• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Silmän sokea piste

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Fobba
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Minä puolestani uskallan väittää mututuntumalta, että tällaiset onnettomuudet johtuvat vähintään 90% kääntyjän huonosti tekemästä tilannearviosta.
sitähän se on..ja kun useamman kuin yhden tekemät virhearviot kohtaavat seurauksena on valitettavan usein törmäys.
eli ainakin 10% vaikutus omalla ajolinjalla, käytetyllä nopeudella,pitkät valot pois päiväsaikaan, vaatetus helpommin havaittavaksi jne...

Minä taas väitän 100% mutujutulla, että sellanen joka ajaa 2 kertaa sallitun yli, ei välitä mistään yhtään mitään. Paitsi sitten kun sattuu ja äitiä apuun.
On se ihme otus se äiti..valitettavan moni "yli-ihminen suomen maassa" , haluaa tutustua uudestaan ja uudestaan siihen läpeen mistä tähän sontavaltioon on tullut.
NO, annetaan mahdollisuus. Leikkiä itsenäistä, sanois vetomies tai kukkahattu. Totuuksia on kuitenkin vaan yksi.
Kele..meni pilkut ja isot kirjaimet sekasin..tätä se koulu teettää..

Uskallanpa väittää ihan mutu-tuntumalta, että noi onnettomuudet, joissa käännytään eteen ja tapahtuu törmäys, johtuvat 90% siitä, että risteykseen saapuvan nopeus arvioidaan siksi, mikä on tien sallittu suurin ajonopeus.
Sun mutu on isompi kuin mun.

Mutta ainakaan mulla ei faktassa löydy juuri nyt.

Uskallanpa väittää ihan mutu-tuntumalta, että noi onnettomuudet, joissa käännytään eteen ja tapahtuu törmäys, johtuvat 90% siitä, että risteykseen saapuvan nopeus arvioidaan siksi, mikä on tien sallittu suurin ajonopeus.
Sun mutu on isompi kuin mun.

Mutta ainakaan mulla ei faktassa löydy juuri nyt.
No nyt sitten faktaa ...

Sörnäisten rantatiellä pari autokuskia piti kiihdytyskisaa Suvilahdesta
keskustaan päin. Vauhtia oli reippaasti. Suoran lopussa vastaan
tullut taksi kääntyi menosunnassaan vasemmalle ja aivan suoraan
eteen. Taksin matkustaja kuoli. Tuomioistuimen mielestä taksarin oli
mahdoton kohtuudellakaan arvioida ja tajuta kuinka helv*tin kovaa
ne kaverit ihan oikeasti tulivat.  
... että silleen ...

Matin referoima tapaus muistuu mieleen, mutta en edelleenkään ymmärrä miten yhdessä tapauksessa käytetty järjetön nopeus kuvaa sitä, kuinka suuri osa eteenkääntymisonnettomuuksista tapahtuu siksi, että suoraan ajava ajaa ylinopeutta?

Minä taas väitän 100% mutujutulla, että sellanen joka ajaa 2 kertaa sallitun yli, ei välitä mistään yhtään mitään. Paitsi sitten kun sattuu ja äitiä apuun.
On se ihme otus se äiti..valitettavan moni "yli-ihminen suomen maassa" , haluaa tutustua uudestaan ja uudestaan siihen läpeen mistä tähän sontavaltioon on tullut.
NO, annetaan mahdollisuus. Leikkiä itsenäistä, sanois vetomies tai kukkahattu. Totuuksia on kuitenkin vaan yksi.
Väitätkö tosiaan että jos ajetaan hyväkuntoisella valtatiellä missä on 80 rajoitus hetkellisesti 161km/h ei välitä mistään mitään?
Tuo on liikenne hysteerikon mielipiteitä.

