• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Soitatko poliisille?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tisha
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Jokainen joka ajaa kunnon soosissa autoa tai jotain moottori vempainta on siinä määrin aivoton paskaläjä että joutaa vastuuseen.
Juuri näin. Kännissä ajamisessa ei ole kyse mistään muusta kuin typeryydestä ja täydellisestä välinpitämättömyydestä muiden terveydestä.

On tässäkin maassa noiden aiheuttamat tilastot kyllä vuodesta toiseen siinä määrin rujot, että tuohon pitäisi puuttua (viranomaisten toimesta) selkeästi nykyistä tarmokkaammin.

Viranomainen ilmeisesti ajattelee että kun kerran otat yhteyttä asiassa niin olet siihen jotenkin sotkeutunut ja siis vähintäänkin osasyyllinen.
Täytyypä nyt olla vähän eri mieltä. Ei mulla ole ollut viranomaisten kanssa ikinä ongelmia. Sakkoja ja toruja on tullut saatua, mutta ei niistä yksikään ole turhasta tullut. Rikos ja rangaistus, syy ja seuraus. Ei se ole sen kummempaa.

Eihän ne poliisit ketään rivimopomiehiä ja normaali autoilijoita kyttää. Suorittamassa ihan just sitä normaalia liikennevalvontaa, mistä niille se palkkakin maksetaan. Kelvottomat ajopelit ja holtittomat kuskit pois liikenteestä.

Kyllä se on vaan paras keino selvitä kaikista vähimmillä poliisin kanssa on pitää turhanpäiväiset mölyt mahassa ja ottaa hattu kourassa vastaan mitä annetaan, eikä alkaa ainakaan soittamaan suutaan.
Siitä oppirahat oon jo maksanut. Menee vaan sen pitemmän kaavan ja kalliimman kautta.

Jos tuolla tien päällä näkee jonkun todellakin vaarallisen yksilön niin ei muuta kun soittoa perään.

Allekirjoittanut ajattelee näin, kahden koululaisen isänä.  
smile_org.gif
Totta kai mölyt pidetään mahassa, sehän on selvä. Ellet pysäytettäessä osoita riittävää kunnioitusta, kortti lähtee ja saat sen takaisin puolen vuoden päästä käräjillä.

Juopot kyllä kannattaa karsia liikenteestä jos vaan mahdollista.

Tosta rivimopomiesten ja autoilijoiden kyttäämisestä olen vähän eri mieltä. On tapauksia joissa virkamies nappaa jonkun silmätikuksi ja ajelee sitten perässä kymmeniä kilometrejä, odottaen milloin rivimies tekee virheen, riittävän ison että pääsee päiväsakoille.

Viranomainen ilmeisesti ajattelee että kun kerran otat yhteyttä asiassa niin olet siihen jotenkin sotkeutunut ja siis vähintäänkin osasyyllinen.
Täytyypä nyt olla vähän eri mieltä. Ei mulla ole ollut viranomaisten kanssa ikinä ongelmia. Sakkoja ja toruja on tullut saatua, mutta ei niistä yksikään ole turhasta tullut. Rikos ja rangaistus, syy ja seuraus. Ei se ole sen kummempaa.

Eihän ne poliisit ketään rivimopomiehiä ja normaali autoilijoita kyttää. Suorittamassa ihan just sitä normaalia liikennevalvontaa, mistä niille se palkkakin maksetaan. Kelvottomat ajopelit ja holtittomat kuskit pois liikenteestä.

Kyllä se on vaan paras keino selvitä kaikista vähimmillä poliisin kanssa on pitää turhanpäiväiset mölyt mahassa ja ottaa hattu kourassa vastaan mitä annetaan, eikä alkaa ainakaan soittamaan suutaan.
Siitä oppirahat oon jo maksanut. Menee vaan sen pitemmän kaavan ja kalliimman kautta.

