• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Silmän sokea piste

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Fobba
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Fobba

New member
Otampa uudelleen esiin tämän aiheen, koska noita autojen eteen kääntymisiä ja niistä aiheitunieta havereita tuntuu olevan todella paljon. Aiheesta on ollut juttua täälläkin aikaisemmin, metta en sitä löytänyt.

Kysymyshän on siitä, että silmässä on sokea piste, josta ei välity havaintoja aivoille. Jos lähestyvä kohde sattuu tähän pisteeseen ja ei siitä poistu, ei näköhavaintoa synny. Lähestyvä kohde jää siis havaitsematta. Näin voi käydä juuri auton kääntymistilanteessa, jossa lähestyvän pyörän paikka verkkokalvolla sattuu sokeaan pisteeseen.

Tähän auttaa kaksi toimenpidettä: eka on se, että katsoja kääntelee päätään vähän puolelta toiselle, toinen taas se, että lähetyvä kohde mutkittelee pyrkien poistumaan sokeasta pisteestä (lähestyvä pyörä tekee kaistansa leveydellä mutkia).

Lähellä tätä on myös silmän toimintaan liittyvä ominaisuus, jossa havaintoa ei synny, jos lähetyvä kohde on koko ajan samassa kohdassa taustaansa nähden: katsojan mielestä näkökentässä mikään ei muutu ja havaintoa ei synny. Tähänkin auttaa mutkien tekeminen, jolloin lähestyvä pyörä vaihtaa paikkaansa katsojan näkemässä taustassa.

Tuota viimeistä ominaisuutta käyttävät mm. haukat saalistaessaan tai hävittäjälentäjä rynnäköidessään kohteeseen: asema taustaan nähden pidetään samana.

Eli kun lähestytte sivutieltä tulevaa autoa tai tieltä vasemmalle kääntyvää autoa, tehkää ajokaistallanne mutkia havinnon helpottamiseksi.

Itselläni on ainakin kerran ollut tästä melko varmaa hyötyä: auto aikoi kääntyä editseni vasemmalle (etupyörät kääntyivät ensin), jolloin aloitin jarrutuksen ja tein samalla pari nopeaa mutkaa. Auto pysähtyi selvästi nyökäten ja sivuuttaessani sen kuski näytti aika yllättyneeltä.  
sport05.gif
 
Tähän auttaa kaksi toimenpidettä: eka on se, että katsoja kääntelee päätään vähän puolelta toiselle, toinen taas se, että lähetyvä kohde mutkittelee pyrkien poistumaan sokeasta pisteestä (lähestyvä pyörä tekee kaistansa leveydellä mutkia).
Tähän auttanee myös se, että katsoja omistaa kaksi silmää.  
wink.gif
Vaikka kohde olisi toisen silmän sokeassa pisteessä, toinen silmä silti näkee sen.

P.S. Toi kaistalla mutkittelu ennen jokaista risteystä ei tunnu realistiselta vaihtoehdolta oman näkyvyyden lisäämiseksi.
 
Tähän auttaa kaksi toimenpidettä: eka on se, että katsoja kääntelee päätään vähän puolelta toiselle, toinen taas se, että lähetyvä kohde mutkittelee pyrkien poistumaan sokeasta pisteestä (lähestyvä pyörä tekee kaistansa leveydellä mutkia).
Tähän auttanee myös se, että omistaa kaksi silmää.  
wink.gif
Vaikka kohde olisi toisen silmän sokeassa pisteessä, toinen silmä silti näkee sen.
Pitää täysin paikkansa: toinen silmä katta toisen sokean pisteen.

Käytännössä voi olla, että toisen silmän näkökentässä on este, esim. vieressä istuja, taustapeili, A-pilari, jne.

Minusta on hyvä kuitenkin tiedostää tämä silmän rakenteesta johtuva ominaisuus ja pyrkiä itse toimimaan siten, että "vastapuolen" näkemistä helpotetaan.
 
Kommentit taas asialinjalla...
biggrin.gif
thumbs-up.gif


Mutkittelu havainnollistamisen edesauttamiseksi kuulostaa erikoiselle... Mopon liikkuessa eteenpäin, mutkittelun apu lienee käytännössä marginaalinen, ainakin maantienopeuksissa? Ellei sitten mennä penkasta keskiviivan yli ja takaisin...

