Sivutuen lyhennyttäminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jlik
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kannattaa mittailla. Sivutukihan ei ole pystysuorassa, joten tarvittava lyhennys ei ole sama kuin madallus.
 
Joo ja oikea pituus tärkeää. Liian kallellaan ja kesällä uppoaa asfalttiin ja kaatuu. Liian pystyssä ja kaatuu toiselle puolelle.

Varmaan kannattaa ensin katkaista ja sitten miehissä kallistella ja mallailla mikä olisi ihanteellinen pituus.
 
No jos kerran hitsaillaan niin samalla vaivallahan siihen hitsaa jonkun 30mm prikan päähän. Ei uppoa enää asfalttiin. Toki pitää katsoa ettei satu ketjuun tai johonkin.
 
gessussa oli helppo homma, tuttu kuumensi sitä kaasulla ja kun oli punainen alkoi vääntää pyörää vasemmalle ja saoi, että milloin olis sopiva. jäähdyttelyä ja maalia päälle. valettu osa toki saattaa toimia hieman eri tavalla..
 
Ei tämä hirveän monimutkainen juttu pitäisi olla. Rälläkällä pätkä pois. Laittaa jalka takaisin kiinni ja mitan kanssa katsoa tasaisella alustalla oikea kulma ja sitten heftata uusi (tai se vanha) lätkä samaan kulmaan ja hitsata se siihen kiinni. Hionta ja maalaus.
 
Ei tämä hirveän monimutkainen juttu pitäisi olla.

Mutta siitä helposti saadaan monimutkainen...:grin:

Aloittajalta jäi kaksi tärkeää asiaa aloitusviestissä mainitsematta.
Materiaali ja muoto.

Toiset tekee sivutuen mustasta putkesta (meltorauta) ja toisilla se on jostain erikoisalumiinista muotoiltu monimuotoinen koru.
 
Minä lähtisin ehkä vielä yksinkertaistamaan tuota tarvittavan lyhennyksen selvittämistä sillä, että kokeilisin laittaa mopon renkaiden alle vaneria ja vaikka kovalevyä, jonka avulla haarukoisin sen tarvittavan lyhennyksen. On helppo ja nopea kokeilla, eikä tarvitse sitä mopoa kuskata sinne pajalle. Ja pystyy kokeilemaan edestakaisin eri lyhennyksien vaikutusta mopon asentoon. Halvemmaksikin tulee, kun itse kalja kädessä voi vaikka tuntikausia pyöritellä, eikä hitsari ole vieressä mittari raksuttamassa odottelemassa.
 
No joo, eihän tän projektin pitäis olla vaikea. Tilasin Biketeamista uuden sivutuen. Materiaalia en tiedä enkä ole vielä käynyt kaverin tallissa kattomassa mun mopoa. Periaatteessa riittää laittaa takarenkaan alle joku laudanpätkä niin näkee kuinka kallellaan mopo oli alunperin ja yrittää sitten haarukoida tarvittava lyhennys.
 
Mutta siitä helposti saadaan monimutkainen...:grin:

Aloittajalta jäi kaksi tärkeää asiaa aloitusviestissä mainitsematta.
Materiaali ja muoto.

Toiset tekee sivutuen mustasta putkesta (meltorauta) ja toisilla se on jostain erikoisalumiinista muotoiltu monimuotoinen koru.

Putkia on monenlaisia materiaalin ja taivutusjäykkyyden osalta joten putki ei automaattisesti ole meltorautaa, mitä tuo seos lieneekään. Alumiiniset sivujalat on yleensä tehty muottiin takomalla ja ne on hyvinkin kestäviä sekä kevyitä, toki niitäkin voi lyhentää ja hitsata lappu lyhennyksen kohtaan. Tai jos pyörän korkeus muuttuu tämän tästä, esim enduro<->moto niin jalkaan voi tehdä kierteellä pituus säädön, tai ostaa lyhyemmän/pitemmän jalan. Tai sitten voi myös...
 
Back
Ylös