Jos tuolla tien päällä näkee jonkun todellakin vaarallisen yksilön niin ei muuta kun soittoa perään.

smile_org.gif
Totta kai mölyt pidetään mahassa, sehän on selvä. Ellet pysäytettäessä osoita riittävää kunnioitusta, kortti lähtee ja saat sen takaisin puolen vuoden päästä käräjillä.

Juopot kyllä kannattaa karsia liikenteestä jos vaan mahdollista.

Tosta rivimopomiesten ja autoilijoiden kyttäämisestä olen vähän eri mieltä. On tapauksia joissa virkamies nappaa jonkun silmätikuksi ja ajelee sitten perässä kymmeniä kilometrejä, odottaen milloin rivimies tekee virheen, riittävän ison että pääsee päiväsakoille.
On onpas kumma juttu että jaksavat turhan takia seurata noinkin pitkiä matkoja, ja onhan sulla pakko olla tosi huonoa tuuriakin.
Minulle kun ei ole tuommoista tapahtunut koko 28 vuotisen ajo-urani aikana. Heti on pysäytetty jos oon töpeksinyt. Ei ole seurailtu ja odoteltu tilaisuutta.

Täytyypä ruveta tarkkailemaan perässä-ajelijoita vähän paremmin?
eek.gif

Hui. Toivottavasti muistan katella vielä välillä eteenkin päin.

sanotaanko että se asenne millä minuun suhtauduttiin poliisin suunnalta noissa oikeus asteissa oli sitä luokkaa että seuraavalla kertaa nimettömänä soitan jos sitäkään.
Täysin samanlaista kokemusta. Mitä vähemmän kyttien kanssa tarttee olla tekemisissä, sitä parempi.
Juuri niin. Itse näin pari vuotta sitten kesällä, kun eräs autoilija peruutti kadun varressa olevaa Kawasakia päin ja mopo kaatui. Tämän jälkeen autoilija jatkoi matkaansa välittömästi. Koska poliisit ovat mulkkuja, niin en viitsinyt sotkeutua tähän asiaan, joten minäkin jatkoin matkaani.
No tässä tapauksessa tietysti olisi voinut ajatella kaverimotoristia, joka joutuu kustantamaan vahingot omasta kaskostaan, jos tekijää ei saada kiinni.
Juu, osakaskosta (Tapiolan ainakaan) ei korvata pysäköitynä toisen ajoneuvon aiheuttamia vahinkoja. Kyllä kanssamotoristia pitää sen verran tukea että vähintään ottaa rekkarin ylös ja pistää lapun ruhjottuun pyörään näkyville.

Ettei menisi off-topiciksi, kerran sunnuntai-aamuna kun Kannelmäen liittymästä kolmostiellä meinasi joku tulla kahden kaistan yli kylkeen, seilasi edestakaisin kaistojen välillä ja poistui seuraavasta liittymästä ulos, pysäytin seuraavalle bussipysäkille ja soitin tuntomerkit ja ajosuunnan poliisille. Kiittivät puhelimessa eikä muuta kuulunut koskaan.
tosta poliiisien suhtautumisesta sen verran että noin vuos tämän tapahtuma hetken jälkeen mulle soitti syyttäjä ja todella töykeellä asenteella ilmotti että pitäs tulla hakemaan rattijuopumus syyttet polliisiasemalta. kysyin siinä että siis mitä pitää tehhä?? sano että tule vaikka taxilla hakemaan ei he näitä ovelle rupee tuomaan... ja puhelu oli siinä.

laitto hiukan miettimään että mitä hittoo, no seuraavana päivänä menin asemalle ja syyttäjä tuli ovella vastaan ja totes että enhän ite ajanu? sitten niitä papereita mulle antaessaan totes että "ai sinä ootkin todistaja" muuttu käytös ihan kerrasta siinä vaiheessa.

noh sit oikeus salissa minua kuulusteltiin ja yhessä vaiheessa jo uhattiin väärällä ilmotuksella... kun ei ollu minun muisti kuvat tilanteesta oikeen selkeet. (en muistanut tarkkaa lukua kuinka monesti tämä auo pöllyytti penkkaa tai ajautu vastaan tulian kaistalle kokonaan. molempiin totesin vaan että useita kertoja) Harva kai kovin tarkkaan muistaa tollasta yli vuoden takaa. saatikka sit kahen vuoden perästä kun hovissa tavattiin.

