• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Sininen VFR?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja MCBlondi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Hieno pyärähän tuo V-TEC VFR on, mutta mä en pitänyt sen 7000 kohalla tulevasta "venttiilipotkusta". Onko muuten kauheesti eroa käytännön tehossa verrattuna tavalliseen(vanhaan) 800i VFR:ään? Jollakulla kokemuksia? Oon vaan lukenut, ettei tuo Hondan venttiilikikkailu tehon puolesta varsinaisesti hyötyä tuonut...
Hankin neljä viikkoa sitten 800Fi:n. Kävin koeajamassa kahta vteciä ja kahta "tavallista" ja pakko se oli vanha pyörä ostaa. Ekasta vtecistä luulin, että se on rikki, kun alle 6800 rpm ei tapahdu mitään ja pyörä vain tärisee, kun tuppea kiertää. Kyllä se valitettavasti osoittautui ominaisuudeksi. Yhdessä liikkeessä käytiin ottamassa näytölle kaksi dynokäyrää päällekkäin ja siinä se asia sitten selkisi. Kyseessä olivat vtec Micronilla, K&N:llä ja PC:llä ja 800Fi Leo Vincellä. Käyrät kulkevat melko tarkkaan päällekkäin vähän yli 5000rpm asti, jossa vtec alkaa jäädä. pahimmillaan juuri ennen 6800rpm vtec on 10hp ja 10nm jäljessä, jolloin käyrä kääntyy pystyyn ja ottaa 800Fi:n käyrän kiinni. Loppumatka mennään taas tasatahtiin.
Kuljemme vaimokkeen kanssa paljon kahden hengen kuormalla ja laukuilla varustetun pyörän kanssa ja ei ollut epäilystäkään kumman valitsen tuohon käyttöön. Vääntöä tarvitaan, varsinkin kun edellisessä pyörässä oli 120nm.

Hankin neljä viikkoa sitten 800Fi:n. Kävin koeajamassa kahta vteciä ja kahta "tavallista" ja pakko se oli vanha pyörä ostaa. Ekasta vtecistä luulin, että se on rikki, kun alle 6800 rpm ei tapahdu mitään ja pyörä vain tärisee, kun tuppea kiertää. Kyllä se valitettavasti osoittautui ominaisuudeksi. Yhdessä liikkeessä käytiin ottamassa näytölle kaksi dynokäyrää päällekkäin ja siinä se asia sitten selkisi. Kyseessä olivat vtec Micronilla, K&N:llä ja PC:llä ja 800Fi Leo Vincellä. Käyrät kulkevat melko tarkkaan päällekkäin vähän yli 5000rpm asti, jossa vtec alkaa jäädä. pahimmillaan juuri ennen 6800rpm vtec on 10hp ja 10nm jäljessä, jolloin käyrä kääntyy pystyyn ja ottaa 800Fi:n käyrän kiinni. Loppumatka mennään taas tasatahtiin.
Kuljemme vaimokkeen kanssa paljon kahden hengen kuormalla ja laukuilla varustetun pyörän kanssa ja ei ollut epäilystäkään kumman valitsen tuohon käyttöön. Vääntöä tarvitaan, varsinkin kun edellisessä pyörässä oli 120nm.
Vähän tuollaista mä uskalsin veikatakin. Löysin "kirjastostani"
tounge.gif
Performance Bikes:in huhtikuun 2002 numeron jossa oli vertailussa Ducce ST4s, Cagiva Navigator(!?) ja Honda VFR800 VTEC. Pyöristä oli myös käyrät otettu ja vertailun vuoksi rinnalle oli pistetty myös "vanhan" VFR:n käyrä. Vasta yli 8000 kierroksen VTEC tekee vajaan kaks hv enemmän kuin vanha malli... Väännössä lähes sama juttu. Kuitenkin: Hienoja pyöriä ovat varmasti molemmat! Tosin ulkonäön puolesta pidän eniten -93-97 VFR750 malleista...

