• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Soitatko poliisille?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tisha
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Eli jos tahan on uskomista niin enemman on ylinopeuksilla ollut osaa kuolemiin kuin alkoholilla.
kuis sen tolleen tulkitsit?
Matematiikkaa. Siella on selvat prosenttiluvut joka ryhman perassa.

sanoi:
voishan ajatella et liki sata prosenttia oli kumipyörien varassa..
Voi hurja, junat puuttuu tilastosta...    
omg.gif

sanoi:
ajoi ylinopeutta on eriasia kuin ylinopeus aiheutti.
Samalla lokiigalla ajoi humalassa on eri asia kuin humala aiheutti, eh..?    
wink.gif

Vihjena mainittakoon moralisaarnaajille ja besserwisserille: Kyseisen tutkimusen on tehnyt  Vakuutusyhtiöiden liikenneturvallisuustoimikunta VALT, eika allekirjoittanut.

Pari vuotta sitten laskin Moottori lehden onnettomuus selostuksista, niin silloin oli noin 60 prossaa onnettomuuksista pöllyssä ajelleiden aiheuttamia.

Kansa on selvästi raitistunut tai ainakin vähentänyt kännissä hölmöilyä

Voi olla että ns nimettömänä soittamisesta ei ole hyötyä, viranomaiset taitavat nähdä jokatapauksessa soittajan numeron, vaikka olisi estetty, en ole kylläkään 100varma.
Ihan sama näkyykö numero vai ei, kun soitat. Se on sun ihan ikioma henkilökohtainen päätös todistatko vai et. Jos valitset olla todistamatta ja rattijuoppo ei jää ajosta kiinni ja kiistää ajaneensa, niin se oli sitten siinä. Et joudu käräjille, eikä rattijuoppo saa syytettä. Itellä saattaisi vaan omatunto hieman soimata sitten..

Eli jos tahan on uskomista niin enemman on ylinopeuksilla ollut osaa kuolemiin kuin alkoholilla.
kuis sen tolleen tulkitsit?
Matematiikkaa. Siella on selvat prosenttiluvut joka ryhman perassa.

sanoi:
voishan ajatella et liki sata prosenttia oli kumipyörien varassa..
Voi hurja, junat puuttuu tilastosta...    
omg.gif

sanoi:
ajoi ylinopeutta on eriasia kuin ylinopeus aiheutti.
Samalla lokiigalla ajoi humalassa on eri asia kuin humala aiheutti, eh..?    
wink.gif

Vihjena mainittakoon moralisaarnaajille ja besserwisserille: Kyseisen tutkimusen on tehnyt  Vakuutusyhtiöiden liikenneturvallisuustoimikunta VALT, eika allekirjoittanut.
sanoi:
Kyseisen tutkimusen on tehnyt Vakuutusyhtiöiden liikenneturvallisuustoimikunta VALT, eika allekirjoittanut.

no siloinhan tommosen tutkimuksen voi niellä ilman kritiikkiä karvoineen.

niin..perustaipumuksia ja tarpeita ihmisellä on halu yksinkertaistaa asioita helpommin ymmärrettävään muotoon.

Ajellessani edessä meni henkilöauto, ihan reippaasti sataa kaheksankympin alueella. No ei siinä mitään, mutta sitten se rupesi seilaamaan keskiviivan vasemmalla puolella.
Tätä tapahtui monen kilometrin matkalla. Tästä kysymys, soittaako poliisille?
Joopa, tänään näki taas tällaisen autoilijan. Saavutin pakun mutkatiellä jonka jälkeen autokuski kiihdytti vauhtia ja kosla alkoi heitellä pientareelle ja vastaantulevien kaistalle, myös suorilla. Ei peitellyt vain ohitusta, vaan oli todella huojuvaa menoa. 90% varmuudella rattijuoppo tai muissa aineissa. Kovin reipasta vauhtia ja kevyttä liikennettä tuli vastaan.. Ajattelin että ajelen perässä sopivan matkan päässä ja kun pysähtyy kotiinsa tms niin soitan poliisille ellen muuta keksi. No sattui poliisi tulemaan vastaan, niin valo- ja käsimerkein pysäytin maijan. Selostin tilanteen, mutta kuulemma "toinen tehtävä päällä ja mussun mussun, ja se sai aika tavalla etumatkaa.." joten ei voi lähteä perään. Ei näyttänyt kiireessä ajelevan.. No aikoi sentään soittaa toiselle partiolle jos se ehtisi ajamaan vastaan ko. epäiltyä kun sai multa rekkarin ja sitä kautta kuskin tiedot.