Matin referoima tapaus muistuu mieleen, mutta en edelleenkään ymmärrä miten yhdessä tapauksessa käytetty järjetön nopeus kuvaa sitä, kuinka suuri osa eteenkääntymisonnettomuuksista tapahtuu siksi, että suoraan ajava ajaa ylinopeutta?
No tuo on nyt hieman miten sitä haluaa ajatella. Jos vaikka niin,
että mitä se suoraanajava ehtii tehdä, kun joku kääntyykin eteen.
Kolariin, jossa kaksi osuu toisiinsa tarvitaan kummankin osapuolen
myötävaikutusta. Itselleni ainakin on käynyt useammankin kerran,
että joko minä tai se toinen ei ole ollenkaan tajunnut koko sen
hetkistä tilannetta ja siitä on selvitty sillä, että jompi kumpi on
kuitenkin tajunnut ja väistänyt. Tilanne on parhaimmillaan, kun
molemmat ovat ajan tasalla siitä mitä tapahtuu ja mitään vaaraa
ei pääse vähääkään syntymään. Lämäri syntyy liki 100% varmasti,
kun molemmat katselevat maisemia eikä liikennettä.

Joten siis summa summarum .. sillä suoraan ajavallakin ja hänen
tilannetajullaan on mitä suurin merkitys myöskin. Ja mitä kaikkea
TLL mainitseekaan vauhdista lähestyttäessä risteystä. Kun
jollain on paikka missä se voi kääntyä eteen, niin siinä mitä
suurimmalla todennäköisyydellä on myös risteys. Lienee turha
edes mainita, että aivan todella hitaassa vauhdissa ehtii hyvin
stopata aivan kokonaan vaikka kuka kääntyisi eteen. Ja ilman
muuta on selvää, että mitä lähempänä molemmat ovat toisiaan,
kun eteenkääntyminen tapahtuu sitä vähemmän on aikaa tehdä
enää mitään. Mitä kovempi vauhti sitä ....

Ja siitä vilkun käytöstä voi ihan varmuudella sanoa, että
vastaantulija on siis aikeissa ajaa kaistani poikki. Se on taatusti
potentiaalinen vaara. Ongelma on monesti siinä kaiken lisäksi, että
ne mulkwistit eivät edes käytä vilkkuja. Ihan selvää on myös, että
aivan kaikkeen ei voi, ei pysty eikä kykene varautumaan.
Shit happens sometimes.

Sitten vielä pitkien valojen käyttö mp:ssä ajon aikana. Ihan kaikki
tutkimukset osoittavat kiistatta, että on melko mahdoton
arvioida sitä kuinka kaukana mopo on ja mikä on sen vauhti, kun
valo paistaa kirkkana. Tuota sopii vaikka ihan itse testailla, niin ei
tarvitse jäädä miettimään se todenperäisyyttä.
Syvyysetäisyyden arviointi siis huononee ja siksi poliisi sanoo,
että ajettaessa on käytettävä ajovaloja eikä pitkiä valoja.
Tiedän varmuudella, että .ORGin kuskeissa on joitakin pitkien
valojen käyttäjiä ja ne vielä yrittävät puolustella sitä, että  
mukamas tulevat paremmin nähdyksi ja huomatuksi.

Ja taas lopuksi:
Ajakaapa ihan niin kuin parhaaksi itse koette. Ihan sama minulle.

062802moto_prv.gif

Väitätkö tosiaan että jos ajetaan hyväkuntoisella valtatiellä missä on 80 rajoitus hetkellisesti 161km/h ei välitä mistään mitään?
Tuo on liikenne hysteerikon mielipiteitä.
Vahingossa 160 merkin tilalle sattunut 80 ja hyvä näkyvyys oli itsellänikin mielessäni. Eiköhän tuollaisen aika moni osaa omasta ympäristöstään löytää kun oikein miettii.

On se jännä juttu, että Raahesta kotiin päin ajaessa Siikajoen ylittäessä siinä useiden risteysten ja jokisillan kohdalla 60 rajoituksella ilmaantuu jono perään.

Heti sillan jälkeen ne tunkevat ohitse juuri siinä kohdassa, jossa on melkein joka ilta hirvinäyttely pellon laidassa ja 80 rajoitus. Ja vielä yksi risteys ihan varalta.

Ei siinä mitään, antaa mennä vaan. Minusta pääsee ohitse helposti. Mutta aika usein ne tasaista kaikkialla aina turvallista 90 ajavat tulevat perä edellä vastaan heti kun hirviaita ja 100 alkaa.