Mä oon pari rattijuoppoa käräyttänyt. Molemmilla kerroilla olen soittanut tyttären prepaidista ja ajanut syyllisen takana siihen asti, että poliisi puuttuu peliin.. Eka puhalsi lehtijuttujen mukaan 1,6 promillea ja toinen vaatimattomat 3,4 promillea... Mihinkään oikeuteen en joutunut, kun en kertonut omia henkilötietojani (joita jostain syystä silloisen poliisin oman hätäkeskuksen (10022) päivystäjä yritti multa vaatia)..

Tähän nyt sitten varoituksen sana. Laittakaahan korvan taakse.
Männä aikana olin kaverini kyydissä kun rattijuoppo ajoi punaisia päin aivan helvetisti kun oltiin pysähtyneenä valoihin ja odotettiin vihreää, oli viedä peilinkin autosta sen verta likeltä meni. Noh me siitä sitten perään ja soitto (siihen aikaan) poliisille. Ajettiin perässä ja halikon kohdilla saivat tiesululla pysäytettyä (turun keskustan tuntumasta lähettiin).

Siinä matkalla annettiin sitte poliisille tietoja paikasta, ajonopeusarviota sekä läheltäpiti tilanteista infottiin. Kävi sitten niin että oikeudessa siltä mun kaveriltakin lähti kortti kun se vastapuolen asianajaja sai läpi sen ettei voitu pysyä perässä näköyhteydessä jollei kaverini ajanut itsekin xxx vauhtia.

mad.gif

-k-
singledero.gif

Soitan

60% kuolemaan johtaneista kolareista tapahtuu humalassa tai huumeessa ajavien toimesta

-n

smile_org.gif
Voiko enää suoremmin ja paremmin sanoa!
bowdown.gif

Täytyypä nyt olla vähän eri mieltä. Ei mulla ole ollut viranomaisten kanssa ikinä ongelmia.
Ei poliisi ole yleensä ongelma, mutta käräjäoikeudesta löytyy kyllä sellaisia taulapäitä tuomioita latelemassa että huhhuh...

Nimim. "Jopa tutkiva konstaapeli ihmetteli miten tällaisia tuomioita voi tällaisin perustein antaa".

olin kerran auton kanssa kaupan parkkipaikalla ja yhtäkkiä joku äijä tuli koputtamaan ikkunaan ja avasin ikkunan ja kysyin mitä asiaa niin hän kysyi että onko kaapeleita että ei auto lähe käyntiin, siihen vastasin että ei oo mutta kokeilkaa mäkistartilla jos sillä lähtis, rupesin miettimään että onko kaveri kännissä vai ulkomaalanen vai mitä helvettiä, no katon kun yksi istuu ratissa ja yksi työntää, no ajattelin että lähden auttamaan työntämisessä, siinä sitten työnnettiin ja ajattelin että jaa on tää ketä työntää niin kännissä mutta ei se haittaa jos kuski ei kerran ole, no työnnettiin auto hyvään vauhtiin ja kuski ei laittanut edes vaihdetta päälle sitten kuski pysäyttää auton ja nousee autosta ja sanoo: EI SSHE AUTTTTOO LÄHHE KÄYYNNTTTTIISHH.. aivan jurrissa ja minä siihen että koittakaa keksiä jotain, menin takas omaan autoon ja soitin poliisit, toivottavasti jäivät kiinne!

on tullut monesti soitettua ja jatkossakin soitellaan
blush.gif
Aikoinaan artjärvellä viimeks soitin niin nastolasta lähetti auton vastaan ku ei lähempänä ollut
smile_org.gif
kohde sinnepäin jatko matkaa ja ite toista väylää niin pääs sit ite vauhdilla perille
biggrin.gif

Humalaisista kuskeista soitan kyllä, mutta ylinopeutta ajavista tai MINUT ohittavista ei tulisi kyllä pieneen mieleenkään vaikka ajaisivat kuinka kovaa tahansa...

