Fobba
New member
Otampa uudelleen esiin tämän aiheen, koska noita autojen eteen kääntymisiä ja niistä aiheitunieta havereita tuntuu olevan todella paljon. Aiheesta on ollut juttua täälläkin aikaisemmin, metta en sitä löytänyt.
Kysymyshän on siitä, että silmässä on sokea piste, josta ei välity havaintoja aivoille. Jos lähestyvä kohde sattuu tähän pisteeseen ja ei siitä poistu, ei näköhavaintoa synny. Lähestyvä kohde jää siis havaitsematta. Näin voi käydä juuri auton kääntymistilanteessa, jossa lähestyvän pyörän paikka verkkokalvolla sattuu sokeaan pisteeseen.
Tähän auttaa kaksi toimenpidettä: eka on se, että katsoja kääntelee päätään vähän puolelta toiselle, toinen taas se, että lähetyvä kohde mutkittelee pyrkien poistumaan sokeasta pisteestä (lähestyvä pyörä tekee kaistansa leveydellä mutkia).
Lähellä tätä on myös silmän toimintaan liittyvä ominaisuus, jossa havaintoa ei synny, jos lähetyvä kohde on koko ajan samassa kohdassa taustaansa nähden: katsojan mielestä näkökentässä mikään ei muutu ja havaintoa ei synny. Tähänkin auttaa mutkien tekeminen, jolloin lähestyvä pyörä vaihtaa paikkaansa katsojan näkemässä taustassa.
Tuota viimeistä ominaisuutta käyttävät mm. haukat saalistaessaan tai hävittäjälentäjä rynnäköidessään kohteeseen: asema taustaan nähden pidetään samana.
Eli kun lähestytte sivutieltä tulevaa autoa tai tieltä vasemmalle kääntyvää autoa, tehkää ajokaistallanne mutkia havinnon helpottamiseksi.
Itselläni on ainakin kerran ollut tästä melko varmaa hyötyä: auto aikoi kääntyä editseni vasemmalle (etupyörät kääntyivät ensin), jolloin aloitin jarrutuksen ja tein samalla pari nopeaa mutkaa. Auto pysähtyi selvästi nyökäten ja sivuuttaessani sen kuski näytti aika yllättyneeltä.
Kysymyshän on siitä, että silmässä on sokea piste, josta ei välity havaintoja aivoille. Jos lähestyvä kohde sattuu tähän pisteeseen ja ei siitä poistu, ei näköhavaintoa synny. Lähestyvä kohde jää siis havaitsematta. Näin voi käydä juuri auton kääntymistilanteessa, jossa lähestyvän pyörän paikka verkkokalvolla sattuu sokeaan pisteeseen.
Tähän auttaa kaksi toimenpidettä: eka on se, että katsoja kääntelee päätään vähän puolelta toiselle, toinen taas se, että lähetyvä kohde mutkittelee pyrkien poistumaan sokeasta pisteestä (lähestyvä pyörä tekee kaistansa leveydellä mutkia).
Lähellä tätä on myös silmän toimintaan liittyvä ominaisuus, jossa havaintoa ei synny, jos lähetyvä kohde on koko ajan samassa kohdassa taustaansa nähden: katsojan mielestä näkökentässä mikään ei muutu ja havaintoa ei synny. Tähänkin auttaa mutkien tekeminen, jolloin lähestyvä pyörä vaihtaa paikkaansa katsojan näkemässä taustassa.
Tuota viimeistä ominaisuutta käyttävät mm. haukat saalistaessaan tai hävittäjälentäjä rynnäköidessään kohteeseen: asema taustaan nähden pidetään samana.
Eli kun lähestytte sivutieltä tulevaa autoa tai tieltä vasemmalle kääntyvää autoa, tehkää ajokaistallanne mutkia havinnon helpottamiseksi.
Itselläni on ainakin kerran ollut tästä melko varmaa hyötyä: auto aikoi kääntyä editseni vasemmalle (etupyörät kääntyivät ensin), jolloin aloitin jarrutuksen ja tein samalla pari nopeaa mutkaa. Auto pysähtyi selvästi nyökäten ja sivuuttaessani sen kuski näytti aika yllättyneeltä.