• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Sisäänajosta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja C-A-D
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

C-A-D

New member
Kävin koeajelemassa pyörää yhdessä pääkaupunkiseudun liikeessa. Pyörä oli uudenkarhea (150km mittarissa). Koska minulle ei sen kummempia ajo-ohjeita annettu, niin lievästi huonoa omaatuntoa tuntien tuli kokeiltua myös kuinka tuo lähtee, kuinka se vääntää (liian isolla vaihteella) ja muutenkin pitelin sitä kuten koeajopyörää pidellään. Siis hyvin, mutta karstoitumista välttäen
wink.gif

Ajellessani hiipi mieleen vanha keskustelu siitä mikä on oikea sisäänajotapa. Ajamani pyörä kun selvästi oli vielä koeajossa. Eli antaako kunnolla kamppeelle happea vai noudattaa ohjekirjassa tyypillisesti olevia aika varovaisuuteen kehottavia ohjeita. Onko porukalla kokemusta? Aika moni varmaan on kuitenkin ostanut liikeiden koeajopyöriä, jotka väitteeni mukaan eivät kärsi kyllä liian varovaisesta kyydittämisestä sisäänajoaikana. Onko kenellekään sattunut ennenaikaisia/poikkeuksellisia vaurioita, joita olisi voinut ajatella juontavan juurensa ehkä liian kovaan käsittelyyn sisäänajoaikana?

Toinen asia joka mielessäni kävi (ottamatta kantaa oikeaan sisäänajotapaan), on se kuinka usein noiden koeajopyörien annetaan lämmitä kunnolla ennenkuin sinkki kiristetään kunnolla.... Tuo nyt kuitenkin varmaan kaikkien koulukuntien mukaan on aika välttämätöntä....

Itse ne kyllä vedättele kylmällä pärrällä ja ajelen muutenkin ohjeiden mukaan, jos niitä annetaan ja jos ei anneta, niin narukireällä en uudella pyörällä ajele.

Ne sisäänajo-ohjeet on kyllä lähinnä kuskin sisäänajoa varten, TM:ssä oli juttua joku vuosi sitten MotoMorinin tehtaasta ja kokoonpano-ohjelmaan kuuluu täyskaasuveto joka vaihteella, todennäköisesti sama kuuluu muidenkin valmistajien ohjelmaan koska totaalisen testaamattoman kapineen myynti ulos on sangen epävarmaa.

Lämmityskäyttökin on niin ja näin, ei nuo kaupasta myytävät mopot ole niin korkeavireisiä että ne erityisesti vaatisivat lämmityskäyttöä, nykymoottorinohjauksilla olisi helppo toteuttaa pakollinen lämmityskäyttö jos moottori sitä vaatisi.

Oma kullannuppuni oli ennen kotiin tuloa ollut maahantuojan rata-ajelutuspäivien yleisöleluna, ostohetkellä mittarissa 1500km ja ennen luovutusta tehtiin ensihuolto. Pari kanssasisarta oli kuulemma lähteneet lunastukseen ja tuo selvisi liikkeeseen asti myytäväksi. Mitään sen ihmeellisempää en ole käytöksessä huomannut, vaikka varmastikaan sisäänajo ei ole ollut ohjekirjan mukainen. Radalle nämä laitteet on suunniteltu ja hyvinhän se siellä kulkee!

Sisäänajossahan suositellaan 'vaihtelevaa ajoa' ja sellaista ne koeajokäytössä varmasti saavatkin. 2t vehkeissä voi olla että kannattaa vähän rauhallisemmin ajaa alussa.

Sopivan isolla (mutta ei liian isolla) vaihteella väännättäminen isolla kaasulla lienee parasta sisäänajoa. Sylinteripaineet saadaan korkealle, jolla saadaan aikaan hyvä paine männänrenkaalle sylinterin seinämää vasten, mutta muuten karheita osia ei kiusata vielä liioilla kierroksilla. Näillä ideoilla männänrengas hioutuu sylinterin seinämää vastaavaksi mahdollisimman nopeasti välttäen turhaa kulumista -> seurauksena on hyvät puristuspaineet ja tiivis moottori.

En kai mä oo kovin iso uhka noille nykymoottoreille.
Uskoisin et ne on penkissä rääkätty jo moninkertaisesti mihin mä ikinä pystyn.

Ja, ihan oikeesti, nykyinen tuotantomäärä on jo sellainen joka tehtaalla ettei yksittäistä konetta erikseen "sisäänajeta".
Vai, oikeesti, kuulostako järkevältä ajaa ekat 800 kilsaa alle 4krpm?
Ketä hyödyttää?
Paitti amerikkalaista kuluttajaa...

Olen purkanut 70-luvulla Suzuki GT750 koneen jota oli rääkätty uudesta lähtien kunnolla. Männänrenkaat olivat kuin rautalankaa, pystyi vääntämään suoraksi katkeamatta. Mikäs näissä nykymopoissa sitten on erilaista että minkäänlaista sisäänajoa ei tarvita?
Pekka

Olen purkanut 70-luvulla Suzuki GT750 koneen jota oli rääkätty uudesta lähtien kunnolla. Männänrenkaat olivat kuin rautalankaa, pystyi vääntämään suoraksi katkeamatta. Mikäs näissä nykymopoissa sitten on erilaista että minkäänlaista sisäänajoa ei tarvita?
Pekka
Karkea hoonaus valurautapytyssä lämmittää valurautaisia männänrenkaita aluksi todella paljon, nykypyörissä sen sijaan lienee useimimissa siloinen nikasil-pinnoite sylintereissä ja itse renkaissakin kovakromipinnoite ja vastaavaa hiotumista ei tapahdu.