Joo en itsekään pitänyt tuosta venttiilikikkailun aiheuttamasta nykäyksestä kun kävin vtekkiä kokeileen. No eipähän tarvi vaihtaa vanhaa kasisatasta uudempaan. Kumpa olisivat jättäneet vtekit tekemättä ja laittaneet 1000cc V-4 koneen pyörään niin olisivat saaneet yhden ostajan lisää. Muuten hyvä mopo mutta sitä vääntöä tarttis lisää...

Eipä näistä jutuista oikein omaa pyöräänsä tunnistaisi. Mulla on nyt 20 000 km VFR VTECillä takana, ja se on kyllä joka ikinen päivä vetänyt ihan iloisesti "jopa" alle 7000 kierroksen. Märällä asfaltilla ei aina pito riitä, saati sitten tuon rajan jälkeen. Alle 3000 kierroksen ei kummoistakaan vetoa voi ottaa ulos ilman V2-tyylistä tutinaa. Eikä mun pyörässä tunnu olevan mitään suurempaa "nykäisyä" 7000 kierroksen kohdalla. Kyllä siinä veto pompsahtaa sen verran, että mielessä käy ajatus rajan siirtämisestä esim. 1000 kierrosta alemmaksi.

Näyttää noin yleisesti hieman sille, että porukalla on turhan kovat odotukset VFR:n suorituskyvyn suhteen. Kannattaisi palautella mieliin, että 782 cc on todellakin 782 cc, oli ne pytyt sitten missä asennossa tahansa.

Ja on siinä VFR:ssä jotain hyvääkin, niitä puolia vaan ei koeajolla tule ehkä laittaneeksi merkille, jos keskittyy ihmettelmään kun power wheelie ei oikein lähde.

Veit Hannula "sanat suusta". Juuri samaa mieltä vaikka onkin vain noin 4tkm takana tuolla pyörällä.

Eipä tässä kukaan tainnut kiistää VTECin suorituskykyä laisinkaan. Varmasti se riittää "tavalliselle rivimotoristille", jollaisena itseänikin pidän. Ja kyllä tuo VTECin ajettavuus, jarrut ja vakaus sai minut vakuuttuneeksi pyörän hyvyydestä. En vain pitänyt em. potkusta NOIN 7000 kiekan kohdalla.

Ja niitä "power wheelieitä" hakeva tuskin katselee VFR:iä vakavassa ostomielessä.... Vääntöä minäkin pyörääni kaipasin lisää kun VFR:stä siirryin Zetoriin.

Pirun Naapurin kanssa olen ehottomasti samaa mieltä siitä, että VFR:n olisi pitänyt saada parikolsataaa lisäkuutiota mieluummin kuin VTEC:in...Olisi nyt moinen alla mieluummin kuin ZReX, joka sekin on kyllä aivan loistava pyörä!
bowdown.gif

sanoi:
...jos keskittyy ihmettelmään kun power wheelie ei oikein lähde

Tuohon pitää korjata että kyllä tuollakin powerwheelien saa aikaiseksi (ei kytkintä) kun käyttää hyväkseen tuota vtec:n mukanaan tuomaa nykäystä. Eli kunnolla kaasua ykkösellä noin 6krpm ja nätisti nousee keula 7krpm kohdalla  
cool.gif

Vaikka tosin eihän tuollainen pelleily oikein "herrasmies-sporttiin" sovi
smile_org.gif

Sitä olen miettinyt että eikö tommosille VFR:n kaltaisille mutta tonnisella koneella varustetuille mopoille ole tarpeeksi markkinoita kun yksikään japanilainen valmistaja ei sellaista tee. Eli nyt tarkoitan sellaista mopoa joka soveltuu kahden hengen matkailuun ja on samalla tarpeeksi ketterä mutkissa ja sillä kehtaa käydä vielä radallakin. Siis VTR ja XX ei kuulu joukkoon. Ainoastaan Triumph Sprint ST ja Ducati ST3/4 ovat sellaisia joista ainakin speksien mukaan irtoaa noin 100nm vääntö. Tommosen vääntörajan olen seuraavalle pyörälleni asettanut, kun ei aina jaksa vaihtaa pienemmälle kun on täydessä lastissa kakspäällä liikkeellä ja haluaa ohittaa jonkun.