E:tarkennus
 
Asiallisia kommentteja... Kyllä kyseinen ilmiö vaikuttaa liikenneturvallisuuteen merkittävästi, brittiläinen Bike-lehti muun muassa aiheesta kirjoitti laajan artikkelin.
 
toinen taas se, että lähetyvä kohde mutkittelee pyrkien poistumaan sokeasta pisteestä (lähestyvä pyörä tekee kaistansa leveydellä mutkia).



P.S. Toi kaistalla mutkittelu ennen jokaista risteystä ei tunnu realistiselta vaihtoehdolta oman näkyvyyden lisäämiseksi.[/QUOTE]
miksipä ei tunnu realistiselta vaihtoehdolta.
muuteski ihan hyvä elää sen pyörän kans pikkasen, eikä pyrkiä vetään suoraa viivaa hangosta inariin.
 
toinen taas se, että lähetyvä kohde mutkittelee pyrkien poistumaan sokeasta pisteestä (lähestyvä pyörä tekee kaistansa leveydellä mutkia).



P.S. Toi kaistalla mutkittelu ennen jokaista risteystä ei tunnu realistiselta vaihtoehdolta oman näkyvyyden lisäämiseksi.
miksipä ei tunnu realistiselta vaihtoehdolta.
muuteski ihan hyvä elää sen pyörän kans pikkasen, eikä pyrkiä vetään suoraa viivaa hangosta inariin.
ainakin ite olen tätä venkurointia harrastanut potentiaalisissa vaaranpaikoissa.
tuskin se havaittavuutta ainakaan huonontaa, ja onpahan jotain puuhaa välillä.

thumbs-up.gif
 
Otampa uudelleen esiin tämän aiheen, koska noita autojen eteen kääntymisiä ja niistä aiheitunieta havereita tuntuu olevan todella paljon. Aiheesta on ollut juttua täälläkin aikaisemmin, metta en sitä löytänyt.

Kysymyshän on siitä, että silmässä on sokea piste, josta ei välity havaintoja aivoille. Jos lähestyvä kohde sattuu tähän pisteeseen ja ei siitä poistu, ei näköhavaintoa synny. Lähestyvä kohde jää siis havaitsematta. Näin voi käydä juuri auton kääntymistilanteessa, jossa lähestyvän pyörän paikka verkkokalvolla sattuu sokeaan pisteeseen.

Tähän auttaa kaksi toimenpidettä: eka on se, että katsoja kääntelee päätään vähän puolelta toiselle, toinen taas se, että lähetyvä kohde mutkittelee pyrkien poistumaan sokeasta pisteestä (lähestyvä pyörä tekee kaistansa leveydellä mutkia).

Lähellä tätä on myös silmän toimintaan liittyvä ominaisuus, jossa havaintoa ei synny, jos lähetyvä kohde on koko ajan samassa kohdassa taustaansa nähden: katsojan mielestä näkökentässä mikään ei muutu ja havaintoa ei synny. Tähänkin auttaa mutkien tekeminen, jolloin lähestyvä pyörä vaihtaa paikkaansa katsojan näkemässä taustassa.

Tuota viimeistä ominaisuutta käyttävät mm. haukat saalistaessaan tai hävittäjälentäjä rynnäköidessään kohteeseen: asema taustaan nähden pidetään samana.

Eli kun lähestytte sivutieltä tulevaa autoa tai tieltä vasemmalle kääntyvää autoa, tehkää ajokaistallanne mutkia havinnon helpottamiseksi.

Itselläni on ainakin kerran ollut tästä melko varmaa hyötyä: auto aikoi kääntyä editseni vasemmalle (etupyörät kääntyivät ensin), jolloin aloitin jarrutuksen ja tein samalla pari nopeaa mutkaa. Auto pysähtyi selvästi nyökäten ja sivuuttaessani sen kuski näytti aika yllättyneeltä.  
sport05.gif
Voi elämän kevät ja puusilmät
crazy.gif
tounge.gif
 
Eli kun lähestytte sivutieltä tulevaa autoa tai tieltä vasemmalle kääntyvää autoa, tehkää ajokaistallanne mutkia havinnon helpottamiseksi.
Enpä ole tullut ajatelleeksi asiaa tuolta kannalta, mutta koska tiehen on ystävällisesti maalattu sopivia väistöharjoituksia, niin totta kai tarjottu opetustilanne käytetään hyväksi.

