• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Sopiva pyörä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jjnnaa
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
... Lähinnä sitä että jos haluaa omaa ajotaitoaan kehittää.

ABS jarrujen olemassa olo ei mitenkään estä jarrutuksien harjoittelua tai muutenkaan ajotaitojen kehittämistä.

Se, että niitä ei ole 10v aikana tarvinnut ei tee niistä hyödyttömiä. Sillä yhdellä kerralla kun ne tulee tarpeeseen, niin ne onkin sitten arvokkaat. Auton turvatyynytkään eivät ole tulleet tarpeeseen, enkä ajele kuin reikäpää niiden pehmentävään voimaan luottaen ja jätä ajotaitoja hiomatta niiden olemassaolon vuoksi.

Mutta itse ainakin lähen siitä liikkeelle että pitäisi ajaa niin ettei joudu paniikki tilanteisiin.
Viimeisin paniikkijarrutus johtui siitä että vastaantullut mersu kääntyi kohdalla eteen, jollekin pihatielle, ihan kuin ei olisi koko moottoripyörää nähnyt. 50km/h vauhdeista kahvan pohjaa ja absit piti jarrutehon maksimissa, jäi melkein metri väliä mersun takaoveen. Todella hämmästyttävää ettei nähnyt moottoripyörää, valkoinen pyörä tuplavaloilla, pitäisi erottua tosi hyvin.

Vaikea välttää paniikkitilanteita kun liikenteessä ajaa mp-sokeita.

Eräs toinen äkkijarrutus tapahtui ei-abs pyörällä kun hirvi tuli eteen ja vauhtia reilu 100km/h, piti löysätä jarru pohjaanvedon jälkeen kun etunen tuntui menevän lukkoon. Vauhtia hirveä ohittaessa noin 60km/h. Absien kanssa olisi voinut pitää jarrun pohjassa.

Vaikea välttää paniikkitilanteita kun metsistä tunkee eteen kaikenlaisia elukoita.

Sanoisin että jos ajaa kaupungissa tai maalla niin abseista on hyötyä.

Ja takaisin Off-topicista :D

Aloitin aikoinaan urani Honda CB350:llä, hyvin peruspyörä, vanha sellainen. Istumakorkeus matala, ja helppo ajaa. Jokin samankaltainen olisi hyvä.

Uusista pyöristä MT-07 tuntui miellyttävältä ajettavalta kaasunvasteen osalta, mutta varmasti saa irti aika paljon, pirteä peli. Kylmätyypityksen verran on kokemusta 158cm pitkältä puoliskolta Kawasakin Vulcan S:stä, oli moottoripyöränäyttelyssä yksi harvoista keskikokoisista, jossa jalat ylsivät maahan.

Jos olet käynyt kokeilemassa ja mittailemassa jotain pyörää, niin voit cycle-ergo.com - sivun avulla katsella sitä miltä niiden istumakorkeus näyttää.

Miten olis Honda CBR 250 R.
Itse sain harjoitella tuommoisella. Siinä on moottoripyörää aloittelijalla ihan riittävästi.
Kevyt, kestävä ja erittäin helppo käsitellä. Edullinen, kuluttaa vähän ja satulakorkeus muistaakseni jotain 770 mm.
Erittäin hyvä harjoittelupyörä. Tehoa ja vauhtia riittävästi 120 km/h asti. Siitä eteenpäin puhti loppuu, mutta ei kai sitä Suomessa enempää tarvikaan :blink:

Nii-in ja siinä on ABS

Mikähän ois järkevä vaihtoehto alkaa metsästämään ensi pyöräksi, oon 25v, 186cm mies. onko järkevää hankkia suoraa tonnista, vai kannattaako alottaa pienemällä?

Mun mielestä ihan hyvin voi hankkia heti tonnisen. Itsellä eka kesä menossa z1000 kanssa ja kyl sitä on moneen otteeseen taputtanut itseään selkään siitä ettei ottanut sitä er6:sta mikä pyöri ekana mielessä... :orgmp:

Toistaseks pysytty ojien välissä.

ensiksi pitää päättää minkälaisella pyörällä haluaa ajella
-jalat edellä eli joku kustoomi
-hiekkatietä eli joku adventure/enduro säksätin
-nakupyörä/vartti katteeliset jos haluaa tunte tuulen väreen
-kyykky jos sporttinen ajoasento kiinostaa.