Kävin penkittämässä uuden Busani toukokuussa ja säätäjämestari sanoi kun oli penkityksen käppyrät kädessä että "on aivan helvetin hyvin antanu tehoo (ja vääntökäyräkin on loistava), oot taas varmaan antanu heti uudesta kunnolla käskyä laitteelle..."...se pitää paikkansa. Mun resepti on aina ollu että heti uudesta "ns.täysillä", ei se siitä kulu...
062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif
smile_org.gif
..päinvastoin..
buttrock.gif

Mä ostin 6000 km ajetun esittelygiksun, itse ajanut siihen 15 000 km ilman mitään ongelmia. Voin ostaa esittelymopon seuraavaksikin, jos sopivasti vastaan tulee.

Tietty mopot saattaa kärsiäkin jos kaikki vedättää matalilla kierroksillä vääntöä etsien, mutta kai kilokyykyissä etsitään sentään jotain muuta.

Se optimi kai olis kiihdytellä paljon niin että mennään maksimiväännön kierrosaluen yli usein, kun siellä saadaan se suurin paine sylinteriin aikaseksi. Liiallinen kierrättäminen ei oo hyvästä ja isolla vaihteella matalilla kierroksilla vetäminen on vielä pahempaa.

Niin. En koskaan ostaisi esittelypyörää edes alennuksella. En ottaisi vaivoikseni edes ilmaiseksi. Jokainen joka pikkasen tai vähän enemmän ymmärtää moottorin rakenteesta tai valmistusmenetelmistä ymmärtänee asian. En koskaan ostaisi edes vähän ajettua, jos pyörätyyppi on sellainen "harrastuskäyttöön" hommattu. Harrastuskäytöllä tarkoitan sitä että omistaja on menettänyt korttinsa jo sisäänajoaikana
biggrin.gif

Kahdelle viimeiselle ostamalleni mopolle olen suorittanut sisäänajon tyylillä "ride it like you stole it!" Eipä ne ole olleet siitä moksiskaan. Toisella ajoin 40tkm eikä siinä ollut koskaan vikaa eikä vienyt öljyä. Eikä tämä nykyinen HD:kaan ole protestoinut tuota metodia.

Pekka
Moottorin toimintaperiaatteta lukuunottamatta kaikki. Materiaali- ja valmistustekniikan kehitys on ollut huimaa viimeisten vuosikymmenten aikana.

Hauska esimerkki sisäänajoohjeistuksesta on Radical-auto, jota ainakin briteissä myydään myös kadulle. Autossa käytetään hieman viritettyä (~200hp) Busan myllyä, ja sisäänajoohjeena on käytännössä seuraava:

1. Käytä kone lämpimäksi
2. Tee täyskaasukiihdytys käyden kaikki vaihteet läpi.
3. Vaihda öljyt

Sama juttuhan se on minkä tahansa käytetyn pyörän kohdalla. Sitä on voinut edellinen/edelliset kuskit rääkätä ihan kaistapäisenä. Joitakin autoja ja motoja ostanut esittelypeleinä ja hyvin on kuitenkin pelannut. Nykyinen pyöräni on sellainen joka on ollut maahantuojalla jossakin kilpailussa palkintona. Siis tyylin "voita kawasaki kuukaudeksi käyttöösi". Mittarissa oli 2000km ostettaessa eikä pienimpiäkään käytön jälkiä. Osa kuskeista kohtelee kulkupeliä nätisti vaikka olisi mikä testipyörä ja osa rääkkää omaansakin ihan huulluna.

Taitaa tuo täyskaasulla sisäänajaminen olla jonkun nettiin vuotama vitsi. Toivottavasti ette oikeasti ota sitä tosissanne.

Ei nykyisissä 4-t moottoreissa ole mitään ongelmaa männänrenkaiden tiivistyksessä, jota muka voitaisiin sisäänajossa parantaa. Se on ihan huuhaata. Upouudesta koneesta kyllä irtoaa yhtä sun toista öljykiertoon, siksi se eka öljynvaihto on jo 1000:ssa, ja se myös on kriittisen tärkeä.

Ei se sitä tarkoita, ettäkö kone heti hajoaisi, jos sitä rääkätään sisäänajovaiheessa. Mutta ei se hyvääkään sille tee, eli jos pitkään aikoo moottorillaan ajaa, sisäänajo kannattaa tehdä moottorinvalmistajan, eikä nettitietotoimiston ohjein.

Ylipäätään joka kerta silloin, kun on olemassa selkeä ero valmistajan suosituksen ja ´netin suosituksen´ välissä, kannattaa hetkeksi pysähtyä miettimään, ketä uskoo ja miksi. Netti on ihan hyvä tietolähde, mutta ei ilman suodatusta.

Se vaan on valmistajan vaikea suosittaa tuota oikeaa metodia. Mut olishan se kiva jos omistajan manuaalissa lukis vaan että "hanaa!". Toki yleensä se on rivien välistä luettavissa, kun sisäänajo tulis tapahtua "vaihtelevilla kierroksilla". Ei ne vaihtelevat kierrokset tarkoita 2000-3000rmp välissä puksuttelua.

Back