• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

sivutuuli...

Gikseri_1992

New member
Pidin kymmenen vuoden ajotauon kaksipyöräisellä,enkä muistanut ollenkaan minkälaista on ajaa puuskaisella tuulella vai onx tuo minun "vanha rouva" ns.sivutuuliherkkä?Nooh,nämä viime päivien tuulet eivät olleet puuskaisia vaan myrskyisiä,mutta jokatapauksessa vähän tuo heiluminen "jännittää" vai siinäkö vika kun kuski yrittää pistää hanttiin?
 
Kyllä se tuuli on tuntunu varmaan kaikilla tän viimeisen viikon ajan. Ainaki itelläni tuntu, kun nostin vauhdin yli 120km/h lahdenväylällä reippaassa sivutuulessa, et lähtee koko pyörä lentoon. Mutta eihän tossa mitään sen harvinaisempaa.
062802moto_prv.gif

Tuskinpa pyörät niinpaljon aerodynaamisesti on muuttunu vuosien mittaan!!
smile_org.gif
 
Kyllä se muoviluotikin on tasasen tanakassa sivutuulessa melkosen mielenkiintonen ajettava, joutuu kanttaamaan kokoajan vastaan. Mut kuuluu asiaan, eikä oo vielä kertaakaan ympäri pyörähtäny. Eri juttu sit jos autopaanalla 250kmh lasissa alkaa kaarteessa nostaa pyörää pystyyn, sit voi olla jo vähän vääntöä luvassa.
 
Kyllä kaikki tuulen tuntee jollain lailla, mutta suurempaa massaa tuuli heiluttaa vähemmän.
Pyöräkin vaikuttaa ainakin minulla, kun diversion oli tosi herkkä (jopa vastaan tuleva rekka heilutti) fz6 on lähes vastaava pyörä mutta vastaantulevista rekoista ei tiedä mitään eikä tuulikaan taivuta "runkoa".

Kokeneemmat kertokaa onko rungon jäykkyydellä vaikutusta ns.tuuleen?
withstupid.gif


sport05.gif
 
Jaa-a, ainakin umpinaisen mallisilla aluvanteilla on mainittu olevan selvä vaikutus sivutuuliherkkyyteen, esim. V-rodeissa tällaisia on ollut. Pyörä on hiton matala muuten, joten ei se korkeus ainakaan ole syynä siinä.

Kysyjän tapauksessa lienee suurin syy ajotauko. Itekin muistan saman ilmiön aloittaessani. Tuntui kaikki vastaantulevat rekatkin suorastaan vainoavan. Nykyään ei paljon kiinnitä huomiota.
 
Ajelua aloitellessa yllätti metsän suojasta aukealle siirtyminen, kuinka kovaa tuulisella säällä sivutuuli ottaa kiinni.

Melkoisia eroja noissa rekkojen edessään puskemissa tuulivalleissa, joistain ei tunne juuri mitään ja joistain tulee mahtava pläjäys päin yläkroppaa. Joistain ikäänkuin myös parin sekunnin viiveellä verrattua toisiin.
 
Enpä koskaan mitään kummempaa ongelmaa tuulessa oo huomannut. Kaikkein pahimmimmillaan kun on puhaltanut ja metsänsuojasta peltoaukealle tullut niin pyörä on tehnyt pienen sivuttaissiirron, mutta luonnostaanhan sen korjaa kun ei liikaa purista.
 
Enpä koskaan mitään kummempaa ongelmaa tuulessa oo huomannut. Kaikkein pahimmimmillaan kun on puhaltanut ja metsänsuojasta peltoaukealle tullut niin pyörä on tehnyt pienen sivuttaissiirron, mutta luonnostaanhan sen korjaa kun ei liikaa purista.
Samaa mieltä. Jos järkevässä kohtaa kaistaa ajaa, on syytä antaa tuulen hieman tehdä hommaansa eli aiheuttaa siirtymää ja rauhallisesti korjailla linja kohdalleen. Tuulta vastaan ei kannata hampaat irvessä pusertaa ja pitää linjaa millilleen, vaan mieluummin antaa mopon hieman seilailla tuulessa kaistan sisällä. Näin ainakin itse katson parhaaksi.

-hh-
 
Viime viikonlopun puuskat heilutti kyllä huolella. Olipa ojaan ajokin lähellä kun todella kova puuska yllätti sellaisessa paikassa missä en uskonut sen tulevan, kallioleikkauksen kohdalla
eek.gif
Se meinas tosiaan viedä, nopeesti saa silloin reagoida.
 
Back
Ylös