Vähän siitä lähtiessä mietitytti, kun lähellä tuota paikkaa itse aikoinaan kuittasin tyhjällä peltosuoralla mojovat päiväsakot ja ajokieltoa, mutta rattijuopot ei vaikuta vähempää kiinnostavan..
:peukkualas:

Kyllä soitan koska en halua lukea seuraavana päivänä lehdestä että olis tapahtunut jotain vakavaa jonka olisin ehkä voinut estää.
Eikä se välttämättä ole edes rattijuoppo/narkki vaan sairaskohtauksen saanut henkilö joka ei tajua tilaansa.

Jos poliisit ei ota vakavasti niin muistutan heitä että teillä menee automaattisesti nämä puhelut nauhalle ja jos jotain tapahtuu niin te olette siitä vastuussa.
Mikäli seuraavana päivänä näen lehdessä että jotain sattui niin varmasti käyn asemalla huomauttamassa että ilmoitustani ei otettu vakavasti. Luonnollisesti myös media saa "vahingossa" lisätietoja.

Ite soitin 6 vuotta sitten poliisit ku tulin salosta töistä kotiin ja oli yks jannu viikonloppuyönä tiellä joka veteli siksakkia autolla tien reunasta reunaan eli siis kaistojen yli ja ihan holtitonta ajoa.

Ja olen soittanu poliisit ku exän pikkusisko lähti kännissä rattiin kehoituksista huolimatta. Kytät sai sen kii, puhallutti, ja kortti lähti, mutta ei lähteny kenenkää henki onneks.

Ei tiedä tänä päivänäkään että minä soitin ne kytät sen perään.

soitin... mutta ens kerralla varmasti nimettömän.
käräjillä sekä hovissa piti käydä soiton takia.
Kyllähän ilmoittamiseen kannustetaan, mutta sitten huomaatkin että

- olet se kuka syyttää rikoksesta, ei syyttäjä
- olet se joka joutuu vastuuseen aiheettomasta ilmiannosta jos näyttö puuttuu
- olet se joka maksat omat kulusi, korvaukset olemattomia

Että kannattaa kaksi kertaa miettiä ennen kuin myöntää nähneensä mitään tai havainneensa mitään. Olkoon sitten tappelu tai rattis.

Jos poliisit ei ota vakavasti niin muistutan heitä että teillä menee automaattisesti nämä puhelut nauhalle ja jos jotain tapahtuu niin te olette siitä vastuussa.
Mikäli seuraavana päivänä näen lehdessä että jotain sattui niin varmasti käyn asemalla huomauttamassa että ilmoitustani ei otettu vakavasti. Luonnollisesti myös media saa "vahingossa" lisätietoja.
Tjaa. Paatero vastaa että voi voitu mitään kun poliisilla ei ole kylliksi resursseja.

Ja sitten jos tämä lehtikohu tuottaa lisää määrärahoja poliisille, niin Paatero ostaa niillä lisää kamerapönttöjä.

Joten, mitä hyötyä?