Kun mieleinen pyörä lajike on löytynyt kurkataan lompakkoon että paljonko on varaa sijoittaa ajokamojen jälkeen kypärä takki housut hanskat kengät nyt ainakin osta ne ensin. varusteiden osto pyörä valinnan jälkeen siksi että jokaiselle noista sopii eri tyyliset kamat että natsaa pyörän kanssa ulkonäkö syistä ja on turvalliset.

siten katsotaan uudestaan lompakkoon että paljonko jäi nappuloita jäljelle ja niillä sitten pyörä kaupoille.
ostat sellaisen pyörän joka mielyttää SINUA itseäsi eniten kortin sallimissa rajoissa. jos ostat pyörän mikä ei miellytä ei sillä ole hauskaa josta seuraa se että lopetat ajamisen kokonaan tai vaihdat pyörää joka maksaa taas rahaa millä olisi voinut ostaa bensaa siihen oikeaan pyörään mitä et jostain syystä hankkinut.

kokeilemalla se selviää missä yltää tassut maahan sittenkun se löytyy niin koe ajolle. huomaat kyllä jos se on se juttu. abs jarrut sun muut tigentagelit on sitten semmoinen juttu mikä on hyvä olla mutta ei pakollista jos on kaksi samaa pyörää toisessa on ja toisessa ei niin voi valita sen missä on. itse en niille kauhean suurta arvoa laske on tai ei ihan sama kuskista se on kummiskin enempi kiinni kuin pyörästä raikakkako lepikko vai ei. rauhallisesti aloittaa hienon harrastuksen niin hyvä tulee

siitä sitten taas tietää että on aika vaihtaa pyörää kun tulet ajelulta kotiin ja lampsit sisälle vilkasematta taakse että sinne se jää

Viimeksi muokattu:
ER6 on kai ollut melko suosittu maanläheisesti rakennettujen ihmisten keskuudessa.
ER-6 varmaan ensipyöräksi aika hinnakas. ER-5 sen sijaan helppoa, kevyt ja matala. ER-5:n tekniikkakin simppeliä ja helposti huollettavaa...
1329401656-kawasaki-er-5-1230.jpg

Tolla Er-5:lla ite vedin MP-koulun ja oli kyllä todella mahtava pyörä ja HELPPO,kortin saatuani tai oikeastaan jo ennen sitä ostin Hornetin,koska kaipailin hippasen enemmän tehoa,se oli välitön rakkaus suhde,siinä oli kaikki mitä toivoa sopii,teho,näkö,ajoasento,jne....mutta itellä vartta jopa 164cm joten er:rrää ja hornaa pitäis myös madaltaa sinulle,jalkojen pituuksista riippuen,joten Virago varmaan helpoin.
Tai joku 250 Ninja jos kyykkyä halajaa.

Viimeisin paniikkijarrutus johtui siitä että vastaantullut mersu kääntyi kohdalla eteen, jollekin pihatielle, ihan kuin ei olisi koko moottoripyörää nähnyt. ... Todella hämmästyttävää ettei nähnyt moottoripyörää, valkoinen pyörä tuplavaloilla, pitäisi erottua tosi hyvin.
Syy siihen etteivät jotkut autoilijat havaitse moottoripyörää on psykologinen. Kun moottoripyörä ei kuulu ihmisen kokemuspiiriin, aivot voivat suodattaa verkkokalvolle piirtyneen moottoripyörän kokonaan pois. Silmät siis näkevät optisesti, mutta moottoripyöräilijä esineenä ei välity enää ajatuksiin asti.

Netissä pyörii video, jossa käsketään laskemaan koripallopelissä syöttöjen lukumäärä tai vastaava, ja sitten kentän halki juoksee gorillapukuinen mies. Useimmat katsojat eivät havaitse gorillaa lainkaan kun ovat keskittyneet pelin seuraamiseen.