Mitens tämmönen.

http://www.poliisi.fi/poliisi....ocument

Koska nämä ovat "nimettömiä"vihjeitä varten, niin näihin jätettyjen vihjeitten perusteella ei ilmeisesti tarvitse juoksennella oikeudessa/kö?
Soveltuisko tuo hätänumeroon soitettu nimetön vihje oletetussa rattijuopumustapauksissa.
Voiko noita vihjeitä/vihjeen antajaa käyttää todistajana oikeudessa (vaikka vihjettä antaessa olisitkin antanut nimesi); mielestäni ei, koska homma käsittääkseni perustuu juuri siihen eli kynnyksen poistamiseen.

Soitan

60% kuolemaan johtaneista kolareista tapahtuu humalassa tai huumeessa ajavien toimesta

-n
Aika kova luku. Mahtaako pitaa paikkansa?
Vastaan itselleni: Ei pida paikkaansa.

sanoi:
Alkoholi
 Tutkijalautakuntien vuonna 2009 tutkimissa kuolemaan johtaneissa moottoriajo-neuvo-onnettomuuksissa pääaiheuttajana olleista kuljettajista rattijuoppoja oli 55 eli 25 %. Määrä on tarkastelujakson alin. Vuonna 2009 kevyen liikenteen onnet-tomuuksista 14 oli alkoholionnettomuuksia (jollakin osallisella oli alkoholia veres-sään 0,5 ‰ tai enemmän). Määrä on tarkastelujakson keskitasoa.

sanoi:
Keskimäärin joka neljäs pääaiheuttaja on ollut alkoholin vaikutuksen alaisena. Yli-nopeutta on vastaavasti ajanut useampi kuin joka kolmas. Pääaiheuttajista noin 15 % on ollut sekä alkoholin vaikutuksen alaisena että ajanut ylinopeutta.

sanoi:
Alkoholi, huumeet ja lääkkeet Taulukot 30–32, s. 23. Ks. myös taulukko 70, s. 58.
 Onnettomuuksien pääaiheuttajista alkoholin vaikutuksen alaisena (0,5 ‰ tai enemmän) oli
o kaikista pääaiheuttajista 25 % (n=55)
 yhteenajojen pääaiheuttajista 11 % (n=12)
 yksittäisonnettomuuksien kuljettajista 38 % (n=42)
 Kaikista kuljettajista alkoholin vaikutuksen alaisena oli 17 % (n=55)
o ns. maistelleita (0,2–0,49 ‰) kuljettajia oli 1 % (n=5)
 Huumeiden vaikutuksen alaisena ajoneuvoa kuljetti 6 % (n=21) kaikista kuljettajis-ta ja 9 % (n=20) aiheuttajakuljettajista
 Ajokykyyn vaikuttaneiden lääkkeiden vaikutuksen alaisena ajoneuvoa kuljetti kai-kista kuljettajista 6 % (n=19) ja 8 % (n=18) aiheuttajakuljettajista

Ylinopeus Taulukko 33, s. 24
 Onnettomuuden tapahtuessa vähintään 10 km/h ylinopeutta suhteessa tiekohtai-seen nopeusrajoitukseen ajoi
o kaikista onnettomuuksissa mukana olleista kuljettajista 28 % (n=94)
o pääaiheuttajista 41 % (n=87)
 yhteenajojen pääaiheuttajista 31 % (n=34)
 yksittäisonnettomuuksien kuljettajista 52 % (n=53)

LAHDE

Eli jos tahan on uskomista niin enemman on ylinopeuksilla ollut osaa kuolemiin kuin alkoholilla.

Jos 25% kuoleman kolareista ajetaan humalassa niin 75% selvin pain. Vakava epakohta johon pitaa puuttua kovalla kadella.

Pienessa hiivassa kun ajelee rajoituksen mukaan on paras mahdollisuus selvita elossa.

Kippis.      
033102beer_1_prv.gif

tounge.gif

Back