Jonkin aikaa tuli etsittyä uutta mopoa (siis mulla on -98 VFR 800 nyt) mutta kun sopivaa ei löytynyt niin päätin virittää ton nykyisen. Laitoin siihen Laser:in sliparin ja Power Commander:in ja vein säädettäväksi. Kyllähän siitä parempi tuli, mutta ei taida tarpeeksi vääntöä saada muutako isomman koneen kautta. 5nm nousi max vääntö ja 10hp teho. Lisäksi 4-5000 kierroksen kohdalla oleva vääntö monttu tasoittui hieman. Yli 7000 kierroksen kun mennään niin tehoa on kyllä sopivasti, oli jo ennen viritystä, mutta 4-6 tonnin kohdalle sitä kaivattaisiin yhä lisää. Tämä sama pätee myös uuden VFR:n kohdalla. Mun mielestä kierroksilla joilla yleensä maantiellä ajetaan ei vaan löydy tarpeeksi vääntöä. Muuten VFR on aika täydellinen ja uskoisin että ei se ole mihinkään muuttunut tossa uusimmassakaan versiossa.

Olisin itsekin mielummin nähnyt VFR:ssä litraisen koneen kuin tuon nykyisen. Syy nykyiseen koneeseen saattaa löytyä tuotantotalouden puolelta: edellinen 750 pystyttiin poraamaan halvalla ja luotettavasti 782:een ja tässä on pysytty, koska kokonaan uuden myllyn kehittäminen olisi ollut liian kallista ja nostanut pyörän hintaa vielä nykyisestäänkin (VFR myy kohtuu vähän, esim. jenkeissä n. 1000 kpl vuonna -03). Esim. 1000 e korkeammalla hinnalla XX olisi vienyt VFR:n myynnin nykyistäkin selvemmin.

Tältä pohjalta voisi uskoakin viime aikojen VFR 1200 V5 -spekulointeja. VFR tarvitsee uusia ostajia, jotta jatkokehittely olisi taloudellisesti mielekästä. Siinä vaiheessa isomman koneen suunnittelu on melko pakollinen kuvio jo kilpailutilanteesta johtuen, esim. Triumph ST kasvaa 1055 cc:ksi tulevaksi kaudeksi. Ihmettelisin, jos Honda tyytyisi vain ottamaan kilpailijoiden tehoedun kiinni.

Eipä näistä jutuista oikein omaa pyöräänsä tunnistaisi. Mulla on nyt 20 000 km VFR VTECillä takana, ja se on kyllä joka ikinen päivä vetänyt ihan iloisesti "jopa" alle 7000 kierroksen. Märällä asfaltilla ei aina pito riitä, saati sitten tuon rajan jälkeen. Alle 3000 kierroksen ei kummoistakaan vetoa voi ottaa ulos ilman V2-tyylistä tutinaa. Eikä mun pyörässä tunnu olevan mitään suurempaa "nykäisyä" 7000 kierroksen kohdalla. Kyllä siinä veto pompsahtaa sen verran, että mielessä käy ajatus rajan siirtämisestä esim. 1000 kierrosta alemmaksi.

Näyttää noin yleisesti hieman sille, että porukalla on turhan kovat odotukset VFR:n suorituskyvyn suhteen. Kannattaisi palautella mieliin, että 782 cc on todellakin 782 cc, oli ne pytyt sitten missä asennossa tahansa.