En tiedä onko tämä oikea foorumi, mutta menköön tänne. Tapahtui siis seuraavaa. Ajellessani edessä meni henkilöauto, ihan reippaasti sataa kaheksankympin alueella. No ei siinä mitään, mutta sitten se rupesi seilaamaan keskiviivan vasemmalla puolella.
Tätä tapahtui monen kilometrin matkalla. Tästä kysymys, soittaako poliisille?  
nixweiss.gif

Joo, minä soitin.
Jep jokusen kerran on tullut nähtyä tuontapaista. Kolme kertaa olen soittanut poliisille ja kerran olen ottanut puolitutulta avaimet pois ja soittanut sen muijan hakemaan. Tuli metsäautotiellä kävelyvauhtia "pikkujurrissa" vastaan kun olin koiraa lenkittämässä. Pahin rangaistus taisi olla tuo viimeinen muista kuskit taisivat selvitä sakoilla ja pienellä nuhtelulla

Suoraan sanoen minulla ei kiinnosta määrärahat, Paatero tai,
http://www.youtube.com/watch?v=epPls1dyqy8 mitkään pöntöt vaan se että ihmishenkiä voi säästyä
ilmoitukseni ansiosta.
Eli sellaista hyötyä jannep.

En minä mikään sivari ole joka kyttää kaikkea mutta laidastalaitaan vaappujat ilmoitan.
Edellisessä viestissäni oleva sairaskohtaus/ilmoitus/ei otettu vakavasti on tapahtunut oikeasti mutta siitä ei sen enempää. Yllättävästi poliisi ei pidä negatiivisesta julkisuudesta  
smile_org.gif

(videolla ei ole mitään merkitystä kunhan korostin viestiä mutta mode poistakoon jos vaivaa).

Kerran soitin, kun edellä ajeleva auto mutkitteli kuinka sattui. En tiedä saiko pollarit sitä kiinni, kun kääntyi toiselle tielle. Ajattelin vain tätä ketjua lukiessani, että nyttemmin voisi tieten vähän filmata vaikka kännykällä menoa, jos perässä ajelee. Mutta ehkä siitäkin joutuu itse sitten syytteeseen....
crazy.gif
.

Tähän nyt sitten varoituksen sana. Laittakaahan korvan taakse.
Männä aikana olin kaverini kyydissä kun rattijuoppo ajoi punaisia päin aivan helvetisti kun oltiin pysähtyneenä valoihin ja odotettiin vihreää, oli viedä peilinkin autosta sen verta likeltä meni. Noh me siitä sitten perään ja soitto (siihen aikaan) poliisille. Ajettiin perässä ja halikon kohdilla saivat tiesululla pysäytettyä (turun keskustan tuntumasta lähettiin).

Siinä matkalla annettiin sitte poliisille tietoja paikasta, ajonopeusarviota sekä läheltäpiti tilanteista infottiin. Kävi sitten niin että oikeudessa siltä mun kaveriltakin lähti kortti kun se vastapuolen asianajaja sai läpi sen ettei voitu pysyä perässä näköyhteydessä jollei kaverini ajanut itsekin xxx vauhtia.

mad.gif

-k-
singledero.gif
Huh että rupes tikuttamaan ku ton luin...
mad.gif

Siinä matkalla annettiin sitte poliisille tietoja paikasta, ajonopeusarviota sekä läheltäpiti tilanteista infottiin. Kävi sitten niin että oikeudessa siltä mun kaveriltakin lähti kortti kun se vastapuolen asianajaja sai läpi sen ettei voitu pysyä perässä näköyhteydessä jollei kaverini ajanut itsekin xxx vauhtia.

mad.gif

[/img]
Noinhan siinä voi käydä. Kannattaa aina muistaa että vastapuolen asianajaja ihan työnsä puolesta pyrkii tekemään kaiken mahdollisen kääntääksesi lausuntosi perättömäksi tai kuten tässä omaksi vahingoksi.

Ja toki juridisesti oikein, eipä sitä saa yksityinen rosmonkaan perässä ajaa ylinopeutta. Jos näin teet niin kyllä kortti lähtee ihan samalla tavalla.

