistui mieleen ensimmäinen ajokorttini, siinä oli isäni allekirjoitus, kaikki muut tiedot olivat minun :D Opetusluvalla ajoin kortin ja ilmeisesti oli isä allekirjoittanut värään kohtaan =) Läpi meni koneistosta että heilahti vaikka ei allekirjoitus millään tavalla muistuta mun nimeäni.

Jotenkin ihmetyttää tämä tuulimyllyjä vastaan taisteleminen kun kuitenkin tulee takkiin 100-0. Luulisi että olis kivempaa kun tuonkin energian käyttäisi vaikka kesän matkan suunnitteluun tai pyörän ropaamiseen
näinhän tämä homma täällä lapatossujen maassa menee ,kaikkiin myönnytään ja sitten kirotaan saunassa,:D
enemmän vaan taistelu henkeä joka asiaan jos vaikka saatais jotain muutoksia :thumbup:

Mulla on kanssa vähän sama tilanen poislukien toi ammattiajohässäkkä. Eli kortissa on kentässä numero 12 erityisehdot 01, ja olen käynyt laserleikkauksessa. Sivulla: http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2004/20040053 sanotaan että tuo kooodi 01 tarkoittaa että "Näönkorjaus ja/tai -suojaus", mutta taas koodi 01.01 tarkoittaa että "Silmälasit". Eli meinaakohan tuo nyt että kortissa 01 ei vaadi multa niitä rillejä, koska näkö on "Korjattu".

Mulla on kortissa juuri tuo sama koodi 01. Sulla oli tuo koodi siis myös ennen leikkausta? Kirjoittiko lääkäri sulle sellaisen todistuksen poliisia varten? Avovaimo oli myös tuolla leikkauksessa ja hänellä taas oli niin huono näkö että tuo samainen 01-merkintä kortista löytyi. Hän kiersi homman sillä että vaan sanoi lääkärille ettei se kirjoita mitään todistusta.

Tuliko kirjattuna? Jos ei, niin älä tee mitään, et oo koskaan mitään kirjeitä saanut.

Tämä kävi myös mielessä sillä kirjeet saapuivat normipostin mukana. Tosin nykyään kun poliisilla on käytössä nuo rekisterikilpien lukulaitteet niin kiinnijäämisen riski on kasvanut moninkertaiseksi entiseen verrattuna. Ei ole kovin mukava jäädä tien päälle jonnekin hevonkuuseen koska käsittääkseni sillä ei ole mitään merkitystä olenko tuota saanut tiedoksi vai en, ajot loppuvat siihen paikkaan.

Sun mielestä varmaan Carunan hinnankorotuksetkin on ihan ok?

Mun mielestäni tässä ratkaisevaa on se että en ole täyttänyt ajokorttini erityisehtoja enää moneen vuoteen. Tuo erityisehto kun on ollut sen ammattiajoluvan takia ja kun se lähti niin myöskään mielestäni silloin sen terveysvaatimuksienkin olisi pitänyt muuttua. Mun nimittäin ei koskaan muuten olisi ollut pakko käyttää laseja ajaessa. Eikö tosiaan kukaan muu ole joutunut tuon leikkauksen takia hakemaan uutta korttia?

Mulla ku näkö pyöriny siin rajoissa, et saan/en saa ajaa ilman laseja ku vahvuudet laseis joku -0,75 ja -0,5.
Ja C-kortis nää rajat, AB-kortilla saa "puolisokeet" vetää ihan vapaasti ja en ole niis ikinä tarvinnu laseja :paikallatuulee:

Mulla n 5 v. siitten todettiin etten nyt niit laseja taaskaan tartte, niin oli ystävällinen optikko laittanu postia viranomaisille, niin vähän myöhemmin sain kirjeen, jossa pyydettiin ottamaan yhteyttä poliisiin ja uusimaan ajokortti.

Varasin netissä ajan poliisilaitokselle, jossa aisa hoitu 5 minutis ja tais maksaa sellasen 12€, jos nyt oikein muistan...

Tai tää ois hoitunu n. 5 minutis, mut mut... Siellä skarppi konstaappeli huomas, et viranomaisilla on mulle muutakin "asiaa", niin "siirsivät" toisella luukulle selvittelemään jotain epäselviä "juttuja", joihin olin tietenki aivan syytön :no:

Toisaalta, tässähän vois skeptinen epäillä, et koko homma olli joku juoni?
Optikoil ja silmälääkäreil varmaan jotkut listat, sellasist joille viranomiasilla jotain "asiaa"?
Et kannattaa tosiaan mietti kahdesti ennen ku tekee mitään :;):

Syypäitä on monia. Jutusta löytyy huonosti työnsä tehneitä virkamiehiä ja saa se ratin takana ollut Nieminen myös syyttää itseään. Mutta pääsääntöisesti hallintoalamisen pitää voida luottaa virkamieheen että jos toinen sanoo asian olevan ok niin asia on ok.

Ja kyllä nykyinen lupavirnannomaisen asiointi on tehty erittäin vaikeaksi. Esim. et voi varata samalla istumalla aikaa eri tyyppisille lupa asioille kuten aseluvat ja elinkeinoluvat. Vaikka molemmat samaan ammattiin liittyisivätkin.

Itse saan joka 5 vuosi postia palautella kortteja kertaakaan en ole mitään palauttanut.

Viimeksi muokattu:
Mulle asennettiin keinomykiöt silmiin, lekuri kirjoitti todistuksen ja hain uuden ajokortin.

Nii, tiedän. Hankalaa.

Ja kyllä nykyinen lupavirnannomaisen asiointi on tehty erittäin vaikeaksi. Esim. et voi varata samalla istumalla aikaa eri tyyppisille lupa asioille kuten aseluvat ja elinkeinoluvat. Vaikka molemmat samaan ammattiin liittyisivätkin.

Joo, viime kesänä hain opetuslupaa ajokorttia varten tyttärelleni.
Varasin ajan netissä ja menin varattuna aikana poliisiasemalle, siel sain sitten pari minuttia kuunnella lupaa käsittelevän virkailijan itkua ja hampaidenkiristelyy siit, et minun olisi pitäny varata 2 aikaa...
Toinen minun opetusluvalle, vakka mulla oli jo yks opetuslupa pojaleni, ja toinen aika ajoharjoitteluluvalle oppilaalle.

Hämäräks jäi se, miksi niitä aikoja ei sitten automaattisesti anneta kaks samalla, ku molemmat pitää hakee samaan aikaan :dunno:

ja pojalle, jolle olin hakenu luvat 2 kk aijemmin, riitti se yks aika...

Back