Ja on siinä VFR:ssä jotain hyvääkin, niitä puolia vaan ei koeajolla tule ehkä laittaneeksi merkille, jos keskittyy ihmettelmään kun power wheelie ei oikein lähde.
Tästä vastauksesta taas ei minun kokeilemia vtecejä tunnista. Ajeletko vain soolona? Oma Fi:kin tuntuu jopa pirteältä ja hyvin vääntävältä, kun ajaa yksin. Kahden hengen kuormalla meno rauhoittuu niin paljon, että ero ei edellisten pyörieni kanssa ole tuntunut niin isolta. 800cc on vain 800cc.
Paljon pitkiä reissuja ajavana ei jaksa joka ohituksessa polkea puolta askia mennen tullen läpi. Kahden hengen ja neljän laukun kuormalla vtec ei kahdeksalla venttiilillä kiihdy. Ei Fi:kään raketti ole, mutta siedettävä. 10nm on jumalattoman paljon 50nm:stä.
En pidä vteciä missään nimessä huonona pyöränä, mutta korostan, että minun käyttööni sen moottorin ominaisuudet eivät sovellu. Kevyellä kuormalla sen kanssa tulee toimeen, mutta päämääränä suunnittelussa ei ole, vastoin kaikkien muiden moottoreiden suunnittelua, ollutkaan muhkea alavääntö sekä tasaiset ja kuopattomat teho ja vääntökäyrät. VFR on hitec tuote ja tuossa venttiilitekniikassa se näkyy. Mitään käytännön lisäarvoa se ei tuo. Päinvastoin.

esim. Triumph ST kasvaa 1055 cc:ksi tulevaksi kaudeksi. Ihmettelisin, jos Honda tyytyisi vain ottamaan kilpailijoiden tehoedun kiinni.
Piti heti käydä Triumppi foorumilla etsimässä lisätietoa. 210kg, 125hp, 104nm/5000rpm ja tankki 21 litraa . Tuossa uudessa ST:ssä vois olla vastaus mun mopo ongelmaan jos honta ei keksi mitään uutta. Saispahan samalla vaihdettua regulaattori ongelmat johonkin toiseen ongelmaan
tounge.gif

Hipoo lähes täydellisyyttä!!  
Pitäisköhän laittaa maalaten omatkin kiillotetut vanteet!
Joo noista ajo-ominaisuuksista..itse olen kokeillut -00 vuoden konetta, eli ei tästä venttiilipotkuhommasta mitään kokemusta.
(ja vähän veikkaan ettei paljon vaikutusta minun ajoillani..  
wink.gif
 )
Mutta hyvä kuulla välillä niitä negatiivisiakin puolia, kun olen kuullut pelkkää hyvää tähän asti.

Voi kun pääsis kokeileen johonkin VFR:ää 02->. Mutta kun lähin on myytävänä 250km päässä. ei viittis pelkän koe ajon takia lähteä noin kauas. Tavella tai keväällä olis kyllä tarkoitus ostaa VFR sininen mieluiten.

On muuten makeet noi laserin vaimentajat tohon penkin alle. 4kpl. kattokaa
VFR1.jpg
.
vai mitä mieltä olet?  
biggrin.gif

Hintaa noilla vissiin on riittävästi 950€-1000€. Mutta oisko jollain kokemusta äänistä?
confused_orig.gif

sinisen VFR;n kuvia

Aika tyylikäs kieltämättä. Itellä ois tarkotus maalauttaa oma vfr helmiäis siniseksi, nyt ko nuo katteetkin on rutussa ja maalailua tulee muutenkin, ja joku heitti villin idean että "kun pyörä on helmiäis sininen niin sitten vaan vanteet kromilla"
biggrin.gif
saas nähä mihin kaikkeen rahat riittää
wink.gif

eli pyörästä vois tulla jotain tänne päin. Klikkaa

siis tosi mahtavan näkönen.
Joops. jotai kuinkin vanteet on vaan "amerikan" tyylin peilikromi (jos rahat riittää) ja sininen hieman vaaleempi, mut joo jotai kuinkin tommoinen
wink.gif

EDIT// ohops, my mistake, noissa kuvissahan olikin kahdessa peilikromi. Ainoastaan tossa ylimässä matta pintanen harmaa vuaan
smile_org.gif

Back