Eli risteykseen tullessa ei kahta peräkkäistä ajokaistanuolta VOI sivuuttaa samalta puolelta. Jos hyvin käy, tulee vielä väistön ja nopean pysäyttämisen yhdistelmä.

Tiehen maalatun hirven tai poron päälle ei voi ajaa. Liian huono enne.

Koska yli rajoituksen ajaminen on kuulemma vaarallista, pitää myös tiehen maalatut lukemat ehdottomasti väistää.

jne. Muilla vastaavia maneereja?
 
...blaa blaa...

Koska yli rajoituksen ajaminen on kuulemma vaarallista, pitää myös tiehen maalatut lukemat ehdottomasti väistää.

jne. Muilla vastaavia maneereja?
Ajattelin ensin et v*ittu mä en rupee muiden huomiokyvyttömyyden takia pelleilemään tommosia, mut sitten muistin et ainahan mä noita nuolia ja muita tosiaan pujottelen... Eli myönnetään  
lookaround_orig.gif
 
Ajattelin ensin et v*ittu mä en rupee muiden huomiokyvyttömyyden takia pelleilemään tommosia, mut sitten muistin et ainahan mä noita nuolia ja muita tosiaan pujottelen... Eli myönnetään
lookaround_orig.gif
"Väistöharjoituksia" nuolien, sujatieviivojen yms. kohdalla tulee "harjoiteltua"
lookaround_orig.gif
<<<kaatunut joskus sellaisen päällä jarrutuksessa, sateella.

Myöskin risteystä lähestyessä (taajaman ulkopuolella lähinnä) auton takana, käyn kurkkaamassa ja myöskin näyttäytymässä oikealla ja vasemmalla vastaantuleville ja kääntyville kotiloille.
Sokeista pisteistä en tiedä, mutta Siperia opettaa.
 
Vanha toimiva konsti on katsoa huomaako se sivutieltä tulija että olet tulossa!!! Jos takaraivossa tuntuu ettei huomaa niin, vauhtia pois, seuraa liikkuuko ja jos liikkuu niin torvea. Viimeksi viikon loppuna jossain Porin yläpuolella, vastapuoli varmaan juovuksissa koska lauantai ja toimin näin. Auto seisahtui heti ja tiesin että ei nähnyt tai huomannut.
cool.gif
Eli, onko huomannut:saat katsekontaktin vastapuolelta. Vastapuoli pysyy paikallaan ja katsoo sinuun, kaikki ok. Ei katsekontaktia tai auto liikkuu, vauhtia pois, sormi torvelle. Ja harjoitelkaa.
062802jumpie_prv.gif
 
Silmän sokeasta pisteestä on aivan minimaalinen haitta.

Sen sijaan vaimon kalkatus poistaa sekä näön että kaikkien
muidenkin havaintojen vastaanottamisen ympäröivästä maailmasta.
Tulee ajeltua kilometrikaupalla ilman, että matkasta olisi
minkäänlaista ulkopuolista muistikuvaa. Parkkeerattaessa perillä
autoa jää kummastuksissaan miettimään tietoisuutta, että
matkalla oli neljät liikennevalot, mutta mitään muistikuvaa ei ole
millaisia valoja niissä tolpissa mahtoi olla vai oliko mitään. Vain
kellosta ja paikasta voi huomata, että jonkinlaista siirtymää on
näköjään ollut, kun kerran perilläkin jo ollaan. Lääkärit - parikin -
ovat yrittänyt hydponisoida minua muutaman kerran
hoitotarkoituksin, mutta eivät onnistuneet. Kuulun ilmeisesti
siihen kovapäisten sakkiin, johon ei puheet ja lirkuttelut tehoa.
Kuitenkin vaimon kalkatus ilmeisesti saa minut vaipumaan
psykoosiin tai johonkin muuhun soosiin, mutta ei ainakaan
hypnoosiin. Vakavasti ottaen on täysin mahdollista, että jonain
päivänä ajan jonkun mp-hemmon ylitse, enkä itse tiedä moista
insidenttiä koskaan olleenkaan.
ghostface.gif
 
Minä ainakin toisinaan harrastan tuota kiemurtelua ennen risteystä, kun sellainen vähän epävarman oloinen autoilija on tulossa sivutieltä. Oli se sitten sokeapiste, A-pilari tai ajatuksissa oleva autoilija, niin ehkä havaitsee minut paremmin, kun liikkuu hieman eikä ole vain yksi staattinen valopiste näkökentässä.
 
Back
Ylös