Eli ihan harkitsemattomasti ei kannata asioihin sekaantua. Viepä rattikseltakin avaimet ennen kun se on jo lähtenyt ajamaan niin syyllistyt pahimmillaan väkivaltaiseen vapaudenriistoon.

Ja jos poliisi ei saa sitten rysän päältä kiinni jos ilmoitat, niin taas on vain sana sanaa vastaan ja toinen sanoo että juonut vasta perillä promillet ja syyttää perättömästä ilmiannosta.

En minä mikään sivari ole joka kyttää kaikkea mutta laidastalaitaan vaappujat ilmoitan.
Edellisessä viestissäni oleva sairaskohtaus/ilmoitus/ei otettu vakavasti on tapahtunut oikeasti mutta siitä ei sen enempää. Yllättävästi poliisi ei pidä negatiivisesta julkisuudesta  
smile_org.gif
Eihän siinä mitä, hyvähän nuo olisi saada pois, mutta armas oikeuslaitoksemme on tehnyt paljon sen eteen että se hyvää tarkoittava voi saada enemmän näpeilleen tai ainakin pitkän vaivan.

Todistajansuojaahan meillä ei ole, joten yhtä hyvin autosi on sitten joku yö syttynytkin palamaan tai seuraa muuta harmia. Käsiä levitellään. Maksatkin toisen oikeuskulut perättömästä ilmiannosta kun ei ollut tarpeeksi todisteita, 50 000 euroa. Eihän se poliisi näet ole sitä ilmoitusta tehnyt vaan sinähän se ilmiannon teit.

Että kiva olisi olla sankari hyvän asian puolesta. Saattaa kuitenkin tulla pahasti tuulettimeen.

Kansalaisen oman käden oikeudet on myös viety minimiin, että kovin usein ei kannata asioihin sekaantua. Ikävä kyllä.

Ei ole asiat enää niin kuin ennen. Päälleen on moni asia mennyt.

Mä olen soittanut rattijuopumusepäilyjä hälytyskeskukseen varmaan toistakymmentä kertaa. Lähes poikkeuksetta ovat suhtautuneet asiaan asiallisesti ja pyrkineet lähettämään paikalle partion. Kertaakaan en ole pystynyt seuraamaan niin pitkään että olisin todistanut pysäytyksen, mutta rekisterinumeron olen saanut annettua joka kerta. Aikoinaan kun olin Alkossa töissä näitä sai soitella ihan viikottain...

Mielenkiintoinen tapaus oli kerran Kehä I:llä, kun nopeasti havainnoimme vaimon kanssa, että penkan pohjalle olisi ajautunut auto. Näytti siis siltä, että auto olisi ajanut ulos ja päätynyt kohtuullisen rauhallisesti ojan pohjalle parinkymmenen metrin päähän tiestä. Oltiin vaimon kanssa liikkeellä ja meilläkin kesti hetken prosessoidan tilannetta, eli oliko kyseessä hätätilanne vai jotain muuta.

Päätettiin sitten varmuuden vuoksi soittaa hätäkeskukseen ja raportoida tilanne. Hätäkeskuksessa ensimmäinen reaktio oli, että ettekö pysähtyneet!? No ei tosiaan tajuttu, kun ei yhtään näyttänyt siltä että kukaan olisi loukkaantunut. Puhelu loppui pian, mutta alle 5 minuutin kuluttua tuntematon numero soitti; hätäkeskuspäivystäjä kysyi, että "missä kohtaa tarkalleen se auto oli Kehä I varressa katollaan?" Hetken joutui miettimään, että mitähän tähän vastaisi, kun mitään tämän tyyppistäkään ei oltu raportoitu...

Joo,soitan. Edelläni meni ei niin reippaasti henkilö-auto 100 km/h alueella 80 km/h ja seilas kaistallaan puolelta toiselle. Vitun Wanha audin rämä ja viel wanhempi kääkkä puikoissa.

Back