Tämä kannattaa huomioida liikenteessä, siis että autoilija voi sinut nähdä mutta ei silti havaitse. Tarkkaile siis autojen aikeita ja ennakoi niiden liikkeitä, sillä autoilija ei välttämättä huomaa sinua väistää.

Tutkimusten mukaan ylävartaloa peittävä keltainen liivi tai takki on tehokkain suoja tätä psykologista sokeutta vastaan. Saattaa olla että keltainen asu symboloi auktoriteettia tai työmiestä tai muuta katsojan ymmärtämää asiaa ja siten kuski moottoripyörineen välittyykin ajatuksiin asti. Keltaisella kypärällä tai pyörällä ei ole samaa vaikutusta, kyse ei siis ole värin näkyvyydestä vaan liivin symbolisesta merkityksestä.

Viimeksi muokattu:
Tutkimusten mukaan ylävartaloa peittävä keltainen liivi tai takki on tehokkain suoja tätä psykologista sokeutta vastaan. Saattaa olla että keltainen asu symboloi auktoriteettia tai työmiestä tai muuta katsojan ymmärtämää asiaa ja siten kuski moottoripyörineen välittyykin ajatuksiin asti. Keltaisella kypärällä tai pyörällä ei ole samaa vaikutusta, kyse ei siis ole värin näkyvyydestä vaan liivin symbolisesta merkityksestä.

Voi olla niinkin, mutta suurin osa liivien käyttäjistä ajaa matkapyörällä, jolloin se keltaisen liivin tuoma lisätutva jää sinne katteen taakse...:thumbup:

Tutkimusten mukaan ylävartaloa peittävä keltainen liivi tai takki on tehokkain suoja tätä psykologista sokeutta vastaan. Saattaa olla että keltainen asu symboloi auktoriteettia tai työmiestä tai muuta

Olen tuota funtsinut ja liikenteessä **minulle** tuo keltainen huomioväri ei tuo minkäänlaista lisäarvoa näkyvyyteen. Ainut poikkeus on sumuinen ja hämärä keli kaupungissa. Hyvä esimerkki oli kun tollanen huomiokeltavalkoinen MP tuli vastaan niin en älynnyt virka-ajoneuvoksi ennenkuin pahasta katseesta. Työmiehiäkin olen kattellu sillä silmällä, että mitään huomiohavaiitavuusetua keltaisesta ei ole.

Mutta! Sitten kun otetaan vastaava huomioväripunaoranssi vaikka kypärässä, niin sitten alkaa totta vie erottumaan liikenteessä!! Voi olla että paykologisesti sitä punaista hohdetta assosioi vaaraan (jarruvalot). Keltaista taas en osaa assosioida mihinkään, ehkä voikukkaseen ja se on yhtä tyhjän kanssa.

Toi huomioväri btw perustuu siihen et muistaakseni uv-säteily (?) saa väripigmentin hieman "loistamaan".

Re: Sopiva pyörä?

Väri kuin väri niin kummasti se erottuu paremmin taustasta kuin yksiväriset ja tummat kamat. Etenkin syksymmällä ja hämärässä. Itse tosin ajan mustalla pyörällä mustissa nahoissa, koska tyyli... :P

Täältä ääni aloittajan kysymykseen Hornetille tai pikkuER:lle. Jos kustomia hakee niin Honda VT750 tai joku Virago vois olla? Entä miten olis joku MT-03?

Kadulla jos sattuu näkemään omaa silmää miellyttävän pyörän nii (varsinkin naisena:jpstyle:) voi aina mennä rohkeesti kysymään omistajalta lupaa koeistumiseen. Ainakii minä oon aina luvan antanu kun on nätisti kysytty:)

Tarpeeksi ruma pyörä niin ei ole tällaisia "ongelmia" tullut vastaan. Epäilyttää kyllä onko mahdollista edes näin käyvän :blink:

Itse kysymykseen: kauppoja kiertämään ja koittamaan niitä jotka silmää miellyttää!

Back