Ei minun tarvitse ajaa mitään rajoituksia tuplana, koska minusta siitä mahdollisesti määrättävä sakko olisi sietämätön. Mutta tällä kuten muillakaan verotuskysymyksillä ei ole paljoakaan tekemistä liikenneturvallisuuden kanssa. Eli jos lompsa kestää ja hyvin kulkee niin antaa mennä vain, näytän mielelläni ohitusmerkin ja annan tietä.

No tuo on nyt hieman miten sitä haluaa ajatella. Jos vaikka...
Kirjoittamistasi viisaista sanoista olen aivan samaa mieltä.

Kyse oli kuitenkin eri asiasta, enkä oikein vieläkään jaksa uskoa, että silloin kun toisen edestä kääntyessä kolahtaa, olisi 9 tapausta /10 syy suoraan ajavan ylinopeudessa.
Ylinopeuksista en tiedä enkä välitäkään tietää. Sen kuitenkin
tiedän, että hitaammissa nopeuksissa on paremmat mahdollisuudet
ehtiä sanomaan "Kissa" ennen kuin kolahtaa.

Jos minun olisi pakko määritellä ylinopeus, niin se olisi jotain
sellaista, jolloin vauhtia on niin paljon, että ei enää ehdi
väistelemään tai jopa pysähtymään ennen osumaa. Ihan sama
mitä numeroita siinä tien varressa olevassa lätkässä on.

No tuo on nyt hieman miten sitä haluaa ajatella. Jos vaikka...
Kirjoittamistasi viisaista sanoista olen aivan samaa mieltä.

Kyse oli kuitenkin eri asiasta, enkä oikein vieläkään jaksa uskoa, että silloin kun toisen edestä kääntyessä kolahtaa, olisi 9 tapausta /10 syy suoraan ajavan ylinopeudessa.
Ylinopeuksista en tiedä enkä välitäkään tietää. Sen kuitenkin
tiedän, että hitaammissa nopeuksissa on paremmat mahdollisuudet
ehtiä sanomaan "Kissa" ennen kuin kolahtaa.

Jos minun olisi pakko määritellä ylinopeus, niin se olisi jotain
sellaista, jolloin vauhtia on niin paljon, että ei enää ehdi
väistelemään tai jopa pysähtymään ennen osumaa. Ihan sama
mitä numeroita siinä tien varressa olevassa lätkässä on.
No, ainakin pienissä nopeuksissa on paremmat mahdollisuudet päästä sanomaan "Kissa" myös kolahduksen jälkeen...

Kyllä se arvioija yleensä tietää sen tien nopeusrajoituksen jolle on siirtymässä. Eikä siinä nyt ainakaan suurta heittoa ole.
Sitä vastoin siihen taas tuhraantuu aikaa, kun aletaan arvuutella nopeutta, etenkin jos odottaa että se on 50 ja onkin sitten 100. Eipä siinä paljon jeesustelut auta. Vähän niin, että myöhäistä rypistellä kun on paskat housussa.
Mistäs sen nopeusrajoituksen tietää jos ei ole sitä nimenomaista risteystä ajanut päätietä pitkin?
Maksimissaan voi onnistua kauemmaksi päätietä katsoessaan näkemään, mikä on nopeusrajoitus risteyksen jälkeen, mutta nopeusrajoitusta risteyksessä ei näe mistään

Itse soitan aina ennen risteykseen ajoa tienkäyttäjän palvelunumeroon, 0200-2100, jotta voin päättää, kenen eteen voin kiilata laillisesti. Selkeämpi tapa olisi tietysti katsoa, mitä nopeutta päätietä ajava lähestyy ja harkita toiminta sen mukaan, mutta moiseen riskinottoon ei edes meikäläisen rahkeet riitä.

Entäpä polkupyöräilijät? Niiden nopeushan voi olla mitä tahansa 0-100 km/h välillä. Sama homma viritettyjen mopojen kanssa, jotka ajavat tiekohtaisen nopeusrajoituksen mukaisesti. Tai traktorien, joissa on veto kytketty perävaunuun.. Saako heidän eteensä ajaa? Mopot ja traktorit saa tietysti tappaa ilman muuta, koska he ylittävät ajoneuvoluokan suurimman sallitun nopeuden, mutta polkupyöräilijät ovatkin jo vaikea pala..

Back